Tales of Symphonia (2003)

Alternatieve titels: Tales of Symphonia Chronicles | Tales of Symphonia Remastered

Nintendo GameCube / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One

Ontwikkeld door Namco
Uitgegeven door Namco

In een stervende wereld zal volgens de legende een Uitverkorene uit het volk opstaan om het land tot nieuw leven te wekken. De grens tussen goed en kwaad wordt steeds minder duidelijk in dit, waarin de lotsbestemmingen van twee verbonden werelden met elkaar samenhangen.

avatar van KoenR
Gaaf spel, maar erg jammer van de 'humor'. Type humor dat ook in brakke animeseries te vinden is, doodmoe werd ik ervan. Ik heb de game dan ook nooit uitgespeeld. Toch een 3,5*je voor al het moois dat de game te bieden had.

avatar van Maiky
Hoewel je de humor kan omschrijven als flauw of irritant, draagt dit aspect van het spel zeker bij aan de ontwikkelingen die ieder personage doormaken.

Op twee punten scoort dit spel heel hoog: op karakterontwikkeling en op artwork. Tales of Symphonia is enorm uitgebreid, en de personages komen ieder uitgebreid aan het woord. Ieder heeft zijn eigen persoonlijkheid, en dat komt vooral naar voren in de 'skits'; de korte conversaties tussen leden van het groepje die op bepaalde momentein in het spel voorbij komen. Deze gesprekken kunnen serieus zijn, maar ook erg grappig; het is niet zo zeer het niveau van de humor (het is en blijft een Japans spel!), maar meer hoe daar mee om wordt gegaan en hoe het in het verhaal is geintegreerd. En ik moet toegeven dat sommige stukjes erg leuk waren.

De beelden zijn afwisselend adembeneden en middelmatig. In de ingame filmpjes zijn de personages cel shaded, en hoe meer ze van het centrum van het beeld vandaan zijn, hoe waziger ze worden. Erg slordig. Maar dat foutje wordt dus ruimschoots goed gemaakt door de gedetailleerde (buiten)omgevingen; de achtergronden zijn zo heerlijk kleurrijk, de ontwerpen van de huisjes en andere details prachtig om te zien. Erg leuk om daar in rond te lopen! Voor de rest heeft men voor de sporadische tussenscenes gekozen voor een anime-uiterlijk; een leuke toevoeging en een verademing als je uren en uren lang die cel shaded look gewend bent. Een nadeel is dat de binnenomgevingen van bases een beetje ongeinspireerd aandoen. Dat is jammer. Het spel kent een fantasy- en een technische kant, en persoonlijk ben ik niet zo'n fan van technisch, metaal-achtig gedoe in een fantasy setting. Soms is het nogal repititief, en dat haalt de kwaliteit toch een beetje naar beneden.

Het vechtsysteem valt ook positief op doordat het geen turn based is; je bestuurt je personage rechtstreeks en de gevechten zijn snel en boordevol speciale effecten. Wat later in het spel werd ik persoonlijk wel een beetje moe van al dat vechten en liet ik mijn karakter geregeld op de automatische piloot vechten, maar desondanks is er nog veel te leren qua vechttechnieken, en dat is een pluspunt.

Dit spel is gewoon een groot avontuur, een heel erg groot avontuur waar ik zo'n vijftig uur mee bezig was; eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik bij sommige puzzels een walkthrough heb gebruikt. Maar het feit dat dit spel een diepgang kent die je de kans geeft om de personages te leren kennen en hun karaktereigenschappen aan leert wijzen, laat dit spel al boven het gros van de andere spellen uitkomen. Dit is iets om te koesteren

avatar van KoenR
Maiky schreef:

Tja, en ik vond het helaas vreselijk. Niks mis met Japanse humor, maar wel met deze (helaas redelijk vaak voorkomende, vandaar m'n animeseries opmerking) variant. Ik vond de personages redelijk vervelend en oninteressant, en daarmee kon de karakterontwikkeling me gewoon niet boeien. Helaas krijgt het in de game vrij veel aandacht.

Verder wel eens met je review, vandaar dat ik ook nog makkelijk aan 3,5* kom.

avatar van metaledje
Ook op de ps2??

Iemand enig idee waar te verkrijgen??

Nooit het bestaan geweten van deze rpg, dus ik MOET hem gewoon hebben, ik kan hem ook eventueel van iemand overkopen voor een mooie prijs

avatar van Princess Piranha
Er is hier ook een anime van

Ik heb van veel mensen gehoord dat het een zeer mooi spel is. Toch maar eens proberen... ^___^

Princess Piranha schreef:
Er is hier ook een anime van

Klopt. Jammer genoeg kan ik die nog niet vinden. Ik denk dat ik wat dat betreft van internet afhankelijk zal zijn, en ik vertrouw maar twee internetwinkels. Er is een hele mooie box uit die ik wil hebben, maar die is alleen maar in Japan verkrijgbaar voor zover ik weet, en ik ben bang dat dat ook zo zal blijven...

Princess Piranha schreef:
Er is hier ook een anime van

Als het nog ergens te koop is........

avatar van Maiky
Ik denk dat je dan vooral aangewezen bent aan zoiets onbetrouwbaars als Marktplaats. Ik ben gaan zoeken op mijn twee vaste onlineshops (Bol en Play), en die hadden hem allebei niet meer...

Bol.com heeft alleen maar recente Games, alle Cube-Games op een paar na zoals Donkey Konga 2 zijn eruit gegooit wat heel erg zonde is. Van Play heb ik nog nooit gehoord......wel Ebay & Marktplaats. Bol.com is de vertrouwlijkste van die 3.

avatar van Maiky
Klopt, maar op Ebay en Marktplaats zitten dan ook alleen (?) mensen zoals jij en ik die de zaak makkelijk op kunnen lichten. Bol.com is een bedrijf, net als Play.com. Maar dat is een Engels bedrijf; ik haal daar alleen maar importdvd's die (nog) niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Je maakt veel kans dat een groot bedrijf als Play een game als Tales of Symphonia nog heeft. Wat regiocodes betreft moet je wel oppassen. Ik geloof dat de Gamecube die niet heeft. Een ander eventueel nadeel is dat de betaalwijze bij Play.com creditcardwerk is.

Toch zonde, maar de Cube is sowieso al bijna uitgestorven. Maar misschien kun je Tales of Symphonia over twintig jaar wel op de nieuwe Nintendo console downloaden! (Schrale troost, ik weet het...)

avatar van Princess Piranha
Ik kan het ook lenen van iemand... ^___^''

Muffinhead
wat betreft de anime, die bestaat uit 4 afleveringen waar er op het moment nog maar 1 van uitgegeven is. ( ik heb hem gezien, loopt goed met het verhaal van het spel maar komt nog een beetje sloom op gang)

en het spel....vind ik fantastisch, het gevechtsysteem spreekt mij persoonlijk erg aan hoewel het wat snel in herhaling valt. het verhaal en de karakters lijken erg oppervlakkig maar namate je dieper in het spel gaat wordt dit op beiden punten goed uitgewerkt.
ik heb het spel zeker twee/dri keer compleet doorpseelt, en dat met een verhaal dat meer dan 40 uur in beslag neemt.

echt een spel dat de tijdsduur ook een beetje waarmaakt. Persoonlijk hou ik heel erg van dit soort spellen en vind het daarom ook een heel tof spel. Het battlesysteem is weer is wat anders. De skits zijn ook heel leuke, alle personages in het spel zijn best tof en hebben leuke eigenschappen, ik kan er soms best om lachen, iets wat niet in veel games voorkomt. Het verhaal is ook best leuk (wel niet superorgineel). het ziet er ook allemaal leuk en gezellig uit, behalve de landkaart dan

een 4 van mij !

avatar van Maiky
Het verhaal is inderdaad niet super origineel. Maar als je dan vervolgens een game maakt van zulk grote kwaliteit, is het geen reden om dit spel links te laten liggen omdat je het verhaal in twintig andere spellen al tegen bent gekomen.

Ik heb wel meer gehoord dat mensen teleurgesteld zijn in de landkaart. Ik vond het niet zo heel erg teleurstellend moet ik zeggen. Ik heb geprobeerd om me voor te stellen hoe ze de landkaart beter hadden kunnen maken, maar ik kwam er niet uit...

looANIMEool
Muffinhead schreef:

Ik heb de eerste aflevering ook gezien en ik, als anime fan, vond hem wel goed, maar ik heb de game nog niet gespeeld. Ik ken wel iemand waar ik hem misschien wel van kan lenen.

Sublieme Rpg. Alhoewel het verhaal standaard is, is het zeker wel onderhoudend/leuk. Het vechtsysteem is ook niet origineel, maar het werkt wel goed. Graphics hadden, zeker op de worldmap, beter gekund maar gelukkig kun je genieten in enkele cutscenes. Puzzels zijn wel écht te makkelijk. -.-' Lekker veel sidequests en zeer hoog replay value.

Oftewel, cliché Rpg, maar dat maakt niet uit omdat hij gewoon uitblinkt op veel punten.

Oh, en de anime is wel leuk, maar Lloyd is opeens vet emo en ze veranderen wat dingen. Er zijn nu 4 afleveringen geweest, maar er is gehint dat er meer komen, wat logisch is, aangezien ze nog niet eens op de helft van het verhaal zijn.

avatar van Griekse God.
Tales of Symphonia is zonder moeite de beste RPG op de gamecube en als het aan mij ligt, één van de beste RPG's aller tijden. Mag ik dat zeggen ja dat mag ik zeggen. De gameplay (het realtime battlesystem) is leuk, snel en vs. de bosses ook diepgaand. Het verhaal is enorm uitgebreid en hoewel de clichés hier en daar niet worden vermeden, is het toch aandoenlijk en meeslepen. Waarin de game ook uitblinkt is de character development, elk van de 9 playable characters heeft een achtergrond verhaal dat uitstekend wordt uitgediept en gepresenteerd. Subliem.

avatar van Maiky
Goed nieuws voor de PS3-bezitters. Er lijkt een HD-remake van ToS en diens remake te komen. Waarschijnlijk zal het de ervaring die ik enkele jaren geleden met de eerste game had niet benaderen of evenaren, maar een Tales...-game die op de PS3 uitkomt is altijd mooi meegenomen.

Iedere re-release van een Tales game is erg goed nieuws! Nu maar hopen dat de games ook tot ons geraken. Tales of Hearts R en Innocence R zijn ook niet buiten Japan uitgebracht, naar het schijnt vanwege de slechte Vita sales in Amerika, dus ik ben nog een beetje terughoudend. Eerst Xillia maar eens...

Je kunt 'm al op amazon voorbestellen dus dat is toch meer dan hoopgevend!

Op bol.com trouwens ook. Staat wel zonder cover en verkeerd geclassificeerd voorlopig (onder boeken) maar is ongetwijfeld de videogame. (40.99 - Chronicles met een releasedate van 25 feb). Deze ga ik alvast ook in huis halen op release.

avatar van Marcellussss
Pre-order op PSN is in ieder geval €34,99. Denk niet dat ik hem direct zal halen (heb nog veel liggen), maar leuk om zo nog een enigszins klassieke titel mee te kunnen pakken die mij destijds blijkbaar compleet ontgaan is.

Vanwege overmatig bestellen het laatste half jaar had ik nog zo'n 10 euro cadeaubonnetje bijeen gespaard (via die ippies) dus ik heb hem al een tijdje op pre-order. Maar wederom - erg jammer dat die collector's editions zo snel de deur zijn uitgegaan! (bij geen enkele gamemania waar ik ben geweest was hij nog te verkrijgen - hetzelfde bij bepaalde online winkels).

avatar van Maiky
Die Collectors Edition is ook aan mijn neus voorbij gegaan. Had 'm gepre-ordered bij 12Game, maar ik kreeg een week of twee/drie vóór de release een mail waarin stond dat ze te weinig exemplaren binnen zouden krijgen, waardoor mijn bestelling werd geannuleerd. Ik had het kunnen weten - ik sta nooit echt voorop als het gaat om dit soort Collectors Editions en ik bestelde 'm dus ook vrij laat. Er zijn blijkbaar al heel wat pre-orders vóór mij geweest. Ik heb de reguliere versie donderdag binnen gekregen, dus ik ben (weer) volop bezig.

Ik heb hetzelfde probleem, ben bijna ALTIJD te laat voor die spec-eds. En als ik eens op tijd ben worden ze oftewel goedkoper (Ys Memories of Celceta gebeurd) of wordt je er nadien mee platgegooid (ME3).

Maar deze was ook erg gelimiteerd. iets van 15000 exemplaren. Bij de gamemania in sittard kregen ze er welgeteld drie, en die waren onmiddelijk gereserveerd.

avatar van Oortrommel
Eén van de beste Gamecube titels die er is verschenen. Het heeft me nooit echt weten te pakken, maar ik erken de kwaliteit zeker. Echt een Japans meesterwerkje, helaas zijn dit soort titels tegenwoordig zeldzaam.

avatar van THiZ-iZ-MaDNeSS
Hele goeie herinneringen aan deze game. Heb deze game ook vaak uitgespeeld (ook gebruik gemaakt van de new game +). Leuke personages die goed uitgediept worden en met naar mijn mening flauwe humor (maar wel om te lachen), veel variatie van monsters, locaties. En het verhaal is gewoon erg goed. Ook de co-op is een leuke toevoeging. Zelfs met mijn vader dit spel helemaal uitgespeeld. Wat ook een leuke toevoeging is, is de 'Wonder Chef' (correct me if im wrong) deze is in elk stadje te vinden maar die moet je wel zoeken, meestal herkenbaar als je bijvoorbeeld tussen voorwerpen iets ziet wat er niet thuis hoort. Als je hem hebt gevonden krijg je een recept van hem. Met recepten kun je je team bijvoorbeeld healen.

Deze RPG staat zeker in mijn top 3 beste RPG's allertijden

Ah, die chef ben ik in mijn eerste Tales of (Hearts R) ook tegen gekomen, is blijkbaar een "Tales of" standaard.

avatar van Maiky
In 2016 komt Tales of Symphonia voor PC uit, volgens Steam. Hopelijk blijft het niet alleen bij Symphonia als dit een succes blijkt.

Sowieso niet want als ik me niet vergis is ook de nieuwe Tales... aangekondigd voor de PC.

avatar van Maiky
Klopt, da's Tales of Zestiria. Symphonia krijg je er zelfs gratis bij als er voldoende pre-orders gehaald worden.

Ik doelde stiekem op een PC-versie van Vesperia ^^

avatar van Maiky
Het is inmiddels bijna twee jaar geleden dat ik de PS3-versie van ToS kocht. Na acht uur spelen was ik ermee gestopt (ik vermoed omdat ik me ging concentreren op PC gaming). Exact drie weken geleden haalde ik mijn PS3 (letterlijk) onder het stof vandaan en begon met Dawn of the New World. Zoals je misschien al hebt gelezen beviel me dat niet helemaal en bleef ik de hele tijd terugverlangen naar de voorganger. Om de games goed met elkaar te kunnen vergelijken besloot ik om eventjes terug te gaan naar ToS. Zojuist heb ik, na wederom ruim 50 uur, de aftiteling voorbij zien komen. De game liet me voor de tweede keer niet los.

Tales of Symphonia Chronicles, of Tales of Symphonia voor de PS3, is een remaster van de PS2-port. Dat wekt al meteen argwaan, maar al die vooroordelen zijn ongegrond: de PS3-versie is vlek-ke-loos. Laadtijden zijn niet of nauwelijks aanwezig, geen enkele keer een frame drop gehad en bugs ben ik niet tegengekomen. Dit is een van de stabielste games die ik ooit heb gespeeld. De graphics zijn PS3-waardig, al is dit relatief: als je weet dat ToS uit 2003 komt valt je het een en ander echt wel op. (Zo viel me tegen het einde liefst twee keer een pietepeuterig pixelige texture op.) Als je niet weet dat ToS al ruim tien jaar oud is, zal het je amper opvallen. Namco heeft hier echt puik werk geleverd.

Maar eigenlijk heeft Namco op elk gebied puik werk afgeleverd - de game heeft nog niets aan kracht ingeboet. De muziek is prachtig: de mysterieuze doch kalmerende werking die uitgaat van Deepest Woods, de warme klanken van Dry Tail of het majestueuze The Kingdom City of Meltokio - het klinkt herkenbaar en effectief. De personages zijn nog steeds sterk en goed geschreven. Iedereen heeft zijn/haar eigen karakter en reageert op diens geheel eigen wijze op de gebeurtenissen en andere personages: Lloyd is de warmbloedige flapuit die de wereld wel even gaat redden (en uiteindelijk een zeer verdienstelijk leider wordt); Colette de onhandige naïeveling die zelfs tijdens de meer serieuze momenten voor verlichting zorgt; Raine de razende geleerde, Zelos de Meesterversierder, enzovoort. En hoe oppervlakkig zo'n Colette in eerste instantie ook overkomt, soms wordt door een enkele dialoog je blik op haar personage wat bijgesteld. (Zo zegt Lloyd op een gegeven moment tegen Sheena: "Colette's always saying, To pray is to talk to the goddess inside yourself." Misschien wat cheesy, maar godsamme wat vond ik dit een mooi idee. Die Colette is best wijs.)

De dialogen (zowel die 'in de game' als in de skits) zijn, zeker als ze niet direct aan het overkoepelende verhaal zijn gelieerd, vermakelijk, bij vlagen grappig (Zelos kwam wat mij betreft met de mooiste momenten) en af en toe durft de game zichzelf ook op de hak te nemen. Sowieso wordt het verhaal bijzonder goed verteld: erg gefocust en zonder al te veel zijwegen of obstakels. Ik kreeg in ieder geval nooit het idee dat het verhaal de game aan het rekken was. En met name in de tweede helft van de game stijgt de vertelwijze ook echt naar een meesterlijk niveau. Als je eenmaal vertrouwd bent met de verschillende karakters, en je al veel met ze hebt meegemaakt, dan is het verfrissend om, te midden van alle grote gebeurtenissen, even de boel de boel te laten en Lloyd en Colette een gezellig onderonsje te zien hebben op een balkon in sneeuwstadje Flanoir. Het zijn dit soort kleine momenten die alles in perspectief zetten en voor wat extra diepgang zorgen.

Om nog even terug te komen op het rekken: sommige omgevingen hebben toch sterk de neiging om de gameplay wat op te rekken. Want af en toe loop je echt door doolhoven, met gangen en kamers die veel op elkaar lijken. Dat waren de schaarse momenten waarin ik het wel voor gezien hield en zo snel mogelijk weer eruit wilde. Het enige echt frustrerende stukje was de Temple of Lightning, waarin je in aardedonkere kamers over smalle paadjes moest lopen op momenten dat bliksem de kamer enkele seconden verlicht. Wat was ik blij toen ik dat achter de rug had zeg. Maar dit soort omgevingen zijn dus wat mij betreft schaars: het gros van de locaties zijn schitterend, met een mooi, passend, sfeervol kleurenpalet en schattige ontwerpen. ToS is tot nu toe ook de enige game die voor mij persoonlijk het meest episch aanvoelde. Dat komt voornamelijk door de manier van reizen - het verplaatsen van je party over de wereldmap geeft je werkelijk het gevoel dat je een reis maakt - en wanneer je, na de grote steden en zelfs andere werelden bezocht te hebben weer terugkomt in Iselia, of Dirk's huis, dan voelt toch het toch een beetje als thuis komen.

Daarnaast is ToS als RPG ook enorm evenwichtig: combat en rustmomenten worden perfect afgewisseld, en er is nauwelijks sprake van 'loop twee meter voor een volgend tussenfilmpje'. Ik ben geen fan van tussenfilmpjes, maar de 'in game filmpjes' irriteerden me vrijwel nooit, en de spaarzame stukjes anime waren spectaculair, vergrootten de schaal enorm en voelden zodoende ook als een soort van beloning voor de speler.

Ik heb het dan nog niet over het vechtsysteem gehad, iets waar ToS toch echt grandioos de hemel in wordt geprezen. En ik ben het er allemaal echt wel mee eens - ik heb zelden een beter vechtsysteem in een RPG gezien. De real time gevechten zijn heerlijk en barsten van de visuele effecten, de besturing is accuraat, de verschillende special attacks zijn best bevredigend en het is best een diep systeem om helemaal onder de knie te krijgen. Er is echt helemaal niets mis mee. Maar voor mij is ToS toch (nog steeds) de game die op het gebied van personage- en verhaalontwikkeling, en episch karakter nog nooit is overtroffen.