Candy Crush Saga (2012)

Apple iOS / Android / Windows Phone / PC
Puzzle

Ontwikkeld door King
Uitgegeven door King

In dit "match-three" puzzelspel dien je zoveel mogelijk levels te behalen door gelijkaardige combinaties van snoepjes te maken. Er zijn zes verschillende soorten snoepjes welke zich onderscheiden qua kleur en vorm. Door hiermee te combineren - en zo groot mogelijke combinaties te maken - kun je je score vergroten en bijzondere boosters vrijspelen, welke je helpen om verder te komen in het spel.

spelfreak
Zoals gezegd: dit is de snelste 0,5 die ik ooit zal uitdelen.

Kijk, op zich geen probleem met Bewejeld (aka Match 3 type games), zijn altijd wel leuke games voor tussendoor. Als ze goed gemaakt zijn, verdienen ze nog wel eens een 3. Maar vind King een van de ergste developers ooit is. Je moet bijna verbinden met FB om verder te komen, wordt overdonderd door reclames, krijgt de hele tijd irritante push-notificaties en bij dat alles probeert King ook nog zo'n domme dingen als 'Saga' te trade-marken.

Nog nooit heb ik me zo geërgerd aan een game als aan CC, jammer. Want als dit niet door zo'n developer als King was voortgebracht, het in game purchase systeem overheen werd gehaald, en er niet zo gepushed werd op FB, zou dit nog wel eens een leuk spelletje voor tussendoor zijn.

Zelfs dan zou het voor mij maar een 2,0 zijn, maar toch.

Lastig om te beoordelen. Ik speel het nog steeds en zit nu ergens op level 1860 of zo maar als ik heel eerlijk ben zijn game mechanics beetje om te huilen. Het is niet echt een puzzle game omdat je eigenlijk aan de goden bent overgeleverd.

avatar van Dragonslayer
spelfreak schreef:
Zoals gezegd: dit is de snelste 0,5 die ik ooit zal uitdelen.

Zelfs dan zou het voor mij maar een 2,0 zijn, maar toch.

Bijna alle Free 2 Play FB games zijn zo dus je kunt nog wel meer 0,5's uit gaan delen. Veel reclame, fb vrienden moeten lastig vallen om verder te komen en voor een groot deel pay 2 win. Sommige levels zijn bijna onmogelijk als je niet eerst bonussen koopt. (die je ook weer kwijt bent als je het level alsnog verprutst)

Dragonslayer schreef:

Ik koop echt nooit iets in die F2P games. Echt zo zonde van je geld. Zeker wanneer het van die multiplayer games zijn (cash of clans) Pay to win. Ik zie ook vaak genoeg (ik speel Marvel Puzzle quest al bijna 2 jaar) dat andere echt 90 euro betalen voor credits of gold. Ik haal dan ook gewoon meer lol uit gratis spelen. Ik heb 2 jaar moeten spelen om nu een beetje pro te zijn. (zit in een clan die top 50 speelt)

avatar van JacoBaco
Ik speel dit af en toe nog steeds. Inmiddels voorbij level 1000 en ja, als ik het speel, vind ik het erg leuk. Overigens nooit ook maar een cent aan uitgegeven.

avatar van Dragonslayer
Rujar schreef:

En daarom ben ik dus compleet gestopt met F2P games. Smerige strategie. In het begin gaat het upgraden van dingen heel snel zodat je de kans krijgt om verslaafd te raken. Dan begint het steeds langer te duren waardoor ongeduldige spelers al beginnen met het kopen van gems, edelstenen, diamanten, ruby's of whatever. Totdat je bij een punt komt dat het onmogelijk is om verder te komen zonder te betalen. Hier heb ik m'n lesje geleerd bij Clash of Clans. Upgradekosten werden zo duur dat het onmogelijk werd om de benodigde resources op voorraad te hebben omdat het door andere spelers geroofd wordt voor je zover bent.

spelfreak
Dragonslayer schreef:

Vele zijn zo, klopt. Heb er enkele gespeeld en ben ook snel gestopt, anders had ik inderdaad meer 0,5 kunnen uitdelen.

Wil niet zeggen dat er iets mis is met F2P. Het is zelf een mooi business model als het juist gedaan wordt. F2P waarbij de IAP niet over progressie in de game gaat, bevallen me wel. I.E. Hearthstone, TF2, Clicker Heroes, LoL, Dota 2,.... genoeg voorbeelden hoe het wel moet.

avatar van Nomak
Als je al jaren speelt en bijna 2000 levels hebt uitgespeeld is het een teken dat het spel 'werkt' en vrij bizar om dan toch een lage beoordeling te geven. Maarja, het zal wel aan mij liggen.

Lollig voor tussendoor, maar al vrij snel kom je erachter dat het 90% geluk is en 10% vaardigheid. Dan is de lol er wel van af.

avatar van Kos
Kos
Mwa, dat is toch niet helemaal waar hoor.

Nu ja dan 70/30. Een moeilijk level in candy crush moeten de stenen goed vallen, met alleen je gonzden boeren vestand kom je er niet in dit spel. Dat is gewoon frustrend aan het spel. Qua gamemachanics is het echt een heel pover spel

Dat is echt teveel eer. Vooral die levels waar je snoepjes ronddraaien en ook nog eens random vallen zijn oneerlijk. Of die levels met weinig zetten en een bom. Puur geluk of je die haalt of niet.