Deze afgelopen week toch maar eens opgepikt. Door de positieve previews en de aanwezigheid van een uitgebreide career mode.
Ik moet zeggen tot nu toe bevalt het prima de moeilijkheidsgraad van de game zelf is prima. Als je hier na jaren geen F1 games (of andere race games) gespeeld te hebben mee begint is er een moeilijkheidsgraad die bij je past. Waar ik begon op medium en alle assists volop aan heb ik het nu al opgeschroefd naar hard met de assists op "medium". Doordat dit allemaal onder de careermode veranderd kan worden is de instap dus prima.
Het racen zelf wordt neer gezet als een semi simulatie het oogt en voeld best realistisch aan maar je hoeft er dus niet zo overdreven goed in te zijn als de echte auto Sims. Het spektakel rondom de Formule 1 proberen ze na te bootsen echter zijn de character models gedateerd en zijn er weinig animaties en deze zijn dan ook nog eens erg houterig, het oogt allemaal niet als een triple A titel ano 2016, echter op de baan ziet alles er prima uit en rijden de auto's over de baan en proberen de andere coureurs elkaar in te halen wat best tot een spektakel kan leiden op t circuit. De snelheid van de F1 wagens is voelbaar en wordt vloeiend in beeld gebracht.
De gameplay op de baan spreekt voor zich en werkt opzich prima. Er is qua racen 1 probleem wat ik erg regelmatig tegen kom en dat is de AI van de andere coureurs. Deze is over het algemeen prima en zoals gezegd ziet alles wat er voor je gebeurt prima uit echter hebben ze soms erg veel moeite om te anticiperen op wat jij als speler doet. Hier door wordt je regelmatig van de baan af geduwd. Hier staan zoals in de echte F1 sport vaak niet eens straffen tegenover. Ik gok dat hierdoor ook een replay mogelijkheid aanwezig is. Aangezien het bloed irritant is als je in lap 50 er op deze manier vanaf geduwd wordt terwijl je je zelf opgewerkt hebt naar een 1ste plaats.
Er zit in ieder race weekend een uitgebreide kwalificatie. Dit is leuk gedaan door dit op te splitsen in 3 "mini games" door poortjes rijden op de juiste snelheden om de beste lijn te leren kennen, of 7 rondjes rijden en je banden zoveel mogelijk te sparen wat best lastig is aangezien je onder een bepaalde tijd moet blijven de laatste is logisch gewoon een "tijd rit" dit kun je 3x doen en afhankelijk van hoelang je het weekend in gesteld hebt (short custom of full) duren deze "voorbereidingen"15 min, 30 min of 45 min per qualificatie dag deze zijn trouwens ook volledig door te spelen. Het is aan te raden deze toch sowieso gedeeltelijk te rijden want het voorziet je van baan kennis die ik in ieder geval best nodig heb. Ik ben alleen bang dat van deze mini games vrij snel de lol afgaat en het als verplichting aan gaat voelen uiteindelijk haal je de meeste spanning toch uit de races die veel voldoening geven vooral als je op 50% of meer speelt, aangezien een klein foutje genoeg is om er finaal langs te vliegen.
Het hele R&D gebeuren is leuk en vooral simpel je hoeft geen verkapte auto monteur te zijn om het te snappen aan de hand van de races en qualificaties verdien je deze punten die je dan uit kan geven om je auto te verbeteren. Wat dus eigenlijk in houd dat je Renault meer in de buurt komt van de Mercedes van Hamilton of de Red Bull wagen van onze Verstappen. Leuk en geeft voldoening als je gaan de weg door deze upgrades terwijl Rosberg en Hamilton elkaar weer van de weg hebben gereden een Gran Prix wint met een kleiner team
Al met al doet CodeMaster veel goed met F1 2016 al is er vanaf te zien dat ze geen budget ala FIFA hebben om het compleet af te werken. Maar als race fan of F1 fan is deze zeker aan te raden.
Ik speel met een controller en dit voelt best goed aan al lijkt me een stuur met pedalen een echte meerwaarde voor een game als dit. Iemand suggesties voor een "goedkoper" stuur wat wel goed werkt met de PS4?