Virginia (2016)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Variable State
Uitgegeven door 505

In de laatste dagen van de zomer van 1992, verdwijnt de jonge jongen, Lucas Fairfax, onder mysterieuze omstandigheden, uit het landelijke stadje Kingdom in Virginia. Voor deze zaak krijgt Anne Tarver, pas afgestudeerde speciaal agente voor de FBI, een partner toegewezen, speciaal agente Maria Halerpin. Maar hoe dieper ze graven neemt het onderzoek steeds sinisterdere en meer bovennatuurlijke wendingen. De lijst van verdachten groeit gestaag en de clues worden alsmaar vreemder, waardoor het wantrouwen tussen beide agentes langzaam begint toe te nemen.

Zo te lezen wordt dit een uniek sfeervol gamepje...

Twin Peaks meets Silence of the Lambs met een vleugje X-Files, ben benieuwd!

Lijkt een soort walking sim te worden? En grafisch ziet het er maar erg pover uit, simpel kan mooi zijn, maar dit lijkt te hard op budget-bak prullen.

Het grafische stijltje doet mij ook absoluut helemaal niets. Ik zou er ook meteen budget-bak prul of shovelware op plakken.

Maar goed - misschien zit het qua sfeer en verhaal wel goed. En dat blijft tenslotte het belangrijkste. Maar ik zie het me in ieder geval eerder in een sale aanschaffen dan meteen bij release.

Vind 't stijltje wel leuk en deze trailer maakte mij toch best benieuwd.

Hm. Toegegeven, het ziet er inderdaad beduidend beter uit in beweging dan in de screenshots. Die trailer had ik nog niet gezien. De soundtrack en de sfeer die het filmpje oproepen zitten inderdaad best snor.

Inderdaad, en als de prijs klopt ga ik het misschien uitproberen, als daar niet Witcher III nog altijd was...

lennox
gast, wat ziet dit er saai uit. ik had echt gehoopt op een heavy rain'achtige spel...

Het is meer een firewatch fbi zonder spraak'achtige spel...

Demo Gameplay.

Ulysses
Jammer

Ik had best wel wat verwachtingen bij deze game door de verwijzingen naar Lynch en X-Files. Maar jammer genoeg verliest de game zijn charmes door geforceerd te proberen die richting uit te gaan. Het wordt warrig, ongepolijst en voelt soms wat ongeïnspireerd aan.
Maar er zijn ook goede punten aan deze game en dat is vooral de muziek. De muziek geeft de game toch wel een heel bijzondere sfeer en ondersteund de interessante momenten van het verhaal. Het ontbreken van dialoog geeft het toch wel een speciaal gevoel en maakt het toch nog ergens een bijzondere ervaring om eens te gamen. Leuk is dat het toch ook wel wat aan eigen interpretatie overlaat.

Conclusie: Het heeft goede bedoelingen maar zijn uitwerking is niet erg geslaagd.

avatar van Waackx
Het plot klinkt erg ibteressant maar de game is helaas een soort retro versie van Beyond two souls.
Weinig detectivewerk, veel mysterie vooral.
Warrige verhaallijn, die constant tijdsprongen maakt maar ook onverwacht terwijl je een kamer doorzoekt springt het verhaal naar de volgende scene.
Plus ook in deze game doe je niet echt veel behalve je lipstick opdoen, een biertje drinken, je auto tanken of je bent de hele kamer aan het doorzoeken tot vervelends aan toe omdat je moet bedenken dat je een papieren servetje moet zoeken.
Onduidelijke trophy-lijst,waar je bij stom toeval je trofeeen binnen haalt en helaas is het een saai gebeuren.
En deze game is net een David Lynch- film, waar andere mensen misschien hier de genialiteit hier van inzien maar dit is voor mij de meest warrige game die ik ooit heb gespeeld en letterlijk vanaf de eerste seconde tot de aftiteling geen idee wat ik nou gespeeld heb.

avatar van Waackx
Voor de 2de keer nu uitgespeeld en eindelijk kan ik hier een verhaallijn in deze warrige game vinden want bij 2de speelbeurt lette ik meer op details want bij de eerste keer gaat alles zo snel en chaotisch dat je snel de draad kwijt raakt.
Heeft ook te maken met een aantal dingen die niet echt goed in beeld worden gebracht door de makers.
(In het begin van de game zit je in een auto, maar later blijkt dat een taxi te wezen, maar omdat je alleen de binnenkant van de auto ziet, zal je dat de eerste keer niet opvallen, toch geen onbelangrijk detail).
De genialiteit zie ik er nog steeds niet in zoals sommige reviewers hier in zien, ik kan gelukkig nu wel een (duidelijk) verhaalllijn in de game terug vinden maar nog steeds worden heel veel dingen niet letterlijk verklaard en moet je eigen verklaring geven voor een aantal symbolieke dingen die gebeuren in de game.
Nog steeds snap ik een aantal collectables/zaken in de game niet, want wat is de meerwaarde dat je een houten engeltje kan vasthouden of dat je een petje van de vermiste jongen in de auto kan bewaren ?
Normaal wil ik games nooit voor de 2de keer uitspelen ongeacht hoe goed of hoe slecht de game is maar bij deze game toch maar gedaan omdat de eerste keer een absolute mindfuck van jewelste was en je speelt de 2de keer alleen maar om het verhaal te begrijpen.
Is dat een goed punt of een slecht punt ?
Normaal wel gesproken (de mensen die daarvan houden, niet ik dus) een game met replaywaarde maar als een aantal punten niet zo snel gingen (skippen van scenes) of zo onduidelijk waren door de graphics (soms zag ik niet aan een personage om wie het ging), was het minder snel nodig geweest een 2de speelbeurt.
Mijn eerdere kritiek omtrent de trophys blijft van stand; omdat alles zo vaag is zal je je trofeeën alleen via geluk of via YouTube bemachtigen, niet via eigen kunde.
Wie ervan houdt om games te spelen en vervolgens uren daarna erover te piekeren wat hij/zij nou daadwerkelijk gespeeld heeft dan moet je dit proberen maar als je houdt van een duidelijk verhaal dan moet je deze vermijden.

Inderdaad een spel dat je twee keer wilt spelen: na de eerste keer mag de aftiteling dan wel lopen, pas na de tweede keer vallen puzzelstukjes op hun plaats en is het verhaal min of meer afgerond. Net als bijvoorbeeld Dear Esther is dit een verhaal waarbij interactie ondergeschikt is aan interpretatie, maar het mysterie intrigeerde mij niet echt, het drama greep mij niet echt. De aanwezigheid van andere personages (in plaats van alleen dagboeken en audiologs) en het gebruik van vele cuts (zowel in als tussen scènes) voegen zeker iets toe aan het genre en tenminste één scène zal me bijblijven (het optreden in de bar, vintage Twin Peaks!), maar verder denk ik dat Virginia, net als de dossiers van z’n personages, toch snel zal verdwijnen in het archief. 2,5*