Watch_Dogs 2 (2016)

Alternatieve titel: Watch Dogs 2

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Stap in de schoenen van meesterhacker Marcus Holloway en sluit je aan bij DedSec om de corruptie in het kleurrijke San Francisco een halt toe te roepen. Voorspellende alrogitmen van ctOS, een besturingssysteem dat de gehele stad beheert, beschuldigen Marcus geheel ten onrechte van misdaad. De enige manier om op vrije voeten te blijven is het uitschakelen van ctOS. Als hacker beschik je over de mogelijkheden om talloze computergestuurde zaken over te nemen, waaronder auto's, bouwkranen en drones.

Ik vond deel 1 al niet erg leuk, dus liet ik deel 2 naast me liggen, maar recent toch van een maat van me kunnen lenen en spelen. De reden dat ik het wilde spelen was San Francisco, een stad die niet veel in games voor komt en waar ik in het echt al eens ben geweest en er behoorlijk onder de indruk van was, dus dan is het best tof om er virtueel eens rond te rijden. Maar ondanks dat het grafisch best is, voelt de stad zielloos en leeg. Ik vergelijk zulke open werelden toch met die van GTA V, de heilige graal op dit vlak, en dan valt WD 2 vies tegen. Weinig verkeer, niet al te veel voetgangers en een stad die niet het San Francisco gevoel uitademt dat ik destijds opmerkte.

Wel tof om de highlights weer eens te bezoeken (de Golden Gate Bridge, de Fisherman's Warf, Alcatraz etc) die best wel goed nagemaakt zijn, maar als je er eenmaal een bezoekje aan hebt gebracht maakt het een tweede keer niet zoveel indruk meer, dus op dat gebied scoort de game ook niet heel dik. Ook irriteert het autorijden me mateloos. Het voelt echt zo arcade aan, helemaal bij achtervolgingen en ongelukken. Het gevoel van snelheid is er ook niet echt. Alles bij elkaar is het gewoon niet erg tof om door de stad te touren.

Inhoudelijk is het gewoon niet mijn ding, dat hacken. De gameplay werkt niet lekker en frustreert meer dan het voldoening op weet te leveren. Daarbij voelt de verhaallijn niet heel geïnspireerd aan en zijn de personages nogal suf. Kortom, laat maar zitten.