Here They Lie (2016)

PlayStation 4 / PlayStation VR

Ontwikkeld door Tangentlemen

Daal af in een duister horrorverhaal en test je zenuwen in deze VR-ervaring. Dwaal door een kille, angstaanjagende stad vol kwaadaardige wezens. Maak levensbepalende keuzes, verken je morele grenzen en ontrafel het mysterie van de vrouw in het geel. Het kwaad schuilt overal, net buiten beeld. Durf jij dieper af te dalen en de betekenis van je bestaan onder ogen te komen?

Een interessante, artistieke, ontzettend vreemde drugstrip van een game. Het zou mij niets verbazen als dit een cult following zou krijgen die de game als een onbegrepen meesterwerk ziet, waarbij ze langdurig zullen praten over de betekenis van de game. Ik zou het ook snappen als het bestrooit zou worden met haat van mensen die het maar raar en saai vinden. Here They Lie is een soort horror, walking simulator met een beetje hide and seek gameplay. Je volgt een lineair pad terwijl er om je heen een vreemd verhaal word verteld. Hier en daar zijn er hide and seek stukken waarin je monsters moet ontwijken, maar het merendeel van de game bestond uit het lopen naar de volgende locatie om de wereld te verkennen.

Visueel is dit één van de betere (horror)games die je met de PSVR kan doen, al vond ik dat Here They Lie ook prima te doen was zonder VR. Zeg wat je wilt over hoe leuk de game is, maar er is geen enkele game die een vergelijkbare wereld schets. De wereld was grauw, creatief, onvoorspelbaar en dit maakte het interessant om te verkennen. Ik heb nog nooit zulke ‘monsters’ gezien, zowel in hun design als in hun gedrag. Soms waren ze agressief en gevaarlijk, andere momenten leken ze niks van je te moeten hebben en waren ze gewoon met hun eigen zaken bezig. Hun “eigen zaken” waren gewoon heel absurd en vreemd, om het simpel te zeggen, waardoor ik er meerdere keren hardop om kon lachen. Buiten dat zaten meerdere psychologische horror momenten waarin de realiteit werd verbogen op originele manieren, of er waren momenten dat ik gewoon genoot van de omgeving om me heen bekijken om te zien wat voor vreemde dingen er om me heen gebeurde.

Waar gaat de game over? .. pfffff, al sla je me dood. Ik zou geen betekenis achter de game kunnen vinden. Het speelt zich af in de hel en dit zijn representaties van dingen die het hoofdpersonage meemaakte toen hij leefde? Hij zit vast in een alternatieve realiteit die is ontstaan uit erge dingen die hij heeft gedaan, ofzo? De cliché antwoorden waren de enige antwoorden die ik kon vinden, al zijn ze waarschijnlijk niet waar. Er waren bepaalde gebeurtenissen die een duidelijke rol hadden zoals dat hij een goede band had met de vrouw die je volgt, of dat er schijnbaar een vuurramp heeft plaatsgevonden die voor veel doden heeft gezorgd. Maar wat het precies representeerde kan ik niet zeggen. Geen idee of dit een ongewone conclusie is en ik mezelf nu voor schut zet door “de enige” te zijn die het niet snapt, maar dit is hoe het op me over kwam.

De horror sloeg ook aardig aan. “Bang” is een groot woord, maar ik merkte wel veel onder spanning te staan. De monsters waren heel onvoorspelbaar in hun gedrag waardoor ik altijd alert was. De geluiden die ze maakte waren ronduit akelig om te horen met een koptelefoon. Zeker toen ik achtervolgt werd en vreemd gebrul achter me hoorde kreeg ik de rillingen. Maar als je zou zoeken naar een uitdagende game met survival, puzzels, complexe stealth of als je zoekt een paar vlugge scares ala Slenderman dan is deze niet aan te raden. Here They Lie zit echt meer in de walking simulator richting.

Een aparte ervaring om gedaan te hebben. Visueel is het heel creatief en artistiek. Niet adembenemend mooi oid, maar het weet zich duidelijk te onderscheiden van andere ervaringen en ik was geïnteresseerd in wat ze te bieden hadden. Inhoudelijk is het gewoon vreemd en kon ik er eigenlijk niets van volgen, maar juist daardoor was het onvoorspelbaar en interessant. Voor mij is het moeilijk om de game echt aan te raden, maar ik heb er iig van genoten en ik wil me gaan verdiepen in de betekenis van het verhaal.