Styx: Shards of Darkness (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Cyanide
Uitgegeven door Focus

De eeuwenoude goblin huurmoordenaar Styx is terug in een nieuw sluipavontuur. Shards of Darkness dompelt je onder in een levende wereld vol verrassingen, met een plot vol wendingen. Na de val van de Toren van Akenash, moet Styx opnieuw uit de schaduw treden om Korrangar, de stad van de Zwarte Elven, te infiltreren. Er wordt beweerd dat deze stad onbereikbaar is, maar een diplomatische top biedt Styx de mogelijkheid om het tegendeel te bewijzen. Al snel ontdekt hij dat de top slechts een façade is voor meer duistere zaken.

Hier ben ik best benieuwd naar. Voorganger Master of Shadows heb ik wel - maar ben ik nog (lang) niet doorheen. Heb een uurtje gespeeld bij een vriend, beviel me best, en heb hem daarna in een Humble Bundle gekregen, maar helaas nog niet voor gaan zitten. Echter vind ik het karakter Styx erg leuk (zowel in zijn eigen games alsook in Of Orcs and Man) en vond ik het best verfrissend om met een karakter op pad te gaan dat geen vechtjas is en het dus echt moet hebben van de stealth. (ipv bvb een Assassins Creed). De reviews zijn over het algemeen best positief. Heb hem dus maar op mijn wishlist geplaatst.

Klassieke stealth game die inlevert op bepaalde zaken en vermoedelijk daardoor niet extreem soepeltjes onder de knoppen ligt.

Het idee van een geniepig goblin gastje dat een paar menselijke heerschappen het leven zuur maakt wel geinig en ooit was ik wel voor dit type gameplay, maar merk echt dat de rek er voor mij uit is inmiddels. In echt vrijwel elk spel vind je tegenwoordig iets van stealth, dat maakt dat ik toch meer behoefte heb aan andere dingen.

Om te doen.

avatar van Delloo
Na even inkomen vond ik dit toch een prima stealth game. Mooie graphics, lekker klimmen, springen en sluipen. Heb de game in de gemakkelijkste modus gespeeld.
In het begin vond ik de verschillende knoppen en functies behoorlijk verwarrend, maar na een aantal uren ging het helemaal goed. Vechten is geen optie. 2 klappen en je bent de pijp uit. Krijg je leuke oneliners van Styx hoe slecht je wel niet speelt. Eén duidelijk minpunt: Vlak voordat je de met de laatste eindbaas gaat knokken is er een dubbele laadtijd van het ene naar het andere level. Dat duurt wel 2 minuten. Als je dan na een klap weer dood bent gaat dit snel irriteren. Gelukkig ben ik er toch doorgekomen en heb de game helemaal uitgespeeld. Zeker een 4 waard.