Day of Defeat: Source (2005)

multi player / online

Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Valve

Day of Defeat: Source speelt zich net als zijn voorganger af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook deze keer kan men kiezen uit één van de twee beschikbare teams: De "Allies" (Amerika) of de "Axis" (Duitsland). Wederom is samenwerken van groot belang, je zal vaak hulp van teamleden nodig hebben om cruciale punten in de levels te veroveren of om objectives te vernietigen. De game maakt gebruik van de nieuwe Half-life 2 enigine. Dit heeft naast de grafische update ook gevolgen voor de gameplay. Denk aan de mogelijkheden van rookschermen, shellshock maar ook dat je "ogen" zich moeten aanpassen bij grote verschillen tussen donkere en lichte ruimtes.

avatar van davidov
Ook dit is een geweldige multiplayer game. Niet gek ook gezien het grootste deel is overgenomen van zijn voorganger. Tenminste het idee achter alles is hetzelfde. Zo zijn er nogsteeds 2 teams met een hoop verschillende klassen. Snipers MG's en riflemen. En zo moet men nogsteeds vechten op de vlaggen.

Toch speelt dit spel totaal anders. En dat komt niet alleen door de grafische update. Waar je bij het 1e deel nog echt in een statische computer wereld rond loopt heb je nu echt soms het idee dat je buiten de deur bent. De levels zijn prachtig gedetailleerd, het licht is geweldig, het geluid is waanzinnig (bijna geen soundtrack meer die speelt, voornamelijk geluiden van gevechten van teammates aan de andere kant van het level), mooiere en echtere wapens...etc etc..

Het speelt verrukkelijk en het is het mooiste wat ik in tijden heb gezien. De balans is ook perfect. 1 nadeel. Alle skills zijn wat meer dichter naar elkaar getrokken. Daarmee bedoel ik: vroeger waren er groepen mensen die duivels goed waren met een rifle (zoals ik), anderen die smerig gemeen waren met een smg , sniper of MG. Iedereen had z'n eigen sterke punten... Nu echter zijn de rifles lang niet zo dodelijk meer in de handen van een ervaren speler, en smg's zijn makkelijker te gebruiken dan ooit.... oftewel: zelf een beginner kan nu extreem goed spelen.... verschillen tussen ervaren spelers en minder ervaren spelers zijn verdwenen en dat is opzich wel leuk (spannender), maar daarmee is de uitdaging op lange termijn (beter worden dan de rest) wel meer verdwenen.

4.5* Een geweldig sterk en mooi multiplayer spel in team verband. Maar vanwege een iets kortere levensduur moet ik toch een halve ster afpakken...wat ik jammer vind want ik ben nogsteeds stapel van deze game

avatar van basik
Ben em eff aant downloaden van Steam!

All hail steam!

Proggie is lang zo slecht nog niet.
Ok het is vervelend dat het verplicht is etc, maar als je het toch eenmaal op je pc hebt.... is het best prettig.

avatar van Deftones_JP
Ik speel het eigenlijk nu niet meer zo vaak maar ik heb menig uur in dit spel doorgebracht. Mits je een beetje goeie teamgenoten en tegenstanders heb (lees: die niet puur voor de kills gaan) is dit spel top. Heerlijke wapens en een heerlijke WO II feel idd. Het spel is niet geheel rock-paper-scissors in de zin van dat je iedereen kan afschieten maar dat je in bepaalde situaties wel een duidelijk voordeel hebt met bepaalde klasses. Een aanrader dus. Hoewel ik het wel eens ben met davidov dat sommige balanace dingen niet helemaal gelukkig zijn uitgekozen. (Allied rifle te slap bv.)

Deftones_JP schreef:

Nou mijn probleem was eigenlijk voornamelijk dat de duitse rifle (K98) niet meer 1 hit kills schoot en enorm accuraat was. Sommigen hadden daar een hekel aan bij de voorganger maar het zorgde voor een intrigerende balans. Axis rifle: om de kogel herladen duurt lang, maar als je schiet is het zeer accuraat en altijd dodelijk. Allied rifle: grotere clip, sneller schieten, alleen minder dodelijk en accuraat...echter je kan wel 6 schoten lossen in de tijd dat je tegenstander er 1 hooguit 2 kan maken

In Source is duitse rifle dus niet meer accuraat en zo dodelijk, met het gevolg dat je gewoon een tragere geallieerde rifle hebt met ook nog eens minder kogels...

Dat is naar mijn idee ook de oorzaak van het grote verschil in het origineel en source. Bij het origineel waren veelal de axis het sterkste team, nu zonder meer de geallieerden.....

Och de teamplay blijft geweldig, ken geen ander spel waar teamplay zo belangrijk is en ook op grote schaal vaak plaats zal vinden

Ondertussen al heel lang niet meer gedaan beide spellen maar misschien binnenkort eens beginnen....hoewel ik bang ben weer verslaafd te worden

avatar van Deftones_JP
Ik vond die German rifle nog wel aardig sterk eigenlijk in source maar ik heb de oude versie dan ook niet gespeeld.

Deftones_JP schreef:

Ja en nee...
De nieuwe Duitse rifle is nogsteeds sterker dan de Amerikaanse... maarrrr het maakt geen donder uit, gezien de duitse alleen dodelijk is bij een head of romp shot. Iets wat de amerikaanse ook heeft. Het maakt dus alleen verschil bij benen of armen....

En dat terwijl ieder plekje voorheen dodelijk was voor de duitse variant.

Dus ja de rifle is nogsteeds sterker, maar het is nu slechts een nihil voordeel.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)

Dat is in beide gevallen dus niet goed. Ze zouden gelijk moeten zijn voor een eerlijk verlopen spel.

Ik heb DoD alleen als mod gespeeld voor HL maar ik heb er nooit zoveel aan gevonden. Ik heb hem ook pas na Wolfenstein: ET gespeeld, misschien dat het daar aan ligt. Die vond ik ook wat beter.

BoordAppel schreef:

Had ook veelal te maken met de levels... je hebt vaak een team dat er beter voor staat en een team dat er minder voor staat. De balans was in het eerste spel beter naar mijn idee gezien de axis "krachtige" wapens hadden en de geallieerde "betere" wapens. Bijv grotere clips, betere crosshairs op de sniper dat soort dingen. Tevens had je in dit spel vaak nog strand levels waar de duitsers lekker konden camperen en de geallieerden alles op alles moesten zetten om te ontsnappen. Dan lijkt het alsof de klassen verdeling niet eerlijk is terwijl dat vaak meer ligt aan het level of de spelers zelf. En och, ik zat toch vaak in het winnende team

Mja dat vond ik vaak weer matig.... UT multiplayer deed het me meer
aan denken. snelle chaotische actie en veel aan jezelf denken. Bij DoD moet je soms heerlijk rondsluipen om een vervelende sniper in zn rug te steken zodat je teammates het grote plein kunnen overstromen. Het tempo ligt vrij laag voor een multiplayer spel maar dat geeft juist de mogelijkheid tot meer nadenken dan afgaan op een impuls...

Gek genoeg heb ik CS altijd maar stom gevonden :{

avatar van Deftones_JP
Ik vond dat taktische inderdaad ook heel erg vet. Het ging minder om skills maar meer om het vinden van de mazen in het net. Als je de juiste route koos was je veel gevaarlijker dan als je gewoon goed was. Je had echter wel altijd skills nodig om die route uit te voeren maar de focus van het spel ligt vooral in houden van de frontline of het doorbreken van de frontlinie. Dit front gevoel vond ik altijd heerlijk realistisch.

KoosJJ
davidov schreef:

Kan je me gedachte lezen ofzo? Ben het totaal met je eens. Day of Defeat is een prachtige online shooter met een lange levensduur.

avatar van desteven007
Veel counter-strike achtige mappen, wat wel jammer is dat je bij de automatische wapens niet kan inzoomen. En als je schiet je wapen naar boven gaat.

avatar van davidov
Niet mee eens.... Counterstrike heeft vrij eenvoudige maps. DoD heeft enorme maps met vele alternatieve routes en plekken om te schuilen of je verdekt op te stellen. Maps in counterstrike lijken meer op een paintball arena.

Wapens die niet in kunnen zoomen en recoil zorgt er voor dat het spel iets moeilijker en dus uitdagender is. Bovendien kan je bij de wapens prima achter je vizier kijken, maar denken dat ieder wapen in ww2 een scope had is wel erg naief.

desteven007 schreef:

Het is juist realistisch als je wapen naar boven gaat terwijl je schiet maar het is ook de bedoeling om ik ''short bursts te schieten wat je meer accuraat maakt en niet in 3 seconde al 2 ammo clips heb verbruikt.Zelf heb ik niet veel tijd besteed aan deze game omdat iedereen zei dat er zoveel teamwork in zat maar heb ik niets van gemerkt..Of ik zat alleen in de verkeerde servers

It depends...
Als je een random open server zit met niet veel serieuze spelers dan is het gewoon fraggen.... beetje wat mensen schieten en misschien een vlag pakken.

Echter, als je met wat ervaren spelers zit (vaak bijv mensen van een clan of regulars) dan zie je soms snel teamwork ontstaan.... een sniper die voorop om het hoekje gaat om de andere sniper uit te schakelen en de rest die even wacht. Met 2 of 3 anderen in een rush een groot plein pakken, dekking zoeken, dekking ontvangen, vlag pakken en snel iedereen weer van het plein af. Informatie doorspelen over welke kant je op gaat, zwakke punten doorgeven, opsporen van snipers en uitschakelen van mg's waar je teammates aan dood gaan etc etc.
Als je dat doet, en anderen werken mee en gaan niet voor zichzelf spelen, dan kan je echt fantastische wedstrijden hebben waarbij je merkt dat iedereen telkens elkaar te snel af wil zijn, z'n agenda aanpast aan de acties van het andere team....en dat als je in je eentje er op af gaat dat je een stuk minder ver komt.

Maarja ik ben ooit bij de oude DoD gestopt toen dit begon te minderen. Meer en meer mensen gingen campen of voor zichzelf spelen....spel werd bekend bij meer mensen en dus niet alleen de liefhebber. Vlak daarna kwam DoD:Source.... Teamplay is belangrijker dan ooit geworden, maar veel heb ik het tot mijn spijt niet gedaan.

Er is nu btw een beta uit voor DoD:Source, met achievements voor het eerst (52 ofzo) en nieuwe maps.

avatar van Tha Luz
Ja ik heb zelf ook de Beta nog niet gespeeld maar tja net weer effe geprobeert maar nog steeds het zelfde wel veel irritante campers ja:)
Geen teamwork in te vinden maar ik zal vast wel in de verkeerde servers zitten heb je een paar goede?Of is het gewoon geluk hebben?

avatar van davidov
nee niet meer, te lang geleden.
Speelde destijds vrij vaak bij Fraggers Central maar weet niet eens of daar veel van over is.

Het is geluk hebben, hoewel servers van clans veelal ervaren spelers aantrekken en open servers minder. Bovendien als je om de 10 minuten van server gaat wisselen zal het ook niet lukken. Het is een investering van tijd misschien Als je een server met toffe regulars hebt, en daar vaak gaat spelen.... kom je sneller bekende mensen tegen waarvan je weet dat ze een uitdaging zijn.

En ervaren spelers zijn overal wel te vinden. Overigens is stiekem in een hoekje staan, een kill maken en verder gaan naar mijn inzicht niet campen maar een slimme nederlaag.

avatar van Deftones_JP
Ik speelde juist altijd heel bewegelijk in dit spel. Meestal met SMG omdat ik daar het beste mee speelde en dan veel meters maken en veel tussen de linie's door lopen. Je kan natuurlijk ook voor veel andere stijlen kiezen in deze game en omdat de meeste toch min of meer campen (de game is natuurlijk ook zo gemaakt dat je soort linie's krijgt) kan je veel betekenen in een bewegelijke rol.

avatar van desteven007
Leuk spel, de graphics zijn niet fantastisch, alleen maar problemen als je een automatisch geweer kan je niet inzoomen, en als je schiet gaat je wapen telkens omhoog.

avatar van davidov
Graphics zijn niet het belangrijkste, en ze zijn nog best mooi voor een spel uit 2005. Bovendien is de engine erg solide in tegenstelling tot battlefield hehe. Verder is het gebrek aan inzoomen en het bewegen van je wapen allemaal om het spel uitdagender te maken.

Als je een makkelijke super gelikte shooter wil spelen met makkelijke `point and click` wapens zonder recoil en 100% efficiency, dan moet je toch echt UT3 opstarten en niet dit meesterwerkje in uitdagende gameplay waarbij ervaring en oefening veelal de sleutel is om je tegenstander te slim af te zijn.

Hmmm m´n toetsenbord doet gek, ik kan geen smileys maken. Daarom hierbij het verzoek deze post zelf met een korreltje zout te nemen ´smiley met tong hier`

avatar van Deftones_JP
Inderdaad ik had dan ook graag gezien dat ze deze in de orange box hadden gedaan voor x360 ipv Team Fortress.

Geweldig spel dit! Ik speelde de eerste Day of Defeat ook altijd, dat was echt het toppunt in die dagen. Geweldig!

Maar nu is er een update, een update waar ik niks van snap? Het is er op achteruitgegaan vind ik eigenlijk. Je kan je naam niet meer in-game veranderen :/ En dat 'Freez' moment heb je ook geen flikker aan. Dat zou je moeten helpen om te zien waar iemand zit die je gekilt heeft. Soms zie je alleen een muurtje! Dan is die killcam in Call of Duty veel beter, en ook nog leuker.

avatar van desteven007
Spijtig dat ze het vernieuwd hebben, als je ergens zit met je sniper, weten ze meteen waar ze je kunnen pakken. Zoals hierboven al gezegt wordt.

lilB schreef:

Inderdaad de Killcam in Call Of Duty is veel beter zo kan je tenminste zien hoe de vijand je gedood heeft, bij dit spel zie je alleen maar waar de vijand staat, ben je niet echt veel mee tegen dat je weer levend komt is hij al lang weg.

avatar van Tha Luz
Ach killcam is soms ook erg vervelend aangezien je soms op ene heel erg mooi plekje zit en je killd iemand dan weet die gast gelijk waar je zit waardoor je nooit echt lekker kan sniperen.

avatar van Deftones_JP
Voor mij is dit een frontline game. De levels zijn zo ontworpen dat iedereen vanuit een bepaalde defensie speelt en zo probeert op te rukken en de objectives ter veroveren. Als je dan telkens krijg te zien waar die ene sniper zat verpest je het spelgevoel. Bovendien stimuleer je de communicatie om die sniper uit te schakelen. Er is meestal maar een beperkt aantal snipers dus dat scheelt.

voor mij het beste schietspel dat ik ooit heb gespeelt, het licht me gewoon enorm en was er heel snel ook heel goed in! ik speel wel alleen sniper wars, de andere wapens vind ik niet echt zo tof. heel verslavend spel, de leuke quake geluiden in bepaalde mappen, de vele custom maps, wat ik ook zelf doe, telkens weer na het spelen van welke goed gerankte shooter dan ook, call of duty, bioshock...krijg ik het gevoel van hmm geef mij toch maar day of defeat, dat zegt voor mij genoeg

avatar van Nickaliciouz
Ik zou het eigenlijk moeten onderbouwen maar ik vind dit spel niks.

avatar van polopolo150
Aardige spel..

Alleen ik heb wat problemen met de wapens.. als ik ineens wordt aangevallen, dan schiet ik ze meteen, alleen ik moet heel goed aimen na paar schoten..

Dus ik suck een beetje... maar dat heb ik niet in deze oordeel meegeteld..

Ik vond het alleen een beetje mager.. ik heb het een tijdje geleden gekocht.. maar het is geen game waar ik uren achter elkaar, iedere avond, mee zoet zou zijn... niet echt mijn game..