Mass Effect: Andromeda (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
RPG / Shooter

Ontwikkeld door BioWare

Een lange tijd na de Shepard trilogie en ver verwijderd van de Melkweg stap je ditmaal in de schoenen van een nieuwe held(in). Ryder is een zogeheten Pathfinder met een missie om nieuwe planeten te ontdekken die gekoloniseerd kunnen worden door de mensheid. Verruil onze Melkweg voor het nabijgelegen Andromeda sterrenstelsel en ontdek talloze nieuwe planeten en gebieden met nieuwe wezens, soorten en rassen.

Nieuwe trailer!

EXCLUSIVE: MASS EFFECT: ANDROMEDA - Official CES 2017 Trailer - YouTube

Ziet er zeker mooi uit, in maart is het al zover.

avatar van Eliandjiee
Ik kijk hier enorm naar uit. Een van de weinige games die ik blind full price zou aanschaffen.

Uiteraard is het nog maar de vraag of deze game aan de torenhoge verwachtingen weet te voldoen.
Het volgt in mijn ogen één van de beste zo niet de beste gametrilogie ooit op.

avatar van Maiky
Ik heb 'm alvast gepre-ordered. Doe ik ook niet vaak. De kleine teasers die worden vrijgegeven verslind ik bij het leven. Wat ziet dat er allemaal goed uit zeg. Ik kan me geen enkele game voor de geest halen die zijn sciencefictionsetting zo goed weet neer te zetten.

Ik heb niets gepreordered. En me een beetje bewust weggehouden van de meeste teasers en trailers. Ik ben wel van plan rond april / mei (vakantiegeld - als het uitkomt) een PS4 te halen en dan wordt dit ook geheid mijn eerste spel. Ik wil echter dat het een 'frisse' ervaring wordt, zonder dat ik er te veel van weet. Afgaande op de eerdere delen in de serie en sowieso alles wat Bioware tot nog toe verwezenlijkt heeft zal ik me vast geen buil hieraan gaan vallen.

avatar van justin8286
Begin hier echt zin in te krijgen. Zal het straks even pre-orderen. Gisteren kwam er weer een nieuw gameplay filmpje op het mass effect account op youtube en het ziet er echt goed uit. Ben alleen wel benieuwd naar hoe het verhaal zich ontwikkeld en wat je precies moet doen want in de vorige Mass Effect's was je missie duidelijk. Maarja eigenlijk maakt het me ook niet uit want dit word, als ME fan, toch gewoon een must buy voor mij en dan zien we het wel

En iemand al gespeeld? De 1e reviews druppelen binnen en helaas is het zo te zien geen topgame. Op metacritic staat het nu rond de 75.

Lees veel over rommelige animaties, saaie missies, net niet interessant genoeg verhaal. Toch wel erg jammer.

Bronnen:
Mass Effect: Andromeda is a thrilling sci-fi drama stuck to a boring game - The Verge - theverge.com

The combat crackles and the worlds are lush, but mediocre writing and tepid quests add up to what is probably BioWare's worst RPG yet.

mrdig schreef:
Extreem jammer, en een beetje ongelofelijk. Hoe kunnen ze dit nu zo makkelijk in het zand zetten? Het is allemaal natuurlijk, zoals gewoonlijk, met een korrel zout te nemen. Maar de teneur van metacritic is toch een duidelijke trend, dat dit inderdaad vermoedelijk geen top-game is. Spijtig...

Grovonion schreef:
Het is allemaal natuurlijk, zoals gewoonlijk, met een korrel zout te nemen.

...ik wou er al niet over beginnen...

Ik zie het wel over een maandje of 2 als ik mijn PS4 koop.

Maar ik geloof best dat het geen absolute knaller is - ik heb me wel bezondigd aan youtube reviews en ik kan er een klein beetje inkomen wat betreft bepaalde kritiek (de gezichtsanimaties met weinig tot geen emotie, regelmatig magere voice acting, saaie mining e.d) - maar aan de andere kant wordt het wel nog steeds als een degelijke / goede game waar fans van de franchise ongetwijfeld iets mee kunnen. Ik vermoed echter dat Bioware een beetje hetzelfde probleem begint te vertonen als bvb een Telltale of Ubisoft. Te weinig vernieuwing en te weining oppoetsen van hun eindproduct. Maar aan de andere kant - ik vond Mass Effect 3 ook gewoon goed (inclusief de beruchte eindes) en ook Dragon Age Inquisition was voor mij gewoon prima (met name met deze laatste worden de gezichtsanimaties bvb vergeleken). Denkelijk zal Andromeda me dus ook niet tegenvallen.

(maar eh...of ik er echt nog zo enthousiast ga zijn en dit mijn 'eerste spel' gaat zijn zoals ik eerder zei - nou ja...met Injustice 2, Horizon Zero Dawn of Resident Evil 7 op de wishlist betwijfel ik het dus sterk).

Slechte gezichtsanimaties kan ik absoluut mee leven. Ik kan twintig andere zaken bedenken die ik belangrijker vind. Maar ik lees in veel recensies dat Andromeda matig scoort op bijvoorbeeld het gebied van verhaal, personages, quest design en lore. Dat vind ik wél erg belangrijk. Dan mag het er allemaal prachtig uitzien en soepel spelen, maar als je als Mass Effect zijnde dus niet goed scoort op die eerdergenoemde punten, dan sta je dus wat mij betreft (en met mij vele andere fans) al meteen met 0-4 achter.

Enorme domper.

MikeMannuh
Helaas blijkt het ook niet soepel te spelen. Er zijn reviews die het hebben over enorme framedrops op de xbox one en ps4, zonder enig aantoonbare reden. Je zou zeggen dat dit normaal gebeurt als er tig enemies op het scherm te zien zijn o.i.d. maar in deze game kan dit dus op elk moment gebeuren, met name in latere levels.

Ik wacht wel op een sale.

avatar van horizon
MikeMannuh schreef:
enorme framedrops op de xbox one en ps4,

Dit.

Kwestie van programmeren. Een slecht geschreven spel kan dus deze consoles stof laten happen. En Zelda vergt veel van Switch waardoor enkele framedrops aanwezig zijn. Geef Nintendo meer tijd met hun hardware en ze programmeren die drops eruit.

Met soepel doelde ik eigenlijk op combat, overall gameplay en andere game mechanics. Dat een AAA game vrijwel vlekkeloos draait lijkt tegenwoordig helaas eerder een uitzondering dan een regel.

3bdelilah schreef:

Ja die matige gezichtanimaties vind ik ook niet zo boeiend. Bij Horizon Zero Dawn zijn die ook niet altijd denderend maar zijn de andere punten die je noemt wel top.

Dus tja ook maar wachten op sale.

Jammer dat deze game vrij laag scoort. Maar als fan van het eerste uur zal het wellicht te overzien zijn. We zullen zien.

avatar van Eliandjiee
Gisteravond mijn eerste paar uurtjes gespeeld.

Na alle kritiek en reviews was ik enigszins huiverig. Maar ik heb tijdens mijn speelsessie geen 1 bug ervaren en geen 1 probleem gehad met lip-syncing o.i.d..

Daarbij komt vanaf de eerste seconde weer het echte Mass Effect gevoel terug. Heerlijke sfeer. Ik heb 2 van de drie delen in mijn top tien allertijden staan, dus dit was enorm genieten geblazen.

Mijn eerste paar uurtjes zijn heerlijk bevallen en ik kan me niet vinden in de kritiek. Wellicht komen alle problemen later nog. We gaan het zien!

avatar van justin8286
Dat is positief nieuws! Sta zelf ook te popelen om hem te spelen (game is al binnen) maar ik zit nog op 70% in Rise of the Tomb Raider en die verdient het echt om eerst uitgespeeld te worden.

avatar van Maiky
Ben het wel enigszins met Eliandjiee eens. Heb er ook de eerste uren opzitten en ben geen bugs tegen gekomen. Qua gameplay voelt het echt aan als een Mass Effect, zeker tijdens gevechten. Ook het rijden in dat wagentje is best leuk om te doen. De eerste planeten die je verkent voelen groot aan en nodigen je ook uit om ze te verkennen.

De helse kritiek die de game van sommigen (van Rock Paper Shotgun bijvoorbeeld) krijgt vind ik wat overdreven. Maar geloofwaardigheid valt vaak nergens te bespeuren bij dat soort lieden. Die gedragen zich vaak als een kind die met de voeten boos op de grond stampt als het geen lolly krijgt. Ook YouTube-filmpjes met titels in de trant van "Before you buy ME:A, you should consider this..." zijn erg misleidend en gewoon niet nodig.

Het enige waar ik het wel echt mee eens ben is de kritiek op de gezichtsanimaties: die zijn inderdaad niet meer van deze tijd. Dat staat de ontwikkeling van een band met de personages wel in de weg. Aan de andere kant: de voorgaande Mass Effect-games hadden zulke sterke personages dat het zo goed als onmogelijk is om dat nog eens te herhalen.

ME:A voelt tot nu toe wel aan als een ME-light. Er is wel erg veel te doen, veel te lezen en de achtergrondverhalen zijn weer erg uitgebreid zoals je mag verwachten. Wat ik bedoel is, dat als je na een speelsessie wat beelden opzoekt van Mass Effect 2, dan valt je op dat die game wat strakker en serieuzer is. Serieuzer en stijlvoller. Dat memorabele begin bijvoorbeeld, of de hereniging met Tali. Die momenten blijven je bij. ME:A heeft in de eerste uurtjes die momenten niet.

Maar het zijn slechts eerste indrukken he. Het kan nog alle kanten op. Eens zien of ik er in mijn toekomstige recensie nog steeds zo over denk.

avatar van Eliandjiee
De gezichtsanimaties zijn inderdaad niet de mooiste maar ik stoor mij daar echt totaal niet aan. Ik vind alle personages echt heel tof neergezet en geschreven. Het rondlopen op je schip om met iedereen een praatje te maken is weer heel leuk om te doen.

Ik vind Ryder nu ook wel heel tof, wat ik eerst niet had gedacht. Ze hebben de serieuze, donkere setting van de originele trilogie wat losgelaten en een totaal verfrissende, avontuurlijke, minder bedreigende verhaal, sfeer en personages neergezet waarbij exploratie, avontuur en ontwikkeling centraal staat.

Echt heel tof gedaan! Waar bij andere RPG's door de dreiging van het hoofdverhaal het vaak heel stom/nutteloos voelt om sidequests te doen (waarom moet ik x aantal schapenvachten verzamelen?!) voelt alles hier heel logisch: jij bent de aangewezen persoon voor exploratie en jij staat centraal in het ontwikkelen van de nieuwe wereld en de nieuwe beschaving in Andromeda. Heel sterk gedaan!

Ik heb nog veelste weinig gespeeld voor een complete, echt goede indruk of review maar afhankelijk van hoe het hoofdverhaal en de gameplay zich verder ontvouwt kan ook deze game een plek in mijn top 10 allertijden gaan krijgen!

avatar van Maxigames
Dit weekend heb ik deze aangeschaft en het bevalt mij prima! Ik ben nog niet ver maar er valt dan ook zo veel te doen. Vooralsnog lijken de negatieve recensies vaak nogal overdreven, in de 11 uur die ik er al in heb zitten ben ik nog niks dramatisch tegengekomen, de omgevingen en uitzichten zijn prachtig, de sfeer is goed, gevechten zijn leuk en uitdagend genoeg (speel op hardcore). Ook de dialogen bevallen mij prima en de characters vallen mij nog zeker niet tegen.
Vooral mooi vind ik hoe de game je het gevoel geeft een ontdekkingsreiziger te zijn, ik wil alles weten en scannen! Ik voel me onderdeel van een Star Trek-achtig avontuur.

Het zou goed kunnen dat omdat ik voorheen nooit veel Mass Effect gespeeld heb (alleen ME2) en me dus niet zo hecht aan wat er in de voorgaande games gebeurt is ook niet het gevoel heb dat ik iets mis.
De enige minpuntjes die ik herken zijn de inderdaad matige animaties, vooral van de gezichten en de wat complexe menu's. Dit doet hier en daar een tikje gedateerd aan, maar weegt voor mij niet op tegen het nu al prachtige avontuur.

Het zou natuurlijk kunnen dat het spel voor doorgewinterde Mass Effect spelers wat minder bevalt als voor mij. Persoonlijk vind ik het juist wel fijn dat dit spel niet zo gebonden lijkt aan voorgaande delen zodat het een goed instapmoment is voor nieuwe spelers.

Aangezien ik nog net begin kan ik dus nog geen goed oordeel geven, maar het begint al te verslaven!

avatar van justin8286
Ik ben het met je eens! Ik heb er nu zo'n 25 uur opzitten en ben nog maar op de 2e planeet geland. Er is gewoon zoveel te doen en de omgevingen zijn best wel groot.

Ben zelf ook nog niks ergs tegengekomen en het personage Scott Ryder vind ik zelf gewoon erg cool om mee te spelen. De kritiek op de gezichtsanimaties en vooral de ogen is terecht, dit had veel beter gemoeten maar om daar een game helemaal op te beoordelen en af te kraken vindt ik schandalig. Want met het spel zelf is echt niks mis mee. Sterker nog, als echte ME liefhebber, heb ik er enorm veel plezier mee!

avatar van Maxigames
Ik heb me er goed mee vermaakt, heb er zo'n 100 uur in zitten en heb het nu ongeveer 100% uitgespeeld. DIt geeft al aan wat een berg content deze game bevat, er lijkt geen eind aan te komen. Met name de verhaalmissies en missies van de bemanningsleden zijn de moeite waard, er zijn helaas ook wat te veel sidequests die inhoudelijk qua gameplay vrijwel niks voorstellen, waarin je alleen wat zinloos heen en weer gestuurd word.
Het is natuurlijk aan de speler zelf te bepalen hoeveel tijd je aan de sidequests wil besteden, maar puur gebaseerd op belangrijkere quests biedt de game toch een zeer mooie ervaring, met leuke verhalen mooie omgevingen en goede gameplay.
De enige minpunten zijn wat mij betreft: De matige animaties en kleine imperfecties (ik erger me er niet zo aan, maar toch) en de saaie sidequests (er waren ook goede!)

Eigenlijk is dit een game die ik een tweede keer zou moeten spelen om echt de optimale ervaring eruit te halen, dan weet ik precies welke missies leuk zijn en waar je niet eens naar hoeft te kijken. 4*

avatar van Maiky
Ik heb er tot nu toe een erg dubbel gevoel over.

ME:A is bij vlagen best indrukwekkend. Wanneer je met je Nomad over de ijzige vlaktes van Voeld rijdt, bijvoorbeeld. Of over het stoffige maanlandschap van H-047c, met die enorme rotsblokken die in de lucht zweven vanwege het gebrek aan zwaartekracht. De game begint pas echt te stralen als je los wordt gelaten in deze grote, open-wereld-omgevingen. Qua graphics, maar ook qua gameplay. Er is inderdaad héél veel te doen, te zien en te lezen, en het vechten werkt uitstekend. Voor je het weet kom je om in de side missions en staat je radar vol met icoontjes van nog te ontdekken locaties. Nederzettingen zijn levendig en vol met npc's met wie je een praatje kunt maken. Het ziet er allemaal erg dynamisch uit. Veel fauna, water, vergezichten, hoogteverschillen, winkeltjes, musea en kroegjes.

Je merkt duidelijk dat BioWare mikt op de avontuurlijke gamer. De schaal is enorm. Je merkt dat al meteen wanneer je van planeet naar planeet reist: dat voelt een stuk directer doordat je in first person door de ruimte vliegt (weliswaar op de automatische piloot, maar dat maakt niet uit). En met een beetje inlevingsvermogen waan je je echt in een ver sterrenstelsel.

Maar juist met dat inlevingsvermogen heb ik enorme moeite. Kun je nog zulke grote planeten hebben om te ontdekken, en dan kunnen ze nog zo mooi ontworpen zijn - als ik de zaken daaromheen niet interessant vind, dan zal het me allemaal een zorg zijn. BioWare is weer helemaal los gegaan met achtergrondinformatie, en op het begin lees je dat wel allemaal nauwkeurig (vooral ook omdat je je niet genaaid wilt voelen omdat je hier €60 voor hebt neergelegd). Maar gaandeweg kom je erachter dat het toch wel héél middelmatig geschreven is: de hand van Drew Karpyshyn, die de voorgaande delen heeft geschreven, is hier duidelijk afwezig. Scherpe dialogen die in sciencefiction thuishoren, zoals over de aard van de menselijke natuur, zijn nauwelijks aanwezig, of krijgen niet voldoende gewicht met zich mee. Het hoeft geen hoogstaande literatuur te zijn, maar van een Mass Effect mag je een bepaald niveau van schrijfwerk verwachten.

Ook qua design laat de game wat steekjes vallen. Menu's zijn wat onhandig om door te navigeren, en de ontwerpen van de verschillende wapens en armor vind ik ook maar mager. Muziek staat ook diep in de schaduw van de voorgangers. Over de bugs kan ik trouwens kort zijn: heb ze amper opgemerkt, en als ze er al waren irriteerde ik me er niet aan. Daar hoef je de game echt niet voor te laten liggen. (Ik speelde trouwens de PC-versie.)

Dus nogmaals, ik vind het allemaal heel dubbel. ME:A ziet er mooi uit, er is veel te doen en de combat werkt uitstekend. Maar voorbij die pracht en praal merkte ik dat de personages, de lore en het verhaal me te weinig motiveerden om enthousiast te blijven. Het is een groots avontuur, en als je het niet teveel naast de voorgaande trilogie legt kan het best de moeite waard zijn. Maar ik hou het gewoon nog bij de voorgaande drie delen.

avatar van Eliandjiee
Een goede Mass Effect game waarmee ik mij meer dan 60 uur uitstekend vermaakt heb, zonder dat de game ergens verveelde of repetitief werd. Alleen dat al is voor mij heel veel waard!

De schoenen die deze game te vullen heeft zijn veel te groot, voor welke game dan ook. Het is in mijn ogen dan ook niet meer dan logisch dat de sfeer en het verhaal het niet haalt bij de originele trilogie. Uiteraard ook mede doordat de C studio van Bioware hier aan heeft gewerkt.

De game heeft, vanaf het begin, echt weer die Mass Effect vibe. Als fan van de originele trilogie een enorm genot om mij weer in dit universum te mogen begeven.

Gameplaywise vind ik het echt weer een grote stap voorwaarts. De actie speelt heerlijk weg, je kunt flexibel switchen tussen veel verschillende classes, skills en speelstijlen. Ik zelf heb als Vanguard heerlijk menig kont geschopt in de frontline. Ook de Nomad is een tof voertuig en werkt fijn. Qua actie en gameplay dus een grote verbetering!

Desalniettemin vond ik de sfeer en het verhaal in deze game ook sterk. Het verhaal weet me vanaf het begin te boeien en houdt dit gedurende de gehele game vast. Het gevoel van exploratie aan het begin van de game en op enkele planeten is ongekend. Je bent letterlijk in een, ook voor de characters, onbekend en nieuwe wereld, exploratie ten top! De toon is aan het begin van de game wat lichter en meer op exploratie gericht, later wordt het nog iets spannender/duisterder.
Wel is het verhaal niet vernieuwend of echt hoogstaand, en redelijk standaard allemaal. Het verhaal boeit gedurende de hele game genoeg om door te spelen, maar niet meer dan dat.

De Archon vond ik op zich wel een redelijke bad-guy, het eindgevecht ook hectisch genoeg met alle remnant. Ook een prima, emotioneel einde aan de game. De Angara als race en hun cultuur vond ik tof en interessant neergezet, ook al had de ontmoeting en samenwerking nog beter uitgewerkt kunnen worden.

De toon van de game is een stuk lichter, met Ryder als character die hier naadloos op aansluit. De happy-go-lucky Ryder is een vermakelijk personage die goed past in deze context en groeit in zijn rol gedurende de game. Waar bij andere RPG's door de dreiging van het hoofdverhaal het vaak heel stom/nutteloos voelt om sidequests te doen (waarom moet ik x aantal schapenvachten verzamelen?!) voelt alles hier heel logisch: jij bent de aangewezen persoon voor exploratie en jij staat centraal in het ontwikkelen van de nieuwe wereld en de nieuwe beschaving in Andromeda. Heel sterk gedaan!

De meeste crew-leden vond ik ook goed neergezet. Alle loyalty missions en de interactie met je team op de Tempest zijn sowieso een van de beter uitgewerkte aspecten van de game. Het rondlopen op de Tempest zelf is trouwens ook tof gedaan en voelde voor mij prettiger en overzichtelijker dan de Normandy destijds.

Ik heb gedurende de gehele game 1 bug gehad geloof ik en mij op nul momenten gestoord aan graphics of facial animations. Mensen die hierover vallen vind ik azijnzeikers. Een aantal planeten zien er juist prachtig uit en zijn grafisch heerlijk om te verkennen (Voeld anyone?).

De diepgang/RPG-ness van de game is wel een punt van kritiek. De keuzes die je moet maken voelen grotendeels relatief triviaal aan en ongeacht je dialoge choices kun je Ryder niet daadwerkelijk role playen zoals je wilt, hij blijft een toffe vrolijke gast. Al met al voelt het hierdoor nog meer als een action-rpg aan, de interacties met de wereld en crewmemebers maken dan wel dat het nog steeds meer RPG is dan bijvoorbeeld een Borderlands.

Een ander punt van kritiek is de UI, het research/development systeem en de super onlogische inventory, menu's en indeling. Dit is echt ronduit slecht.

Alles bij elkaar heerlijk om in het Mass Effect universum terug te mogen zijn. De actie en gameplay is verbeterd. De sfeer, characters en verhaal zijn goed genoeg maar bereiken geen Mount Everest hoogten zoals de OT dat wel deed. Het geheel en resultaat is een zeer vermakelijke actie RPG in een tof universum. Ik heb me hier heel goed mee vermaakt, maar de game is niet de topper waar menig fan stiekem op gehoopt had.

Een vermakelijke, goede actie-RPG in het welbekende Mass Effect-universum maar geen absolute topper.

Eliandjiee schreef:

Ook wel een beetje een faire conclusie. Ik moet zeggen dat de paar sessies die ik bij een vriendin heb meegespeeld / gekeken toch echt wel naar meer smaakten als fan van de reeks. Sowieso vond ik die hate bandwagon een klein beetje overtrokken. En dat het 'niet zo goed is' als de originele trilogie kan ik best mee leven denk ik dan zo - aangezien die tot mijn favoriete games aller tijden horen.

Wel jammer - het spel is blijkbaar zo lauw ontvangen dat de hele reeks nu 'on ice' of 'on hold' staat? Ik meen er op verschillende nieuws sites iets van te hebben gelezen. Zou ik erg jammer vinden.

avatar van Maiky
Dat heb ik ook gelezen inderdaad. 't Is even in de ijskast gezet. Heel jammer. Dit soort games zijn er echt véél te weinig. Maar 'in de ijskast zetten' wil niet zeggen dat er nooit meer een nieuwe Mass Effect. Het zal hoogstens een tijdje gaan duren.

Ik hoop in ieder geval niet te lang. Zou jammer zijn. Maar goed - blijkbaar is zopas bevestigd dat er (erg actief) aan een vierde Dragon Age wordt gewerkt. Daar ben ik wel weer blij om. Maar eerst komt er dus nog een nieuwe IP - een co-op online action game (Project Dylan) - daarna Dragon Age - en daarna mss weer een nieuwe Mass Effect? Kijk je al gauw weer tegen een paar jaar aan.

MikeMannuh
Ik weet niet of het ligt aan het feit dat ik hem nu pas speel en er al een hoop gefixt is t.o.v. release maar ik heb me top vermaakt met deze game. Sure het is geen Mass Effect 2. De animaties zijn wat raar af en toe en het schrijfwerk is niet altijd super, maar ik heb me super vermaakt met deze game.

Prachtige omgevingen, in mijn ogen verbeterde gameplay t.o.v. de vorige delen, een aantal leuke characters, vrijheid om de werelden te exploren... top. Ondanks dat er misschien ook wat veel 'filler' quests zijn vond ik dat er toch genoeg quests waren met een toevoegende verhaallijn of dialoog. Misschien was het Dragon Age Inquisition gehalte een beetje aan de hoge kant, maar ik heb er in een weekje zo'n 80 uur erdoorheen geknald omdat ik niet kon stoppen met spelen. Ik wilde wetend hoe bepaalde verhaallijnen afliepen, zowel wat betreft side quests als main quests, ik kon niet wachten om te zien hoe de volgende nieuwe wereld eruit ging zien, het rondkneuren was erg leuk.

Kortom, wat mij betreft heb ik me hiermee meer vermaakt dan dat ik in lange tijd met welke andere game dan ook heb gedaan. Ik snap de negatieve reviews dan ook helemaal niet.

Nee. Die negatieve of zelfs middelmatige reviews snap ik ook niet meer. Wat ik bij anderen heb gezien en / of heb meegespeeld (niet bizar veel, hooguit een uurtje) beviel al, maar ik kan zeggen dat ik vanaf het begin weer volledig meegezogen ben in het verhaal. Heb sinds zondagochtend een tiental uur op de teller en ik vind het steeds interessanter worden. Het verhaal mag dan niet dezelfde urgentie hebben als de eerste trilogie, maar het verkennen en koloniseren van een volledig nieuw universum is in mijn ogen toch net zo boeiend. Ik vrees dat ik nu al helemaal verkocht ben...

Met dik een 65 uur op de teller uitgespeeld (82% completion rate), en ik blijf er positief over. Ik kan alleen maar beamen wat de meeste mensen hierboven ook al neergeschreven hebben. De positieve punten overstijgen de paar (kleine) negatieve of matige zaken dermate dat ik toch de hele rit gekluisterd aan het scherm heb gehangen.

De gezichtsanimaties en voice-acting van met name het hoofdpersonage (en sommige menselijke NPC's) zijn niet bepaald top, maar op een gegeven moment raak je er aan gewend en verdwijnt het 'probleem' volledig naar de achtergrond. Daar tegenover staat overigens wel dat met name de planeten en al hun fauna en flora er prachtig uitzien - en (het mag gek klinken!) ik ook iedere keer (zelfs de 500ste) weer genoot van het in- en uitzoomen en reizen door het ruimtestelsel van de Tempest. (heel erg Star Trek!). Verder heb ik ook (zoals trouwens bij elk Bioware spel) ook weer genoten van de diverse personages (zowel teamleden als overige NPC's) en interacties hiermee.

Ook qua gameplay zat het allemaal snor vond ik, en speelt het grotendeels zoals ik me Mass Effect in herinnering heb - enkel nog een stukje vloeiender en vlotter. In ieder geval had ik ook na de zoveelste shoot-out er nog plezier in. Enkel de diverse menu's, en dan voor mij met name dat van de research & development, zijn een beetje onhandig om je door te werken. De multi-player heb ik overigens niet uitgeprobeerd. Misschien dat ik dat ooit wel een keertje doe - tijdens een tweede playthrough of zo. Van bugs en frame-drops e.d dergelijke had ik nergens last van op de Xbox. Ik neem aan dat dit er wel uitgepatched was tegen de tijd dat ik het spel in huis had.

Al met al beviel het me dus enorm en krijgt het toch nog dik een 4,5 van mij. Ik vind het dan ook enorm jammer dat de reeks (momenteel) even op hiatus staat, en hoop dan ook echt dat na de aangekondigde Dragon Age 4 er werk wordt gemaakt van een vervolg.

Leuke discussie: Left Behind: The Abandonment of Mass Effect: Andromeda - trueachievements.com

Zelf ben ik afgelopen week dan eindelijk begonnen met deze game, toch wel weer erg leuk om met een Mass Effect aan de game aan de slag te gaan. Het pakt me zeker, echter is het allemaal nog niet zo episch als bij de voorgaande delen, hopelijk komt dat nog. Ik heb nu 1 vault gehad en heb 3 planeten inmiddels gezien. Het rondstruinen door de galaxy in de Tempest is ook geweldig. Shootouts zijn ook tof.

Helaas ervaar ik wel af en toe wat bugs/glitches. Ryder die een dialoog aangaat met iemand op 100 meter afstand. Sqaudmates die soms helemaal in beserk modus gaan terwijl er helemaal geen enemies in de buurt zijn (of is dat een karakter eigenschap van PeeBee?), grafische glitches, bijv bomen/struiken die pas op 1 meter afstand zichtbaar worden en plots in het beeld poppen. En af en toe als ik aan het toeren ben met de nomad dan freezed het scherm in zijn geheel om na een paar tellen weer te jumpen naar het punt waar ik eigenlijk zou moeten zijn. Zelfs 1x de game helemaal moeten afsluiten omdat de game al 10 minuten bezig was met het herladen van de level waarin ik doodging. Laadtijden zijn sowieso niet super of dat ligt aan mijn externe harde schijf.

Maar goed het speelt in het algemeen lekker weg, benieuwd wat er allemaal nog komen gaat.

Gisteravond dan eindelijk uitgespeeld met ca 68 uur op de teller, heb alleen nog een paar sidequests te doen zoals het nu lijkt.

mrdig schreef:

Het uber-epische van de voorgaande delen wordt nooit echt gehaald, maar naar het einde toe pakte de game me toch wel bij de strot. De planeten die je verkent, 'koloniseert' zijn allemaal prachtig maar het spektakel, pracht en praal op en rond Meridian aan het eind had ik niet meer verwacht. Erg cool. De main quests zijn sowieso erg de moeite waard evenals de loyalty missies. De side-quests zijn wel erg wisselvallig. Favoriete karakters: Drack & PeeBee, die 2 nam ik dan ook meestal mee op de missies.

De game speelt trouwens ook een stuk beter op de Xbox One X, vrijwel geen haperingen meer, laadtijden zijn beter en het ziet er ook nog eens een stuk fraaier uit dankzij HDR.

Ergens wel jammer dat er geen updates/DLC's meer komen voor de game, ook benieuwd of er ooit nog een vervolg gaat komen.

avatar van FlorisV
Een mindere Mass Effect is nog steeds een Mass Effect. Een prima spel met fijne gameplay, maar er zit teveel opvulling/herhaling in door het universum te groot willen maken en de karakters en dialogen zijn niet memorabel en soms zelfs onbenullig, hoewel dat gezien de oude trilogie natuurlijk flinke schoenen zijn om te vullen. Toen ik eenmaal de main quest uit had gespeeld verloor ik direct mijn belangstelling voor openstaande side quests omdat daar te weinig narratieve beloning in zat.

Ondanks dat ik een groot fan van Mass Effect ben, heeft het pas tot deze week geduurd voordat ik Andromeda heb uitgespeeld. Sowieso sprak het idee van een compleet nieuw sterrenstelsel mij in eerste instantie niet echt aan (inmiddels wel overtuigd), maar nog meer dan dat introduceert Andromeda enkele innovaties die mijns inziens niet echt bij de series passen.

Laten we beginnen met de omvang. Andromeda is te groot, te uitgebreid en – tussen hoofdmissies door – bezaaid met te veel oninteressante dingen. Zoals de Engelsen zeggen, too bloated. Vergeleken met Dragon Age Inquisition lijkt BioWare één stap naar voren gedaan te hebben, om vervolgens weer twee stappen naar achteren te gaan. In plaats van het gevoel te hebben een spannende en nieuwe planeet te verkennen, doorloop je vooral een (prachtig uitziende) omgeving met weinig inhoud. Ik krijg beetje het idee dat BioWare niet in staat is om een interessante open wereld te creëren. Weten ze wél gebieden te creëren die tot verkennen uitnodigen, dan zijn de missies ruk (DA:I). En zijn de missies voor de verandering niet helemaal slecht, dan zijn de werelden leeg en oninteressant (ME:A).

En dat is erg jammer. Onder de motorkap is Andromeda namelijk een geweldige game. Het fundament van combat is uitermate solide, en ik zou zelfs zeggen het beste Mass Effect gevechtssysteem tot nu toe. Het schieten werkt goed, de krachten zijn gevarieerd en nuttig, en door het een en ander met elkaar te combineren, kun je krachtigere explosies en variaties ontketenen. Het enige dat mij op dat gebied een beetje tegenviel, is dat je niet meer het spel kunt pauzeren en jouw teamgenoten de opdracht kunt geven waar en wanneer hun krachten te gebruiken. Op zich went die verandering snel, maar dat stukje tactisch denken tijdens hectische gevechten heb ik altijd een leuk onderdeel van de series gevonden.

Dat gezegd hebbende zag ik bij vlagen wel waar Andromeda toe in staat kan zijn. Dingen die me soms deden denken aan de grootheid van de Shepard trilogie. Denk bijvoorbeeld aan de personages, waar BioWare het toch voor elkaar heeft gekregen om sympathieke teamgenoten te schrijven. In één game tijd vind ik dat best knap. Ook van de loyaliteitsmissies en een aantal hoofdmissies kon ik veel genieten. Nog los van de inhoud of het verhaal, maar gewoon dat soort relatief lineaire level design vind ik echt een stuk leuker dan een of andere grote en lege woestenij doorlopen.

BioWare kan het dus wel, maar net als Dragon Age Inquisition komt het er niet altijd even goed uit. Ergens in al dat vet zit een uitstekende game, maar om daar doorheen te geraken moet je veel van dat vet wegsnijden. En ik ben benieuwd of men dat voor elkaar gaat krijgen.