Resident Evil VII: Biohazard (2017)

Alternatieve titel: Biohazard 7: Resident Evil

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation VR
Action / Shooter

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Kruip in de huid van Ethan, een man die op zoek is naar zijn vrouw in een verlaten herenhuis. Tijdens zijn zoektocht maakt Ethan gebruik van geweren, vlammenwerpers, kettingzagen en explosief wapentuig om de mutanten die zijn pad kruisen, een kopje kleiner te maken. Dit gaat gepaard met de nodige gore, zoals we gewend zijn van de Resident Evil-games. Het spel laat zich besturen vanuit een first-person perspectief, waardoor je een stuk dichter op de actie zit dan in voorgaande delen.

Een horrorgame waar je een claustrofobisch huis verkent met gelimiteerde munitie, puzzels oplost en monsters bevecht. Dit past juist perfect bij de Resident Evil naam en heb moeite te begrijpen waar deze conclusie op gebaseerd is. Dit zit veel dichter bij de originele trilogie dan de 3rd person shooters die deel 4, 5 en 6 waren, waarin het een kwestie was van een hoop vijanden neerknallen in ieder level om door te kunnen gaan. The Evil Within ging verder waar die shooters stopte, terwijl ze met RE7 een moderne draai op de RE roots wouden doen.

Wat is in jullie beleving wat Resident Evil zou moeten zijn en waarom dit deel daar niet aan voldoet?

Toch de feel denk ik. De sobere pianoklanken, het sfeertje. Gefreakte gedoe is wat ik wil proeven. Subtiel maar niet er over. Dit raakte niet de juiste snaar dus heb ik het naast me neergelegd. Misschien dat het totaalplaatje een andere beleving zou betekenen maar ben sowieso ook niet weg van de shift naar first person.

Confusie schreef:

De Resident Evil ziel hebben ze er hier helemaal uitgehaald, ze hadden van het vorige deel (deel 6) een finale van moeten maken en daarna er mee moeten stoppen. Maar ja... Resident Evil die naam verkoopt gewoon erg goed... Dit spel hadden ze (als ze lef hadden) uit moeten brengen onder een compleet nieuwe naam en schaamteloos gaan ze er maar mee door, zie de volgende Resident Evil: Village (2021) als dat spel ook maar iets met de Resident Evil te maken gaat hebben dan dan wil ik het graag horen.
Maar ik weet zeker dat, dat niet gaat gebeuren...

avatar van dr channard
Het zal helaas toch nooit hetzelfde meer zijn Ik word een oude zak XD

Fonzzz002 schreef:

Voor mij past dit net perfect in de reeks. Ik vind het ergens vreemd - doe je te vaak hetzelfde (ala Ubisoft dan krijg je te horen 'het is altijd hetzelfde wat je voorgeschoteld krijgt, heb ik wel gezien') - doe je eens iets anders dan is het ook niet goed want dan wijk je te ver af van 'de formule die de reeks zo wel net zo goed maakt!'.

Nou vind ik alle delen goed - de eerste drie delen omdat het bij de eerste survival horror games waren, een degelijk verhaal hadden, en erg spannende gameplay (denk alleen aan het gebrek aan ammo, de grote 'stalkers' in 2 en 3, maar ook bvb heel erg qua camera standpunten en jump scares e.d). De tweede trilogie was dan weer meer aktie met horror elementen (en toch best vaak erg coole designs). Niet meer hetzelfde. Maar eenmaal je jezelf daar overzet absoluut vermakelijk.

Maar waarom ik 7 bijvoorbeeld vind 'voldoen' aan Resident Evil? Het grijpt heel erg terug richting de eerste 2 games, enkel in een FPS standpunt. Er valt weer meer te ontdekken en puzzelen in een heel erg sfeervolle en macabere setting. Je loopt niet voortdurend te knallen maar je hebt regelmatig wel erg zenuwslopende 'rustige' momenten. Het lijkt het begin van een nieuwe trilogie te zijn waar deel 8 alleen maar op verdergaat. Het draait niet alleen maar om Raccoon City. Het draait al meerdere delen om meerdere karakters op een grotere schaal die af te rekenen krijgen met mutaties en allerhande zaken. En daar kan ik me persoonlijk wel in vinden. (zie ook de zijgames zoals beide Revelations titels, of Code Veronica.

Voor mij past dit dus perfect in de RE reeks. En zelfs als een van de beste delen.

avatar van JacoBaco
Sinner schreef:

Ben het met je eens dat dit 1 van de beste delen is. En inderdaad loopt de kritiek op wanneer iets jarenlang hetzelfde is. En dan veranderd het eindelijk en dan is het weer niet goed. De kunst is (denk ik) om het subtiel te veranderen/vernieuwen. Dan is het vertrouwd en anders tegelijk. Als ik al 25 jaar lang in een Toyota Aygo rij en ik zeg tegen een dealer dat ik een andere Toyota wil, dan moet hij niet met een dikke trage tractor aankomen, maar met een ander type Toyota.

Assassin's Creed is sinds Origins toch net effe anders dan zijn voorgangers, maar het vertrouwde AC gevoel blijft. Net als met die auto. Het type auto is anders, maar nog steeds een vertrouwde Toyota.

RE7 gaat terug naar de roots wat betreft survival horror, maar verder te weinig Umbrella, geen zombies, geen laboratorium en een compleet nieuw personage genaamd Ethan. Resident Evil is altijd best wel specifiek/uniek wat betreft sfeer, stijl, personages en dialogen. Neem bijvoorbeeld Ramon Salazar. Alleen Resident Evil komt met dit soort gekkigheid zonder er als gamer op af te knappen. Resident Evil 4 was anders/vernieuwend, maar tegelijk nog steeds heel erg Resident Evil.

Natuurlijk is Eveline een Umbrella bio-weapon, maar dat wordt op het einde duidelijk d.m.v. dat gedeelte in het schip en dat schip is nou net het minste van de game.

Ik probeer je niet op andere gedachtes te brengen, ik zie alleen een kans om mijn mening nog effe te geven . Als ik echt vanuit mijn RE gevoel zal oordelen dan moet ik deze game 3 sterren geven, want het is voor mij veel te weinig Resident Evil. Maar ik wil de game beoordelen op de kwaliteit. Het voelt een beetje tegenstrijdig, maar fuck it . Keuzes maken op basis van gevoel is voor de vrouwen. Als een voldongen feit tegen het gevoel van een vrouw ingaat dan is het voor haar geen feit. Echt waar. Mannen doen dat niet, wij zijn realistisch.

JacoBaco schreef:

Oh nee hoor. Ik snap wat je bedoelt - ik lees overigens wel graag een andere mening zonder dat daar afbreuk aan anderen hun gevoel of beleving wordt gedaan. En inderdaad ook het idee van - 'objectief is het een geweldige game maar voor mij voelt het niet meer als Resident Evil' kan ik inkomen. Zie bvb ook de mening van een andere gamer bij Assassins Creed Valhalla. Zelfde idee - ook bij die persoon kan ik de lijn doortrekken van 'dit voelt te weinig als een Assassins Creed' game (voor zover ik het tot nog toe gespeeld heb - niet zo veel aangezien ik hem nog niet heb - maar de link met de oorspronkelijke reeks en idee wordt inderdaad wel per deel wat vager).

Meer Outlast dan Resident Evil vond Outlast ook niet al te veel aan.

Confusie schreef:
Meer Outlast dan Resident Evil vond Outlast ook niet al te veel aan.

Oo laat me raden.. er zaten geen wapens in ? dat is wat ik tenminste miste in Outlast.

En Sinner niemand vind dit deel slecht (bekijk de cijfers maar) maar omdat dit deel helemaal niks meer met Resident Evil te maken heeft dat is alleen jammer. Ze hadden het heel simpel nog kunnen koppelen aan die reeks al is het maar in het verhaal of in de gameplay (zo af en toe) om in een keer die kaars uit te blazen voelt leeg een beetje nostalgie is ook een genot he...

Vond het vooral onoverzichtelijk met dat gedonder in het donker en schreeuwerige types die je vibe komen verstoren.

banjo schreef:
... omdat dit deel helemaal niks meer met Resident Evil te maken heeft.... Ze hadden het heel simpel nog kunnen koppelen aan die reeks al is het maar in het verhaal of in de gameplay (zo af en toe)...

Dus eigenlijk heb je het verhaal niet gevolgd of begrepen. Je weet wel - de hoofdmoot, waarin blijkt dat de familie uiteindelijk is doorgedraaid door Eveline - een Biowapen dat ontwikkeld is en aan boord van het schip (het gedeelte met de meeste expositie qua verhaal) werd getransporteerd. Dat ze de Molded maakt, er serums nodig zijn om haar te stoppen. En het feit dat de BSAA en het nieuwe gereformeerde Umbrella en oudgediende chris Redfield hier dus al op zoek naar waren (wat weliswaar pas op het einde blijkt maar verder wordt toegelicht in de DLC.) .

Biowapens en experimenten die misgaan, een reeks onschuldigen die hiermee te maken krijgen en een hoofdpersonage dat dit dient te ontrafelen. Dat klinkt toch echt heel erg naar Resident Evil qua verhaal. Alleen niet in Raccoon City en gelukkig zonder voor de 10de keer Zombies erbij te halen.

Ik bedoel maar...hoezo 'niet gekoppeld aan de reeks'. En wederom...de gameplay is dan wel FPS maar in een bepaalde omgeving vertoeven, clues zoeken om puzzels op te lossen en het verhaal te ontrafelen met regelmaat een vijand of bossfight? Meer RE dan dat wordt het qua gameplay wat mij betreft echt niet.

Wat een felle rakker is die Sinner je zou wel een geschikte kandidaat zijn voor wie weet het meeste nog van een spel. Misschien ooit nog eens een keer op deze site een spel wedstrijd...
Ik denk dat het wel een goed idee is voor een topic! een jaarlijkse spel kennis wedstrijd.
Met een beker onder je poster of een spel naar keuze... voor de winnaar dat zou erg leuk zijn.

Heb het gespeeld ben toen gestopt want vond er geen hol aan.

Evil Within vond ik wel erg leuk.

Tweede deel overigens ook in first person speelbaar.

...je hoeft er ook geen hol aan te vinden. Of zelfs maar het 'Resident Evil' gevoel bij te krijgen zoals sommigen dat ook al aangaven (al vanaf 5, of voor mij part 4). Maar aanknooppunten aan de reeks zijn er genoeg. Het eerste is een kwestie van persoonlijke smaak en beleving, maar het tweede is gewoon toch wel een feit dat die dingen in het verhaal verwerkt zijn.

Ongetwijfeld hebben ze wat herkenningspunten erin gestopt maar dat verandert dan nog niks aan het feit dat sommigen hier geen RE gevoel bij krijgen.

Wat mij persoonlijk nog wel het meest stoort daarin is hoe het als grondlegger van het genre leentjebuur heeft gespeeld bij recentere titels.

Dan heb ik toch meer met het vierde deel die ook een aanzienlijk andere richting insloeg maar wel de typische vibe bleef behouden.

avatar van leatherhead
Ik vond het ook weinig van RE weg hebben eerlijk gezegd, en dat had eigenlijk nog weinig te maken met het First-Person perspectief, dat vond ik nog best sterk gedaan. Het klinkt misschien wat vaag, maar ik kreeg meer een soort ''attractiepark'' gevoel bij de game. Zoveel mogelijk bekende horror tropes in één spel stoppen, beetje TCM hier, beetje Saw daar, dan weer inderdaad een hoop invloeden uit andere games. Al bij al best mee vermaakt, maar een beetje te vis noch vlees en het mist de compactheid van een goeie RE game.