Resident Evil VII: Biohazard (2017)

Alternatieve titel: Biohazard 7: Resident Evil

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation VR / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Action / Shooter

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Kruip in de huid van Ethan, een man die op zoek is naar zijn vrouw in een verlaten herenhuis. Tijdens zijn zoektocht maakt Ethan gebruik van geweren, vlammenwerpers, kettingzagen en explosief wapentuig om de mutanten die zijn pad kruisen, een kopje kleiner te maken. Dit gaat gepaard met de nodige gore, zoals we gewend zijn van de Resident Evil-games. Het spel laat zich besturen vanuit een first-person perspectief, waardoor je een stuk dichter op de actie zit dan in voorgaande delen.

-marco- schreef:
Speel met 7.1 headset, lichtjes uit en the horror is on!

Heb je de VR-versie gespeeld of de gewone versie? Ik weet niet op ik de VR-versie durf te spelen. Ik heb alvast de ambulance gebeld voor een aantal hartverzakkingen.

-marco- schreef:

Goed om te horen.
Ik heb gister alvast een tritton 7.1 headset voor me xbox gehaald en eigenlijk alleen voor dit spel XD.
Ga hem vanmiddag ophalen. Ben echt super benieuwd.
Laat de horrorrrrrrr maar komen. ?

AmazingPP schreef:

Ik speel op xbox. Dus geen VR, maar als ik die optie had, dan had ik dat niet gedaan LOL Kan me hart echt niet aan!

avatar van roman123

Ik vind alleen de voice acting wat slapjes. Hoofdpersoon maakt de meest zieke dingen mee en reageert dan alsof hij zijn moeder aan de telefoon heeft.

roman123 schreef:
Ja dat moet inderdaad wat realistischer, maar het gebeurd in de meeste horror games. Ik ben er helaas al aan gewend.

avatar van Maxigames
Nog niet uitgespeeld maar het begint zeker geweldig! Erg welkom deze game, voor mij was het te lang geleden een horrorgame te hebben gespeeld. De sfeer is prachtig neergezet en het is verrassend creepy, ook zijn er momenten dat ik me lam schrok en dan heb ik nog geen eens VR. Ook het de keuze voor first person vind ik goed, dat maakt het alleen maar indrukwekkender, ik heb me altijd afgevraagd waarom ze daar niet eerder voor zijn gegaan. (alleen om een traditie in stand te houden?)

Ga vandaag beginnen.
Ben zo onwijs benieuwd
Nog even een vraagje:( misschien een beetje een dom vraagje)
Maar ik heb bij m'n editie dlc gehad van extra wapens als het goed is. Is dit dan verstandig om gelijk de code in te voeren voor het spelen van het spel of ergens midden in de game??

avatar van dr channard
Heftig eerste uurtje.

roman123 schreef:
Hij is bruut hoor. Doet mij denken aan Outlast maar dan aan de anabolen.. Heel beklemmend sfeertje, constant op je hoede moeten zijn, relatief weinig ammo en health. .

Jaa... Outlast maar dan met wapens! dat klinkt heel goed..

Wat een game.
Ik voelde weer de spanning van 20 jaar geleden.
Het eerste uur was heftig. Het zorgde ervoor dat ik die avond niet meer verder wilde spelen omdat het echt freaky was.

Richting het einde iets minder horror, maar nog steeds geweldig.
De eindbaas was makkelijker dan de overige bosses maar is niet erg.
Bij de twist heb ik deze keer voor Mia gekozen wat resulteerde in een goede afloop.

Wat ik ook erg leuk vond waren de knipogen naar het origineel met aan het einde de soldaat die Chris Redfield blijkt te zijn.

Al met al een goede game die 5 en 6 overtreft.

avatar van Spawn
Ik speel de game zelf niet, maar bekijk wel een walkthrough, maar wat ziet deze game er prachtig uit zeg. Goed design van de wereld en lekkere beklemmende sfeer, wat mede komt door het first person beeld. Ook het gevoel nergens veilig te zijn is heel knap gemaakt. Ik zou niet verbaasd zijn als deze game een hoog gemiddelde gaat scoren hier.

avatar van Maxigames
Wat een geweldige ervaring! Ik weet niet meer wanneer de laatste keer was dat ik zo in een andere wereld leefde in een game. Vooral het begin is doodeng en je schrikt je af en toe lam. Het is vooral eng omdat alles tamelijk geloofwaardig overkomt, zo wordt niet de fout gemaakt om continu overal een muziekje overheen te gooien of alles er een beetje fantasy-achtig uit te laten zien. Het voelt juist natuurlijk en sereen aan.
De graphics zijn erg goed gedaan naar mijn mening, je zult regelmatig wat slechte textures tegenkomen, maar door de extreem realistische lichtval en kleurgebruik valt dit nauwelijks op en heb je het idee door een zeer realistische wereld te lopen. Het is dus zeker niet overal perfect afgewerkt, maar de imperfecties doen niks af aan en de ervaring en dat is natuurlijk waar het om gaat.
De gameplay is ook erg goed bevallen, je hebt in het begin het gevoel dat het erg scripted is, maar je merkt na een tijdje dat je toch voldoende vrijheid hebt. In het begin ben je erg underpowered ondanks dat dit verder in de game minder wordt blijft het toch een uitdaging om te overleven en je beperkte uitrusting optimaal te benutten. Het lopen en schieten gaat lekker traag en een beetje klungelig waardoor gevechten extra spannend worden.
Dat de game naarmate het einde nadert minder eng wordt is zeker waar, maar dat is logisch, zo is vrijwel iedere horrorfilm op het moment dat het duidelijk is wat er afspeelt en er manieren in zicht komen voor de hoofdrolspeler om te overleven minder eng. Ondanks het meer actiegerichte einde blijft er naar mijn mening toch voldoende van de nare atmosfeer overeind en sluit het waardig af.
Het enige minpuntje vind ik de niet zo originele vijanden (zwarte blobmonsters) maar dat deed voor mij nauwelijks af aan de totale ervaring.

avatar van Maxigames
Ook moet ik zeggen dat de totale speelduur absoluut niet tegenviel. Het verhaal had ook een wat langer staartje als dat ik verwacht had. Nou ben ik een vrij trage speler en heb ik vrijwel alles uitgezocht en gelezen, ik ben er zo'n 15 uur mee zoet geweest.
Ik denk voor wat vlottere spelers die toch niet overal doorheen rushen en wat moeite doen dingen uit te zoeken dat je al snel meer als 10 uur speelt.

Ben denk halverwege, maar g*ddamn wat kan deze game gruwelijk zijn zeg. Ik noem the happy birthday cake tape....pffff

Ik geniet echt van deze game!!

Uitgespeeld, was awsome. Ben benieuwd naar de DLC!

avatar van dr channard
Jup. Deze game gewoon blind aangeschaft met de season pass erbij. Geen spijt van gehad. Ben benieuwd naar latere toevoegingen.

avatar van AmazingPP
Wat ik zou willen weten van jullie allemaal: Spelen jullie de normale versie of de VR versie. De VR versie is namelijk zoveel intenser. Het zweet loopt echt over m'n voorhoofd. Niet normaal. Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

AmazingPP
Ik heb de demo's in VR gespeeld via een vriend en dat was inderdaad gruwelijk intens! Hij speelt inmiddels de volledige versie en hij liet mij vorige week al weten hoe fantastisch spannend deze game in VR is. Ik ben vorige week begonnen met de normale versie en hoewel de game echt goed is, mis ik wel de VR ervaring.

Ik heb gisteravond die enge moeder verslagen en ik zal wel halverwege zijn nu zo'n beetje. Vanavond weer lekker verder griezelen. Gelukkig zijn de dagen nog vrij kort en is het 19:00 sowieso al helemaal donker buiten.

Remi
Uitgespeeld.
Toen ik hoorde dat Resident Evil weer een survival horror zou worden, wist ik meteen dat ik deze game moest hebben. Vorige week gehaald en er zo'n 15 uur over gedaan.
Lekker smerige sfeer dat mij toch deed denken aan de eerste drie versies van Resident Evil.
Ik vond het een erg goed spannend spel, maar toch miste ik wel wat diversiteit. Toch heb ik er enorm van genoten, enkel het laatste stuk vond ik wat minder.
Toch een mooie 4*

avatar van JacoBaco
Ik ben gisteravond gestopt na de Happy birthday cake tape -marco-.
En jij zei op 6 februari: ik ben nu denk halverwege en de volgende dag speel je de game al uit. Zat je misschien al op 3/4 of heb je de volgende dag de hele dag zitten spelen?

De game bevalt mij tot nu toe erg goed en het voelt absoluut weer als survival horror! Ik moet zuinig zijn met kogels en ieder kastje, lade enz. maak ik open in de hoop dat er iets bruikbaars inzit. Resident Evil 1 was vrij baanbrekend in 1996 en het heeft ongetwijfeld vele game ontwikkelaars geïnspireerd. Grappig om te zien hoe Resident Evil zich weer heeft laten inspireren door andere horrorgames. Naar mijn idee hebben de makers van RE7 overduidelijk goed gekeken naar games als bijvoorbeeld Outlast. Sowieso is het na 8 delen (Resident Evil Zero en Code Veronica reken ik ook mee) First-Person geworden. En in Outlast loopt er ook steeds 1 specifieke essentiële vijand rond waarvoor je je moet verstoppen. In RE7 loopt er ook steeds 1 rond. Totdat je hem of haar verslaat, dan komt de volgende weer. In Outlast kun je je alleen verstoppen natuurlijk. In RE7 kun je ze nog een aantal keren tijdelijk uitschakelen door 40 kogels in zijn of haar kop te schieten. En je kunt nu gebruik maken van een rugtas en naarmate je verder komt, vind je rugtassen waar meer in kan. Dit hebben ze naar mijn idee weer afgekeken van ZombiU. Dit is overigens geen kritiek!

JacoBaco schreef:
Ik ben gisteravond gestopt na de Happy birthday cake tape -marco-.

Dag erna was ik vrij en idd in de ochtend (11.00) begonnen en begin avond (19.30) speelde ik hem uit

Enjoy, ik vind het een hele vette ervaring/game!

avatar van JacoBaco
En uitgespeeld op moeilijkheid normaal! (11 uur en 10 min) Niet te lang, niet te kort. Precies goed wat mij betreft. En eindelijk weer echt kunnen genieten van een NIEUWE Resident Evil game. De laatste keer is alweer 12 jaar geleden! En zelfs bij RE4 merkte ik al dat het er op achteruit ging. Minder puzzelen, minder survival. Maar het grootste probleem met RE4 is dat klote kasteel! Het creepy dorpje is perfect en het eiland is ook super. Maar dat kasteel is zo erg ongeïnspireerd, dat het helaas verre van een meesterwerk is geworden.

Resident Evil 7 is ook geen meesterwerk, maar daar ging ik ook al vanuit. RE7 is wel bijna precies zoals ik hoopte. En de game heeft uiteraard dus wat nadelen. De game begint uitstekend en houd dit niveau lang vast. Totdat je op ongeveer 3/4 van de game naar een groot scheepswrak gaat. Het is verre van slecht, maar het was het net niet voor mij. De game begint dus erg goed met een heerlijke Bayou/Texas Chainsaw Massacre vibe. En soms moest ik zelfs aan Evil Dead denken. Maar i.p.v. naar een geweldige climax toe te werken, leek de inspiratie toch wat zoek. Al valt het natuurlijk niet mee om een extra toffe locatie toe te voegen wanneer de game zich afspeelt ver van de bewoonde wereld. En ze wilde kennelijk niet de hele game zich laten afspelen in alleen het huis. Dus ach, ze hebben hun best gedaan en alles beter dan zo'n verdomd kasteel!

En ander nadeel is dat vooral bij bossfights het vechten niet helemaal lekker gaat. En daarnaast is het vaak hetzelfde en dus wat eentonig. En 1 boss vind ik zelfs ronduit dom en misplaatst! Maar verder echt genoten hoor en eindelijk weer ouderwets sleuteltjes zoeken om deuren te kunnen openen. En de schaduwpuzzels (geen idee hoe ik het anders moet noemen) vind ik trouwens erg origineel!

En hele dikke 4*
P.S. In VR had ik deze game denk ik zeker wel een 4,5* gegeven.

avatar van JacoBaco
Zooooo, inmiddels nog een keertje uitgespeeld! Even het andere einde gecheckt. Dit keer op easy en er 7,5 uur over gedaan in 3 sessies van 2,5 uur. Die platinum trophy lijkt mij wel wat. Alleen 1 trophy is echt belachelijk. Je mag tijdens het spel maar 3x een box openen. Maar in 2 van de 3 gevallen verplicht het spel je ze te gebruiken. En voor de derde keer eigenlijk ook, maar daar is een klein trucje voor. En je kunt dus NIET je wapens, sleutels, videobanden plus een aantal andere items verwijderen. Dus of meenemen of in een box stoppen. Lastig!

avatar van JacoBaco
De Platinum is binnen en toch maar een 0,5* verhoogd, want deze game op Madhouse, is toch wel een fantastische uitdaging/ervaring!

JacoBaco schreef:

Ik durf het spel nog steeds niet te spelen in VR. Het is zo beklemmend en ik ben echt bang dat ik me een hartverzakking schrik. Ben niet meer de jongste.... (48) Dank voor uwen recensie, heer Jaco Baco. Altijd fijn om te lezen wat een zeer ervaren gamer ervan vond.

AmazingPP schreef:

En jij bedankt voor het compliment mijnheer Peter.

Een goede vriend van mij (37 jaar) zit met hetzelfde probleem. Hij is voorbij de eerste bossfight (in de garage) en speelt deze game volledig in VR. Maar hij vindt het echt doodeng! Terwijl hij alle Silent Hill games heeft uitgespeeld en regelmatig horrorfilms kijkt en dus best wel wat gewend is. Maar dat schrikken inderdaad! Dat is zijn grootste angst. Hij is zich er continu van bewust dat hij zich elk moment een vieze onderbroek kan schrikken en hij heeft al een tijdje niet meer gespeeld. En ik merkte al dat er schrikmomenten in de game zitten welke in VR extra hard aankomen.

En dan deze game op Madhouse in VR. Ik denk dat ik gek word! Vijanden zijn veeeeel sneller en ze kunnen veel meer hebben. Dus headshots maken is essentieel, maar omdat ze zo snel zijn, is dat echt lastig! En zelf ga je veel sneller dood en ik moest bij veel vijanden echt keuzes maken wanneer ik er toch maar voorbij moest rennen in de hoop dat hij mij dan niet zou raken. Anders kwam ik echt in kogel crisis. En je kunt overigens niet onbeperkt saven. De hele ervaring werd wel bijna verpest door het laatste extra moeilijke stukje in de game. Bijna niet te doen.. zooooo moeilijk!

Eén van de beste horrorgames die ik in tijden heb gespeeld. Resident Evil 7 is een combinatie tussen P.T (Silent Hill demo), de eerste Resident Evil game en The Texas Chainsaw Massacre film. Je loopt in een first person perspectief door een groot horrorhuis heen, waarin een gestoorde familie woont, waarbij je het liefste confrontaties mee uit de weg gaat. Kogels en wapens zijn schaars terwijl vijanden veel schade nodig hebben om ze te kunnen verslaan, waardoor ik ieder hoekje analyseerde en zat te smachten naar munitie. Deze schaarse munitie zorgde ervoor dat iedere confrontatie spannend bleef omdat ik mijn kogels niet wou verspillen. Wanneer ik met sterkere wapens mis schoot zorgde dit voor grote frustraties, maar het was daarentegen heel bevredigend wanneer ik met diezelfde wapens raak schoot en een gevecht won.

Naast schieten is puzzelen een gameplay element dat op de voorgrond staat. De puzzels vond ik nooit te moeilijk of te makkelijk: er worden voldoende hints gegeven voor welke richting je moet zoeken naar belangrijke objecten, maar er wordt ook regelmatig verwacht dat je out of the box oplossingen bedenkt voor problemen waar je tegenaan loopt.
Grafisch is dit een ijzersterke game. Het grimmige huis is levendige en realistisch vormgegeven, wat de onplezierige dingen die je daar aantreft des te spannender maakt. Zeker in het donker is dit een spannende game om te spelen en er waren meerdere momenten waarin ik moeite had door een kamer te lopen, uit angst voor wat er om de hoek kon staan. Overigens is Resident Evil 7 één van de goorste games die ik ooit heb gespeeld. Je treft regelmatig bloederige, smerige en schokkende dingen aan waardoor ik de game sterk afraad voor wie slecht tegen bloed kan. Ikzelf vind het passen bij de sfeervolle horrorsetting en voor mij ging de game nergens te ver, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige onprettig kan zijn.

Waar RE7 niet goed uit de verf komt is dat het verhaal zwak is en bij de laatste 2 uur vond ik de gameplay minder worden. Een slecht verhaal is iets wat je bij alle RE games kunt verwachten, maar dat neemt niet weg dat de keuzes van de personages zo dusdanig onlogisch & geforceerd voelde dat ik regelmatig erom kon lachen. Voornamelijk de nonchalante reactie van Ethan kon voor onbedoeld humoristische momenten zorgen. Op een bepaald punt is er een keuze moment in het verhaal, maar dit is een broodmagere keuze die weinig invloed heeft op het geheel. Wat het verhaal wel goed doet is dat er meerdere mysteries zijn waar ik het antwoord op wou weten; zelfs al waren de personages niet diepgaand, de game liet me afvragen waar het naar opbouwde waardoor ik met nieuwsgierigheid de cutscenes bekeek.
Rond de laatste twee uur kwam er een lange sequentie die mij onnodig leek en mij deels uit de spanning haalde. Ook had ik rond dit punt zoveel munitie en kwamen er zoveel vijanden dat de spanning deels vanaf ging.

Als je een liefhebber bent van de oude Resident Evil games of het horrorgenre over het algemeen dan is dit zeker een aanrader te proberen!

4/4,5*

Het begint vrij goed en tot ongeveer halverwege het spel, of iets verder, blijft het aardig spannend en bruut. Eigenlijk is het de onthulling die deze Resident Evil niet veel goeds doet. Eigenlijk op het moment dat je op het schip belandt begint het allemaal wat minder te worden. Op dat punt heb je het ook wel een beetje gezien en is er nog maar weinig dreiging van de vijanden. Vond de eindbaas wel een beetje een anti-climax. Ook zijn de mold monsters niet echt heel eng, en beginnen op den duur een beetje saai te worden, ook vanwege het gebrek aan variatie. Daar hadden ze best meer mee kunnen doen. Ze deden me denken aan een combinatie van de monsters in Resident Evil: Revelation en Oroboros uit Resident Evil 5. Ik zou graag de zombies terugzien. De Baker's (en voor een deel Mia) zijn de echte 'angstaanjagende sterren' van deze Resident Evil. De omgevingen in het moerassige landschap en vooral de huizen zijn erg sfeervol. De boot en vooral de mijnen waren een stuk minder.

UITSTEKEND.

Naast dat ik een erg groot film en serie fan ben game ik ook behoorlijk wat, maar eigenlijk plaats ik nooit een stem of iets dergelijks. Ik heb behoorlijk wat games gespeeld de afgelopen jaren en het is ook alweer een tijd geleden dat ik hier een stem heb gezet.
Nadat ik RE7 gister had uitgespeeld moet ik toch echt even een stem uitbrengen.

Man, wat een heerlijke game is dit.
Ik heb de game aangeschaft in dezelfde tijd dat ik ook een 7.1 headset had gekocht. Dat is dus dubbel genieten met zo'n fantastische horror game als dit. Ik moet ook echt toegeven dat ik me behoorlijk wat keren erg goed geschrokken ben wat niet heel erg vaak gebeurd bij games.

Wat vele hier al zeggen is het eerste helft van de game zeker het spannends, hierna word het qua spanning misschien iets minder maar dit mocht te pret zeker niet drukken. Ik heb echt elke minuut genoten van de game. Juist na het spannende eerste helft ( de spanning is er zeker de gehele game aanwezig maar in wat mindere mate ) komt wat meer actie in de game, meer wapens meer eniemies etc. wat ik eigenlijk wat goed vond gedaan, van allebei wat.
Ik was zo benieuwd hoe het ging eindigen en hoe het verhaal zou gaan lopen en ik moet zeggen dat ik ook zeker niet teleurgesteld ben. heel gaaf zelfs.
Ik vond het heel vet in elkaar gezet, ondanks dat niet echt alles voor mij helemaal duidelijk is, bijv. Op het eind kom je erachter dat Eveline ook de oude vrouw is die je in de game de hele tijd in de rolstoel ziet zitten. Ik bedacht toen hoe kan ze opeens zo oud geworden zijn? Totdat ik even ging terug denken en een note waarin stond ( als ik het goed heb tenminste ) dat ze door het experiment snel verouderde. Heb ik dit goed?? En daarnaast: hoe zit het met lucas??? was hij nou ook infected en had Eveline nou ook controle over hem en waar is hij uiteindelijk gebleven? Je ziet op het eind niks meer van hem.

Maar goed, laat ik gewoon zeggen dat ik me echt fantastisch vermaakt heb. Ik hoop echt dat er veel meer van dit soort games zullen uitkomen.
Een absolute dikke 4,0*

Vanaf nu hoop ik ook weer meer m'n stemmen bij te gaan houden .