
Resident Evil VII: Biohazard (2017)
Alternatieve titel: Biohazard 7: Resident Evil
PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation VR
/ PlayStation 5 / Xbox Series X/S / Macintosh / Apple iOS
Action / Shooter
single player
Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom
Kruip in de huid van Ethan, een man die op zoek is naar zijn vrouw in een verlaten herenhuis. Tijdens zijn zoektocht maakt Ethan gebruik van geweren, vlammenwerpers, kettingzagen en explosief wapentuig om de mutanten die zijn pad kruisen, een kopje kleiner te maken. Dit gaat gepaard met de nodige gore, zoals we gewend zijn van de Resident Evil-games. Het spel laat zich besturen vanuit een first-person perspectief, waardoor je een stuk dichter op de actie zit dan in voorgaande delen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=W1OUs3HwIuo
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Wat is in jullie beleving wat Resident Evil zou moeten zijn en waarom dit deel daar niet aan voldoet?
Toch de feel denk ik. De sobere pianoklanken, het sfeertje. Gefreakte gedoe is wat ik wil proeven. Subtiel maar niet er over. Dit raakte niet de juiste snaar dus heb ik het naast me neergelegd. Misschien dat het totaalplaatje een andere beleving zou betekenen maar ben sowieso ook niet weg van de shift naar first person.
De Resident Evil ziel hebben ze er hier helemaal uitgehaald, ze hadden van het vorige deel (deel 6) een finale van moeten maken en daarna er mee moeten stoppen. Maar ja... Resident Evil die naam verkoopt gewoon erg goed... Dit spel hadden ze (als ze lef hadden) uit moeten brengen onder een compleet nieuwe naam en schaamteloos gaan ze er maar mee door, zie de volgende Resident Evil: Village (2021) als dat spel ook maar iets met de Resident Evil te maken gaat hebben dan dan wil ik het graag horen.
Maar ik weet zeker dat, dat niet gaat gebeuren...

Wat is in jullie beleving wat Resident Evil zou moeten zijn en waarom dit deel daar niet aan voldoet?
Voor mij past dit net perfect in de reeks. Ik vind het ergens vreemd - doe je te vaak hetzelfde (ala Ubisoft dan krijg je te horen 'het is altijd hetzelfde wat je voorgeschoteld krijgt, heb ik wel gezien') - doe je eens iets anders dan is het ook niet goed want dan wijk je te ver af van 'de formule die de reeks zo wel net zo goed maakt!'.
Nou vind ik alle delen goed - de eerste drie delen omdat het bij de eerste survival horror games waren, een degelijk verhaal hadden, en erg spannende gameplay (denk alleen aan het gebrek aan ammo, de grote 'stalkers' in 2 en 3, maar ook bvb heel erg qua camera standpunten en jump scares e.d). De tweede trilogie was dan weer meer aktie met horror elementen (en toch best vaak erg coole designs). Niet meer hetzelfde. Maar eenmaal je jezelf daar overzet absoluut vermakelijk.
Maar waarom ik 7 bijvoorbeeld vind 'voldoen' aan Resident Evil? Het grijpt heel erg terug richting de eerste 2 games, enkel in een FPS standpunt. Er valt weer meer te ontdekken en puzzelen in een heel erg sfeervolle en macabere setting. Je loopt niet voortdurend te knallen maar je hebt regelmatig wel erg zenuwslopende 'rustige' momenten. Het lijkt het begin van een nieuwe trilogie te zijn waar deel 8 alleen maar op verdergaat. Het draait niet alleen maar om Raccoon City. Het draait al meerdere delen om meerdere karakters op een grotere schaal die af te rekenen krijgen met mutaties en allerhande zaken. En daar kan ik me persoonlijk wel in vinden. (zie ook de zijgames zoals beide Revelations titels, of Code Veronica.
Voor mij past dit dus perfect in de RE reeks. En zelfs als een van de beste delen.
Voor mij past dit dus perfect in de RE reeks. En zelfs als een van de beste delen.
Ben het met je eens dat dit 1 van de beste delen is. En inderdaad loopt de kritiek op wanneer iets jarenlang hetzelfde is. En dan veranderd het eindelijk en dan is het weer niet goed. De kunst is (denk ik) om het subtiel te veranderen/vernieuwen. Dan is het vertrouwd en anders tegelijk. Als ik al 25 jaar lang in een Toyota Aygo rij en ik zeg tegen een dealer dat ik een andere Toyota wil, dan moet hij niet met een dikke trage tractor aankomen, maar met een ander type Toyota.
Assassin's Creed is sinds Origins toch net effe anders dan zijn voorgangers, maar het vertrouwde AC gevoel blijft. Net als met die auto. Het type auto is anders, maar nog steeds een vertrouwde Toyota.
RE7 gaat terug naar de roots wat betreft survival horror, maar verder te weinig Umbrella, geen zombies, geen laboratorium en een compleet nieuw personage genaamd Ethan. Resident Evil is altijd best wel specifiek/uniek wat betreft sfeer, stijl, personages en dialogen. Neem bijvoorbeeld Ramon Salazar. Alleen Resident Evil komt met dit soort gekkigheid zonder er als gamer op af te knappen. Resident Evil 4 was anders/vernieuwend, maar tegelijk nog steeds heel erg Resident Evil.
Natuurlijk is Eveline een Umbrella bio-weapon, maar dat wordt op het einde duidelijk d.m.v. dat gedeelte in het schip en dat schip is nou net het minste van de game.
Ik probeer je niet op andere gedachtes te brengen, ik zie alleen een kans om mijn mening nog effe te geven


Ik probeer je niet op andere gedachtes te brengen, ik zie alleen een kans om mijn mening nog effe te geven

Oh nee hoor. Ik snap wat je bedoelt - ik lees overigens wel graag een andere mening zonder dat daar afbreuk aan anderen hun gevoel of beleving wordt gedaan. En inderdaad ook het idee van - 'objectief is het een geweldige game maar voor mij voelt het niet meer als Resident Evil' kan ik inkomen. Zie bvb ook de mening van een andere gamer bij Assassins Creed Valhalla. Zelfde idee - ook bij die persoon kan ik de lijn doortrekken van 'dit voelt te weinig als een Assassins Creed' game (voor zover ik het tot nog toe gespeeld heb - niet zo veel aangezien ik hem nog niet heb - maar de link met de oorspronkelijke reeks en idee wordt inderdaad wel per deel wat vager).
Meer Outlast dan Resident Evil vond Outlast ook niet al te veel aan.
Oo laat me raden.. er zaten geen wapens in ? dat is wat ik tenminste miste in Outlast.
En Sinner niemand vind dit deel slecht (bekijk de cijfers maar) maar omdat dit deel helemaal niks meer met Resident Evil te maken heeft dat is alleen jammer. Ze hadden het heel simpel nog kunnen koppelen aan die reeks al is het maar in het verhaal of in de gameplay (zo af en toe) om in een keer die kaars uit te blazen voelt leeg een beetje nostalgie is ook een genot he...
... omdat dit deel helemaal niks meer met Resident Evil te maken heeft.... Ze hadden het heel simpel nog kunnen koppelen aan die reeks al is het maar in het verhaal of in de gameplay (zo af en toe)...
Dus eigenlijk heb je het verhaal niet gevolgd of begrepen. Je weet wel - de hoofdmoot, waarin blijkt dat de familie uiteindelijk is doorgedraaid door Eveline - een Biowapen dat ontwikkeld is en aan boord van het schip (het gedeelte met de meeste expositie qua verhaal) werd getransporteerd. Dat ze de Molded maakt, er serums nodig zijn om haar te stoppen. En het feit dat de BSAA en het nieuwe gereformeerde Umbrella en oudgediende chris Redfield hier dus al op zoek naar waren (wat weliswaar pas op het einde blijkt maar verder wordt toegelicht in de DLC.) .
Biowapens en experimenten die misgaan, een reeks onschuldigen die hiermee te maken krijgen en een hoofdpersonage dat dit dient te ontrafelen. Dat klinkt toch echt heel erg naar Resident Evil qua verhaal. Alleen niet in Raccoon City en gelukkig zonder voor de 10de keer Zombies erbij te halen.
Ik bedoel maar...hoezo 'niet gekoppeld aan de reeks'. En wederom...de gameplay is dan wel FPS maar in een bepaalde omgeving vertoeven, clues zoeken om puzzels op te lossen en het verhaal te ontrafelen met regelmaat een vijand of bossfight? Meer RE dan dat wordt het qua gameplay wat mij betreft echt niet.
Ik denk dat het wel een goed idee is voor een topic! een jaarlijkse spel kennis wedstrijd.
Met een beker onder je poster of een spel naar keuze... voor de winnaar dat zou erg leuk zijn.
Evil Within vond ik wel erg leuk.
Tweede deel overigens ook in first person speelbaar.
Wat mij persoonlijk nog wel het meest stoort daarin is hoe het als grondlegger van het genre leentjebuur heeft gespeeld bij recentere titels.
Dan heb ik toch meer met het vierde deel die ook een aanzienlijk andere richting insloeg maar wel de typische vibe bleef behouden.
Zoveel mogelijk bekende horror tropes in één spel stoppen, beetje TCM hier, beetje Saw daar, dan weer inderdaad een hoop invloeden uit andere games.
Uit games ja.. maar ook zeker uit films! ik had het gevoel in een bekende film te spelen bijvoorbeeld The Hills Have Eyes (2006) - MovieMeter.nl of een The Texas Chain Saw Massacre (1974) - MovieMeter.nl en dan vooral met die zieke families (zonder kettingzaag dan).
Confusie die cult in Resident Evil 4 was sterk en die had ook nog eens een band met The Umbrella Corps die met injecties angst aanjaagden die zorgen tenminste nog voor die zieke mutaties bij zombies. Ik ben nu bezig met de remaster van Resident Evil 2 en die is echt ouderwets eng.
En die virtual reality modes durf ik niet eens aan dat zegt wel wat.
RE7 gaat terug naar de roots wat betreft survival horror, maar verder te weinig Umbrella, geen zombies, geen laboratorium en een compleet nieuw personage genaamd Ethan. Resident Evil is altijd best wel specifiek/uniek wat betreft sfeer, stijl, personages en dialogen. Neem bijvoorbeeld Ramon Salazar. Alleen Resident Evil komt met dit soort gekkigheid zonder er als gamer op af te knappen. Resident Evil 4 was anders/vernieuwend, maar tegelijk nog steeds heel erg Resident Evil.
Ah, in de eerste instantie begreep ik niet goed waar dit standpunt precies op gebaseerd was, maar nu je het zo verwoord kan ik het standpunt dat dit minder van RE weg zou hebben beter begrijpen

Voor mij is dit met de voorgaande delen vergelijken ook een beetje alsof je Tomb Raider uit 2013 met de eerdere PS1 games vergelijkt, of God Of War uit 2018 met de voorgaande titels: in de basis doen ze hetzelfde en passen ze voldoende bij elkaar om dezelfde naam te dragen, maar ze zijn in de uitvoering hele andere games waardoor het eerder neerkomt als appels en peren vergelijken. Het belangrijkste is uiteindelijk dat het eindproduct je aanspreekt. Nou was dit voor de meeste het geval en voor een kleiner deel helaas niet.
Ben sowieso jaloers op je dat jij het wel ervaart als een waardige RE game

Ik ben opgegroeid met Resident Evil 4 en heb de classics ook gespeeld en vond ze de moeite waard maar heb er niet echt een band mee maar waardeer ze enorm. Resident Evil 4 vond ik daarentegen van begin tot eind erg sterk en verslavend met een ijzingwekkend sfeertje in de lucht.
Ik heb al zo veel horror verhalen gezien met hele zieke families er in, dus op dat front is het niks nieuws onder de zon. Nu ben ik wel heel benieuwd maar ook heel sceptisch of Resident Evil: Village (2021) deze lijn zal door zetten ik hoop van niet...
Metal Gear Solid bijvoorbeeld werd open world en was daarom anders dan zijn voorgangers, maar ik ervaar nog steeds een typische MGS game. Ik hou van dat stukje herkenning in zo’n geval. En met RE7 was dat er niet. Dat is geen drama, want jij en ik geven de game beide een 4,5. Het anders aanpakken is wat mij betreft altijd welkom, maar het is de manier waarop. Wat ik eigenlijk doe is het stukje herkenning vergelijken. RE heeft specifieke herkenning. RE 5 vind ik bijvoorbeeld vrij matig, maar wel herkenbaar als een RE game.
Ben sowieso jaloers op je dat jij het wel ervaart als een waardige RE game

Hmm je twijfelt als een malle hier kun je wel een hafje van af halen

Leon sprong er tenminste nog een beetje uit met z’n hippe wijvenkapsel.
Een grauwe grotendeels gezichtsloze gap die hier en daar wat shit uitkraamt maar verder geen moment echt tot leven komt.
Sebastian vind ik op zijn eigen vreemde manier dan weer best memorabel.
Onvoorstelbare lamlul die er toch in slaagt een heel spel of zelfs twee druk in de weer te zijn zonder dat ie er ook maar een mallemoer om geeft verder dat is knap.
Deze overigens weer een kans aan het geven inmiddels.
Indruk blijft vooralsnog hetzelfde maar wil deze keer toch doorzetten om te zien of ik her en der wellicht toch nog wat RE vibes kan oppikken.
Grondlegger van het genre of Outlast wannabe we gaan het zien.
Resident Evil heeft altijd cheesy b-film plotten gehad met personages die geen diepgang hebben. Deel 7 is daar geen uitzondering in. Leon was nog wel het leukste character, al heeft hij qua verhaal en dialogen ook niet denderend veel gewicht. Ik heb daar overigens geen probleem mee. Vind het b-plot juist onderdeel van de charme, maar een hoofdpersonage met gebrek aan diepgang is juist iets dat je kunt verwachten met deze reeks. Niet een vreemde uitschieter.
Vind het ook een ongeldig kritiekpunt dat dit deel ineens bekritiseerd word omdat het "van allerlei horrorfilms zou lenen", terwijl de voorgaande RE delen doodleuk met zombies en bio-monsters speelde. Dit waren thema's die destijds al verre van origineel waren. Ja, het was "de grondlegger van survival horror videogames", maar dat is niet moeilijk wanneer heel het genre nog in de kinderschoenen staat. Er was letterlijk geen concurrentie om met deze reeks te vergelijken. Inmiddels zijn er talloze dingen op horrorgebied bijgekomen waardoor vergelijkingen maken met andere games aanzienlijk makkelijker is.
Anders dan “dit aspect heeft wel iets weg van x” is er ook niet verder ingegaan op wat deze game fout of onorigineel zou doen. Ja, met zulke argumenten kun je alle games met iets anders vergelijken en daarmee slecht laten lijken. “Red Dead Redemption is gewoon GTA met cowboys” of “Last Of Us is gewoon Uncharted meets The Walking Dead” etc. RE7 is zijn eigen richtingen opgeslagen met de ideeën die het behandeld, net als destijds werd gedaan met de ideeën die RE toen behandelde. Er is geen game met een wereld zoals deze, er zijn geen personages zoals de Baker familie, geen game die de survival horror elementen van RE1 combineert met een real-time FPS verhaal zoals het hier is gedaan. Daarom heeft dit deel een duidelijke, goede eigen identiteit opgebouwd. Totaal niet “gegapt”. Een ander feeltje en andere soorten vijanden dan het origineel, ja, maar ik zie het meer als een modernisering van de basis dan het in de steek laten van de roots.
Bovendien is dit niet de eerste keer dat Resident Evil besloot het roer de draaien. RE4 was juist het eerste hoofdeel waarin de middelvinger werd gegeven naar waar de reeks voor stond. Geen survival meer, geen fixed camera meer, actie op de voorgrond en horror op de achtergrond, geen puzzelen, geen item managent of exploration. Het werd een lineaire 3rd person actie shooter waarin het draaide om hordes zombies neerschieten, met een sfeer die ook aardig afwijkt van de toon die met het origineel werd gezet. Je hoeft niet leuk te vinden wat ze hier doen, maar ik vind het ronduit hypocriet dat er word gedaan alsof het een probleem is wanneer ze hier een nieuwe richting ingaan maar deel 4 super trouw zou zijn.
En dit een "wannabe Outlast" noemen slaat gewoon helemaal nergens op. Er wordt gedaan alsof " vibe" het enige is dat identiteit van een gamereeks bepaald, maar er komt zoveel meer bij kijken. RE begon juist als survival horrorreeks waarin het draaide om isolatie, non lineaire gebieden verkennen, puzzelen, item management en vechten met beperkte munitie. Outlast is daarentegen een standaard lineaire, hide-and-seek horror die eerder in het rijtje van Amnesia valt. Het enige dat deze game daarmee gemeen heeft is dat het verhaal real-time vanuit een first person view is verteld. Verder echt helemaal niets en je moet blind zijn dat niet te kunnen zien. Dat is ongeveer net zo logisch als RE7 een horror Call Of Duty noemen oid. Weeg dit aspect tegenover de dingen die dit deel met de RE roots gemeen heeft en het is overduidelijk meer RE dan Outlast.