Worms W.M.D. (2016)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Strategy / Platform

Ontwikkeld door Team17
Uitgegeven door Team17

De klassieke 2D gameplay uit de Worms franchise keert wederom terug in dit deel, maar kent enkele nieuwe toevoegingen. Zo kun je je voor het eerst verschuilen in gebouwen en gebruik maken van tanks, helikopters en ander zwaar materieel.

...Bevestigd voor Switch!

...en net unlocked in de Humble Monthly bundel

Overigens is dit wel iets wat ik absoluut op de Switch zou kopen. Worms blijft een van de vermakelijkste multiplayer games / reeksen die ik ooit gespeeld heb.

Oude Observator
Als kinderen hebben mijn broer en ik tot ons grote spijt nooit een Worms-spelletje in bezit gehad. Wat we wel hadden was een PS1-demo waarop een Worms game stond (ik herinner me niet welke versie). Er was één level waarin we elkaar het leven zuur konden maken, dus dat deden we dan maar. Keer op keer. Tot groot jolijt.

Nu, ruim 20 jaar later, grijpen we iedere keer dat we elkaar nog eens zien naar Worms W.M.D. (we wonen nogal ver van elkaar en COVID-19 heeft de zaken er niet gemakkelijker op gemaakt). Niets zo heerlijk als elkander met een baseballbat het water in keilen. Of een Halleluja-BOM werpen die dan uiteraard op de verkeerde plek terechtkomt - gekrijs is dan ons deel. Het kost ons als dertigers geen enkele moeite om onder die omstandigheden terug baldadige tienerjongens te worden.

Mag ik nog benadrukken dat deze game meer om het lijf heeft dan men op het eerste zicht zou denken? Indien men zich verdiept in de mechanics (die trouwens perfect afgesteld zijn) komt men al snel tot de conclusie dat dit ogenschijnlijk eenvoudig kinderspelletje meerdere diepe lagen heeft. Een partijtje Worms kan al gauw tot denksport verheven worden, waarbij de parallel met schaken mijn inziens makkelijk kan getrokken worden.

Uitermate fijn spelletje. Ik kijk al uit naar de volgende buldersessie met mijn broer.