Devil May Cry 2 (2003)

PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Een lang vervlogen tijdperk van duisternis, toen de onderwereld en zijn duistere leger de aarde overheersten. Toen de mensheid weerloos was. Toen al haar hoop rustte op de schouders van een demon genaamd Sparda. Sparda, met een geest als geen ander en een zwaard dat zijn eigen naam droeg, verjoeg de demonen en redde de mensheid. Maar het kwaad is terug. De zoon van Sparda leeft door in de legende van zijn vader. Hij zet de strijd tegen de Dark Lords voort. Zijn naam is Dante ...

avatar van metaledje
Een devil may cry vervolg met een belabberd verhaal dat door critici niet goed in de armen werd gesloten, aan de ene kant ben ik het wel eens, het verhaal en de cut scenes zijn behoorlijk saai,maar aan de andere kant niet want het vernieuwde systeem was wel vermakelijk. en de bazen ook!! een goed speelbaar spel wat enorm lekker wegspeeld, net zoals deel 1 en het enige deel waarmee je een 2e cd hebt waarin je een vrouwelijke rol aan kan nemen.. 4*

avatar van Jer0en
Het vervolg op dmc is een leuke maar veel te makkelijke game geworden. Ik had totaal geen moeite met eigenlijk alles. De actie in de game is nog steeds even cool en Dante kent een aantal coole nieuwe moves, maar de helft van de tijd heb je deze moves niet nodig om te winnen. Je zou zelfs de game kunnen uitspelen door alleen maar te schieten. Dante zijn pistolen doen namelijk nu zoveel meer schade als voorheen en vijanden kunnen zich er niet tegen verdedigen. Natuurlijk is dit saai en blijft het leuk om Dante's coole moves uit de kast te trekken en zo de game door te spelen, maar het is om aan te geven hoe makkelijk deze game is. Makkelijk of niet, ik heb me erg vermaakt met de game, maar de opvolger ging toch weer een wat beter pad in.

*3,5

Dr. Salvador
Dit vervolg is ronduit lachwekkend!

Bah, wat een kutgame!. Deel 1 is echt geniaal, wat een prachtige game was dat!.

Dit idiote vervolg is op elk denkbaar vlak een HEEL stuk minder.

De gameplay, graphichs, sound, fun, omgevingen, verhaal, replay, vijanden, bosses, puzzels, wapens, speelduur, cutscenes, originaliteit, de lijst gaat door en door!.

De onderwater vis, misschien een heel enkel level, en soms een moment, kan wel enigzins vermakelijk zijn, en je had 2 CDs, met een ander slap verhaal, maar je kan als Lucia spelen, en dat was opzich best vet dat het er in zat.

Maar deze game is op elk vlak een bizar stuk minder dan DMC, en gewoon een ronduit slechte game, en DMC onwaardig!.

Bah!

MikeMannuh
Toen ik de HD Collection aanschafte had ik zoiets van....zo slecht kan DMC2 toch niet zijn, maar het is inderdaad niet veel soeps. Voor een DMC game in ieder geval.

De omgevingen vergeleken met DMC1 zijn saaier, grauwer, grijziger. Het lijkt allemaal op elkaar. Het verhaal is niet veel soeps. De combat is slomer en er zit geen flow in zoals bij andere DMC's. Het targetten is vreselijk, vooral als je een item probeert kapot te maken of te activaten als er enemies in de room zijn. Vaak sta ik naast een enemy en wordt er een enemy aan de andere kant van de room getarget. Verder lijkt je movelist veel beperkter dan in DMC1 en is het upgrade systeem ook saaier. Je kan geen individuele moves kopen etc.

Kortom,een 3 voor de moeite.

MikeMannuh
Nog een punt minder. Combat op hard is vreselijk en op DMD wordt het nog dramatischer. Je hebt gewoon geen controle over Dante. De besturing is sloom en indirect, terwijl je inputs wel snel achter elkaar moeten volgen. Het target systeem is all over the place. Vreselijk voor een game serie die bekend staat om zijn vloeiende combat.

avatar van DarthSolidKevin
Wat een onsamenhangend geheel is deze game zeg. Ik ben nu 2,5 uur onderweg en het verhaal is één gatenkaas. Ik moet volgens mij nog 3 bazen en de eindbaas en dan is het klaar. Ik ben daar eigenlijk best blij mee....

avatar van DarthSolidKevin
Heb hem zojuist uitgespeeld en wat was dit een domme story. Er klopte gewoon helemaal niks van en die eindbaas kwam ook zo uit de lucht gevallen. 2,0* voor de moeite en de nieuwe moves van Dante.

Ik ga maar gauw beginnen aan deel 3.

avatar van CarealotCarrot
Deel drie is mijn favoriet en aangezien je veel plezier had met deel een, zul je jouw daar vast mee vermaken.

avatar van CarealotCarrot
Zojuist de Dante disc uitgespeeld. Ik las in een oude PU dat de Lucia disc in principe hetzelfde is als de dante disc maar dan met Lucia. Zou iemand dit misschien kunnen toelichten?

MikeMannuh
Als ik het me goed herrinner is de Lucia disk toch anders. Je speelt wel dezelfde levels maar op een andere manier en je krijgt cutscenes voor Lucia's storyline. De gameplay is natuurlijk ook wat anders.

MikeMannuh schreef:

Ik vond het verschil uiteindelijk wel meevallen. Je krijgt veelal de zelfde levels voorgeschoteld, met 1 nieuwe baas. Daarbovenop zijn er ook nog eens minder missies. Ik had de game uitgespeeld in minder dan 2(!) uur.
Lucia speelt op zich nog wel wat anders, ze is wat sneller in haar invallen en heeft een mindere reach. Daarnaast zijn haar wapens snel maar minde krachtig. Geen grote veranderingen dus. De Lucia disc vond ik dan ook maar tijdsverspilling.

avatar van TonyTHorror
Snap de reputatie van dit deel wel. De claustrofobische gangen in de sfeervolle kastelen en catacomben worden ingeruild voor grotere (vooral brede) levels met een verder kille en inspiratieloze look. Kleurenpallet bestaat grotendeels uit grijstinten. Deze verandering in leveldesign voegt werkelijk niks toe aan de gameplay-stijl van de DMC games. Sterker nog, met de -nog altijd- irritante camera, is het vaak nog een stuk minder overzichtelijk. Fijne toevoegingen is de optie om te dodgen, over muren te rennen en andere stijlvolle manoeuvres uit te voeren om de combat een beetje te versnellen. Werkt soms fijn, maar je hebt het zelden echt nodig. Daarvoor is dit deel veel te makkelijk en zijn je pistolen te sterk. Toch heb ik deze (evenals deel 1, vannacht nog) aan één stuk door uitgespeeld... vrije dag goed benut Op naar deel 3.

1,5
In alle opzichten een pittige achteruitgang zeg. Het hele internet vind het al een waardeloze game, dus vanwege 0 verwachtingen was het te overzien, maar wat een blamage.

De game gebruikt auto target en dat is prima, maar je kan geen target wisselen en het werkt niet. Camera is nog steeds een drama. Hoofdpersoon is van cheeky basterd naar stoïcijns gegaan met 3 zinnen aan dialoog. Het verhaal is ronduit waardeloos en random.

Omgevingen zijn inspiratieloos. Er zijn geen combo's ofzo. Ik heb bijna de hele game uitgespeeld door alleen maar op vierkantje te smashen. Heb gewoon kramp in mijn duim. Het stuk met het bijpersonage zijn voor 90% dezelfde levels. Het is dat ik ooit in een ver verleden deel 3 heb gespeeld en dat ik die gaaf vond anders was ik nu gestopt denk ik.

Fonzzz002 (crew)
Devil May Cry 2 heb ik jaren omschreven horen worden als het zwarte schaap in de serie. Maar goed, ik kan altijd zelf een mening vormen dus wou ik het voor alsnog zelf ervaren hebben. Helaas is dit een controversieel deel waar ik me bij de negatieve reacties moet aansluiten. DMC 2 voelt alsof het door andere mensen is gemaakt die niet goed begrepen wat zijn voorganger leuk maakte, het veel te makkelijk maakte en ze niet voldoende tijd hadden om de punten op de i te zetten. Wat je krijgt is een heel eentonig, traag vervolg dat nergens echt goed aanslaat. (Na deze uitleg gezien te hebben blijkt dat ook het geval te zijn, ongeveer. Lang verhaal kort: team van onervaren makers moest aan deel 2 werken terwijl 1 niet eens uit was. 6 maanden voor de deadline was dit deel onspeelbare troep, maar wisten ze personeel van het originele team te fixen om dit deel te polishen. Als zij niet waren gekomen kon dit zomaar een flop 100 titel zijn).

Vanaf het begin merkte ik al dat de game aanzienlijk minder prettig bestuurde en minder goed klonk. De sound effects voor de aanvallen klinken niet zo prettig, wat een akward gevoel geeft aan het vechten. Vijanden zijn lachwekkend passief: ze staan naar je te kijken terwijl je ze 1 voor 1 neer button mashed, met nu en dan een aanval die weinig damage doet. Daarnaast zijn Dante’s aanvallen langzaam en loopt hij gevoelsmatig langzamer, maar dat kan ook liggen aan het feit dat de levels onnodig groot en leeg zijn. Geen adventure of puzzel elementen meer, maar alleen meppen. Door al deze aspecten bestaat het spelen van DMC2 uit een stukje lopen op traag tempo, button mashen en repeat. Zelfs bossen kon ik met button mashen verslaan. Weg zijn de spannende battles, het verkennen van sfeervolle gebieden om te zoeken naar handige items of heerlijk op hoog tempo lastige combos maken.

Daarnaast is het soms onduidelijk wat je moet doen, zijn er regelmatig glitches, bosses die (ipv kort en simpel) hersendodende bullet sponges zijn. Ik zou haast zeggen dat dit deel potentie voor een 0,5* heeft in hoe erg het de plank mis lijkt te slaan op elk front, en ik zou deze game niet willen / kunnen verdedigen als iemand dit cijfer geeft. Toch vond ik het niet hatelijk storend om deze game door te lopen. Hoewel het allemaal eentonig en saaitjes was kon ik nog een vorm van plezier beleven aan vijanden proberen te comboen of ze in elkaar raggen met de devil trigger transformatie. Verre van leuk, maar als ik het vergelijk met games waar ik met pure tegenzin de gameplay deed dan valt dit mee. De cutscenes zijn wederom vermakelijk om te zien door het hoge cheese gehalte en vreemdheid ervan. Ja, Dante is eerder een silent protagonist, het verhaal is meer cliché en nog onlogischer dan zijn voorganger, maar tbh vond ik zijn voorganger niet meer dan een aardig popcorn verhaaltje. Geen groot gemis door hier wat stappen omlaag te gaan.

Wat positieve dingen: qua gameplay probeert het logisch uit te breiden door je meer wapens aan te bieden, je eenvoudiger te laten wisselen tussen wapens, het introduceert nieuwe vijanden met nieuw gedrag en ditmaal heb je een dodge-knop. Deze gameplay bereikt helaas nergens zijn volle potentie door de genoemde minpunten, maar op papier zaten ze op het juiste spoor. Gaf deze ideeën aan makers die beter wisten waar ze mee bezig waren en je had zomaar een leuk deel kunnen hebben. De vervolgen hebben daarom deze ideeën gepakt en er iets goeds mee gedaan.

Verre van de slechtste game die ik ken, maar wel één van de meest tegenvallende vervolgen die ik heb gedaan. Knap eigenlijk, dat deze reeks na zo'n controversieel vervolg toch een sterke comeback kon krijgen.