Little Nightmares (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Platform / Puzzle

Ontwikkeld door Tarsier
Uitgegeven door Bandai Namco

In Little Nightmares speel je als Six en het is de bedoeling om te ontsnappen aan The Maw, een enorm, mysterieus voertuig, dat bemand wordt door bedorven zielen op zoek naar hun volgende maaltijd. Verken het meest verontrustende poppenhuis ooit, met een gevangenis om uit te ontsnappen, en een speeltuin om van te genieten. Zoek je innerlijke kind en laat je fantasie de vrije loop, om uit deze nachtmerrie te ontsnappen!

^ Ik ook. Heb hem wel op de pc maar tot mijn lichte ergernis nam hij destijds de chipset of combinatie GPU / CPU niet. Heb ik nog moeten opzoeken. Niet zo'n ramp aangezien het een (ja hoor) Humble Monthly was. Dus ook blij dat ik hem alsnog kan spelen of alvast testen.

Zag ineens een gap hangen in een kamerding.

Een subtiele macabere touch altijd wel voor te porren.

Zou nog best eens wat kunnen gaan worden dit.

avatar van Rman
Sfeer en geluid zijn uitstekend. Helaas vind ik de gameplay niet al te goed vanwege de camera die je niet altijd even goed volgt. Veel opnieuw beginnen en na een keer of drie vier stop het voor mij dan wel.

avatar van Delloo
Toen de game binnen kwam als Game With Gold wilde ik hem al direct gaan spelen. Een game uit het genre Limbo en Inside. Zojuist dus uitgespeeld. De game voldeed aan al mijn verwachtingen. Jammer alleen dat hij vrij kort is. 5 levels in total met een totale speelduur van een uur of 6. Je kan nog een paar levels erbij kopen voor een euro of 4, maar dat heb ik niet gedaan.
Heerlijk sluipen door de donkere omgevingen en het ontwijken en ontlopen van de meest vreselijke mismaakte menselijke figuren. De switch in de loop van het spel is verrassend en het verslaan van de eindbaas best wel een uitdaging voordat je weet hoe je dat moet doen. Een echte aanrader en een heerlijk kort tussendoortje.

Ik gooide is een uitgebreide blik op mijn collectie , en vond dit verborgen pareltje tussen de eindeloze lijst met spellen . Heb hem al een tijdje in bezit en besloot hem twee dagen geleden toch de kans te geven als tussendoortje. Mede door de positieve beoordelingen op deze site

Je speelt als meisje gekleed in een gele regenjas. Veel kan je niet , een combat systeem zit er bijvoorbeeld niet in. Je kan objecten oppakken, je kan rennen en springen en je heb een aansteker op zak. Dit maak je erg kwetsbaar. Het hoe en waarom hoe je in deze lugubere wereld terecht bent gekomen is mij een raadsel

Het spel beschrijft zich het beste als een mix tussen een platformer en puzzelgame
Met een vleugje horror en Stealth elementen erin verwerkt
Zo zul je vaak puzzels op moeten lossen , waarbij slim gebruik word gemaakt van de omgeving.
De puzzels zijn niet te makkelijk maar ook zeker niet te moeilijk , wat mogelijk frustratie voorkomt
Ook zul je sluipend langs nare wezens moeten kruipen (of wegrennen indien je betrapt wordt)

Verder hebben de makers een enorm sfeervolle wereld neer weten te zetten. Op sommige momenten kreeg ik er zelfs een claustrofobische gevoel van. De spanning die je voelt , zie ik als een enorm groot pluspunt
Toch heeft het spel een paar mankementen. Zo is de besturing niet geheel gepolijst en is de stand van de camera bij tijd en wijlen ook niet altijd even handig

Toch als je door de zure appel heen weet te bijten , krijg je er een geweldige ervaring voor terug.
Zal wat te twijfelen tussen een 4 en een 4,5. Na wat wikken en weg ben ik toch voor de 4,5 gegaan.
Binnenkort deel 2 eens op de kop tikken

Tot zondag 30 mei gratis te downloaden op Steam.

avatar van Onderhond
Kleine teleurstelling toch.

Visueel is het netjes. Mooie stijl, sfeervolle setting en een paar coole vijanden. Maar dat is eigenlijk ook het enige selling point. Ofwel had het spel nog méér moeten inzetten op sfeer, ofwel had de gameplay echt wel wat getweaked mogen worden. Dit was een beetje vis noch vlees.

Grootste irritatie waren de lange wachttijden tussen het sterven en opnieuw beginnen. Je gaat nogal eens dood zonder dat het voelt alsof je er echt veel controle over had, en dan zich je echt bijna 30 seconden naar een zwart scherm te staren. Zo fancy is het spel nu ook weer niet.

Verder vond ik de besturing ook redelijk log en was het vaak wat gissen naar wat wel/niet bruikbaar was om puzzels op te lossen. Toch een groot verschil met een Luigi's Mansion bijvoorbeeld. Zo eng is het verder ook niet, en hoewel het miniplotje wel een leuk einde kent, weet het verder ook niet echt te begeesteren.

DLC is aardig, maar niet meer dan een nieuw avontuur in dezelfde setting. Het spel heeft zo zijn momenten, maar de irritatie overheerste uiteindelijk iets te veel.