Klax (1990)

Amstrad CPC / Atari 5200 / Atari 7800 / Atari Lynx / Atari ST / Commodore 64/128 / Commodore Amiga / Game Boy / MSX Series PC / Nintendo Entertainment System / PC / Sega Game Gear / Sega Master System / Sega Mega Drive/Genesis / Sinclair ZX Spectrum / TurboGrafx-16
Puzzle / Action

Ontwikkeld door Atari
Uitgegeven door Domark

Klax is een puzzelspel waarbij er via een soort lopende band stenen naar beneden vallen die je op dient te vangen. Zorg daarna dat je de opgevangen stenen zo neerlegt dat er horizontaal, verticaal of diagonaal rijen gevormd worden van dezelfde kleur. Naarmate het spel vordert zullen de stenen sneller naar beneden vallen en de gestelde doelen lastiger worden.

Jack Savage
Dit is echt zo'n moeilijk spel als je wave 3 bent gepasseerd, maar wat een dikke verslaving, op grafisch/design gebied niet moeilijk te creëren maar je moet er maar op komen om zo'n concept te bedenken.
Een dikke topper, een ware atari classic.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Ik geef 5 voor de JAPANSE versie van KLAX voor de sega mega drive. Deze versie heeft meer samples en speech en dat maakt het net een tikkie leuker. Ik vind KLAX een ondergewaardeerde puzzelaar. Hij is relaxed en verslavend. Als de beginlevels nog op een langzaam ritme gaan kun je zelf rustig een diagonaal lijntje bouwen dat dubbel zoveel punten oplevert. Hoe hoger het gescoorde aantal punten, des te sneller is het level voltooid. Al zijn diagonalen soms het einddoel van een level. Leuk weetje: Wave 100 in de arcade versie is IMPOSSIBLE!! Er is verder geen versie op een ander platform die me ooit heeft teleurgesteld, het zijn allemaal dikke 4'en en 5'en.

Gekleurde blokjes in rijen, kolommen en diagonalen krijgen. Het idee klinkt doodsimpel (Vier op een Rij) tot je het speelt. Het bewijs dat een spel niet visueel alles uit de kast moet halen om verslavend te zijn. Klax is pure eenvoud, en opdrachtjes (waves) zijn er meer dan genoeg om je even onder druk te zetten. Zeer goed tijdverdrijf dit bvb om op lange auto of tijdritten te spelen!