F1 2016 (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Codemasters
Uitgegeven door Codemasters

Race voor de meest prestigieuze titel in de koningsklasse van de autosport, bij je favoriete constructeursteam. Het spel bevat de officiële Formule 1 licentie, en daarmee alle teams, coureurs en circuits uit het seizoen 2016. De carrieremodus uit voorgaande Formule 1 -spellen keert terug. Hierin kun je credits verdienen om je auto verder te ontwikkelen, om gedurende het seizoen uit te groeien tot een kampioensteam. Daarnaast keren ook de Safety Car en Virtual Safety Car weer terug.

De eerste berichten zijn zeer positief te noemen.

- 10-jaars carieremode.
- Switchen van team (nieuw contract)
- Upgraden van je bolide

Als het AI van 2015 minimaal weet over te brengen heb je zowaar echt weer een top F1 game!
Kan niet wachten om deze in handen te krijgen.

avatar van Sateck
Door de Max Hype misschien deze game ook maar eens een kans geven. Is het met een controller ook leuk? Of is een stuur eigenlijk wel verplicht om te nemen door race games?

avatar van bvonk
Niet verplicht maar als je het een keer met stuur hebt gedaan dan wil je echt niet meer terug.

avatar van rudiger
Iemand deze al gekocht en gespeeld ????
Ben benieuwd naar de ervaringen .

Deze afgelopen week toch maar eens opgepikt. Door de positieve previews en de aanwezigheid van een uitgebreide career mode.

Ik moet zeggen tot nu toe bevalt het prima de moeilijkheidsgraad van de game zelf is prima. Als je hier na jaren geen F1 games (of andere race games) gespeeld te hebben mee begint is er een moeilijkheidsgraad die bij je past. Waar ik begon op medium en alle assists volop aan heb ik het nu al opgeschroefd naar hard met de assists op "medium". Doordat dit allemaal onder de careermode veranderd kan worden is de instap dus prima.

Het racen zelf wordt neer gezet als een semi simulatie het oogt en voeld best realistisch aan maar je hoeft er dus niet zo overdreven goed in te zijn als de echte auto Sims. Het spektakel rondom de Formule 1 proberen ze na te bootsen echter zijn de character models gedateerd en zijn er weinig animaties en deze zijn dan ook nog eens erg houterig, het oogt allemaal niet als een triple A titel ano 2016, echter op de baan ziet alles er prima uit en rijden de auto's over de baan en proberen de andere coureurs elkaar in te halen wat best tot een spektakel kan leiden op t circuit. De snelheid van de F1 wagens is voelbaar en wordt vloeiend in beeld gebracht.

De gameplay op de baan spreekt voor zich en werkt opzich prima. Er is qua racen 1 probleem wat ik erg regelmatig tegen kom en dat is de AI van de andere coureurs. Deze is over het algemeen prima en zoals gezegd ziet alles wat er voor je gebeurt prima uit echter hebben ze soms erg veel moeite om te anticiperen op wat jij als speler doet. Hier door wordt je regelmatig van de baan af geduwd. Hier staan zoals in de echte F1 sport vaak niet eens straffen tegenover. Ik gok dat hierdoor ook een replay mogelijkheid aanwezig is. Aangezien het bloed irritant is als je in lap 50 er op deze manier vanaf geduwd wordt terwijl je je zelf opgewerkt hebt naar een 1ste plaats.

Er zit in ieder race weekend een uitgebreide kwalificatie. Dit is leuk gedaan door dit op te splitsen in 3 "mini games" door poortjes rijden op de juiste snelheden om de beste lijn te leren kennen, of 7 rondjes rijden en je banden zoveel mogelijk te sparen wat best lastig is aangezien je onder een bepaalde tijd moet blijven de laatste is logisch gewoon een "tijd rit" dit kun je 3x doen en afhankelijk van hoelang je het weekend in gesteld hebt (short custom of full) duren deze "voorbereidingen"15 min, 30 min of 45 min per qualificatie dag deze zijn trouwens ook volledig door te spelen. Het is aan te raden deze toch sowieso gedeeltelijk te rijden want het voorziet je van baan kennis die ik in ieder geval best nodig heb. Ik ben alleen bang dat van deze mini games vrij snel de lol afgaat en het als verplichting aan gaat voelen uiteindelijk haal je de meeste spanning toch uit de races die veel voldoening geven vooral als je op 50% of meer speelt, aangezien een klein foutje genoeg is om er finaal langs te vliegen.

Het hele R&D gebeuren is leuk en vooral simpel je hoeft geen verkapte auto monteur te zijn om het te snappen aan de hand van de races en qualificaties verdien je deze punten die je dan uit kan geven om je auto te verbeteren. Wat dus eigenlijk in houd dat je Renault meer in de buurt komt van de Mercedes van Hamilton of de Red Bull wagen van onze Verstappen. Leuk en geeft voldoening als je gaan de weg door deze upgrades terwijl Rosberg en Hamilton elkaar weer van de weg hebben gereden een Gran Prix wint met een kleiner team

Al met al doet CodeMaster veel goed met F1 2016 al is er vanaf te zien dat ze geen budget ala FIFA hebben om het compleet af te werken. Maar als race fan of F1 fan is deze zeker aan te raden.

Ik speel met een controller en dit voelt best goed aan al lijkt me een stuur met pedalen een echte meerwaarde voor een game als dit. Iemand suggesties voor een "goedkoper" stuur wat wel goed werkt met de PS4?

Toch jammer dat je van de baan gereden kan worden. Hoe moeilijk kan het zijn om in te stellen dat bots dit niet mogen doen bij een inhaalactie?

avatar van rudiger
Bedankt Carlo
Nu heb ik al F1 2015 in bezit en om hier weer een 50 euro tegenaan te gooien ben ik nog over aan het denken , is deze aan te raden als je al 2015 hebt ??

rudiger schreef:
Bedankt Carlo

Ik denk als je F1 2015 leuk vond om te spelen dat F1 2016 wel de moeite is. Ik heb 2015 nooit gespeeld mede door de matige reviews ( gebrek aan content) Maar de race mechanics zullen iets beter zijn maar in grote lijnen het zelfde idee maar door de Career mode en de mogelijkheden die dit met zich meebrengt denk ik wel dat hij de aanschaf waard is.

Ben nu zo halverwege het eerste seizoen en moet zeggen dat ik begin te merken dat je beter wordt. Ik heb gekozen om bij Renault Sport te beginnen en de eerste 8 upgrades al op de auto geïnstalleerd wat eigenlijk inhoud dat je langzaam maar zeker continu in de punten kan rijden.

Net de race op de Red Bull ring gedaan op 50% wat inhoud dat je 36 rondjes rond mag blazen. Hier kwam eigenlijk veel samen wat voor mij F1 2016 leuk maakt. Door een regenachtige qualificatie en het geen tijd neer zetten van de 2 Mercedesen een "perongelijke" pole position.

Waar Richardio (als 2de gequalificeerd) zich in de eerste bocht al van de baan rijd en de rest ophoud een voorsprong op kunnen bouwen van 23 seconden. Met de pits gepland in ronde 26 krijg ik terwijl ik net voorbij de pits rijd een "puncture" in mijn linker voorhand in ronde 24 (toch beter mijn banden in de gaten moeten houden). En moet een traag rondje rijden en kom weer als 9de de pits uit (terwijl de doelstelling 8ste is). De laatste ronde gaat in en Vettel (mijn huidige rivaal) rijdt 3de en zit er kort achter, door een storing rijdt hij langzamer. Uiteindelijk in de een na laatste bocht maakt hij een klein foutje waardoor ik er binnendoor langs kan en eindig als 3de en dus al mijn doelstellingen (eindig boven Vettel, eindig boven Palmer en eindig op plaats 8 of hoger) heb gehaald.

Uiteindelijk een kleine 50 min later plof je toch redelijk tevreden achterover met de herhaling van de race aan, die overigens erg spectaculair in beeld wordt gebracht met wisselende camera punten en in de buurt komt van de tv uitzendingen.

Dit soort races was wel wat ik verwacht van de F1 franchise. Ga er een halfje bovenop gooien omdat voor mij tot nu toe iedere race voelt alsof ik alle kans maak op een goed resultaat maar een klein foutje of defect in de auto bij iedere bocht kan gebeuren. Door het aanwezig zijn van de replay mode (die ik alleen gebruik bij het slecht anticiperen van de A.I op mijn "keuzes". 4.0.

Het is echt een heerlijk racespel!
Het voelt allemaal zo goed en het rijd lekker vel zoals je verwacht van Formule 1...
Alleen ik mis splitscreen met 2 spelers....