Inside (2016)

PC / Xbox One / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Platform / Puzzle

Ontwikkeld door Playdead
Uitgegeven door Playdead

Inside vertelt het verhaal van een jonge jongen, worstelend tegen de kwade krachten die de wereld over proberen te nemen door middel van twijfelachtige experimenten. Donkere vreemde figuren lijken hem constant te bekijken en op te jagen. Dan ontdekt hij de fabriek, waar mensen tot slaven worden gemaakt.

avatar van Delloo
Geweldige game. Als je eenmal begint kan je niet meer stoppen. Steeds weer een stukje verder, stoppen?, nee weer verder. tot diep in de nacht doorgegaan. Vooral het laatste stuk is echt gaaf.
Net zo goed als Limbo. Net zo verslavend. Waarom geen 5 dan?
Omdat ik het eind depressed vind, of gewoon niet snap.
Spelen dus!!!

avatar van Awake78
Wat een supergame is dit zeg... Enorm veel sfeer en superoriginele puzzels, echt van genoten om deze in het donker met koptelefoon door te lopen. Op sommige punten ook angstaanjagend, lekker duister.

Ook de physics zijn van een ongekend niveau, de game leunt daar ook wel sterk op, maar het is geweldig uitgewerkt. Vooral de levels onder water zijn heel origineel.

Het einde, tja daar snapt denk ik niemand wat van, maar mocht voor mij niet echt de pret drukken. Had van mij nog wel uren mogen duren. Had alleen wat zoekwerk bij de 'grotere' puzzels, die haalden ook een beetje de pace uit de game. Verder topgame en veel beter en veelomvattender (en grafisch beter) dan Limbo.

avatar van SilverGun
Het allerlaatste beeld werkt ook erg goed als achtergrond voor de PS4:

Opnieuw een schot in de roos voor Playdead.

'Limbo' blies mij al omver en deze spirituele opvolger doet daar zeker niet voor onder.

Wederom bestuur je een zwijgzaam jongetje dat zich door allerlei gevaren moet manoeuvreren. Zonder enige voorkennis is het aan jou om deze dystopische wereld te ontdekken. Ondertussen val je gaandeweg van de ene verbazing in de andere.

Tijdens het verkennen van deze wereld krijg je weer een aantal puzzels voorgeschoteld. Deze zijn niet al te moeilijk en voegen zelfs een extra laag toe aan het verhaal, met name het mind control device is interessant te noemen. Het zorgt er in ieder geval voor dat je spelenderwijs meer geïnvesteerd raakt in de game.

De sfeer is echt ongekend. Ditmaal maakt de zwart-wit tint plaats voor een grijstint, met hier en daar opvallende kleurcontrasten. De ambient score en de prachtige visuals tillen het geheel naar een hoger niveau. Dit alles komt mooi samen in een verbluffend slot waar ik letterlijk met mijn mond open zat te spelen, terwijl ik niet kon geloven wat er allemaal gebeurde op mijn beeldscherm.

Al met al levert Playdead met 'Inside' opnieuw een meesterwerk af. Dit is niet zomaar een game, maar een ervaring die je volledig onderdompelt in een andere dimensie.

4,5 Sterren.