Inside (2016)

PC / Xbox One / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Platform / Puzzle

Ontwikkeld door Playdead
Uitgegeven door Playdead

Inside vertelt het verhaal van een jonge jongen, worstelend tegen de kwade krachten die de wereld over proberen te nemen door middel van twijfelachtige experimenten. Donkere vreemde figuren lijken hem constant te bekijken en op te jagen. Dan ontdekt hij de fabriek, waar mensen tot slaven worden gemaakt.

Van de makers van Limbo (2010). Na het lezen van eigenlijk alleen maar lovende recensies krijg ik er wel zin in. Heeft iemand hem al?

Inside is the perfect evolution of Limbo. An unforgettable journey worth your time.

Masterpiece? Whatever you call it, it's a game that will blow your mind. And that's totally worth the ride.

Describing Inside is difficult, not because one can’t find the words, but because it has to be seen to truly be believed.

The prospect of not playing this game is far scarier than whatever Inside's ominous bad guys have planned for that poor little boy.

It's an astonishing conclusion as haunting and evocative as anything you'll see in a game this year.

spelfreak
Geen XOne dus zal moeten wachten op de PC versie, lijkt me wel zeker het spelen waard.

avatar van All Seeing Fish
Heb na het spelen van Limbo erg lang uitgekeken naar deze game.

avatar van Animosh
Het ziet er weer enorm sfeervol uit, maar 20 euro vind ik wel een erg hoge prijs voor drie uur gameplay.

Animosh schreef:

Even op allkeyshop.com kijken!

avatar van MikeMannuh
Dat soort sites zijn vaker nog erger voor developers dan dat je de game gewoon outright illegaal download. Als je dan niet de volle mep wil betalen, wacht op een sale of pirate de game gewoon.

Fortress of doors

Co-optional podcast G2A rant

avatar van Animosh
Ja, ik wacht waarschijnlijk op een sale. Ik heb geen haast, en die keysites vind ik op dit moment te shady. Maar ik begrijp wel dat mensen met een kleine portemonnee door dit soort prijzen naar alternatieven gaan zoeken. De prijzen van indiegames zijn de laatste jaren duidelijk aan inflatie onderhevig.

avatar van Dragonslayer
MikeMannuh schreef:

Fortress of doors

Co-optional podcast G2A rant

Dat verhaal mag misschien wel kloppen, maar deze problemen zijn voor een groot deel aan o.a. Steam te wijten. Sinds dat het in de steamstore mogelijk werd om met euros te betalen nemen ze de getalletjes letterlijk over van de dollar-prijzen. Zo wordt een game die in Amerika $60 is bij de release €60,-. Terwijl die eigenlijk dus ongeveer 45 euro zou moeten zijn. (inmiddels is de euro wel een stuk minder waard). Daardoor werden sites als kinguin, g2a, allkeyshop enorm populair omdat ze daar wel voor de 'echte' prijs worden verkocht.

avatar van MikeMannuh
Sorry, maar dit is gewoon een volkomen non-argument. De genoemde sites verkopen GESTOLEN of frauduleus verkregen goederen.

Dat het gebrek aan enige vorm van correcte wisselkoersen bij Steam (en ook op xbox live bv) fucked up is is zeker, maar dat maakt het nog niet goed of acceptabel dat je dan gestolen producten gaat kopen. Zoals gezegd, dan is een product illegaal downloaden zelfs nog minder schadelijk dan dit.

Op het moment dat een nieuwe auto in de US 20.000$ kost en in NL 20.000€ ben je nog steeds illegaal bezig als Jantje van het kamp hem voor je jat en hem je voor 15.000€ verkoopt. En dan nog als complete kers op de taart een verzekering verkopen, zodat je, voor het geval dat je auto in beslag wordt genomen door de politie omdat ie gejat is, een (wederom gestolen) nieuwe auto krijgt.

avatar van Dragonslayer
MikeMannuh schreef:

Ja maar niet álles is gestolen wat er op die sites wordt aangeboden. G2A en Kinguin zijn begonnen als sites die gewoon keys van de retail versies van games verkopen voor de 'eerlijke' prijs, en soms met discounts waar ze weer aan terugverdienen d.m.v reclame, sponsors e.d.. Het gezeik is begonnen toen het mogelijk werd om je eigen gekochte steam keys op die sites te zetten en door te verkopen. Als je iets op G2A koopt kun je nota bene kiezen of je er één van de site zelf koopt (legaal) of een 2e hands (mogelijk illegaal).

Het lijkt erop dat mensen beginnen te denken dat Steam een soort key-fabrikant is en dat de enige legale manier het kopen in de steam-store is.

Animosh schreef:

Ik ben nu iets over de helft en heb er ca 2.5 uur inzitten, maar nu neem ik ook af en toe de tijd om gewoon ff rustig te lopen en van de omgeving (en de sound!) te genieten. Oh en je gaat zeker regelmatig gruwelijk dood

Als fan van Limbo en vanwege de goede reviews heb ik hem dus alvast gehaald. En ik kan niet anders zeggen dat het mij erg goed bevalt: sfeervolle, spannende, intense game. Nu las ik ergens dat je optimaal van de game kan genieten met een koptelefoon op, dat heb ik voor het grootste gedeelte tot nu toe gedaan en dat is inderdaad waar. De artstyle vind ik sowieso al top, maar de spannende sound maakt het helemaal af. Verder heb ik, net zoals destijds met Limbo, nog geen idee wie ik ben in de game en wat er aan de hand is, dat maakt de game mysterieus en intrigerend. Je valt van de ene verbazing in de andere. Puntje van je stoel game!

Kortom, aanrader als je games zoals Limbo en Another World kan waarderen.

avatar van Brains
Limbo was erg cool, dus heb hier lang naar uitgekeken. Krijg ook erg lovende recencies. Helaas kan ik 'm nog nergens spelen. Hopelijk duurt 't niet al te lang tot er een PS4 versie uitkomt.

mrdig schreef:
Oh en je gaat zeker regelmatig gruwelijk dood

Ik verwacht niets minder van Playdead! Ik twijfel er ook niet aan dat het met de kwaliteit wel goed zal zitten. Limbo was een erg mooie ervaring, en deze schijnt nog beter te zijn. Maar Limbo was ook erg kort, lineair en had weinig herspeelwaarde, en ik heb voorlopig toch niet zoveel tijd, dus dan wacht ik met zo'n hoge prijs liever even met de aanschaf. Maar ik ga hem met enig uitstel ongetwijfeld spelen, hoor.

Animosh schreef:
Maar ik ga hem met enig uitstel ongetwijfeld spelen, hoor.

Prima! En de PS4 versie zal er wel komen Brains, kan alleen wel een jaartje duren ben ik bang. Was met Limbo toch ook zo?

En uitgespeeld, net zoals Limbo geef ik hem 4*. Een prachtige ervaring en het verhaal kan je op veel verschillende manieren interpreteren. De waarheid zullen we echter nooit weten en dat vind ik prima. Net geen 4.5* want het einde vond ik een beetje mwoah, had er net iets meer van verwacht. Nu het alternatieve einde nog eens doen.

Brains schreef:

Playdeads Inside in augustus naar PlayStation 4

Lucky you

avatar van All Seeing Fish
Ik ben vandaag aan de game begonnen, en het is wederom net zoals Limbo een heerlijk duister mysterieus die je die je diep mee trekt in het verhaal.

Je gaat meer in de hoofdpersoon zitten doordat er niet wordt gesproken in de game, het gevoel van alleen en bang zijn komt daardoor goed over.

avatar van Brains

Nice, dat is al snel . Thanks voor de heads up.

All Seeing Fish schreef:

Eens! Benieuwd naar je uiteindelijke recensie. En mooi dat ie al vrij snel op de PS4 komt.

avatar van JacoBaco
O komt de game ook voor de PS4 uit! Ik las gisteravond de review in de PU en daar werd de PS4 niet vermeld.. Wel het bizarre einde, dus werd toch nieuwsgierig en meteen effe gekeken op youtube. Nou, mooi is dat!

avatar van All Seeing Fish
Ik heb kort kunnen genieten van een sfeervolle game die helaas niet naar een gameplay hoogtepunt toe heeft kunnen werken.
In vergelijking met Limbo was de game een stuk makkelijker, ik ben de game doorgelopen en heb niet echt kunnen genieten van puzzels of gameplay.
Wel vond ik de setting en het visuele van de game beter dan Limbo.

Ik heb zeker geen spijt van het spelen van deze game maar had toch meer of meer van het zelfde als Limbo verwacht, en dit was net iets minder, meer een einde episode 1 gevoel.

All Seeing Fish schreef:

Het werkte mijn inziens wel naar een hoogtepunt, maar dat hoogtepunt (lees: einde) viel mij wat tegen. Jij vindt dat dus ook?

Verder wel eens met je punten, vind de game alleen een half sterretje meer waard.

avatar van All Seeing Fish
Het (verhaal) werkte naar een hoogtepunt toe, de gameplay wisselende wel maar was niet goed uitgewerkt, waardoor het allemaal wat simpel en inspiratie loos was.

Ik vind de game duidelijk minder dan Limbo *4+ en dit vind ik meer en *3,5+ (7,3).

avatar van All Seeing Fish

Ik vind de game duidelijk minder dan Limbo *4+ en dit vind ik meer en *3,5+ (7,2).

Je hebt weinig skills of denkvermogen nodig om de game door te lopen.

Kort geleden met veel plezier Limbo doorlopen, maar met Inside heeft Playdead dat spel op alle fronten overtroffen. Hier geen zwarte humor maar een verstikkend donkere sfeer, die net als de betere horrorfilm enorm onder je huid gaat zitten – in tegenstelling tot Limbo is doodgaan in Inside geen enkele keer grappig, maar altijd afschuwelijk. Gelukkig gebeurt het minder, dankzij puzzels en uitdagingen die vergeleken met Limbo duidelijker voorgesteld worden en logischer, meer voor de hand liggende oplossingen vragen.
Inside legt net als Limbo bijna niets uit, maar reikt veel meer aan om je gedachten op los te laten. Het is duidelijk dat je een onderzoekscomplex infiltreert, maar wie je bent en waarom je dat doet wordt grotendeels in het midden gelaten, om over de bizarre gebeurtenissen aan het einde nog maar te zwijgen. Tijdens mijn tweede playthrough voelde het als een soort omgekeerde reis, waarbij je de fabrieksklare zombies stapsgewijs teruggebracht ziet tot voorlopers met alleen maar de contouren van hun uiteindelijke vorm, en je tenslotte de tank, waar de wetenschappers hun lichaamsdelen vandaan lijken te halen, onschadelijk maakt. Maar ik moet zeggen dat er veel interessantere interpretaties zijn, onder andere besproken in deze podcast (door ontwikkelaars van Firewatch - vanaf 14:24).
Hoewel dit spel op veel fronten tot het beste behoort wat ik in computerspellen heb gezien, zijn er twee kritiekpunten. Het eerste is het ritme: waar je in de meeste verhalen met een duidelijk begin en eind wel weet waar je je op een bepaald moment bevindt (vaak intuïtief, soms omdat bijvoorbeeld een boek nog maar drie hoofdstukken heeft), had ik in Inside geen idee van m’n vorderingen. Omdat je zo weinig informatie krijgt kan iedere nieuwe omgeving het einde van het spel betekenen, maar kun je ook net zo goed nog uren te gaan hebben. Dat speelt niet lekker. Tenslotte het einde. Het is gedurfd, spectaculair, technisch ontzettend knap, maar emotioneel deed het me niet veel. Voor een spel waarbij ik van begin tot eind op het puntje van m’n stoel zat toch een kleine teleurstelling. 4*

Vanavond uitgespeeld. 3-4 uurtjes op de teller. Net als Limbo een prima tussendoortje. De puzzels waren inderdaad niet al te moeilijk, maar in zijn geheel vond ik het spel net wat sfeervoller. Grappig inderdaad hoe iedereen toch een beetje zijn eigen uitleg heeft over de gebeurtenissen in het verhaal, maar net dat maakt Inside ondanks zijn korte lengte en ietwat vreemd einde (ik vond het niet echt een anti-climax - eerder charmant - en net die laatste 15 minuten zetten je aan het denken). Dat 'verborgen einde' heb ik overigens niet gezien aangezien ik niet alle orbs ontdekt heb - volgt wellicht nog wel eens in een volgende playthrough. Het blijft in ieder geval een unieke ervaring, en ik hoop echt dat we niet weer 6 jaar hoeven te wachten voor Playdead met iets nieuws op de proppen komt.

avatar van Rman
Geweldig platform game. Het verhaal, beeld en geluid vormen een eenheid. De puzzels zijn niet erg lastig zoals soms in Limbo.
Spel is nu in de aanbieding voor 11,90 op Steam.

avatar van KoomBa
Best een geinig spelletje. Puzzels waren vrij simpel, maar dat is niet erg. Het einde vond ik een beetje té, en het verhaal was me niet erg duidelijk. Dacht aan robots
Nu evt. Limbo nog, al is het de 'verkeerde' volgorde.