TimeSplitters 2 (2002)

Nintendo GameCube / PlayStation 2 / Xbox

Ontwikkeld door Free Radical
Uitgegeven door Eidos

TimeSplitters hebben slecht één doel voor ogen: de vernietiging van het menselijk bestaan. Deze intergalactische vandalen reizen door de tijd met behulp van negen kristallen. Enkel een elitegroep - waar jij natuurlijk deel van uitmaakt - heeft de mogelijkheid om de plannen van de TimeSplitters hun plannen te dwarbomen. Om ze tot stoppen te brengen moet je de negen kristallen terugvinden. Dit kan enkel door de TimeSplitters te volgen naar om het even welk tijdperk.

avatar van DoraRing
ziet er tof uit, maar om eerlijk te zijn nog nooit van gehoord.

avatar van gemaster
Ben hier ooit wel eens aan begonnen, maar shooters op consoles, dat werkt gewoon niet. De enige manier waarop het werkt is met auto-aim ofzo, maar dat vind ik nep.

avatar van Tsjo-Wi
Timesplitters is juist een van de series die bewijst dat shooters op de consoles wél werken! Heerlijke flitsende snelle gameplay, vooral multiplayer is super!

avatar van pascal83
Het meest gespeelde spel op mijn GameCube, vooral multi (met Monkey uiteraard) was erg tof, net als de mini-games.

avatar van Gizzmann
Briljant spel! Elk level heeft een unieke sfeer (sci-fi, oorlog, western...), de humor is top en een van de leukere shooters om in multiplayer mode te spelen. En natuurlijk al die extra dingen om te halen... totaal nieuwe en orginele speelmodes, knettergekke cheats en zeel melige speelbare characters. 5*, mijn tweede gamefavoriet.

avatar van Mega Man
Erg jammer dat Rare destijds Nintendo had verlaten en dus ook geen meesterlijke shooters meer kon maken voor dit systeem. Helemaal omdat Rare een groot gedeelte moest missen van hun team dat later Free Radical Design werd. Hun eerste deel in de beruchte Timesplitters serie heb ik niet echt veel gespeeld op de PS2. Dat komt waarschijnlijk omdat ik deze na het briljante TS2 kocht. Timesplitters 1 zet wel de toon voor de komende TS delen door humor en horror door elkaar heen te laten lopen. Helaas ging het bij TS1 niet verder dan korte speelsessies. Er was wel een Story Mode maar deze vond plaats in Arcade levels met simpele en ééntonige opdrachten ten opzichte van TS2.

Toen m'n zus de Gamecube kocht in 2002 besloot ik iets later de shooter TS2 aan te schaffen. Ik had nog nooit gehoord van deze game maar een vriend sprak er indertijd over. Hij had het over een schietspel waarbij je zelf levels kon ontwerpen. Bingo, die moest ik hebben! Sinds het N64 tijdperk heb ik niet meer zulke meesterlijke shooters gespeeld zoals Goldeneye en Perfect Dark. Gelukkig kwam daar dan Timesplitters 2. Een shooter die kwalitatief net zo goed is als Rare's meesterwerkjes. De Story Mode was een beetje kort maar bood wel meer variatie dan opvolger Future Perfect. Het geniale en typisch western sfeertje bevattende "Wild West", het stealth en Science Fiction level wat veel weg heeft van films als Blade Runner...Neo Tokyo.

Siberia was lekker kil en had verdomd veel weg van Goldeneye's Dam level. Inclusief de bewakings camera's en natuurlijk de dam zelf. De humor in TS2 was aanstekelijk en meesterlijk, de besturing gelijk aan die van Goldeneye en Perfect Dark en de soundtrack was een prachtig werkje van Greame Norgate die we kennen van Rare's vorige schietspellen. Van uiteenlopende nummers zoals die van het bombastische en nerveuze Circus level tot de dramatische en prachtige muziek in Siberia. Norgate's soundtrack heeft zo zijn charmes en vertoont veel gelijkenissen met die van Goldeneye en Perfect Dark.

Helaas werd Norgate maar minimaal ingezet in Future Perfect en ging de eer naar Christian Marcussen met een meer film-achtige soundtrack. Opzich ook wel mooi maar minder memorabel dan die van Norgate. Verder was TS2 even geniaal als leuk en blijft het voor mij één van de weinige Gamecube klassiekers samen met het vervolg en nog wat andere games. Heel erg jammer dat we niks meer horen van Free Radical als we het hebben over de Wii. Dit systeem leen zich perfect voor shooters alleen wil het nog niet echt lukken.

Van Red Steel verwachte men heel veel maar bleek later een afgeraffeld spel te zijn met simpele cut-scènes en de niet goed werkende Wii-besturing. Metroid Prime 3 wordt echt een masterpiece en revolutionair op First-Person gebied maar is, ondanks de meer epische sfeer dan in Prime 1 en 2, toch van een ander kaliber als Arcade shooters zoals Timesplitters. Misschien komt Free Radical nog een keer tot besef en ontwikkeld een nieuw deel in de TS serie exclusief voor de Wii. Net als Namco dat doet met Soul Calibur, Capcom met Resident Evil en EA met SSX en Sims. Wie weet....wie weet!

Tot slot:

Timesplitters 2, een shooter met talloze challenges en andere opdrachten, vele (gekloonde) characters, een meesterlijke en verslavende Mapmaker, geniale levels met genoeg diversiteit in thema's, charmante soundtrack van Greame Norgate en een aanstekelijke en inmiddels bekende humor. Een spel met dezelfde gameplay als het legendarische Goldeneye op de N64.

De houdbaarheid scoort in TS2 heel hoog door de verslavende Arcade Matches met meerdere mensen en het feit dat je zelf gemaakte levels ook kan gebruiken als multiplayer gebieden. Enig minpuntje in TS2 is de ietwat korte Story Mode. Deze is in de opvolger wat grootser aangepakt, zei het niet drastisch groter. Geniaal spel en een klassieker die erg ondergewardeerd is.

avatar van Princess Piranha
Mega Man schreef:

Er is een TS 4 onderweg!!! En weer met Cortez!!

Princess Piranha schreef:

Er is een TS 4 onderweg!!! En weer met Cortez!!

Ik had het gelezen ja. Lijkt me erg mooi als er een nieuwe TS onderweg is en al helemaal als hij ook voor de Wii komt. Dat laatste ligt voor de hand aangezien de Wii behoorlijk goed verkoopt. Toch heb ik mijn twijfels aan Free Radical aangezien ze Haze ook niet wilden door porten naar de Wii. En zeggen dat de Wii inferieure graphics heeft is kolder. Zelfs in deze tijd worden er nog PS2 games ontwikkelt die je eigenlijk eerder verwacht op de next-gen systemen. Om de simpele reden dat de PS2 nog steeds veel beter verkoopt dan zijn broertje de PS3.

Even wat aanpassen aan het grafische gedeelte (oftewel: wat terugschroeven) en kassa! Daarbij komt ook nog eens dat de Wii perfect is voor een FPS. Dat moet Metroid Prime 3 gaan bewijzen. En om nog terug te komen op de eventuele Wii-versie van TS4: De Gamecube verkocht indertijd minder dan zijn concurenten. Toch bracht Radical twee TS games naar dit systeem. Nu staat Nintendo bovenaan met de verkoopcijfers van de Wii. Please, Free Radical...breng TS4 naar de Wii!!! Of kom op zijn minst met een aangepaste port van het meesterlijke Future Perfect. Eventueel extra content.

avatar van Princess Piranha
Mega Man schreef:

Het lijkt mij erg dom om TS4 niet voor de Wii uit te brengen. Want voor een FPS is de Wii denk ik erg geschikt. En reken maar dat Metroid dat gaat bewijzen!

avatar van optimus prime
gemaster schreef:

shooters op consoles zijn juist beter ( vind ik ) je het alles binnen bereik en hoeft niet met de muist te klooien. je hebt nooit last van haperingen, en op een computer wel, alleen niet als je een supercomputer hebt. de oudere spellen doen het natuurlijk wel goed, of je moet een heeeeeeeeeeele slechte pc hebben. dat wou ik even kwijt.

neo (crew)
Voor het snel en gericht reageren op tegenstanders is de pc (met de muis) veel nauwkeuriger en sneller. Je kunt het klooien noemen, maar het voordeel is enorm. Wat betreft comfort is het wellicht weer een ander verhaal.

Maar neem nu de besturing van de Gamecube versie bij Timesplitters 2. Bij het richten op een bepaald iets heb je steeds weer te kampen met de overgevoeligheid, waardoor het niet goed werkt. Dat is overigens niet kenmerkend voor alle games, maar voor deze. Ik begrijp niet waarom Free Radicals hier schijnbaar mee tevreden waren. Dan had ik nog liever de wat ruwere methoden, waarmee je wat langzamer beweegt maar veel beter iets kon raken.

Ik weet niet of dit specifiek alleen bij de Gamecube versie zo was, of bij de andere ook. Iemand?

neo schreef:

Deze besturing (die gelijk was aan die van GoldenEye en Perfect Dark) werd meer gewaardeerd dan die slome en stroeve controls van EA's Nightfire en MoH: Frontline en Turok: Evolution. De Timesplitters games spelen soepel en relaxt en daarbij kon je nog genoeg aanpassen wat controls betreft.

neo (crew)
Ik bedoel met wat ruwere natuurlijk niet zoals Frontline, maar gewoon die iets minder gevoelig is. Maar als ik het goed begrijp kan de besturing op dit punt worden aangepast. Maar eens uitproberen. Met richten bedoelde ik trouwens echt het inzoomen, voor zover dat al niet duidelijk was. Verder vind ik het inderdaad de meest ideale, soepele besturing die ik mij maar kan voorstellen.

avatar van nakur
TS2 (PS2) s een van mijn meest gespeelde games aller tijden. De storymode is zéér goed met zowel artistiek als gameplay-technisch onwijs goed leveldesign. Maar de multiplayer... ooh de multiplayer! Zowel in splitscreen als alleen tegen bots... hele toffe wapens, karakters en fantastisch ontworpen levels. Zonder meer 4,5 *

avatar van lennylink
Als ik dit lees wil ik meteen weer een keer TS(2) spelen!
Dit bewijste destijds toch wel dat shooters goed konden werken op consoles.
De single player is briljant, verschillende tijden, wapens en goede bijbehorende muziek.
En dan die multiplayer! Alles kon je customizen en de bots waren goede vijanden!
Gooi daar verschillende gamemodes bij als Assault en Bagrunner en de goed werkende mapmaker en het verhaal is bijna rond.

'nuff said, Timesplitters heeft mij heel veel uren vermaakt!

AvMerode
Ziet er fantastisch mooi uit met de Dolphin Emulator voor pc, natuurlijk mooier dan GC versie, maar met emulator versie heb je vaak paar kleine foutjes.
Dus schaf hem over een tijdje aan voor mijn gamecube als ik hem dan zie liggen.

Geweldige shooter die veel doet denken aan N64 Goldeneye gecombineerd met unreal of wat dan ook.
De multi-player functie is ook echt quake/unreal achtig.

neo (crew)
In het eerste deel stond de multiplayer centraal, terwijl het tweede deel een storymode introduceerde die ver verwijderd was van de standaard in een willekeurige shooter uit die tijd. In deel 3 Future Perfect sloot deze wel naadloos aan bij de tijdsgeest. Echter, de storymode in dit tweede deel is een stuk fijner en kent een hogere herspeeldbaarheidswaarde. Gek genoeg is de eerste, exclusief voor de Playstation 2, bekritiseerd wegens het ontbreken van een plot, maar dat is met terugwerkende kracht absurd kijkende naar de intentie van alle delen. Zowel de eerste, als de tweede, werden geregeld bekritiseerd om het feit dat er geen empathie is voor een hoofdkarakter, een karakter wat centraal staat en je meeneemt in een verhaal, zoals bij een Storymode in een willekeurige moderne shooter.. De kracht vanTimesplitters 2 is dat het willekeurige levels zijn, weliswaar best eenvoudig qua opzet, misschien zelfs karig, maar daarom juist zeer fijn zijn en, het belangrijkste, genoeg fijne, creatieve ideeën. In het derde deel zitten cutscenes die je meenemen in het avontuur van Cortez, maar het bevordert de betrokkenheid totaal niet. Net zo belachelijke als het vorige voorbeeld. Je mist de oneliners in deel 2 tijdens de storymode, die wel heen fijn zijn in deel 3, maar alle verdere pogingen om humor in de cutscenes te stoppen konden beter enkel gestoken worden in ideeën tijden het spelen van de levels. Wel is het verschil dat de Storymode, net als de gehele ervaring, in deel 3 veel intenser is. In een ander genre, een rpg, is een verhaal en betrokkenheid essentieel, maar niet in het concept van Timesplitters. Hilarisch dat makers van shooters dit toch maar blijven proberen, vooral in ogenschijnlijke serieuze shooters, zelfs nu nog. Er zijn wel uitzonderingen, maar nooit zo breed opgezet als deze reeks,

Waar ik in het bijzonder van gecharmeerd was dat er enkele geheimen zijn, waardoor je midden in een level een vintage game als Snake kan spelen. Ik zoek nog altijd naar vergelijkbare games, en op een bepaalde manier zijn die er ook wel, maar het is het steeds (net) niet. De moeilijkheidsgraad vond ik echter wat hoger dan bij klassiekers uit de Rareware tijd.

Net als Future Pefect was er de optie om maps te maken, maar deel 2 introduceerde het maken van een eigen storymode level, inclusief eigen doelen en multiplayer levels. Een geweldige gegeven, wat weinig opvolging heeft gehad. Ik begrijp nog altijd niet waarom. Deel 3 introduceerde weliswaar meer mogelijkheden, maar het maakt deel 2 niet minder briljant. Weliswaar heb ik er net als in Future Perfect weinig gebruik van gemaakt, vooral omdat alles wat voorgeprogrammeerd was door de makers uitstekend was.

De multiplayer is briljant. Wel biedt het derde deel net iets meer, maar het hangt ook samen met de meer intense ervaring. Werkelijk alle creatieve ideeën bevallen mij volledig. In het bijzonder ben ik enorm gecharmeerd van alle instelbare opties, waaronder de Bots.

Dan nog enkele vergelijkingen tussen alle delen.... In vergelijking met het derde deel biedt deel 2 echter op veel fronten wat minder. Ondanks dat de gameplay sneller is in Timespliters 2, bieden enkele grafische toevoegingen een veel meer intense ervaring in het derde deel. Ook is de multiplayer in het derde deel daadwerkelijk beter. Je zou kunnen zeggen dat het derde deel meer gepolijst is op verschillende vlakken. De eerste is grafisch, qua gameplay en besturing zonder twijfel beter als Timesplitter 2 maar ontbeerd de vele, creatieve mogelijkheden. Uiteindelijk is het kiezen tussen drie kinderen die allemaal een algeheel ongeëvenaard briljant concept volgen.

Ik heb de game op aller verschillende systemen gespeeld. De Gamecube versie weliswaar veel langer, maar zelfs gebaseerd op een 50 uur op de andere consoles, blijft de Gamecube superieur. Gek genoeg, vind ik de glitches per systeem nogal verschillen. Een vierde Timesplitter is ondertussen allang uitgesloten, maar doelbewust dit soort mankementen inbouwen, of met volle overtuiging laten voor wat het is, zou wel een fijne toevoeging kunnen zijn voor een volgend deel Ik verwijs naar de doelbewust onderontwikkelde rijdende kat in Future Perfect. Dat is een heel verschil met de matige richtfunctie in Timesplitters 2, die simpelweg door tijdgebrek niet is geoptimaliseerd.

Op het gebied van besturing vind ik dit tweede deels duidelijk de minste. Zelfs met kunnen wisselen tussen verschillende stijlen, is het accuraat en soepel kunnen richten behoorlijk anders dan in het eerste en derde deel. Dit is minder van belang in het multiplayer gedeelte, maar vooral in de singleplayer zorgt dit voor problemen. Het is acceptabel, en bij een willekeurige andere game, is een gebrekkige besturing of een ander probleem op het gebied van gameplay niet te versmaden. Het maakt Timesplitters 2 in die zin een gemankeerd meesterwerk, maar over de gehele linie nog steeds iets uitzonderlijks.

avatar van Duke Nukem
Mega Man schreef:

Dit spel doet mij ook denken aan GoldenEye, hoewel ik dat spel nooit heb gespeeld maar ik heb er wel video's van gezien. De animaties en gameplay verlopen erg smooth. Een van de betere shooters voor de PS2.

avatar van Duke Nukem
Mijn favoriete missie is de eerste, genaamd Siberia. Die doet inderdaad denken aan het spel GoldenEye voor Nintendo 64. Ook de muziek doet aan de 007 film denken. Ik zit nu aan het level NeoTokyo. Dit is het eerste level waarbij ik mijn geduld begin te verliezen. Stealth missies kunnen spannend zijn, maar dit is tenenkrommend. De eerste twintig pogingen merkte de vrouw die je moet volgen mij elke keer op, en was het dus mission failed. En toen ik eindelijk alle opdrachten had vervuld behalve de laatste, was ik netjes alle vijanden een voor een aan het afknallen en had ik niet in de mot dat die meid intussen weggeglipt was. Ik haat dergelijke missies echt!

neo (crew)
Stealth missiez zijn vrijwel altijd zwak en oninteressant in dit genre, zo ook in deze verder perfecte, maar wel gemankeerde game.