Until Dawn: Rush of Blood (2016)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Supermassive
Uitgegeven door Sony

In deze virtual reality arcadeshooter, gebaseerd op Until Dawn, neem jet het op tegen hordes vijanden en monsters, welke uit alle richtingen op je af komen. Zorg dat je tot aan de tanden bewapend bent en schiet op alles dat op je af komt. Het verhaal ontwikkeld zich, evenals het eerste Until Dawn, op basis van de door jou gemaakte keuzes.

Dit is zo een VR game... is deze ook te spelen zonder VR gear?

Oh edit zie nu dat het inderdaad niet zonder gear gespeeld kan worden. Echt heel raar dat er geen normale game van uitgegeven wordt

avatar van JacoBaco
Ja, zo dwingen ze je een VR bril te kopen..

avatar van horizon
En vervolgens de upgrade versie van de ps4, de neo.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Rujar schreef:

Het is een on-rail shooter, een vrij typische launch titel voor een VR device zo lijkt me. Nu niet bepaald iets waarbij ik op een 'normale' versie zit wachten. Op VR mag een horror titel tegenwoordig niet ontbreken, dat hebben ze bij Sony ook in de gaten. En dan kom je in het geval van PlayStation dus al snel uit bij een geforceerde tie-in met Until Dawn. Leuk voor de fans van horror met goedkope jumpscares, maar totaal overbodig binnen de 'Until Dawn franchise' lijkt me.

Until Dawn was overigens een prima game, maar die behoeft wat mij betreft totaal geen sequel of spin-off. En toch zeker geen on-rail shooter, das toch voor in de arcadehal...

Ik ben overigens benieuwd wat Sony tijdens Gamescom nog aan de VR line-up gaat toevoegen. Want tot op heden lijkt het er sterk op dat dit één van de belangrijkste launch titels gaat zijn, samen met Super Stardust en Tumble. En wat ik me voornamelijk van Tumble herinner is dat het destijds genoemd werd als één van de weinige degelijke (launch?) titels voor de PlayStation Move. Nu moet ik bekennen best nieuwsgierig te zijn naar PS VR. Maar ik vraag me sterk af hoe (snel) deze technologie zich nog zal doorontwikkelen na de initiele hype, die als het aanbod aan waardige games uitblijft, toch snel zal uitdoven.

Hoe zit het met games voor Vive en Rift? Als ik zo eens door de Steam store blader zie ik enkel flauwe simulators (Watching Grass Grow in VR) en andere prulgames...

avatar van horizon
Minecraft komt op de oculus rift. Meest verkochte spel ooit op Tetris na.

Ben het met Winkelwagentje eens. Door exclusiviteit gaat het een gimmick worden, zoals je dat met alle accessoires hebt gehad. Ik ben bang dat er gewoon geen fatsoenlijke game komt. Voorop gesteld ik ben echt een voorstander van VR (wie niet) maar als je dit niet kan vertalen naar huidge games (zoals Witcher 3) dan haak ik al snel af.

avatar van AmazingPP
Minecraft komt ook voor de PS VR heb ik vernomen. Slimme zet. Dit geheel terzijde.

Dit is waanzinnig! Echt waanzinnig! Ik heb sinds donderdag 13 oktober een VR bril voor mijn Playstation. Aansluiten was geen probleem en daarna wist ik niet wat ik moest verwachten, maar het gaat totaal mijn verwachtingen te boven! Dit is DE toekomst voor gamen. Geweldig!!

Zoals ik al schreef: Dit is waanzinnig! En dan bedoel ik niet alleen de ervaring: op zich is het natuurlijk een achtbaan met shooter-elementen bijna kermis-gelinkt. Maar vooral het tweede level is van een niveau dat ik denk: als je dit kan bedenken verdien je toch eigenlijk een plaatsje in een psychiatrische inrichting! Zo ontzettend weird! Wat me ook verbaasd heeft is dat je echt het gevoel in je buik krijgt als je in die achtbaan zit. En het gevecht met "de baas" aan het einde van level 3 of 4 is geweldig gedaan.

Ik ben me ervan bewust dat dit slechts een begin is, maar wat voor een begin! Man, man, man, wat een ervaring is dit. Ik ben me echt vaak het zuur geschrokken! En nu ga ik weer film kijken met de VR.

Doei!

4 *

avatar van AmazingPP
Kijk eens op Amazon, daar krijgt deze game van bijna alle gebruikers vijf sterren uit de vijf! Wat ik vergat te vermelden in mijn bericht hierboven is dat de achtbaan soms twee kanten uit kan. Dat maakt dus ook nog eens de game herspeelbaar. Voor twintig Euro is deze een must-have voor VR-bril bezitters.

Oh ja: Het zinnetje "Ze dwingen je een VR bril te kopen": Dat is toch logisch?? Dat heet commercie. Als je dan zo'n bril koopt en er komt geen speciale software voor is er ook weer commentaar. Daarnaast ben je niet verplicht om deze game te spelen of een VR-bril te kopen. Echter: Ik kan het jullie van harte aanraden, want het is echt supervet!

AmazingPP schreef:
Niet zo terzijde, best wel straf, als dit klopt. Minecraft is namelijk van Microsoft.

Grovonion schreef:

Klopt ook gewoon als ik me niet vergis. Niet zo verschrikkelijk straf overigens. Minecraft is namelijk ook gewoon op de WiiU. Met added Nintendo-only content btw...en de PS3.

Sinner schreef:

Ik heb het gelezen in de game-sectie van het Veronica Magazine als ik me niet vergis.

Helemaal niet zo gewoon, gezien de markt-positie die Microsoft wil bereiken zowel met de Xbones nu, alsook met holo-deck. En die laatste gebruikt Minecraft nu al als trek-paard. Om dan een concurrent met VR met een success te laten lopen, en met het gevaar dat VR door de gewone mens geaccepteerd wordt, ook dankzij een Minecraft, lijkt me daardoor niet zo evident.

avatar van JacoBaco
Gister bij een vriend een aantal VR demo's ondervonden waaronder deze. Het is echt een beleving hoor! Ik kreeg een koptelefoon op en de VR bril en ik ging spelen. Ja, dit maakt gamen weer echt intens! Het was slechts de demo, maar absoluut indrukwekkend en best een goede game ook!

Maar vooral de demo waarin je als duiker in een kooi onderwater naar beneden gaat was echt schitterend! Je krijgt verdomme echt het gevoel alsof je daar daadwerkelijk bent! En als klap op de vuurpijl wordt je ook nog is aangevallen door een witte haai. Ja, ik was serieus een beetje bang! Lang geleden dat ik zo onder de indruk ben geweest van iets. Ook Batman VR ziet er prachtig uit! De gameplay zelf is een soort point and click systeem en daardoor wel wat traag.

Geen VR sickness voor mij gelukkig... Misselijk werd ik er niet van, maar na een aantal uren van alles uitgeprobeerd te hebben moest ik wel echt stoppen. Het werd een soort van vermoeiend.

JacoBaco schreef:

Ik vind het echt super vet hoor dat VR. Ik zie daar wel een toekomst in qua gaming, maar ook in de filmindustrie.

Als je het hele spel speelt schrik je je af en toe het zuur. Ik zweer het je. Trouwens: als je de demo van "Resident Evil" (getiteld : The Kitchen) kunt spelen: doen! Dan weet je pas waar VR tot in staat is. Veel plezier!

avatar van JacoBaco
AmazingPP Oja hoe kan ik die nou vergeten! Resident Evil.. Ja ook meegemaakt. Vastgebonden op een stoel en die enge vrouw met een mes om je heen! Echt @#$@*&! spannend!

avatar van JacoBaco
Ik heb niet eens VR thuis, maar gisteravond bij een vriend deze game uitgespeeld. Geweldig! Het is wel een korte game. 7 levels en per level ben je denk ik 10 a 15 min bezig. (mits je niet doodgaat) Ik heb de game gespeeld met een koptelefoon en de move-controllers en ik heb echt genoten.

Ik ben zoooo blij dat er nu eindelijk een doorbraak is met dat VR. Ik bedoel, het werd al geïntroduceerd in het programma PowerPlay in 1992/1993.. Bijna 25 jaar geleden!!

Ik kan in elk geval niet wachten op games zoals Alien: Isolation in VR

Ik kan in elk geval niet wachten op games zoals Alien: Isolation in VR

Je kunt in veel levels ook nog eens kiezen of je rechts of links wilt met de achtbaan. Er is 1 level waar, wanneer je rechts kiest, van het spoor afgaat en even vliegt door de lucht. Dat voelt raar in je buik!

Ik blijf het een super toffe game vinden en ik hoop dat ze nog wat levels erbij verzinnen. Dat laatste level is wel ontzettend gaaf, toch?

avatar van JacoBaco
AmazingPP Ja ik vind alle levels wel super eigenlijk. Maar dat laatste level met dat enorme monster is inderdaad een mooie climax. En ik vond het gevecht tegen die grote spin ook wel erg intens!

JacoBaco schreef:

Ja, ik ook! Ik hoop op nog wat DLC of eventueel een deel 2.

Gisterenavond eens gespeeld bij een vriend en ik vind het dus ook geweldig. Akkoord - het blijft dan wel een on-rail shooter (sowieso een genre waar ik wel fan van ben) en dus relatief beperkt qua gameplay maar voor 20 euro heb je een hele hoop plezier EN een uitstekende introductie voor mensen die geen core-gamers zijn. Het is een leuke beleving met het pluspunt dat het inderdaad interactief is en je kan schieten en rondkijken. Ik vind VR in zijn huidige vorm zelfs perfect voor dit soort games - en lijkt me dat je voor niet al te veel ontwikkelingskosten best een aardige game in elkaar kan botsen. Ik zou het zelfs helemaal niet erg vinden om bvb een House of the Dead update / conversie of dergelijke te kunnen spelen. Genoeg leuke railshooters! Mocht ik een vr headset aanschaffen (binnen afzienbare tijd) dan is dit absoluut een spel dat ik me aanschaf.