Resident Evil VII: Biohazard (2017)

Alternatieve titel: Biohazard 7: Resident Evil

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation VR / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Action / Shooter

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Kruip in de huid van Ethan, een man die op zoek is naar zijn vrouw in een verlaten herenhuis. Tijdens zijn zoektocht maakt Ethan gebruik van geweren, vlammenwerpers, kettingzagen en explosief wapentuig om de mutanten die zijn pad kruisen, een kopje kleiner te maken. Dit gaat gepaard met de nodige gore, zoals we gewend zijn van de Resident Evil-games. Het spel laat zich besturen vanuit een first-person perspectief, waardoor je een stuk dichter op de actie zit dan in voorgaande delen.

avatar van JacoBaco
En uitgespeeld op moeilijkheid normaal! (11 uur en 10 min) Niet te lang, niet te kort. Precies goed wat mij betreft. En eindelijk weer echt kunnen genieten van een NIEUWE Resident Evil game. De laatste keer is alweer 12 jaar geleden! En zelfs bij RE4 merkte ik al dat het er op achteruit ging. Minder puzzelen, minder survival. Maar het grootste probleem met RE4 is dat klote kasteel! Het creepy dorpje is perfect en het eiland is ook super. Maar dat kasteel is zo erg ongeïnspireerd, dat het helaas verre van een meesterwerk is geworden.

Resident Evil 7 is ook geen meesterwerk, maar daar ging ik ook al vanuit. RE7 is wel bijna precies zoals ik hoopte. En de game heeft uiteraard dus wat nadelen. De game begint uitstekend en houd dit niveau lang vast. Totdat je op ongeveer 3/4 van de game naar een groot scheepswrak gaat. Het is verre van slecht, maar het was het net niet voor mij. De game begint dus erg goed met een heerlijke Bayou/Texas Chainsaw Massacre vibe. En soms moest ik zelfs aan Evil Dead denken. Maar i.p.v. naar een geweldige climax toe te werken, leek de inspiratie toch wat zoek. Al valt het natuurlijk niet mee om een extra toffe locatie toe te voegen wanneer de game zich afspeelt ver van de bewoonde wereld. En ze wilde kennelijk niet de hele game zich laten afspelen in alleen het huis. Dus ach, ze hebben hun best gedaan en alles beter dan zo'n verdomd kasteel!

En ander nadeel is dat vooral bij bossfights het vechten niet helemaal lekker gaat. En daarnaast is het vaak hetzelfde en dus wat eentonig. En 1 boss vind ik zelfs ronduit dom en misplaatst! Maar verder echt genoten hoor en eindelijk weer ouderwets sleuteltjes zoeken om deuren te kunnen openen. En de schaduwpuzzels (geen idee hoe ik het anders moet noemen) vind ik trouwens erg origineel!

En hele dikke 4*
P.S. In VR had ik deze game denk ik zeker wel een 4,5* gegeven.

Eén van de beste horrorgames die ik in tijden heb gespeeld. Resident Evil 7 is een combinatie tussen P.T (Silent Hill demo), de eerste Resident Evil game en The Texas Chainsaw Massacre film. Je loopt in een first person perspectief door een groot horrorhuis heen, waarin een gestoorde familie woont, waarbij je het liefste confrontaties mee uit de weg gaat. Kogels en wapens zijn schaars terwijl vijanden veel schade nodig hebben om ze te kunnen verslaan, waardoor ik ieder hoekje analyseerde en zat te smachten naar munitie. Deze schaarse munitie zorgde ervoor dat iedere confrontatie spannend bleef omdat ik mijn kogels niet wou verspillen. Wanneer ik met sterkere wapens mis schoot zorgde dit voor grote frustraties, maar het was daarentegen heel bevredigend wanneer ik met diezelfde wapens raak schoot en een gevecht won.

Naast schieten is puzzelen een gameplay element dat op de voorgrond staat. De puzzels vond ik nooit te moeilijk of te makkelijk: er worden voldoende hints gegeven voor welke richting je moet zoeken naar belangrijke objecten, maar er wordt ook regelmatig verwacht dat je out of the box oplossingen bedenkt voor problemen waar je tegenaan loopt.
Grafisch is dit een ijzersterke game. Het grimmige huis is levendige en realistisch vormgegeven, wat de onplezierige dingen die je daar aantreft des te spannender maakt. Zeker in het donker is dit een spannende game om te spelen en er waren meerdere momenten waarin ik moeite had door een kamer te lopen, uit angst voor wat er om de hoek kon staan. Overigens is Resident Evil 7 één van de goorste games die ik ooit heb gespeeld. Je treft regelmatig bloederige, smerige en schokkende dingen aan waardoor ik de game sterk afraad voor wie slecht tegen bloed kan. Ikzelf vind het passen bij de sfeervolle horrorsetting en voor mij ging de game nergens te ver, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige onprettig kan zijn.

Waar RE7 niet goed uit de verf komt is dat het verhaal zwak is en bij de laatste 2 uur vond ik de gameplay minder worden. Een slecht verhaal is iets wat je bij alle RE games kunt verwachten, maar dat neemt niet weg dat de keuzes van de personages zo dusdanig onlogisch & geforceerd voelde dat ik regelmatig erom kon lachen. Voornamelijk de nonchalante reactie van Ethan kon voor onbedoeld humoristische momenten zorgen. Op een bepaald punt is er een keuze moment in het verhaal, maar dit is een broodmagere keuze die weinig invloed heeft op het geheel. Wat het verhaal wel goed doet is dat er meerdere mysteries zijn waar ik het antwoord op wou weten; zelfs al waren de personages niet diepgaand, de game liet me afvragen waar het naar opbouwde waardoor ik met nieuwsgierigheid de cutscenes bekeek.
Rond de laatste twee uur kwam er een lange sequentie die mij onnodig leek en mij deels uit de spanning haalde. Ook had ik rond dit punt zoveel munitie en kwamen er zoveel vijanden dat de spanning deels vanaf ging.

Als je een liefhebber bent van de oude Resident Evil games of het horrorgenre over het algemeen dan is dit zeker een aanrader te proberen!

4/4,5*

"Do you want to see my name in the obituaries?"

Het eerste deel had ik eens op de PlayStation drie gespeeld, maar wegens de moeilijkheid ben ik er toen maar gauw weer mee opgehouden. Toch was ik benieuwd om een deel uit deze reeks te spelen en met dit vervolg wordt er weer teruggegaan naar de basis heb ik begrepen.

Het verhaal is vrij rechttoe-rechtaan; als Ethan krijg je na drie jaar opeens een vage video van je vriendin dat ze je nodig heeft en in alle naïviteit besluit je om haar te bezoeken. Je wordt gelijk ondergedompeld in een eigenaardig southern sfeertje waar je de meest maffe rednecks kan tegenkomen. Wat dat betreft steelt de familie Baker de show.

Het overleven staat duidelijk centraal, omdat je regelmatig in benarde situaties beland waar je daadwerkelijk moet nadenken over het gebruiken van je wapens en dan vooral het aantal kogels dat je nog overhebt. De munitie is namelijk erg schaars, wat ervoor zorgt dat je elk hoekje verkent voordat je vijanden te lijf gaat. Het is echt vechten voor je leven.

De eerste twee locaties staan als een huis. De zenuwslopende ervaring met het openen van elke deur, niet wetende wat zich erachter bevindt, is ongekend. Daarbij is de horror die je staat te wachten genadeloos bloederig en smerig. Precies wat ik verwacht van een dergelijke game. De simpele, doch doeltreffende puzzels zorgen hierin voor de nodige afwisseling.

Al met al is 'Biohazard' een heerlijk enge game die met recht de naam 'Resident Evil' mag dragen. Een kleine smet is alleen dat het einde te veel gericht is op actie.

4,0 Sterren.

Dit deel doet me heel erg denken aan zo maar een random horror film.. grafisch gezien en ook kwa verhaal.
Ik heb al zo veel horror verhalen gezien met hele zieke families er in, dus op dat front is het niks nieuws onder de zon. Nu ben ik wel heel benieuwd maar ook heel sceptisch of Resident Evil: Village (2021) deze lijn zal door zetten ik hoop van niet...