Resident Evil VII: Biohazard (2017)

Alternatieve titel: Biohazard 7: Resident Evil

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Action / Shooter

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Kruip in de huid van Ethan, een man die op zoek is naar zijn vrouw in een verlaten herenhuis. Tijdens zijn zoektocht maakt Ethan gebruik van geweren, vlammenwerpers, kettingzagen en explosief wapentuig om de mutanten die zijn pad kruisen, een kopje kleiner te maken. Dit gaat gepaard met de nodige gore, zoals we gewend zijn van de Resident Evil-games. Het spel laat zich besturen vanuit een first-person perspectief, waardoor je een stuk dichter op de actie zit dan in voorgaande delen.

avatar van Ulysses
Hopaa, na 10 uurtjes gamen uitgespeeld en ben best wel enthousiast. In een ver verleden deeltje 3 nog gespeeld als kind en deeltje 4 vele jaren later. Maar beide nooit uit gegamed en het survival horror genre ook laten links liggen voor wat het was.
Bij een mooie sale deze binnen gehaald want de screenshots en reviews prikkelden wel voor een horrorervaring. En dat biedt deze game zeker wel aan, zeker in het begin wanneer er nog weinig middelen voor verdediging zijn. Wat ook de meest spannende momenten oplevert. Wat ik een groot pluspunt vindt is dat er niet een overload aan vijanden in zit. Om dit als 2de genre een shooter noemen vind ik wat kort door de bocht gaan, enkel naar het einde toe komen er wat meer vijanden toe.
Ik heb de game op easy gespeeld voor rustig aan de puzzels te ontdekken en het schietgedeelte wat meer op de achtergrond te laten. Buiten wat zoekwerk zijn de puzzels vrij eenvoudig en logisch, dus denkwerk is er niet veel voor nodig. Misschien binnenkort nog wel eens een keertje doorlopen op een hogere moeilijkheidsgraad.

"Do you want to see my name in the obituaries?"

Het eerste deel had ik eens op de PlayStation drie gespeeld, maar wegens de moeilijkheid ben ik er toen maar gauw weer mee opgehouden. Toch was ik benieuwd om een deel uit deze reeks te spelen en met dit vervolg wordt er weer teruggegaan naar de basis heb ik begrepen.

Het verhaal is vrij rechttoe-rechtaan; als Ethan krijg je na drie jaar opeens een vage video van je vriendin dat ze je nodig heeft en in alle naïviteit besluit je om haar te bezoeken. Je wordt gelijk ondergedompeld in een eigenaardig southern sfeertje waar je de meest maffe rednecks kan tegenkomen. Wat dat betreft steelt de familie Baker de show.

Het overleven staat duidelijk centraal, omdat je regelmatig in benarde situaties beland waar je daadwerkelijk moet nadenken over het gebruiken van je wapens en dan vooral het aantal kogels dat je nog overhebt. De munitie is namelijk erg schaars, wat ervoor zorgt dat je elk hoekje verkent voordat je vijanden te lijf gaat. Het is echt vechten voor je leven.

De eerste twee locaties staan als een huis. De zenuwslopende ervaring met het openen van elke deur, niet wetende wat zich erachter bevindt, is ongekend. Daarbij is de horror die je staat te wachten genadeloos bloederig en smerig. Precies wat ik verwacht van een dergelijke game. De simpele, doch doeltreffende puzzels zorgen hierin voor de nodige afwisseling.

Al met al is 'Biohazard' een heerlijk enge game die met recht de naam 'Resident Evil' mag dragen. Een kleine smet is alleen dat het einde te veel gericht is op actie.

4,0 Sterren.

abcdeetje schreef:
Wat een game.
Ik voelde weer de spanning van 20 jaar geleden.
Het eerste uur was heftig. Het zorgde ervoor dat ik die avond niet meer verder wilde spelen omdat het echt freaky was.

Ik ben er net aan begonnen en inderdaad het begin is heftig en ben ook maar even mee gestopt..
Je krijgt als speler even geen ruimte om je weer op te laden.
Maar ik vind dit alleen maar positief, en het is een bekend ingrediënt uit de horror films.

Is er trouwens ook een mogelijkheid om dit spel gelijk op hard of madhouse te spelen?.

avatar van JacoBaco
banjo op hard wel ja, maar voor madhouse moet je de game eerst uitspelen. Ik heb de game op madhouse uitgespeeld en dat was erg moeilijk, maar tegelijk beleefde ik er ook extreem veel plezier aan.

JacoBaco ik kan alleen kiezen uit easy en normaal...
Ik wil gelijk voor een Madhouse gaan! jammer dat je eerst het spel uit moet spelen..

avatar van JacoBaco
banjo O, zelfs geen hard optie de eerste keer, dat wist ik niet.. Wel vreemd vind ik. Maar meteen op madhouse. Daar had je denk ik na een tijdje wel spijt van gekregen. Niet dat ik je wil onderschatten natuurlijk, maar de reden dat ik het haalde, kwam omdat ik al een beetje wist wat er ging komen.

Aan de andere kant, los van 1 gebied wat niet zo geslaagd is, is het wel een game die je met plezier een 2e keer gaat uitspelen.

JacoBaco schreef:

Oke dan maar gewoon op normaal spelen... ik was al dik een uur bezig en het was gelijk mijn ding
Jaco.. Het heeft veel weg van goede horror films zoals The texas chainsaw massacre bijvoorbeeld

avatar van JacoBaco
Klopt, het TTCM sfeertje zit er goed in. En zo'n creepy huis midden in de bayou.

En de Gold editie ligt ergens in december in de schapppen. Weet ik meteen wat ik voor Kerst aanschaf.

Aangezien ik die Gold editie eigenlijk nog niet heb...is er iemand die uberhaupt de DLC heeft gespeeld en weet er iemand of die wel of niet de moeite waard is?

Sinner schreef:

Heb de Gold edition afgelopen week gekocht en het is zeker aan te raden als je het een goede game vind en meer wilt. Heb nu zo'n 3/4e gedaan van de Extra Content en heb er nu al meer uur inzitten dan in één playtrough. Het niveau is niet net zo hoog als de hoofdgame, verwacht niet een dikke 4,5/5* DLC, maar het is een leuke toevoeging die het waard maakt de Gold edition aan te schaffen ipv de normale. Persoonlijk vond ik vooral Bedroom en 21 van de Banned Footage erg leuk in elkaar zitten.

Fonzzz002 schreef:
Heb de Gold edition afgelopen week gekocht en het is zeker aan te raden...

Thanks...dan wordt het dus de Gold edition voor mij ergens tegen het eind van het jaar denk ik. Heb lang liggen twijfelen (en niet bizar veel te spenderen), maar net als bij een Fallout 4 bvb is dit toch wel iets dat ik eigenlijk 'compleet' in de kast wil hebben staan.