Batman (2016)

Alternatieve titel: Batman: The Telltale Series

Android / Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door Telltale

In dit rauwe en gewelddadige verhaal treed je binnen in de gebroken geest van Bruce Wayne. Ontdek welke vertrekkende gevolgen jouw keuzes hebben op het lot van de Batman en het corrupte Gotham City.

"I should probably be used by that now."

Telltale staat inmiddels bekend om hun verhalende games, dus ik was wel benieuwd wat ze met Batman zouden doen.

Deze game plaatst Bruce Wayne centraal door in te gaan op zijn verleden omtrent zijn ouders. Het is een interessante keus, omdat ze hierin volledig afwijken van de canon die er al gecreëerd is. Voor mij persoonlijk kwam het niet helemaal goed over, omdat ik gewend ben aan de vastgestelde geschiedenis. Desondanks plaatst deze alternatieve vertelling een aantal belangrijke personages in een ander daglicht.

Zoals gebruikelijk in een Telltale game draait het om het maken van keuzes. Nu heb ik dit trucje inmiddels wel door, want ongeacht welke keus je maakt je komt uiteindelijk toch bij hetzelfde punt uit. Hierdoor is het leuke er gelijk af, ondanks dat er aantal vermakelijke sequenties tussen zitten. Op deze manier wordt het spelen van de game een repetitief karwei waar je maar weinig mag en kan doen.

Het is in ieder geval duidelijk dat de game engine zijn langste tijd heeft gehad; frame rate drops en rare glitches lijken eerder regel dan uitzondering te zijn. Dit bederft het spelplezier enorm op een al niet sterke game. Als gamer heb ik het gevoel dat men een verouderde engine inzet enkel en alleen om zo veel mogelijk geld binnen te harken.

Al met al best oké om eens een keer gespeeld te hebben. Maar voorlopig ben ik wel even klaar met deze Telltale games, aangezien het - plat gezegd - allemaal toch op hetzelfde neerkomt.

3,0 Sterren.

Een sterke Batman game. Ik lees geen stripboeken en ik heb nooit de animatieserie van Batman gezien waar vele mee zijn opgegroeid, maar het zijn de speelfilms, animatiefilms en Rocksteady games die mijn liefde voor Batman leven hebben gegeven. In dat opzicht kan ik niet zeggen of deze game trouw is aan de stripboeken, maar in vergelijking met hoe ik deze personages in andere mediums neergezet heb zien worden vond ik ze hier prima overeenkomen (met uitzondering van een paar, maar iedere verandering had een logische plek binnen het narratief).

Qua verhaal is dit het beste Batman-gerelateerde verhaal wat ik in tijden voorbij heb zien komen, voornamelijk vanwege de sterke personage ontwikkeling. De game schets een duidelijk beeld wie Bruce Wayne is, wie belangrijke personages in zijn leven zijn en wat voor band hij met deze mensen heeft. Verrassend genoeg gaat de game meer over Bruce Wayne dan over Batman, maar het was een fijne verfrissing het verhaal meer vanuit zijn perspectief te zien (en meerdere kanten van hem als persoon te zien) dan grotendeels op Batman te focussen. Wat verder sterk is aan het narratief is de intensiteit: Bruce Wayne komt in aanraking met allerlei dreigingen voor Gotham, zowel vijanden voor Batman als vijanden in zijn persoonlijk leven, en ik had zelden een gevoel van veiligheid. Wanneer een personage in de problemen zat voelde hij/zij echt in de knel en ik had niet het idee dat er een vrolijk einde, waar alles goed komt, op je zat te wachten. Het is deze onzekerheid die de spanning hoog hield. Ik gaf volledig om Bruce Wayne, Alfred, Selina, Harvey Dent en zelfs bepaalde antagonistische figuren hadden meer dimensies achter hun zitten dan lege stereotypes. Hierdoor wou ik dat hun geen erg lot overkwam of, in het geval van de antagonisten, dat de dood hun voorkomen werd.

Wat gameplay betreft zit de game, voor een interactive dramagame, prima in elkaar. Het wisselt af tussen dialogen waar je Bruce zijn reactie kunt bepalen, spannende keuze momenten die een duidelijke invloed hebben op de latere scenes, kleine quicktime event stukken met aardige actiescenes eromheen en mini-puzzel achtige stukken waarin de moordmysteries moet oplossen door aanwijzingen met elkaar te verbinden. De “puzzels” waren ontzettend makkelijk en ze voelde eerder als instructies opvolgen dan dat je out-of-the-box moest nadenken. Evenals dat je de quicktime events kon overdoen mits het fout ging waardoor er geen angst heerste te falen, het is in dat opzicht geen game die je oppakt voor de gameplay, maar het bood een fijne afwisseling zodat je niet enkel naar cutscenes zit te kijken. Ik had het op prijs gesteld als ze de moordmysterie puzzels moeilijk maakte, maar de game gaat immers om het verhaal en dit is waar Batman goed uit de verf komt.

Er waren technische fouten die ik helaas regelmatig tegenkwam. Ik speelde het op Playstation 4 en er waren regelmatig hinderen zoals frame rate problemen waarin de animaties plots vreemde sprongen maakte in plaats van vloeiende bewegingen, lippen die soms niet goed met de audio overheen kwamen of objecten die lichtjes door elkaar heengingen. Ik kan niet oordelen of het op andere platformen beter functioneert, maar wat de PS4 betreft zaten er meer kleine technische fouten in dan acceptabel was. Het was niet een kwaal die het verhaal verpeste en mij uit de immersie haalde, maar het kwam vaak genoeg voor om er op bepaalde momenten van op te kijken. Waar de technische problemen echter wel teveel werden zijn Episode 2 en 5 waar, op een belangrijke punt, een lelijke glitch kwam die de gehele scene verpeste en waardoor ik het level opnieuw moest opstarten.

Verder vind ik bij Telltale Games de keuze momenten iets te doorzichtig. Bij de interactive dramagame Until Dawn heerste er constant spanning omdat ieder hoofdpersonage in de game dood kon gaan. Ik wist nooit wanneer een fout antwoord of een gefaalde quicktime event kon leiden naar de dood van een personage, maar bij Telltale games is het vroegtijdig al duidelijk wie blijft leven, welke personages een grote rol spelen en hoeveel invloed je daadwerkelijk hebt. Wanneer ik een keuze maakte ging dit niet zozeer omdat ik dacht grootste veranderingen te maken of controle te hebben over iemand zijn leven, maar eerder omdat ik om de personages gaf en hun zo gelukkig mogelijk wou zien. Het is de controle over hun geluk of pijn die voor een paar moeilijke keuzes zorgde. Ik wou echter dat Telltale eens ging afwijken van hun standaard formule en wat risico’s ging nemen zodat het minder voorspelbaar word wat voor uitkomst de keuzes hebben. Ik hou van het genre, maar tot zover bied Telltale de minst sterke die ik gespeeld heb wegens het feit dat ze een soortgelijke formule voor al hun interactive dramagames gebruiken.

Ondanks de genoemde minpunten, die meer van mijn recensie in beslag hebben genomen dat de bedoeling was, vind ik het nog steeds een sterke game die ik vol plezier gespeeld heb. Een aanrader om je in te verdiepen als je Batman liefhebber bent of als je liefhebber van interactive dramagames bent. Een sterk narratief met goed onderbouwde personages en de spanning werd erin gehouden, wat de morele keuzes die je moet doen zwaar kan maken. De gameplay is echter simplistisch, PS4 had vaker technische problemen dan gewild en de morele keuzes bij Telltale zijn iets te doorzichtig.