Nioh (2017)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Team Ninja
Uitgegeven door Koei Tecmo en Sony

De Engelse zwaardvechter William arriveert in Japan tijdens de Periode van de Strijdende Staten. Nu moet hij zien te overleven tussen de vele ronin, bandieten en bovennatuurlijke wezens die het land teisteren.

Geen interesse voor Nioh hier?

Ik ben er dit weekend aan begonnen en dit lijkt toch wel een ijzersterke game te gaan worden hoor, ben nog niet al te ver. Had altijd het idee dat het om een goedkope DarkSouls/Bloodborne-ripoff ging, maar is eigenlijk niet het geval. Natuurlijk is de game erdoor geïnspireerd, dat valt niet te ontkennen. Maar zeker met mijn Ninjutsu-speelstijl, speelt het toch eerder weg als Ninja Gaiden. En wat gaat deze game diep trouwens, qua RPG.

Overigens speelt het als een zonnetje op mijn Pro in action mode: 60 fps.

Merijn82 schreef:
Geen interesse voor Nioh hier?

DarkSouls/Bloodborne-ripoff ging, .
The Witcher III niet vergeten, tenslotte speelt Geralt zijn broertje hier de hoofdrol

Grovonion schreef:

Haha inderdaad, ze doen het erom! Maar goed dat is dan alleen uiterlijk vertoon, daar houden alle Witcher vergelijkingen ook wel op.

Maar serieus, toffe game hoor! Wel pittig tot zeer pittig bij vlagen; wat uit balans op dat gebied.

Nog geen PS4, maar Nioh staat wel op mijn verlanglijstje! Ik hield het spel al een tijd in de gaten en ben blij dat het door de meesten toch vrij lovend wordt ontvangen.

Westerse Samoerai.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik een dergelijke RPG met zo een hoge moeilijkheidsgraad heb gespeeld, maar mijn voorliefde voor Japan en de vele positieve verhalen hebben me uiteindelijk toch overgehaald.

Qua narratief is het rechtlijnig; als William moet je de trip naar Japan maken om je geliefde guardian spirit Saoirse terug te halen die op brute wijze is gestolen. In het begin is het allemaal nog vrij vaag en lijkt er weinig moeite gedaan te worden om het verhaal coherent te maken, alleen tegen het einde wordt het iets beter. Het leuke is wel dat de game gesitueerd is in de 17e eeuw, met historisch accurate personages.

De sterke gameplay maakt gelukkig veel goed. Dit is een mix tussen 'Dark Souls' en 'Bloodborne', zelfs met ervaring (Amrita) die je verliest als je doodgaat. Je hebt keus uit vijf wapens die je op drie standen kan gebruiken, waardoor de sterkte van je aanvallen varieert. Dit wordt hevig gesteund door je Ki (stamina), waardoor je tactisch te werk moet gaan en gretigheid je veelal de kop kan kosten bij taaie eindbazen. De uitgebreide toevoeging van ninja skills, magie en een keur aan wapenuitrusting zorgen ervoor dat je als gamer naar hartenlust kan experimenteren met verscheidene combinaties, om de game naar je eigen hand te zetten.

Grafisch ziet het er prachtig uit, vooral het design op sommige locaties is slim gekozen. De optie om te kiezen tussen kwaliteit en prestatie is een welkome toevoeging. De fijne score maakt het geheel helemaal af. Wat rest is een hoop interessante lore en veel zijmissies om je zoet te houden over een al rijkelijk gevulde game.

Al met al is 'Nioh' een heerlijke verrassing geworden die je als PlayStation bezitter echt niet mag overslaan. Laat je vooral niet afschrikken door de moeilijkheid, want oefening baart altijd kunst.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van dr channard
Bah wat een geldverspilling. Veel te frustrerend.

Dark Souls in je top tien, maar deze te frustrerend? Dacht dat ze redelijk te vergelijken waren eigenlijk. Wat vond je zo irritant aan Nioh? Wilde deze ook gaan checken, dus wel benieuwd waarom 'ie zo frustreert vergeleken met Dark Souls' difficulty...

avatar van dr channard
Ondertussen toch wel goed bezig. Ben opnieuw begonnen. Was eerst met de Axe begonnen maar die was tergend langzaam. Het zwaard is een redelijk goed beginwapen met voldoende kracht en snelheid. Nu gaat het beter.

Frustrerend is het nu dus minder. Zeker vergelijkbaar met Dark Souls maar ik heb het gevoel dat in deze game

- Item management en power ups met je spirit enorm belangrijk zijn voor grotere vijanden en bazen.
- Als een armor of wapen sterker is , neem dat dan niet meteen maar kijk naar de bonussen die je krijgt. Soms zijn de bonussen van je oude armor of wapen gewoon interessanter voor je build.
- Boog of geweer heel handig kan zijn (gebruikte dit nooit in Souls)
- de 3 stances per wapen (high, mid, low) zijn handig. High gebruik ik nu bij grote vijanden die ik snel neer wil krijgen. Is agressiever maar gebruikt heel veel stamina. Stamina bar van de andere vijanden gaat wel snel naar beneden als ze aan het blokken zijn. Mid stance gebruik ik het meest. Lekker gebalanceerd. En low stance gebruik ik voor vijanden die kruipen op de grond en speren gebruiken. Speren zijn snel en low stance is minder damage maar sneller en minder stamina gebruik.
- Het level up systeem veel meer denkwerk vereist.
- Dodgen en blokken even belangrijk zijn. Dus niet enkel dodgen.
- Het behouden van je stamina met de ki pulse is een must.
- Je buiten het levelen ook bepaalde skill punten kan inzetten in coole move sets voor het wapen naar je keuze , wat ook heel belangrijk is.
- De amrita stones (aka Souls die je kon opdoen in Dark SOuls voor meer Souls) je best niet gebruikt voor te levelen maar om je spirit meter vol te krijgen zodat je weer de power up van je spirit kan gebruiken.
- Het heel belangrijk is om het level te exploreren en niet alleen vo de items maar ook voor kleine gastjes te zoeken die je terugbrengt naar je shrine (aka bonfires). Als je ze allemaal hebt in een bepaalde regio kan je daar goede bonussen van krijgen.
- Je de side missions zeker niet mag laten liggen voor meer XP en rewards.

Daarmee rekening houdend vind ik het minder frustrerend nu. Sterker nog, ik vind het een heel tof spel. Het vechtsysteem is totaal anders. Samurai met van die choppy movesets a la street fighter. Gewoon geduld hebben.

Thnx voor de reply. Toch iets complexer als souls, maar wel leuke tweaks zo te lezen, net wat andere focus. Nice, nu weer volop zin in .

avatar van Maarten0402
Komt in november naar PC: Link

avatar van dr channard
Precies niet zo aanbeden hier op gamesmeter. Nochtans, het is niet slecht hoor verre van zelfs.

avatar van Nomak
Tja, als mensen termen lezen als 'geldverspilling' en 'frustrerend', dan is het niet vreemd dat ze het spel links laten liggen.

Kewl , ik heb invloed.

dr channard schreef:

Niet alleen op gamesmeter. Lijkt door heel wat mensen een beetje over het hoofd gezien. Typisch zo'n spel dat in de media volledig wordt opgehemeld maar waar blijkbaar geen hond naar omkijkt omdat er niet in het groot 'Dark Souls' op staat. Een beetje hetzelfde als The Surge dus.

...maar goed kan natuurlijk ook zijn dat het ligt aan het feit dat er wel bijzonder veel uitstekende games zijn uitgebracht verleden jaar. Helaas zijn er altijd een paar die door de mazen van het grote net glippen. (en ja imo lijkt het erop dat dit Nioh, Prey en The Surge zijn. En ik heb zelfs de indruk dat Wolfenstein II niet echt heeft gedaan wat ervan verwacht werd bij het grote publiek).

avatar van schenkowiets
Geweldige game ( op pc ) met een heerlijke moeilijkheids graad !