The Technomancer (2016)

PlayStation 4 / Xbox One / PC
Action / RPG

Ontwikkeld door Spiders
Uitgegeven door Focus

Technomancers zijn magische strijders, die dankzij een aangeboren talent over destructieve elektrische krachten beschikken. Ze worden zowel gerespecteerd als gevreesd en zijn geduchte krijgers, opgeleid vanaf jonge leeftijd om te vechten. Ontdek vergeten paradijzen, onder het ijs verloren steden en dystopische krottenwijken, verspreid over het stoffige oppervlak van Mars, terwijl je op de vlucht bent voor de geheime politie.

avatar van FlorisV
Jammer dat hier nog geen recensies van staan. Veel op YouTube waren negatief maar die lijken hun oordeel haastig geveld te hebben en degenen die flink door zijn gaan spelen geven wel toe dat het spel ongepolijst is maar ook erg ondergewaardeerd. Vergelijkingen met KOTOR lijken me wat hoog gegrepen maar interessant is het zeker. Het kostte me ook maar 4 euro dat is natuurlijk belachelijk weinig voor zo'n groot spel. Ik heb The Technomancer een paar uurtjes gespeeld om het uit te proberen en wii het zeker nog een keer op gaan pakken. Hopelijk binnen een jaar of zo...nu nog teveel andere titels op stapel.

avatar van FlorisV
Nou dat binnen een jaar uitspelen gaat zeker goedkomen...ik denk wel dat ik hem binnen 2 weken uit heb. Nu in Chapter 3 en al de nodige hulp tegen de (vrij onzichtbare) villain bij elkaar gerallied. Nog even geduld dus en dan moet het goedkomen met een uitgebreide recensie.

avatar van FlorisV
Dat ging toch wat sneller, chapiter 4 is veel korter dan de andere 3. Uiteindelijk > 40 uur geklokt in totaal voor het hele spel.

Een ruwe diamant van een talentvolle studio, dat was vrij snel duidelijk. Vooral door een beperkt budget zijn er wat tekortkomingen, maar het eindresultaat blijft de moeite waard voor de geduldige gamer, zeker gezien de prijs.

Dit is een slow burner, je moet echt redelijk wat tijd in het spel hebben gestopt om er in te komen.

Eerst maar de sterke punten. Allereerst een erg soepel combat systeem dat zich pas na een tijd spelen echt openbaart met al zijn finesses. Zo zijn er 3 combat stances, waarvan ik er eentje het meest gebruikt hebt, de Guardian. Hiermee kun je door te blocken met een schild beter beschermen tegen kogels en aanvallen dichtbij. Erg fijn in nauwere ruimtes. De Rogue stance is veel agressiever en staat ook ranged aanvallen toe met een pistool. Je kunt niet blocken maar je ontwijkingen creeeren wel meer ruimte. Deze Rogue stance ben ik later meer in gaan bekwamen en was erg handig in grotere ruimtes en tegen giftige monsters. De Warrior stance heb ik niet gebruikt maar laat je in de rondte hakken als een soort Darth Maul met dubbele lightsaber. Tijdens de combat waan je je in een soort Zack Snyder film met stukjes slow motion, wat best cool gedaan is, omdat je eigenlijk altijd wel op tijd je ontwijkende of blockende actie kunt doen hierdoor.

Verder is er nog de mogelijkheid te sluipen en daarmee een eerste bewaker direct een flinke klap toe te dienen, wie deze skill uitontwikkelt krijgt daarmee zelfs direct een stealth kill. Ook kun je snel mijnen leggen, wat riskant is omdat je soms niet op tijd kunt weglopen ervan. Die zijn behoorlijk verwoestend en kunnen leuk zijn tegen kluitjes (zorg alleen dat je in ieder geval nog naar achteren kunt lopen want anders kun je zo zelf kaboem gaan). Verder is het zaak altijd een optimale positie op te zoeken in je battles, om niet teveel aan alle kanten aangevallen te worden. De omgevingen helpen hiermee op een eenvoudige manier, met obstakels en dunne muren. Dan zijn er nog interessante elementen zoals kansen op disruptie (hierdoor kunnen aanvallen van vijanden onderbroken worden waardoor je) of critical hits (waarbij ik het dan weer jammer vind dat ze de formule niet prijsgeven, maar dat zie je maar zelden bij RPG’s).

Het is dus niet een hersenloze hack and slash, waar ik een bloedhekel aan heb. Ik zou zo ver durven gaan dit combat systeem superieur te beschouwen aan dat van Witcher 3. Nu is het niet zo dat je zin zult hebben om uren achter elkaar battles te doen, maar er is gewoon meer mogelijk.

Een ander sterk punt is de soundtrack, met de titelsong als beste muziekstuk van Oliver Derriviere, die ook het onderschatte Remember Me scoorde. De keuze mag misschien geen verrassing heten omdat Spiders ook een Franse studio is.

Het RPG systeem biedt mogelijkheden om je met allerlei skills voordeeltjes te geven, die standaard zijn voor RPG-ers maar zeker nuttig. Bijvoorbeeld charisma helpt in dialogen, lockpicking met kisten en crafting met upgraden. Je kompanen kunnen hierbij ook een bonus geven maar je moet wel alle side quests van ze doen en het spel pakt de mogelijjkheid om die te starten te vaak en te snel van je af. Zo kon ik zelf enkel Niesha’s en Amelia’s verhaallijn compleet afmaken. De troost hierbij was dat die twee wel allebei graag met mijn Technomancer-staaf wilden spelen, dus ik had in ieder geval mijn prioriteiten goed op scherp staan. Maar toch jammer als je opeens quests ziet verdwijnen als gemiste kansen, of nooit ziet verschijnen.

Het stemacteren is bovengemiddeld goed. Het mag dan soms slecht gemixt zijn met de muziek en de stijve gezichtsanimaties (of gezichtsmaskers) en ongelukkig gekozen camera hoeken helpen soms bepaald niet mee. Maar zeker goed ingesproken. Het schrijfwerk is wat te ruw, teveel gevloek hier en daar, waar ik wat meer finesse wel had kunnen waarderen. Maar dit verschilt ook per karakter, wetenschapper Scott Seeker of de Lando-achtige Dandolo zullen geen vierletter woord tussen de lippen laten ontsnappen.

Het verhaal en de wereld waarin het zich afspeelt zijn redelijk interessant. Wat hier wel ontbreekt is wat regie om in cut scenes net iets filmischer te werk te gaan, wat je bij triple A ontwikkelaars wel ziet, wederom een budget kwestie. In het begin was ik mede hierdoor ook niet zo geïnvesteerd en overtuigd. Maar zodra je voor je nieuwe kompanen op pad mag gaan om ze te helpen, wordt het al stukken interessanter. Elk personage in je groep (6 man uiteindelijk) heeft een diepere laag die interessant is om te ontdekken. Ook is er mogelijkheid tot een oppervlakkige romance (zeg maar een nummertje). Het spel maakt wel de fout je eerst op te schepen met twee saaierds. Maar later kun je echt coole dingen doen, zoals de eenarmige Andrew een mechanische arm schenken. Verder speelt nog het grotere plaatje mee en moet je al snel keuzes maken waar je loyaliteit ligt.

Wat ik wel nog even moet noemen als dieptepunt is de idioot korte cutscene als je de villain verdreven hebt, na enorm veel moeite te hebben gedaan via allerlei intriges en missies om bondgenoten tegen hem te rallyen. Dat is ook nog eens een villain die amper in beeld is gekomen en weinig persoonlijkheid heeft, dat helpt niet voor een overtuigend verhaal.

De menu’s zijn uitgebreid qua informatie maar hadden meer opsmuk kunnen gebruiken, het ziet er wat eentonig uit allemaal. Qua items is het spel echt te saai. Er zijn amper plaatjes van en al vrij snel kun je niks leuks meer doen met je geld. Best jammer want zeker als je op pittig vivo speelt heb je wel de sterkste items nodig en dan zou het leuk zijn.

Erg vervelend kan de navigatie zijn, met name in de krappe en chaotische Slums en in de Underworks. Je kunt wel een kaart bekijken tijdens het lopen maar heel fijn is het niet. Dit deels om de heel simpele reden dat de kaart niet duidelijk een pijl laat zien waar je met je neus naar toe gericht bent (het lijkt Google maps wel), maar ook omdat er geen markers gebruikt worden zoals in Assassin’s Creed of Witcher 3,. Bij die spellen hoef je daardoor veel minder vaak op je kaart te kijken, dit was in Technomancer wel heel vaak iets wat de immersie onderbrak.

Een enorm gemis is ook een gebrek aan fast travel punten. Zodra je vijanden verslagen hebt in een gebied zou dit gewoon moeten kunnen. Nu moet je je door allerlei backtracking eindeloos door hordes vijanden heenwerken die je al 20x eerder verslagen hebt. Gelukkig kun je er vaak nog wel langs rennen om tijd te besparen, maar als ze een in-of uitgang bewaken kan dit ook niet. Het respawnen van vijanden zou iets optioneels moeten zijn.

Quest markers zijn ook wel een ding, af en toe ontbreken ze op de kaart en is het echt onduidelijk waar je naar toe moet. AAA titels kunnen ook buggy zijn op die manier (Assassin’s Creed anyone) maar leuk is het niet als je online hulp moet gaan zoeken, dat haalt je weer uit het spel.

De outfits zijn functioneel maar weinig gevarieerd. Spiders zou best een artiest in kunnen huren die fraaie outfits ontwerpt. Volgens mij zijn ze hiermee pas met Greedfall echt los gegaan.

Er zijn te weinig moeilijkheidsgraden. Ik had graag tussen Easy en Normal ingezeten, met iets minder pittige boss battles, dan was het voor mij perfect geweest. De Guardian stance vond ik handig omdat je dan makkelijker kunt overleven en het spel is vrij pittig, want je kunt behoorlijk snel het loodje leggen in gevechten. Om die reden heb ik het merendeel ook op Easy gespeeld. Wel is het interessanter om af en toe naar Normal te gaan omdat de battles dan spannender zijn. Toch waren boss battles dan weer te pittig voor mij.

Wat kills betreft: eigenlijk dood je normaliter niemand, tenzij je als een soort vampier Serum uit je slachtoffers zuigt. Dat doden van een mens kost karma dan, maar waarom dat precies slecht was werd me niet duidelijk (ik geloof dat kompanen je dan minder mogen). Ik had nooit gebrek aan Serum, ook omdat het uit verslagen monsters gezogen kon worden.

Misschien ga ik Mars War Logs nog eens verder spelen. Die is korter van duur en speelt zich kennelijk later op Mars af dan Technomancer. Anders op naar Greedfall, om te kijken welke lessen Spiders geleerd heeft!

Mooie recensie, zo'n beetje mijn gevoel bij alle Spiders games die ik tot nu toe gegamed heb...

Allemaal ook op 3,5* staan. Pre/sequel Mars ook best van genoten, ondanks nog lower budget iets meer als van deze tot nu toe (wel pas enkel chap 1 erop zitten). Combat is idd na even inkomen best genietbaar, fijnste voelde 'ie in Bound by Flame, maar precies dezelfde euvels. Hun samenwerking met Cyanide in Of Orcs and Men had al het begin van dat systeem, had ietsje meer budget en gloss, niet veel. Maar ondanks de relatief lage scores toch wel een zwak voor ze...

Leuk feitje nog Spiders' CEO, Jehanne Rousseau, was volgens mij een stukje inspiratie voor de hoofdpersoon van Paul Verhoeven's Elle. Een female ceo aan het hoofd van een grotendeels male dev team, die niet vies is van wat dark edgy content in haar producten. Voor het software bedrijf in de film heeft Cyanide dan weer hun steentje bijgedragen (graphics en wrap party was van Styx).

Squall Lionheart schreef:
Mooie recensie, ..

Dank! Cool feitje. Ik heb die film gezien met Isabelle Huppert als complexe oudere vrouw maar vind Jehanne toch een heel andere vrouw als ik haar zie, best een leuke meid:

The Technomancer - Jehanne Rousseau Interview - YouTube

Steelrising | Jehanne Rousseau Interview - YouTube

De upcoming spiders: SteelRising (2021)
Voor het eerst niet uitgegeven door Focus..?