Nioh (2017)

PlayStation 4 / PC / PlayStation 5
single player / online

Ontwikkeld door Team Ninja
Uitgegeven door Koei Tecmo en Sony

Trek je zwaard. Bereid je voor op een actie-RPG vol uitdagende confrontaties in een uitgestrekt land dat wordt verscheurd door een burgeroorlog. Leer geduldig de sterke en zwakke punten van je vijand, of deze nu mens of demon is, en sla toe op het juiste moment. Verwelkom elke nederlaag als een leermoment op weg naar de overwinning. Alleen de dood toont je de ware weg van de samoerai.

Westerse Samoerai.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik een dergelijke RPG met zo een hoge moeilijkheidsgraad heb gespeeld, maar mijn voorliefde voor Japan en de vele positieve verhalen hebben me uiteindelijk toch overgehaald.

Qua narratief is het rechtlijnig; als William moet je de trip naar Japan maken om je geliefde guardian spirit Saoirse terug te halen die op brute wijze is gestolen. In het begin is het allemaal nog vrij vaag en lijkt er weinig moeite gedaan te worden om het verhaal coherent te maken, alleen tegen het einde wordt het iets beter. Het leuke is wel dat de game gesitueerd is in de 17e eeuw, met historisch accurate personages.

De sterke gameplay maakt gelukkig veel goed. Dit is een mix tussen 'Dark Souls' en 'Bloodborne', zelfs met ervaring (Amrita) die je verliest als je doodgaat. Je hebt keus uit vijf wapens die je op drie standen kan gebruiken, waardoor de sterkte van je aanvallen varieert. Dit wordt hevig gesteund door je Ki (stamina), waardoor je tactisch te werk moet gaan en gretigheid je veelal de kop kan kosten bij taaie eindbazen. De uitgebreide toevoeging van ninja skills, magie en een keur aan wapenuitrusting zorgen ervoor dat je als gamer naar hartenlust kan experimenteren met verscheidene combinaties, om de game naar je eigen hand te zetten.

Grafisch ziet het er prachtig uit, vooral het design op sommige locaties is slim gekozen. De optie om te kiezen tussen kwaliteit en prestatie is een welkome toevoeging. De fijne score maakt het geheel helemaal af. Wat rest is een hoop interessante lore en veel zijmissies om je zoet te houden over een al rijkelijk gevulde game.

Al met al is 'Nioh' een heerlijke verrassing geworden die je als PlayStation bezitter echt niet mag overslaan. Laat je vooral niet afschrikken door de moeilijkheid, want oefening baart altijd kunst.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van JacoBaco
Zo, en ook maar even die platinum trophy meegenomen! Nou ja even, het kostte toch wel flink wat extra tijd. Vooral de Regular Smith Customer Trophy is niet fijn! Makkelijk, maar tijdrovend.

Nioh is een goede game. Geen open wereld zoals in Dark Souls, maar losse levels dus. Het zijn meestal geen enorme levels, maar er zitten wel een paar grote tussen waarin je best wel kan verdwalen. En natuurlijk zitten er altijd weer van die frustrerende levels tussen zoals een level met veel water en 1 verkeerde koprol en je plonst in het water en je verzuipt. De game heeft daarnaast ook de gewoonte vaak in herhaling te vallen. De eerste boss bijvoorbeeld ben ik verderop in de game uiteindelijk nog 6x tegengekomen. En er is sowieso niet heel veel variatie qua tegenstanders. De hoofdmissies zijn meestal wel gevarieerd en er zitten hele toffe levels in, ook qua design. Maar als je ook alle submissies doet (vaak dezelfde levels als de hoofdmissie), dan wordt zo'n level een beetje eentonig. De boss gevechten zijn goed, maar niet zo indrukwekkend als in Dark Souls. Geen enorme monsters en zo vecht je bijvoorbeeld ook regelmatig tegen een andere Samoerai. Maar wel toffe boss gevechten, maar minder gedenkwaardig dan Dark Souls.

Dat waren dus wat minpunten. Maar ik heb genoten van Nioh. Het oude Japan, Samoerai's, demonen genaamd Yokai, de snelheid, de guardian spirits en natuurlijk de uitdaging. Ik kan niet zeggen dat het nou echt moeilijker is dan Dark Souls. Uiteindelijk ben ik wel gebruik gaan maken van magie en met name Sloth! Hiermee vertraag je je vijanden en dus ook een boss. Dit ben ik later pas gaan gebruiken in NG+, maar het wordt dus eigenlijk net iets te makkelijk daardoor! Verder de bekende dingen van Dark Souls, dat ene deurtje wat een belangrijke shortcut is, je Amrita (souls in Dark Souls) kwijtraken als je sterft, maar je nog 1 kans krijgt ze terug te halen. En natuurlijk werken aan je build. Nieuw is de ki pulse. Je stamina. Als je vecht neemt het af, maar je kunt het met de juiste timing weer snel aanvullen en dan kan je dus langer doorgaan. Even wennen, aanleren, maar daarna doe je het automatisch. Het is belangrijk.

Ik geef de game een dikke 4 sterren. Over 2 maanden Nioh 2 en daar heb ik nu al zin in!

Fonzzz002 (crew)
Team Ninja laat zich weer van een goede kant zien met hun eerste poging tot een Souls-like game. Soortgelijk als Dark Souls heb je stamina, bepaald het gewicht van armor hoe flexibel je kunt bewegen, maakt het gebruik van het bonfire & souls systeem en uiteraard zijn er genoeg pittige vijanden/boss battles. Waar het zich onderscheid is dat de aanvalssnelheid wat hoger is en het gebruik maakt van een level-select systeem: in plaats van één grote wereld verkennen draait het in Nioh vooral om meerdere kortere levels doen, die je selecteert op een kaart. Alle levels hebben daarbij ook bonus missies waarin ze net wat anders zijn ingedeeld.

Het vechtsysteem zit fijn in elkaar. Er is een aardige selectie aan wapens en deze hebben genoeg moves om mee te experimenteren. Bijzonder aan Nioh is dat er 3 verschillende stances zijn (high, mid, low) en dat de aanvallen van je wapens veranderen aan de hand van de stance die je geselecteerd hebt. High is sterk, maar meestal wat langzaam en vreet stamina. Low is heel snel, maar doet weinig damage. Mid zit ertussenin en deze vond ik daarom het handigste. Het was leuk om allerlei wapens en stances uit te testen om te zien hoe de vijanden reageerde op alle technieken.

Naast de stances en wapens bied Nioh ook een fijne selectie aan projectielen, items en spreuken. Hier kun je vijanden mee vertragen, verbranden, verzwakken, vergiftigen etc. Wat begint met een simpele zwakke werpster kan uiteindelijk een sterke bom worden, of misschien wil je een sterke vuur-boost aan je wapens geven met magie. Het is aan jou om te kiezen waar de focus op te zetten. Ik heb laatst stukken van een Youtuber gezien die voornamelijk low stance deed met dubbel-zwaarden en sterke projectielen, terwijl ik voornamelijk mid stance deed met de speer en zoveel mogelijk spreuken gebruikte. Leuk om te zien hoe ieder zijn eigen ding deed ipv dat één speelstijl duidelijk de rest oversteeg.

Nioh zijn grootste zwakte is dat het nogal eentonig en uitgerekt is. Ieder level heeft een soortgelijke structuur en je blijft dezelfde vijanden (soms bossen) keer op keer bevechten. Eigenlijk zaten de verschillen bij de levels voornamelijk in het visuele thema en de boss battles, maar de inhoud van de levels leek teveel op elkaar. Hierdoor was ik uiteindelijk minder onder de indruk van Nioh dan ik had gehoopt, maar ondanks de lange speelduur vond ik de combat leuk genoeg om te blijven doen. Zeker geen game verpestend minpunt, al gaat mijn voorkeur uit naar iets korter met meer afwisseling.

De boss battles zijn erg goed en dit vond ik de hoogtepunten. Iedere boss werkte net wat anders, maar ze hadden allemaal duidelijke aanvalspatronen waar je goed op kon reageren. Het grappige is dat ik bij de tweede boss battle heel lang vastzat, maar daarna zonder echte problemen door de rest heen kwam (de meeste main bosses versloeg ik tussen de 1-5 keer). Na meerdere meningen hierover gezien te hebben bleek ik niet de enige te zijn die zo’n ervaring had. De uitgebreide spreuken en andere tools helpen wat dat betreft goed bij de pittigere stukken.

Gewoon een toffe game waarvan de eentonigheid/langdradigheid net iets teveel van de totaal ervaring afneemt om weggeblazen te zijn, maar ik heb me goed vermaakt en heb direct deel 2 erachteraan gegooid.