Corridor Z (2015)

PlayStation 4 / PlayStation Vita / Android / Apple iOS / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Mass Creation
Uitgegeven door Mass Creation

In deze endless runner ga je op jacht naar de oorzaak achter een recentelijk uitgebroken zombieplaag. Echter, om het mysterie te ontrafelen dien je heelhuids door een doolhof van gangen zien te geraken.

Tja. Het heeft me maar een volledige euro gekost. Dus ik kan hier nou niet bepaald negatief over zijn. Het is een runner (endless?) - maar in plaats van 2D in 3D - je karakter rent naar het scherm toe op de vlucht voor een horde zombies - aan de hand van diverse objecten aan de linker, rechter of bovenkant kan je de meute vertragen en wat langer in leven blijven. Je kan ook regelmatig een wapen oppikken en ze hiermee neerschieten of een dagboek pagina voor een klein stukje verhaal. Best grappig. Tevens zijn er drie karakters - en kan je meerdere kostuums unlocken, net zoals upgrades voor wapens e.d. Leuk voor zo af en toe eens een tiental minuten in te steken denk ik dan, en die euro die mis ik toch niet echt.

MAAR - je merkt wel duidelijk dat het een port is van een mobile game aan het feit dat als je run met een van de drie karakters eindigt hij of zij 10 minuten moet wachten vooraleer je deze kan hergebruiken. Tenzij je een medpack hebt gekocht met de muntjes die je verdient (die je dus ook nodig hebt om te upgraden). Dat ze dit erin hebben gelaten vind ik ronduit bizar. Ik kan me wel voorstellen dat je in die bepaalde periode van mobile gaming (inmiddels bijna 10 jaar terug) nog zoiets had van pay-to-win of muntjes te kopen of dergelijks, maar ze hadden dit toch echt wel eruit kunnen halen bij de console ports. Beetje lui.

Er zijn wellicht hopen betere runners op de markt dan Corridor Z (nou denk ik alleen maar al aan bvb een game als die Bit Runners, The Alto Collection of Aerial_Knights Never Yield) maar goed - ik zal hem vast wel met enige regelmaat eens opzetten in een verloren kwartiertje. En zoals gezegd, die volledige euro is het einde van de wereld niet echt. Maar desalniettemin nou niet meteen een aanrader.

...en het is best grappig, maar inderdaad - iedere keer dat ik de Switch even aanzet gaat Corridor Z ook aan voor een Run te doen met alle drie de karakters bij het opstarten. Kwestie van een paar minuutjes, mijn afstand te verbeteren, proberen iets te unlocken e.d. Meteen het eerste waar ik vlug naar grijp voor ik iets anders opzet.

En ja...uiteindelijk gooi ik er toch een een 3 op. Voor een spel dat ik in sessies van 5-10 minuutjes of zo speel heb ik er toch bijna dik 3 uur inzitten in de laatste 12 dagen. Het blijft leuk vermaak om dus even op te zetten - en toch enigszins verslavend vanwege het groot aantal dingen dat te unlocken is. Zo zijn er de dairy pages, de costumes, de diverse wapens, nog alvast 1 extra karakter en extra filmpjes - en is het verhaaltje (via de dairy pages) zelfs best amusant om te volgen. Voor de 2-3 euro prijs kan ik na bijna twee weken nu toch zeggen dat als dit soort prullerij in combinatie met zombies aantrekkelijk lijkt? Dan is dit toch geen miskoop.