Grandia (1997)

PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Sega Saturn / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Game Arts
Uitgegeven door Ubisoft, Sony en ESP

Het verhaal van Grandia gaat over de jonge Justin, die koste wat kost een avonturier wil worden. Zijn vader was er ook één, maar is het inmiddels niet meer. De meest kostbare bezitting van zijn vader heeft Justin dan ook bij zich: de Spiritstone. Justin´s vader beweerde ook altijd dat deze steen geheimzinnige krachten heeft, maar die krachten hebben zich zelf nog nooit getoond. Totdat Justin samen met buurmeisje en goede vriendin Sue in de Sult Ruins een geheim ontdekken. Een vrouw genaamd Liete verteld hem over de mythische Angelou beschaving, die zich bevindt in Alent. Justin word nieuwsgierig en besluit om op avontuur te gaan, om zijn weg te vervolgen naar het einde van de wereld waarachter Alent zich bevindt. Echter is hij niet de enige die zoekt naar de beschaving: de kwaadaardige generaal Baal wil ook deze beschaving vinden en de kracht die ze bezitten vinden.

Brain Stew schreef:
Als je slim (en snel) was kon je ervoor zorgen dat de vijand niet eens de kans kreeg je aan te vallen.

Die counters uit timen was idd echt te gek, echt hard als de loopafstand naar je enemy net te ver was en hij net eerder aanviel, kon je hele combo-plan verzuren!

Vond ik zowiezo echt apart die beetje, hoe moet ik het zeggen, vrije plaatsing van de characters in battles. Ook echt lekkere snelheid in de fights trouwens en die eerste quest, voor de legendary armor was een van de leukste introducties ooit. Een epische grootse queeste die je met zo'n enthousiasme meesleurt, dat je wel moet meeleven met z'n chars.

Enige minpuntje vond ik dat het verhaal (voornamelijk bij Disc 1 idd) wel af en toe wat inzakt qua flow en heel soms moeite met de 2d/3d (in dungeons), verder volledig met jullie eens Top RPG,

Jammer van die 1,5 bij de Saturn... Gaat het mooie gemiddelde!

avatar van Donkerwoud
Leuke mix van 2D en 3D en erbij passende ''kiddy'' characters. Het verhaal is een dertien-in-een-dozijn, maar weet toch te overtuigen door een humoristische insteek die soms aanvoelt als een regelrechte persiflage op het genre. De cheesy ingesproken teksten werken ook fijn om meer binding te krijgen met de karakters. Dat sommige soms verdwijnen uit de verhaallijn, gaf het voor mij een soort soap-gevoel mee in de positieve zin. Ook de battles werken als een soort turnbased meets realtime, met overzichtelijke doch daarom niet minder uitgebreide stats.

avatar van multiCHROME
Grandia is echt dé ultieme nostalgie! Ik ben reeds bezig aan mijn derde playthrough en blijf ervan genieten! Het gevechts- en levelingsysteem zijn subliem; ik kan vandaag helaas alleen nog maar dromen van een RPG waarin dezelfde elementen zijn verwerkt