Late Shift (2016)

Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door CrtlMovie en &Söhne
Uitgegeven door CrtlMovie en Wales

In deze interactieve film speel je de security agent Matt, die door een bende eerst ontvoerd wordt en zich er later bij aansluit, met de bedoeling een deel van de beloning te krijgen. Die is namelijk op weg om een waardevol juweel te stelen. Tijdens het kijken van deze interactieve film, heb je een honderdtal beslissingen te nemen, die de uitkomst van de film bepalen.

Dit lijkt me nog eens een voor de hand liggend maar interessant concept. Voor het eerst echt geprobeerd met de invoering van de DVD. Weinigen weten dat, maar de DVD was geconcipieerd om een film met verschillende verhaallijnen uit te geven. Het concept sloeg nooit aan, en werd hoofdzakelijk uitgeprobeerd in de volwassenen-hoek, if you catch my drift. Sinds de opkomst en het success van graphic novel en tell-tale games lijkt het me echter zo een simpel idee om dit nu met echte acteurs uit te proberen. BEn eens benieuwd, qualiteit van dit soort spel hangt namelijk sterk af van de kwaliteit van het verhaal en of je beslissingen ook echt aanvoelen als consequenties naar het verloop van het verhaal.

Een eerste play-trough of zeg maar viewing achter de rug, en het verhaal kan meedoen of is zelfs beter dan een gemiddelde Engelse-heist-film, wat dat betreft een puike productie.
Mijn eerste einde was een slecht einde, wat dat betreft wijkt het af van de normale film-norm waar een happy-end bijna noodzakelijk is voor dit soort films.
Verdere speelbeurten moeten uitmaken hoe ik het verhaal verder kan beinvloeden, maar tot zover lijkt het heel erg op graphic novel games wat opzet betreft.

Hoe lang duurt het spel?

Rujar, de film een keer beleven duurt ongeveer 1u20 minuten, verdeeld over 10 hoofdstukken. Bij een volgende kijkbeurt kun je in latere chapters inspringen en vandaar het verloop veranderen, je moet dus niet telkens opnieuw beginnen.

De speelduur valt dan helemaal niet tegen. Ik was eerder bang dat het verhaal dan een beetje zou worden afgeraffeld, maar dat de duur verlengt zou worden door de beslissingen.

Overigens is dit wel met afstand een van de games waar ik de meeste technische problemen mee had (heb) op mijn PC. Zelfs met volledige updates en geupdate drivers e.d was het af en toe een ramp om door te komen - scenes gingen bijvoorbeeld niet over en het scherm werd zwart terwijl de audio verder liep, regulier gewoon een foutmelding en crash. Het was niet bepaald makkelijk om doorheen te komen en heb bepaalde scenes tot 4 keer toe moeten opnieuw kijken (en dezelfde keuzes maken) voordat ik tot een savepunt in het verhaal kwam en verder kon. Maar goed - dat kan natuurlijk heel goed liggen aan het feit dat ik allemaal tweedehandse verouderde hardware in mijn PC heb en nog op windows 7 draai.

Verder vond ik het dus ook gewoon leuk voor een avondje vertier. Ik heb slechtere films gezien en het interactieve maakt het net als bij de visual novels en Telltale games e.d toch net weer interessanter dan gewoon naar een middelmatige film zitten te kijken. Maar ik vermoed wel dat ik bijvoorbeeld The Complex aanschaf (daardoor dacht ik hieraan) dat dit eerder voor mijn Xbox dan mijn PC zal zijn. Just in case. En mocht ik deze overnieuw in een sale zien staan voor pakweg een pleuro of 5 op de Xbox dan doe ik net hetzelfde om toch maar eens een keer de andere keuzes te zien.

Op iOs, waar dit oorspronkelijk op uit kwam, geenenkel technisch probleem gehad. Onbegrijpelijk, gewoon enorm slecht geport dan.

Grovonion schreef:

Hoeft niet per se zo te zijn...ik sluit niet uit dat het aan mijn PC ligt - het ding is erg verouderd, de hele hardware e.d is nu al echt minimum (normaal wel voldoende om dit te draaien) en ook de software (win7) is niet meer bijtijds. Ik kan me voorstellen dat het misschien beter loopt op systemen die wat moderner zijn. Maar ken niemand die het op PC heeft en aldus kan ik geen rechtstreekse vergelijking maken. Maar het kan idd ook gewoon een slechte port zijn.

Maar verder vond ik het dus wel vermakelijk. Ik zag net dat op de Xbox op Xbox live een bundel met 5 of 6 dergelijke games wordt aangeboden (Last Shift en The Complex zitten er tussen, The Bunker ook en nog 2 als ik me niet vergis die ik ook niet meteen ken) voor 50 euro, maar dat is me weer net wat te veel om in 1 keer uit te geven. Zeker omdat ik ook Warhammer Inquisitor voor 7,50 heb zien staan. Nu zou ik die wel liever met doosje willen hebben maar die ligt over het algemeen nog tussen de 30 en de 40 euro in de winkels dus...eh...tja...toch even denken...een Diablo kloon in het Warhammer 40K universum zie ik wel zitten.

Sinner schreef:
blijft een slechte port dan, want mijn pc uit 1999 kon al videos afspelen, en late shift is niet veel meer an dat.

Grovonion schreef:

Ja hoor. Veel kans, alleen weet ik niet in welk videoformaat of onder welke engine het spel loopt e.d Ik ken nada van de technische kant van het spel. Dus ik durf me er gewoon niet te hard over uit te laten, kan zijn dat er zometeen 9 man posten die me vertellen dat het als een trein liep op hun pc. Maar idd veel kans dat het een slechte port is.

Leuk om zoiets eens te spelen! Als film erg middelmatig, maar ook door het keuzes moeten maken immersiever. Keuzes doen er soms amper en soms veel toe. Er zijn 7 eindes, maar na vier playthroughs kan ik de meeste dialogen wel dromen. Wel stom dat je geen scene kunt selecteren vanaf waar je verder wilt gaan spelen.

De normale prijs van meer dan 10 euro is echt teveel vind ik, maar heb er in een sale 3 euro voor betaald en dat is het echt wel waard.

Ook voor het eerst sinds Snipperclips en Mario Kart 8 Deluxe dat ik m'n vriendin weer es aan een "game" heb gekregen