Watch_Dogs 2 (2016)

Alternatieve titel: Watch Dogs 2

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Stap in de schoenen van meesterhacker Marcus Holloway en sluit je aan bij DedSec om de corruptie in het kleurrijke San Francisco een halt toe te roepen. Voorspellende alrogitmen van ctOS, een besturingssysteem dat de gehele stad beheert, beschuldigen Marcus geheel ten onrechte van misdaad. De enige manier om op vrije voeten te blijven is het uitschakelen van ctOS. Als hacker beschik je over de mogelijkheden om talloze computergestuurde zaken over te nemen, waaronder auto's, bouwkranen en drones.

Geleerd van de fouten uit deel 1 dus kan dit in potentie een topper worden.

avatar van 3bdelilah
Als we geluk hebben wordt dit dezelfde sprong in kwaliteit als de eerste Assassin's Creed en Assassin's Creed II. Het verschil daar was ook dag en nacht. Op 15 november weet ik meer als ik reviews check en echte retail beelden zie, geen minuut eerder. En afhankelijk daarvan kijk ik of ik hem wel of niet haal.

Maar wie hou ik voor de gek?

Dit wordt vast een zoveelste tergend saaie Ubisoft game met hun voorspelbare gameplay. Vond WD1 al suf.

Ik zie het wel. Deel een is aan me voorbijgegaan (paar uurtjes mee geklooid samen met een vriend) en ik heb nooit echt de interesse gehad om het aan te schaffen of er verder mee te spelen. Trailer van dit tweede deel doet me ook echt niets - te krampachtig 'hip' voor mij. Maar goed - misschien verbaast het eindproduct wel.

avatar van 3bdelilah
Het feit dat er slechts 5 maanden zit tussen reveal en release zegt volgens mij ook veel. Dat kan of heel goed uitpakken met ditmaal wél de juiste verwachtingen en géén grote downgrades (maar het blijft Ubisoft hé?), of het is soort van DOA. Maar gezien het budget lijkt mij dat een vreemde instelling.

En als ik heel eerlijk ben vind ik San Francisco niet de beste setting die ze hadden kunnen kiezen. Trailer ziet er veel te kleurrijk en "vrolijk" uit voor een cyberpunk-achtig plot. Want ondanks dat het eerste deel visueel gezien niet echt traditioneel cyberpunk uitstraalde, zijn er toch aardig wat elementen ervan te vinden.

Al voldoet Silicon Valley bijvoorbeeld natuurlijk wel aan het high tech gedeelte van het genre.

Je kan veel zeggen over Ubisoft maar dit gaat sowieso heerlijk worden.

Daar waar de voorganger mij voor het grootste deel ook al meer dan behoorlijk kon smaken.

Retestrakke gameplay die hier zo te zien nog wat zal worden uitgediept.

En een nieuw hoofdpersonage in de vorm van een hippe negroïde jongeman die ik best een kansje wil geven.

Wie wil er niet af en toe een hippe negroïde jongeman zijn.

avatar van JacoBaco
Hoewel dit er niet heel erg aantrekkelijk uitziet, weet ik bijna zeker dat Watch Dogs 2 voor mij geen tegenvaller gaat worden. Sowieso stop ik even met die open wereld games na Just Cause 3 want die game is mij wel tegengevallen. Maar daarom weet ik bijna zeker dat Watch Dogs 2 een verademing zal zijn aangezien ik de eerste al zeer leuk vind!

Watch Dogs 2 - Gameplay Commented Walkthrough - YouTube

Hopelijk wordt deze veel beter dan het eerste deel. Ik vond die erg saai en het hacken waar de game voornamelijk om moest draaien kwam niet echt uit de verf.

avatar van JacoBaco
Dat hacken vind ik grotendeels geweldig. Lekker simpel zoals stoplichten op rood of groen zetten en tijdens een achtervolging paaltjes omhoog laten komen zodat de auto achter je er vol tegenaan crashed.. Super doeltreffend vind ik het. Of wanneer je niet in de auto zit, kortsluiting veroorzaken en de bad guys ermee afleiden enz. enz.. Beleefde hier veel fun aan. Puzzels oplossen d.m.v. hacken vond ik dan wel wat minder, maar verder heb ik deel 1 totaal niet als saaie game ervaren. Dat jij het wel saai vond, ja dat kan uiteraard. No hard feelings.

avatar van Lancher

Watch Dogs 2 - Gameplay Commented Walkthrough - YouTube

MishimaH schreef:

JacoBaco schreef:

Het mooie is wel, dat de studio die momenteel aan Watch Dogs 2 werkt, ook verantwoordelijk was voor games als Assassins Creed 2, Brotherhood en Black Flag. En dat waren niet de minste in de AC franchise.

En van wat er allemaal al bekend is, hoe het er uit ziet, de personages e.d., heb ik echt wel veel vertrouwen in dit vervolg. Denk dat dit wel echt een najaar topper gaat worden.

Later dit najaar ook o.a. nog Final Fantasy 15. Toch best een vet najaar zo qua games.

avatar van JacoBaco
Volop goede games weer binnen nu en 5 weken. Dishonered 2, Watch Dogs 2, FF15 en The Last Guardian. Alleen die laatste zou teleur kunnen stellen, maar ik heb absoluut de meeste zin in Watch Dogs 2 omdat ik deel 1 al fantastisch vind. Ik zag Watch Dogs 2 overigens in 4K... Bizar mooi! Maar ja, dan moet ik niet alleen een PS Pro kopen, maar ook een nieuwe TV.

Gaat 'm zo eens even speule.

avatar van Ogbeche
Vandaag gekocht voor de PS4, het ziet er allemaal heel mooi uit maar het overdonderd mij wel. Zoveel verschillende gadgets, gaat een hele poos duren eer ik dit onder de knie heb lijkt me. Moet je het Watch_Dogs 1 verhaal kennen om volledig mee te zijn? Heb de eerste Watch Dogs nog liggen voor PS3 maar heb die nooit aangeraakt.

Moeten, moeten.

Je moet helemaal niks.

Laten we dat vooropstellen.

Maarr:

Er is van in ieder geval al een personage duidelijk geworden dat deze weder zijn opwachting hier zal maken en de gebruikelijke verwijzinkjes zullen ongetwijfeld van de partij zijn, maar in grote lijnen lijkt het me een redelijk op zichzelf staand verhaal.

Met een nieuw hoofdpersonage bovendien.

Waarom de eerste niet spelen overigens, was ondanks alles voortreffelijk.

Toch wel.

Duss:

Wat mij betreft.

Als iemand die al vanaf het begin deze serie een warm hart toedraagt sta ik nu vol verwachting op het punt met deze nieuwe, die vandaag onverwacht zijn vervroegde release mocht beleven, te gaan starten.

We gaan het meemaken.

Maar weer eens.

Wat is het leven toch ook een grabbelton.

avatar van JacoBaco
Vandaag gekocht? Deze game komt 15 november wereldwijd uit.

JacoBaco schreef:
Vandaag gekocht? Deze game komt 15 november wereldwijd uit.
Ik stond er ook versteld van toen ik vandaag een berichtje kreeg dat ik hem mocht halen in de plaatselijke Game Mania. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ik de trophy lijst nog niet kan zien. Ik heb wel al een 4 tal trophy's gekregen maar als ik synchroniseer dan staan ze er voorlopig nog niet tussen.

avatar van JacoBaco
Nou, super! En ik schrok ook een beetje van alle gadgets/mogelijkheden toen ik aan deel 1 begon. Maar ik denk dat je het sneller onder de knie krijgt dan je zou verwachten. En het (allemaal) leren is het sowieso waard.

Eerste indruk positief.

Qua setting en personages zeker potentieel aanwezig.

Wat wel nog maar eens opvalt is hoe uitmuntend het eveneens onlangs verschenen Mafia III toch is op het vlak van karren. Is en blijft. Genoeg over te zeggen wat door genoeg ook wel voldoende is gezegd lijkt mij maar als je even lekker wil karren is dat toch zeker wel degene bij uitstek om even op te pakken.

Watch_Dogs:

Niet echt.

Nee.

Lijkt wel een kleine verbetering op de voorganger; ze hebben het volgens mij vooral wat wendbaarder willen maken. Maar echt veel soeps, neuh, niezo.

Nog steeds niet.

Maar daarvoor grijp je dan ook niet hiernaar.

Dus valt te overzien.

Waar op dit moment echter wat minder overheen te kijken valt is een permanent rondje in het midden van het scherm dat de hele game aanwezig lijkt te gaan zijn: zelfs bij het autorijden wat voor mij toch wel aardig storend overkomt op dit moment.

En wel uitgebreide opties om naar hartelust je huttekut aan te passen.
Vrijwel alles uit te schakelen.. behalve dit, letterlijk:
heb het uitgetest, alles uitgezet en alles ging weg, behalve dit.

Behalve het rondje.

Rondje blijft.

Wat je ook doet.

Erg vreemd. Hoe bizar. Op het onbevattelijke af haast.

Functie ervan, in de auto of daarbuiten, ontgaat mij ook even totaal.

Maar: ach, zeggen we dan maar weer.

Zo zijn de tijden blijkbaar.

Nou eenmaal.

Heb je eens een keertje geen last van zo'n achterlijk kruisje wordt je wel weer geteisterd door een of ander rondje.

Leuk.

Toch wel een heel ander sfeertje dan de voorganger, zoals ook al wel een beetje te verwachten viel.

Het guitige groepje waar je deel van uitmaakt zorgt wel voor een zekere fun factor, anders dan het zwaarmoedige van de eerste waar grote persoonlijke tragedie toch de voornaamste drift kenmerkte.

Heb dat ook altijd kunnen waarderen voor wat het was maar het lichtvoetige van deze nieuwe is op het moment zeker verfrissend.

Vooralsnog lijkt er niet al te veel aan de hand.

Waar het nog heengaat en of het een daadwerkelijk overtreffende vooruitgang betreft valt nog te bezien maar het begint zich zeker positief te ontvouwen.

avatar van Ogbeche
Ik ga het voorlopig opgeven. Ik snap er maar weinig van, soms ben ik aan het rijden en beginnen er random mensen te praten. Ik krijg telkens ook de melding Scout X locatie gevonden als ik aan het rijden ben. Van dat bolletje in het scherm heb ik minder last.

Eerst de single player van CoD Infinite Warfare volledig uitspelen. Daarna misschien de eerste Watch Dogs om in de stemming te komen.

avatar van richiedoom
Ben echt reuze benieuwd naar deze game! Ik heb me prima vermaakt met deeltje 1 en begrijp de afkeer van sommige mensen tegen die game niet zo goed...Enige kritiekpunt waar ik het mee eens ben was het kleurloze hoofdpersonage. Aangezien ze dat punt voor dit deel aangepakt lijken te hebben, zou het toch goed moeten komen?

En Confusie, dat rondje was dat in deel 1 ook al? Kan het me niet meer herinneren...

Rondje was er in het vorige deel niet.

Ben er inmiddels achter dat het hier zijn intrede doet naar aanleiding van het licht aangepaste hacking systeem, je moet nu richten op je wat je wil hacken en ziet dan ook een soort pisstraaltje lopen van je character naar het object.

Vooral in de auto vond ik het aanvankelijk erg storend maar het went wel.

Al met al zeer vermakelijk, wie de voorganger ook kon smaken kan hier niet mis mee gaan.

Qua opties gaat het allemaal net wat dieper en het kleurrijk sfeertje doet 't 'm wel.

avatar van richiedoom
Kijk dat zijn goede berichten, dan pik ik m ook wel ergens op

Zijn ook eens afgestapt van het unlocken door middel van beklimmen, de hele map gelijk vrijgegeven.

Ook wel eens leuk.

Is wel het een en ander op de schop gegaan.

De bekende Ubisoft stempel zoals deze de afgelopen jaren verschillende franchises kenmerkte lijkt minder prominent.

Zij activiteiten gevarieerder.

Fijne soundtrack selectie wederom met wel enkele pareltjes welke men tot dusver eventueel niet kende.

Genoeg customize opties in de vorm van kledingzaken.

Leuke felgekleurde trui, kek hoedje, kan allemaal.

Geinig ook zo'n gadget als de RC Jumper, ergens sneaky naarbinnen karren zie je 'm met zo'n armpje die data gappen.

Het hele hacker sfeertje wat dat ook moge zijn hier veel meer tot zijn recht, sowieso een prettiger personage in Marcus.

Was allemaal maar een grijs gebied bij die vorige gozer. Hoezo het hacken, hoe dat zo met al dat knallen, waar nou allemaal mee bezig dan.

Valt hier allemaal wat beter op z'n plek.

Lijkt overigens wel het meest in character om vooral bij de sneaky non-lethal aanpak te blijven maar een keertje vol overgave de ratelende apparatus laten gaan verraadt toch stiekem wel weer een net als bij de vorige verdraaid verfijnde shooter mechaniek.

Marcus niet echt de koele killer zo op het eerste oog maar laten we niet vergeten dat het maar een fictief spelleke betreft.

Gebeuren wel meer onwaarschijnlijke dingen, met je superman smartfoon krachten en deze ook je leppie.

Doet haast denken aan superkracht sandbox titels als Infamous of de laatste Saints Row.

Wel geinig allemaal

De drone op dit moment nog niet mogen bemachtigen maar verwacht daar ook wel het een en ander op het vlak van vermakelijke gameplay van.

Dus kijk daar wel een beetje naar uit.

We gaan het zien.

Wilde dit eigenlijk skippen, omdat ik Ubisoft moe ben en omdat ik WD1 erg teleurstellend vond.

Maar ondertussen toch wel weer geïnteresseerd geraakt. Ga er zeker geen volle prijs voor lappen, maar dit wil ik voor 2 tientjes ergens volgend jaar nog wel spelen.

Goede review ook van Gamekings:

Watch Dogs 2 Review - gamekings.tv

avatar van JacoBaco
Ergens was ik er al bang voor, want voor mij is deel 1 al een hele goede game. Ik speelde de game als een goede misdaad thriller. Maar blijkbaar denken de meeste daar anders over. En dus is het nu allemaal veel kleuriger, luchtiger met humor en gekke/vervelende personages. Nou, ik heb niets tegen het woordje fuck, maar het wordt hier zo geforceerd gebruikt dat ik me mezelf eraan irriteer. Sowieso voelt het allemaal veel te geforceerd. De humor is ook helemaal niet mijn humor. Ik bedoel, wat is er grappig aan hysterisch praten? (die dude met dat masker)

En dan de spelwereld zelf.. Ik vind het maar stijf en hoe het verkeer (de auto's en mensen) zich gedragen. Er klopt iets niet. Hier had ik bij deel 1 en bijvoorbeeld de laatste Assassin's Creed game totaal geen last van.

Maar het beetje fun wat ik er nog uit probeer te halen, wordt ook nog is verpest door mijn R2 knop!! Deze werkt weer eens niet! Althans, niet tijdens het autorijden en met name het accelereren! Schieten prima en bij de meeste andere games werkt het perfect die R2 knop. Maar bij Mad Max en Metal Gear Solid V: Ground Zeroes dus ook al niet. Heeel raar!!

Oja.. en de muziek in deze game is ook echt vreselijk! Vooral de muziek in het optiemenu.

Raar inderdaad, van die ertwee.

Had ook een keer gedonder met mijn ertwee en toen stond ik dus mooi wel even later een spiksplinter hele nieuwe controleur af te rekenen.

Het is te hopen van niet, want er zijn leukere dingen om voor dat geld te kopen, leukere dingen dan een nieuwe controleur.

avatar van JacoBaco
Ik heb mijn controller gereset.. Helpt niet en nu heb ik de besturing aangepast en geef ik nu gas met L2. En hacken is nu R1.. Maar het blijft zwaar irritant. Alleen niet zo'n zin om €62 uit te geven aan dat dure spul.

En erg vreemd dat ze bij Sony nog nooit van dit probleem gehoord hebben en zelfs de lokale Game Mania heeft geen idee waar ik het over had.

avatar van JacoBaco
Zo inmiddels bijna klaar met deze game. Er staan nog 4 hoofdmissies open. Het was even wennen, maar ik merk dat ik toch wel erg geniet van deel 2. Ik hoop dat er een toekomst is voor deze franchise, want ik haal hier veel voldoening uit. Zelfs dingen als Hack online een andere speler, steel zijn gegevens en wordt niet opgemerkt. Gewoon verstoppertje spelen dus. Maar je kunt zelf ook slachtoffer zijn. Ik vind het geweldig! Alleen erg jammer dat de drone het iets te makkelijk maakt om iemand te vinden of juist om gevonden te worden!

Het grootste nadeel van 2 ten opzichte van 1 is bijv. dat je tijdens een achtervolging in de auto stoplichten op groen kunt zetten, paaltjes omhoog kan laten komen of iets laten exploderen. Op de 1 of andere manier gaat dit in deel 1 veel makkelijker en krijg je ook even te zien hoe de auto tegen bijv. de paaltjes (welke jij net omhoog hackte) opbotst! Nu staat er dat ik op vierkantje moet drukken en dan doe ik dat, maar ik krijg helemaal niet te zien of het werkte ja of nee. Heel erg jammer! Het is toch super vet wanneer je ziet hoe de politieauto crashed omdat jij de stoplichten op groen zet, paaltjes omhoog doet of iets laat ontploffen.. (Stoompijpen onder het asfalt) En sowieso werkt het in deel 2 gewoon minder lekker.

Watch Dogs 1 is dus op BIJNA alle fronten beter, dus ik denk dat ik deel 1 verhoog naar 4,5* en deel 2 een strakke 4* geef.

P.S. Ik ben geen GTA speler. Nooit geweest en zal dit ook nooit worden. Wellicht vind ik Watch Dogs daarom zo leuk. Ik merk in elk geval dat Watch Dogs toch wel vaak een beetje vergeleken wordt met GTA.

Wat boven beschreven wordt over het hacken van stoplichten klopt inderdaad.

Erg jammer en vrij onbegrijpelijk. Vooral dat je niet eens meer het slomo effect te zien krijgt.

Al met al vind ik dit gek genoeg helemaal niet eens zo'n verbetering op de voorganger.

Deze heeft een sfeertje, voorganger had sfeer.

Een beladen sfeer die me een stuk meer wist te pakken.

Eerste had ik al lang en breed uitgespeeld, hooguit een week of drie. Hier ben ik nog niet eens zo gek ver. Zegt genoeg lijkt me.

Het is wel geinig allemaal en vermaak me op z'n tijd best met bijvoorbeeld de kleine puzzeltjes waar je met behulp van je drones iets ergens op een dak moet zien te pakken maar qua gevoel vind ik het eigenlijk niet eens echt een opvolger.

Eerder een soort herinterpretatie.

Is maar net wat je prefereert. Mijn voorkeur gaat toch uit naar het zwaarmoedig meer verhalende van de eerste.

Voorheen de soundtrack ook sterker, ook niet geheel onbelangrijk.

Paste perfect binnen het plaatje. Hier lijkt alles in het teken te staan van het alom heersende niks aan de hand heppiedepeppie gedoetje.

We gaan het rustig aan nog even verder bekijken maar als ik nu een beoordeling moet geven kom ik toch op drie punt vijf. Een solide drie punt vijf, wat beslist niet voor matig staat maar toch een heel punt lager dan het origineel.

Dat wel.

avatar van richiedoom
Eindelijk Watch Dogs 2 aan het spelen en het bevalt weer prima. Ik moet echter wel zeggen dat ik er een stuk minder plezier aan beleef dan aan deel 1. Waar dit door komt? Eigenlijk is veel hierover boven mij al gezegd. Wat mij vooral stoort is de manier waarop het verhaal wordt gebracht, ik vind het ontzettend warrig en ik kan me daardoor ook moeilijk inleven in de personages.

Over de graphics heb ik een beetje een dubbel gevoel, het kan er ontzettend mooi uitzien als je over straat loopt en wat winkeltjes bekijkt, er is echt wel veel detail in deze game gestopt. Echter als je als een bezetene door de straten rijdt vind ik de graphics totaal niet PS4 waardig. Lelijke textures, pop-ups en het grootste pijnpunt: framedrops. Echt niet normaal en ook behoorlijk storend. Autorijden werkt al niet lekker soepel in deze game maar de framedrops maken het er niet beter op.

Verder wel weer behoorlijk lekkere gameplay, ik zal de game zeker uitspelen maar ik betwijfel of ik zin heb om alle side missies af te gaan.

BTW, ik lach me af en toe echt dood om de interactie met toevallige voorbijgangers. Je kan bijvoorbeeld mensen beledigen waardoor ze je gaan slaan. Een andere voorbijganger belt hierop de politie en binnen no time staan ze er om de persoon in kwestie te arresteren. Of selfies maken met voorbijgangers, hoe ze dan reageren...Erg leuk gedaan moet ik zeggen, al voegt het verder natuurlijk geen reet aan de gameplay toe. Meer een leuke gimmick.

Ik vond deel 1 al niet erg leuk, dus liet ik deel 2 naast me liggen, maar recent toch van een maat van me kunnen lenen en spelen. De reden dat ik het wilde spelen was San Francisco, een stad die niet veel in games voor komt en waar ik in het echt al eens ben geweest en er behoorlijk onder de indruk van was, dus dan is het best tof om er virtueel eens rond te rijden. Maar ondanks dat het grafisch best is, voelt de stad zielloos en leeg. Ik vergelijk zulke open werelden toch met die van GTA V, de heilige graal op dit vlak, en dan valt WD 2 vies tegen. Weinig verkeer, niet al te veel voetgangers en een stad die niet het San Francisco gevoel uitademt dat ik destijds opmerkte.

Wel tof om de highlights weer eens te bezoeken (de Golden Gate Bridge, de Fisherman's Warf, Alcatraz etc) die best wel goed nagemaakt zijn, maar als je er eenmaal een bezoekje aan hebt gebracht maakt het een tweede keer niet zoveel indruk meer, dus op dat gebied scoort de game ook niet heel dik. Ook irriteert het autorijden me mateloos. Het voelt echt zo arcade aan, helemaal bij achtervolgingen en ongelukken. Het gevoel van snelheid is er ook niet echt. Alles bij elkaar is het gewoon niet erg tof om door de stad te touren.

Inhoudelijk is het gewoon niet mijn ding, dat hacken. De gameplay werkt niet lekker en frustreert meer dan het voldoening op weet te leveren. Daarbij voelt de verhaallijn niet heel geïnspireerd aan en zijn de personages nogal suf. Kortom, laat maar zitten.