Batman (2016)

Alternatieve titel: Batman: The Telltale Series

Android / Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door Telltale

In dit rauwe en gewelddadige verhaal treed je binnen in de gebroken geest van Bruce Wayne. Ontdek welke vertrekkende gevolgen jouw keuzes hebben op het lot van de Batman en het corrupte Gotham City.

Hier ben ik nog altijd ontzettend benieuwd naar. Is er iemand die het al gespeeld heeft? En liefst van al op PC? Er schijnen hopen technische problemen te zijn en ik heb geen idee of die al gepatched zijn - maar het lijkt erop dat het verhaal en de uitwerking van de karakters erg sterk moet zijn. Staat hoog op mijn lijstje maar is vanwege geldgebrek er nog niet van gekomen.

Tjonge jonge. Gekocht voor de PS3 omdat ik nog wat euro's op mijn account had en het spel in de aanbieding was vanwege Black Friday maar...technisch is dat toch wel extreem ondermaats. Ik snap verdorie de frustratie bij vorige games op consoles nu pas echt. Hakkelende filmpjes, subs die plots worden onderbroken. De helft van de tijd voelt het gewoon stroef en zwaar verouderd aan. Erg jammer. Zullen ze in de toekomst bij Telltale inderdaad echt iets aan moeten veranderen.

Maar...wat betreft het verhaal en de uitwerking daarvan? Nou zoals steeds - hier ben ik gewoon weer erg tevreden over. (zelfs na nog maar 1 episode gespeeld te hebben) Ik vind de personages prima neergezet en ben benieuwd naar het verloop van het verhaal.

...schrap 'extreem ondermaats' maar. Dit is een ramp. Quicktime events die je mist omdat het beeld met regelmaat stottert. Filmpjes die vastlopen. Bij episode 2 zelfs tot 2 x toe volledig vastlopen. Met afstand het allerslechtste wat ik ooit gespeeld heb op mijn trusty old ps3. Het is niet net alsof dit een veeleisende game is en dan nog zo dramatisch lopen - het vergalt mijn plezier nog net niet, en dat is enkel en alleen omdat het behoorlijk goed geschreven is en ik nu eenmaal fan ben van dit stijltje. Ben je echter van plan dit voor de ps3 in huis te halen dan doe het alsjeblieft niet.

Dit is een ramp.

Op de PC is het niet veel beter... Pas de 3de ep gefinished en het stottert en hakkelt idd zo erg dat het de gameplay (quicktime events) aantast. De Telltale games lopen allemaal niet echt smooth, maar bij Batman is het idd bijna ondraaglijk geworden.

Jammer, want qua sfeer, verhaal en keuzes is dit echt wel een genietbare take op de Batman mythos. Wat meer focus op Bruce zelf en de corrupte politics van Gotham pakken cool uit en maken dit een persoonlijkere Bats dan gebruikelijk.

Maar waar ik bij Wolf Among Us makkelijk voorbij de gebrekkige engine kon kijken, zorgt het hier daadwerkelijk voor vermindering van speelplezier.

Ongelofelijk eigenlijk dat die Telltale games nog altijd zo haperen en stotteren. Ik heb me daar bij al hun games kapot aan zitten ergeren. Game of Thrones is voorlopig de laatste Telltale die heb ik gespeeld en dat blijft ook maar zo als ik lees dat het bij deze game alweer zo triest is.

Ja, dat is heel bizar. Alsof er bij telltale games enkel nog mensen overblijven die het tool kunnen gebruiken maar niemand meer die aan de engine kan of wil of mag werken.

Het is ook meteen de eerste keer bij een telltale game dat ik gewoon blij ben dat volgende week de laatste aflevering uitkomt zodat ik van de miserie verlost ben, in plaats van dat ik benieuwd ben naar hoe het allemaal eindigt. Triest.

Want inderdaad, qua sfeer en verhaal steekt het uitstekend in elkaar. Met name omdat dit inderdaad meer een 'Bruce Wayne' spel is dan een echt 'Batman' spel. Ik vind de stukken met Wayne ook veel en veel interessanter dan de stukken als Batman. Alleen jammer dat dit dus toch wel gefnuikt wordt door de extreem gebrekkige engine.

Las dat Telltale pas een performance patch heeft gereleased...
Zal binnenkort even in ep 4 duiken om te kijken of het nu wat beter loopt.

Ja idd. Nadat ik de episode geinstalleerd had op de ps3 en het spel op had gestart ging er noch een update van dik 1,5-2 gig ongeveer doorheen. De performance was in ieder geval iet of wat verbeterd, maar ik zou het nog altijd niet classificeren als een technisch mirakel of iets dergelijks. En ik heb geen interesse om nog eens door alle episodes heen te gaan om na te gaan of het daar merkbaar in is. (is iets anders binnen een jaar of 2 of zo - doe ik met de meeste Telltale games wel - aangezien het meer een interactieve film is dan echt een spel vind ik dat wel leuk).

In ieder geval vond ik de laatste episode ook qua verhaal degelijk. Net zoals de volledige serie is het een volwassen, donkere take op Batman en voornamelijk Bruce Wayne, zijn verleden en de banden met de andere personages. Ik vind dat het zich zeker niet hoeft te verstoppen op dat vlak voor de betere comics en / of de diverse films. Op dat gebied, hulde aan de schrijvers bij Telltale, want die weten toch bij iedere project weer een goed verhaal neer te zetten binnen een bepaald universum met bijzonder beperkte 'gameplay' en het toch entertainend te houden. Enkel minpunt blijft in mijn ogen wel dat het missen van een quicktime event vaak leid tot een herstart / dood. Veel liever had ik een verdere vertakking of iets dergelijks van het plot. Maar goed...ik ben in ieder geval wel benieuwd wat ze verder op comic-gebied nog gaan doen. Een seizoen 2 van Batman lijkt min of meer in de steiger te staan, en Guardians of the Galaxy ben ik ook erg benieuwd naar (ivm het besturen van de meerdere personages). Ik zou een Spider-Man (met name de combinatie met zijn tiener-leventje) of zo ook wel zien zitten.

Dan de technische kant...nou ja...zoals gezegd. Huilen met de pet op. Zelfs met de patch vind ik het anno 2016 toch echt nog wel bizar dat het regelmatig met horten en stoten loopt terwijl er nu eens daadwerkelijk niets meer dan een filmpje met hier en daar een quicktime event wordt afgespeeld (of een keuze in een dialoog). Daar moeten ze dus echt wel dringend werk van gaan maken, want mede hierdoor stel ik het derde seizoen van Walking Dead voorlopig uit. Normaal pre-order ik die (als fan van de gamereeks en destijds de comics) onmiddelijk maar nu heb ik zoiets van 'nee bedankt - even niet'.

Een score hierop plakken vind ik dan ook bijzonder moeilijk. Puur verhaal technisch geef ik het een 3,5-bij momenten een 4. Het is beter dan Game of Thrones, maar haalt het net niet bij mijn favoriet Wolf Among Us of Walking Dead season 1 of Tales from the Borderlands. Op technisch vlak scoort het echter erg mager. 1,5? Misschien een 2tje na de patch? Dus dan zou ik mits wat goede wil op een 2,5 of (veel goede wil) een 3 zitten. Ik ben er nog niet uit.

PS: Overigens best leuk - ik was net een review aan het kijken op youtube (ACG) nadat ik dit schreef en niet alleen had de reviewer het over de impact die de keuzes toch wel maakten door zijn beide playthroughs (zeker in vergelijking met andere games van Telltale) - maar dit bleek ook echt uit de diverse stukjes footage die hij liet zien tijdens de review. Ik had meerdere keren zoiets van 'uh...dit heb ik nooit gezien' of 'eh maar dit en dat karakter!'. Dus dat is dan wel weer een extra plusje blijkbaar voor het spel en geeft me in ieder geval wel een reden om ook daadwerkelijk ooit een nieuwe playthrough te doen.

"I should probably be used by that now."

Telltale staat inmiddels bekend om hun verhalende games, dus ik was wel benieuwd wat ze met Batman zouden doen.

Deze game plaatst Bruce Wayne centraal door in te gaan op zijn verleden omtrent zijn ouders. Het is een interessante keus, omdat ze hierin volledig afwijken van de canon die er al gecreëerd is. Voor mij persoonlijk kwam het niet helemaal goed over, omdat ik gewend ben aan de vastgestelde geschiedenis. Desondanks plaatst deze alternatieve vertelling een aantal belangrijke personages in een ander daglicht.

Zoals gebruikelijk in een Telltale game draait het om het maken van keuzes. Nu heb ik dit trucje inmiddels wel door, want ongeacht welke keus je maakt je komt uiteindelijk toch bij hetzelfde punt uit. Hierdoor is het leuke er gelijk af, ondanks dat er aantal vermakelijke sequenties tussen zitten. Op deze manier wordt het spelen van de game een repetitief karwei waar je maar weinig mag en kan doen.

Het is in ieder geval duidelijk dat de game engine zijn langste tijd heeft gehad; frame rate drops en rare glitches lijken eerder regel dan uitzondering te zijn. Dit bederft het spelplezier enorm op een al niet sterke game. Als gamer heb ik het gevoel dat men een verouderde engine inzet enkel en alleen om zo veel mogelijk geld binnen te harken.

Al met al best oké om eens een keer gespeeld te hebben. Maar voorlopig ben ik wel even klaar met deze Telltale games, aangezien het - plat gezegd - allemaal toch op hetzelfde neerkomt.

3,0 Sterren.

Een sterke Batman game. Ik lees geen stripboeken en ik heb nooit de animatieserie van Batman gezien waar vele mee zijn opgegroeid, maar het zijn de speelfilms, animatiefilms en Rocksteady games die mijn liefde voor Batman leven hebben gegeven. In dat opzicht kan ik niet zeggen of deze game trouw is aan de stripboeken, maar in vergelijking met hoe ik deze personages in andere mediums neergezet heb zien worden vond ik ze hier prima overeenkomen (met uitzondering van een paar, maar iedere verandering had een logische plek binnen het narratief).

Qua verhaal is dit het beste Batman-gerelateerde verhaal wat ik in tijden voorbij heb zien komen, voornamelijk vanwege de sterke personage ontwikkeling. De game schets een duidelijk beeld wie Bruce Wayne is, wie belangrijke personages in zijn leven zijn en wat voor band hij met deze mensen heeft. Verrassend genoeg gaat de game meer over Bruce Wayne dan over Batman, maar het was een fijne verfrissing het verhaal meer vanuit zijn perspectief te zien (en meerdere kanten van hem als persoon te zien) dan grotendeels op Batman te focussen. Wat verder sterk is aan het narratief is de intensiteit: Bruce Wayne komt in aanraking met allerlei dreigingen voor Gotham, zowel vijanden voor Batman als vijanden in zijn persoonlijk leven, en ik had zelden een gevoel van veiligheid. Wanneer een personage in de problemen zat voelde hij/zij echt in de knel en ik had niet het idee dat er een vrolijk einde, waar alles goed komt, op je zat te wachten. Het is deze onzekerheid die de spanning hoog hield. Ik gaf volledig om Bruce Wayne, Alfred, Selina, Harvey Dent en zelfs bepaalde antagonistische figuren hadden meer dimensies achter hun zitten dan lege stereotypes. Hierdoor wou ik dat hun geen erg lot overkwam of, in het geval van de antagonisten, dat de dood hun voorkomen werd.

Wat gameplay betreft zit de game, voor een interactive dramagame, prima in elkaar. Het wisselt af tussen dialogen waar je Bruce zijn reactie kunt bepalen, spannende keuze momenten die een duidelijke invloed hebben op de latere scenes, kleine quicktime event stukken met aardige actiescenes eromheen en mini-puzzel achtige stukken waarin de moordmysteries moet oplossen door aanwijzingen met elkaar te verbinden. De “puzzels” waren ontzettend makkelijk en ze voelde eerder als instructies opvolgen dan dat je out-of-the-box moest nadenken. Evenals dat je de quicktime events kon overdoen mits het fout ging waardoor er geen angst heerste te falen, het is in dat opzicht geen game die je oppakt voor de gameplay, maar het bood een fijne afwisseling zodat je niet enkel naar cutscenes zit te kijken. Ik had het op prijs gesteld als ze de moordmysterie puzzels moeilijk maakte, maar de game gaat immers om het verhaal en dit is waar Batman goed uit de verf komt.

Er waren technische fouten die ik helaas regelmatig tegenkwam. Ik speelde het op Playstation 4 en er waren regelmatig hinderen zoals frame rate problemen waarin de animaties plots vreemde sprongen maakte in plaats van vloeiende bewegingen, lippen die soms niet goed met de audio overheen kwamen of objecten die lichtjes door elkaar heengingen. Ik kan niet oordelen of het op andere platformen beter functioneert, maar wat de PS4 betreft zaten er meer kleine technische fouten in dan acceptabel was. Het was niet een kwaal die het verhaal verpeste en mij uit de immersie haalde, maar het kwam vaak genoeg voor om er op bepaalde momenten van op te kijken. Waar de technische problemen echter wel teveel werden zijn Episode 2 en 5 waar, op een belangrijke punt, een lelijke glitch kwam die de gehele scene verpeste en waardoor ik het level opnieuw moest opstarten.

Verder vind ik bij Telltale Games de keuze momenten iets te doorzichtig. Bij de interactive dramagame Until Dawn heerste er constant spanning omdat ieder hoofdpersonage in de game dood kon gaan. Ik wist nooit wanneer een fout antwoord of een gefaalde quicktime event kon leiden naar de dood van een personage, maar bij Telltale games is het vroegtijdig al duidelijk wie blijft leven, welke personages een grote rol spelen en hoeveel invloed je daadwerkelijk hebt. Wanneer ik een keuze maakte ging dit niet zozeer omdat ik dacht grootste veranderingen te maken of controle te hebben over iemand zijn leven, maar eerder omdat ik om de personages gaf en hun zo gelukkig mogelijk wou zien. Het is de controle over hun geluk of pijn die voor een paar moeilijke keuzes zorgde. Ik wou echter dat Telltale eens ging afwijken van hun standaard formule en wat risico’s ging nemen zodat het minder voorspelbaar word wat voor uitkomst de keuzes hebben. Ik hou van het genre, maar tot zover bied Telltale de minst sterke die ik gespeeld heb wegens het feit dat ze een soortgelijke formule voor al hun interactive dramagames gebruiken.

Ondanks de genoemde minpunten, die meer van mijn recensie in beslag hebben genomen dat de bedoeling was, vind ik het nog steeds een sterke game die ik vol plezier gespeeld heb. Een aanrader om je in te verdiepen als je Batman liefhebber bent of als je liefhebber van interactive dramagames bent. Een sterk narratief met goed onderbouwde personages en de spanning werd erin gehouden, wat de morele keuzes die je moet doen zwaar kan maken. De gameplay is echter simplistisch, PS4 had vaker technische problemen dan gewild en de morele keuzes bij Telltale zijn iets te doorzichtig.

...en een seizoen 2 aangekondigd...en voor volgende maand ook nog! Nou vond ik de technische problemen wel wat gortig maar het verhaal bij het beste wat Telltale gedaan heeft tot nog toe. Ik ben erg benieuwd!

Batman New Telltale Game Series Launches Next Month

avatar van Slainte_Mhath
Deze is reeds te downloaden via Telltale.
Ik heb de Mega Collection op de PS4. Nu zwaar afgeprijsd.
Voor de PS Plus gebruikers is de game gratis deze maand.

avatar van Delloo
Geweldige Telltale game. Had vooraf eigenlijk niets met Batman. Nooit een film van gezien of game van gespeeld behalve de LEGO versie. Wel Telltale games gespeeld van The Walking Dead. Het verhaal is echt prima. Heeft diepgang en laat je echt in de huid kruipen van deze vleerman. Heb de game direct 2 x na elkaar gespeeld om verschillende plotwijzigingen te ervaren. Geef ik die kus nou wel of niet, met alle gevolgen van dien. Iedere keuze heeft zijn consequenties, net als in het echte leven.
Prachtige graphics. Spelen dus.

avatar van Finidi
Ah, dit is weer een prima Telltale game. Na het tweede seizoen van The Walking Dead (waarom luistert iedereen naar een dumbass kind, die dan maar als volwassene geschreven wordt?!) en het uitzonderlijk belabberde Game of Thrones (waar de schrijvers duidelijk niet snapten wat Game of Thrones interessant maakt) was ik eigenlijk wel afgehaakt bij Telltale.

Maar goed, voor een paar euro beide Batmans, en met de goede reviews voor vooral deel 2… Dan kan ik het best ‘ns proberen. Wat me wel steeds meer begint te storen aan Batman, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik ook een stel van de stripboeken heb gelezen, is dat het elke keer dezelfde verhalen zijn. Ook hier is het weer het begin van Batman dat centraal staat, en ook hier lijkt het weer hetzelfde rijtje karakters te zijn, met weer dezelfde origine verhalen. Zo spelen Dent en Catwoman grote rollen, en ook Cobblepot, Joker, Zsasz en wat andere karakters komen langs. Maar toch wel met wezenlijke verschillen met andere Batman verhalen, dus da’s tof.

Wat valt er verder te zeggen? Telltale’s engine begint z’n leeftijd toch wel heel erg te tonen. Voor een game die puur om narratief en visuals gaat, zijn de animaties echt bedroevend slecht. Het komt goed uit dat Wayne/Batman altijd wat houterig is, past prima bij de engine. De engine werkt wat mij betreft ook steeds meer beperkend wat betreft wat voor emoties de game op kan roepen.
Ben ik weer aangehaakt bij Telltale? Niet echt. Het hangt nu sterk af van welke franchise ze doen of het interessant genoeg is. Er zijn ook veel meer narratieve games dan toen The Walking Dead seizoen 1 uit kwam, en die zijn vaak ook veel beter dan wat Telltale de laatste jaren heeft uitgebracht. Dus ze moeten wel even wat beter hun best gaan doen.

avatar van legian
Deze ooit eens via Gold op de Xbox gekregen en aangezien het Batman betreft was mijn interesse er wel. Gisteren dan eindelijk eens een keer opgestart en daarmee ook mijn eerste ervaring met een Telltale game gehad. Kan niet zeggen dat het een bijzonder aangename ervaring was. De game heeft last van pop-in, vreemde focus issues (waarbij de achtergrond zichtbaar is maar de persoon die spreekt wazig) en audio issues waarbij sommige teksten niet gesproken worden. Daarnaast zijn de Quick-times events in overvloed aanwezig en laat ik daar absoluut geen liefhebber van zijn. Ook visueel ben ik niet bijzonder te spreken over de stijl. Het voelt bij vlagen enorm goedkoop en gehaast aan.

Maar goed de game moet het hebben van het verhaal. Heb de eerste episode nog niet afgerond, maar dat heeft al veel weg van een typisch Batman verhaal. Leuk om de verschillende bekende personages al langs te zien komen. Waarbij vooral de voice acting goed uit de verf komt. Dat lijkt vooralsnog de meeste aandacht te hebben gekregen in de ontwikkeling.

Het is wel een makkelijke game om in de rustige uurtjes even lekker simpel te doorlopen.

avatar van legian
En uitgespeeld, of tenminste voor zover er iets te spelen valt. De combinatie van Quick-time events, keuzes maken en vooral rustig zitten kijken doet het niet helemaal goed hier. Waar de games van Dontnod je nog wat vrijheid geven in het doen en laten en rondkijken is dat hier allemaal beperkt tot enkele momenten. De momenten dat je voor detective mag spelen zijn de enige afwijkende momenten in de gameplay loop. Wat veelal niet veel meer is dan wat lijntjes trekken van a naar b.

De focus ligt vooral op het verhaal. En dat is niet het meest bijzondere maar ook weer niet verschrikkelijk. Wel zit het vol met clichés en zie je veel dingen ver van te voren al aankomen. Voornamelijk met de bekende personages. Ze weten het echter wel leuk te verpakken waardoor het niet echt stoort. Dat is voornamelijk dankzij de voice acting wat veruit het beste onderdeel van dit spel is.

Verder is dit aan alle kanten onaf. Muziek en stemmen die ineens luid zijn, niet hoorbaar zijn of volledig afgekapt worden. stotterende frames, scenes frames overslaan. Personages die vaker uit de focus zijn dan in de focus. Helemaal leuk als die ene vage foto op de achtergrond in focus is terwijl de rest van de scene volledig uit focus is. Terwijl daar van alles gebeurt... Zelfs zo erg dat een personages gewoon niet in de hele scene te zien was, wel te horen trouwens. Andersom gebeurde wat vaker. Maar een keer sloot de game volledig af, gelukkig na het uitspelen van een van de episodes en niet tijdens. Hadden ze hier meer tijd en aandacht aan besteed dan was het eind resultaat waarschijnlijk wat beter geweest. Nu voelt het vooral als een gehaaste fanfiction dan als een echte Batman waardige toevoeging.

Nou trekken de Telltale games mij sowieso niet echt en deze bewijst dat mij waarom. Het is dat ik hem via Xbox Gold heb binnengehaald, want om hier geld aan te besteden... De opvolger heb ik op diezelfde manier binnen dus ik denk dat ik die er maar direct achteraan doe de komende tijd. Gelukkig duren ze niet zo lang.