Gran Turismo Sport (2017)

Alternatieve titel: Gran Turismo Sport Spec II

PlayStation 4 / PlayStation VR

Ontwikkeld door Polyphony Digital

Dit spel in de Gran Turismo -reeks telt drie spelmodi, welke zowel online als offline speelbaar zijn: Campaign, Sports mode en Arcade mode. Je kunt racen op 27 circuits verdeeld over negentien locaties. Daarnaast heb je de keuze over meer dan 130 auto's, zoals een Ford Mustang Group B Rally Car, Toyota FT-1 Vision GT Group 3 en Peugeot 908 HDi FAP LMP1.

Ze willen inzetten op E-sports .... mogen ze toch echt iets gaan verzinnen om al die idoten (spookrijders, beukers) te gaan weren en iet te doen aan aan al die wachttijden.

avatar van richiedoom
Is nou echt iedereen afgeknapt op het ontbreken van de traditionele singleplayer? Getuige het geringe aantal stemmen en reacties zou je denken van wel. Jammer want ik heb de game afgelopen weekend aangeschaft en ik ben verslaafd, iets wat ik al zeer lange tijd niet meer heb gehad met games.

GT Sport is tot in de puntjes afgewerkt. Dan heb ik het over de stijlvolle menu's, prachtige auto's, prachtige graphics, heerlijk (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) geluid en een aantal zeer toffe tracks. De matchmaking in het online gedeelte zit vernuftig in elkaar, je wordt bijna altijd ingedeeld bij mensen van ongeveer jouw niveau. Hierdoor zijn races ontzettend spannend, zelfs een strijd om bijvoorbeeld de 6e of 7e plek kan intens zijn.

Het gemis van de singleplayer....eigenlijk moet ik bekennen dat ik deze helemaal niet mis. Voorheen moest je altijd je rijbewijzen halen, van dat geld kon je een debiel autootje kopen. Hiermee ging je vervolgens racen tegen auto's die sneller waren dan de jouwe, als je je auto echter tunede werd het ontzettend eenvoudig om te winnen en had je totaal geen spannende races.
Ditmaal bestaat de singleplayer uit drie facetten: Rijbewijs, tracks leren kennen en missies. En het loont ook echt om dit te doen aangezien je hiermee auto's kan unlocken, credits kan verdienen, miles en ervaring kan opdoen. Ik vind het zeer strak in elkaar zitten.

Ja er zijn in verhouding weinig auto's en weinig banen, desalniettemin stoort het me absoluut nog niet. Want het racen zelf is namelijk heerlijk. Ik speel weliswaar met een gamepad maar binnenkort wil ik het met een stuurtje proberen. Een ongelooflijk gevoel voor detail en het is een genot om het camerastandpunt vanuit de cockpit te hebben. Maakt het allemaal nog net iets intenser.

Een cijfer plak ik hier pas op wanneer ik wat verder ben, maar ik ben tot nog toe ontzettend verrast in positieve zin. Wereldgame!

Laat ik het zo zeggen ... voorheen was het online vaak een drama. Ze hebben het nooit echt serieus aangepakt. Het was nooit eerlijk, Je kon gewoon van de weg gebeukt worden. Daarnast had je vaak last van trollen. (tegen het verkeer in rijden etc.) en het duurde een uur voordat je online kon racen. Beloning om verder te gaan was er ook niet. Daarnaast als je online wil spelen is een goed stuurtje inmiddels wel vereist. Kosten ook weer 350 euro ..

avatar van richiedoom
Rujar

Wat vind je zelf van de game? of nog niet gespeeld?
Voorheen kan ik niet over oordelen, ben zelf normaal gesproken niet een online gamer en speelde GT alleen singleplayer. Hier vind ik het online gedeelte tot nu toe erg goed dus dan zijn ze iig op dat punt al flink verbeterd als ik jouw reactie zo lees.

richiedoom schreef:
Rujar

Wat vind je zelf van de game? of nog niet gespeeld?

Ik heb hem niet gespeeld. Ik wacht liever op de offline versie (lekker casual) Ik denk wle dat ze het nu wel goed hebben aangepakt omdat het een E-sport met gaan worden.

Ik ben wel beniewud hoe ze omgaan met slechte coureurs die je van de weg af beuken.

SeptuSword
Matige game voor de race fanaat. Oorspronkelijk gehaald op de eerste dag van release, kwam je thuis van een koude kermis. Maar uiteindelijk met het idee dat het een soort 'e-sport' titel is en je eigenlijk voornamelijk online moet racen en dus niet een volwaardig Gran Turismo game is, was het toch ietsjes beter!

Online zijn de regels scherp en ik vind het super goed uitgevoerd. Je moet wel netjes en eerlijk rijden, niet elkaar van de track afbeuken of bochten afsnijden, overal krijg je een penalty voor. Geeft ook een super gevoel als iedereen zich eraan houdt en je tijdens het inhalen merkt dat je tegenstander je het moeilijk wilt maken maar wel zo eerlijk mogelijk.

Helaas is dit ook echt het enige wat de game voor mij te bieden heeft.. Vaste online races die ieder half uur te spelen zijn, je wint wat puntjes.. maar waar doe je het eigenlijk voor? Weinig belonend.

Visueel super realistisch, geluid armoedig slecht.. zoals je van een Gran Turismo game mag verwachten.

Nu twee lange sessies erop zitten en ik moet zeggen dat Gran Turismo Sport (GTS) me zeer goed bevalt. Heb hem eigenlijk voor een habbekrats gekocht nadat ik de YouTuber Super GT actief ben gaan volgen. De game zag er wel tof uit, maar mijn eerdere ervaring met circuit georiënteerde racers was dermate slecht dat ik er niet zo veel van had verwacht. Tot mijn grote verbazing heb ik er echt heel veel plezier mee.

Aan de ene kant leuk dat ik me ermee vermaak, maar aan de andere kant baal ik er ook van. GTS is echt zo'n game waar je tijd in moet stoppen voordat je er écht goed in bent en het echte werk begint online pas. Stiekem zou ik er best wel tijd in willen stoppen, maar ik heb ook nog zo'n grote collectie aan games liggen... Absoluut een luxe probleem en het zet je ook aan het denken om misschien meer te focussen op een paar games en af en toe eens een release mee te pakken waar je heel erg voor warm loopt.

Hallo Gran Turismo my old friend...deel 5 een heel klein beetje gespeeld, maar deel 1 en 2 vrij veel op de PS1.

Deze game had ik veel eerder moeten halen! Leuk om hier beter in te worden! Daarnaast kun je echt helemaal losgaan op het bestickeren van auto's, zelf plaatjes uploaden en die gebruiken, mogelijkheden zijn echt eindeloos en de resultaten zien er geweldig uit. Je kunt ook elkaars designs op je auto gebruiken en liken...net wat voor mij

Als ik dit zo leuk ga blijven vinden en er een nieuwe GT in de launch line up van de PS5 zit,heb ik straks zomaar een excuus om die Day 1 te gaan halen.

N.a.v. solidKevin's post wat filmpjes van youtuber Super GT gekeken laatst. Heel leuk.

Aantal aanpassingen gedaan die ik nog nooit eerder heb gedaan in racegames naar aanleiding van een video met beginnerstips om beter te worden. Voel me ineens weer een n00b, maar wel leuk om op deze manier skill op te bouwen :

- Ik keek altijd achter de auto, nu kijk ik op de motorkap
- Ben naar manual transmission gegaan. Daarmee kun je veel sneller, maar heb nu even moeite met remmen, schakelen en sturen tegelijk ipv alleen remmen en sturen. Ik vergeet soms op tijd te remmen, maar vaker nog om op tijd in te sturen
- Heb alle driving assists helemaal uitgezet, m.u.v. kegeltjes en voor nu de racelijn.

Speel trouwens gewoon met de controller. Ben wel nieuwsgierig hoe anderen hier de boel ingesteld hebben

- Ik keek altijd achter de auto, nu kijk ik op de motorkap

Ik zou aanraden om dan toch een racestuur aan te schaffen. (wel eentje in het duurdere segment) Een controller is gewoon minder met insturen en de knoppen werken minder intuïtief maar zijn ook aantoonbaar minder gevoelig. Goed kunnen racen zit hem juist in de kleine details.

Rujar schreef:

Ja dat lijkt me wel wat maar zit er helaas niet in momenteel qua leefruimte in huis

Las dat GT nog behoorlijk op controller besturing gericht is, ITT bv project cars dus ik probeer het nog ff zo

centurion81 schreef:

Hij is goed niet? Hij heeft een zeer aangename stem, goede content met hier en daar wat tips en af en toe ook een goede dosis (droge) humor.

Jaaa zeker! wel echt prettige kerel met leuke filmpjes!

Rujar schreef:

Ben hier even wat dieper ingedoken en lijkt beetje als volgt te zijn wbt de drie grote simracers van het moment:

Forza Motorsport 7: beste spelers spelen met controller
Gran Turismo Sport: beste spelers 50/50 stuurwiel/controller
Project Cars 2: beste spelers spelen met stuurwiel

M.a.w.: voor GT Sport lijk je de meest vrije keuze nog te hebben mocht je supergoed willen worden, bij PC2 ben je op een racestuur aangewezen en bij FM7 op je controller! Het verschilt dus wat per spel.

Qua immersie is een stuurwiel met pedaaltjes enzo natuurlijk de te prefereren optie =)

Forza Motorsport 7: beste spelers spelen met controller
Gran Turismo Sport: beste spelers 50/50 stuurwiel/controller
Project Cars 2: beste spelers spelen met stuurwiel

Wow niet gedacht dat GT Sport 50/50 zou zijn. Knap hoor!
Forza ansich wel want die leunt meer op arcade.

SeptuSword schreef:

Deels ben ik het hier nog mee eens, toch blijf ik bij de game terugkomen. Ik heb afgelopen tijd Forza 6 kapot gespeeld maar begon mij meer en meer te ergeren aan de A.I., waarbij je met inhalen gewoon aan de kant wordt gebeukt omdat ze zo geprogrammeerd zijn om op een spoor te blijven. Hier bij GT in het offline gedeelte gaat het er een stuk beter aan toe. Dan het online gedeelte, met Forza 7 zijn er geen scherpe regels, veel chipsvretende Amerikanen met een headset en shittalking. Remchecks zodat je cruciale fouten maakt. Ook dit heb je niet bij GT Sport.

Gek hoe 1 Gran Turismo voor de hele PS4 generatie beter is als "simulation racer" dan een trilogie van Forza 5, 6 en 7. Gran Turismo 7 komt er nu aan maar ik hoop toch wel dat ze hetzelfde concept blijven aanhouden voor het online racen en niet dezelfde fout maken als een Forza.

SeptuSword
Heb van de week een investering gedaan in een PlaySeat en verdomme wat geweldig. Stuurtje had ik altijd op mijn bureau vastzitten.. maar met een race stoel dat er echt voor bedoelt is en met de juiste zithouding.. man wat is dit ineens een fantastische game. Veel oefenen in missies en offline races en dan zo nu en dan een online wedstrijd pakken om te zien of ik al verbeterd ben. En zeer zeker!!! De lijnen worden steeds strakker, de tijden steeds korter.

De online regels met penalties zijn zo fijn, ik blijf erbij, dit is iets wat Gran Turismo echt uniek maakt tegenover ieder andere racegame op de markt. De lijnen waarin je geforceerd wordt om af te remmen, fantastisch. Je wordt goed gestraft als je gaat beuken en bochten vals neemt. Forza 7 online kan direct de prullenbak in.

Het moment dat ik iemand ingehaald heb en dan het gehijg in mijn nek voel, mijn best moet doen voor iedere bocht en uiteindelijk zit met een rode kop vol met spanning... Fantastisch.

SeptuSword
Dan toch even mijn laatste bericht hier. Monza, fantastische track en net voor het eerst die track online gespeeld. 12 spelers en ik ben verdorie 4e geworden. Klinkt spannender dan het is, ik begon als 9e en een stuk of 3 man vlogen de bocht uit. Heb toch nog 2 man kunnen inhalen. Voor mij is het 'simulatie' racen nog vrij fris allemaal. Zit vol met adrenaline als alle oefening uitbetaald in nette bochten en situaties om je tegenstander in te halen.

Je merkt overigens wel een groot verschil tussen een tegenstander die met een controller speelt of met een stuur (zoals ik). Die met de controller maakt constant correcties aan het stuur om recht te rijden, dat is alles behalve comfortabel om naar te kijken als je erachter rijdt. Bang dat die mij er zomaar vanaf beukt met inhalen. Die met een stuur rijdt nette rechte lijnen zonder correctie tikjes.

Op deze site kun je echt al je stats vinden van wat je hebt gedaan in GT Sport, als stats-gek vind ik dit zelf nogal leuk en krijg er zin van om weer verder te spelen

Stats | Gran Turismo Sport | kudosprime.com

Stats | Gran Turismo Sport | kudosprime.com

Tof om te zien idd! Alleen is er iets mis met mijn stats. Ik heb 2 PS4.. 1 aangesloten op het stuur met stoel en de ander in de woonkamer. Soms wissel ik af met GT op de bank of achter het stuur. Het staat nu al tijden vast op 20 uur... Ook campagne zit op 77% ipv 68%.

SeptuSword schreef:

Ik ook even een bragmomentje: net online eerste top 5 klassering gehaald, met controller, op Willow Springs...wel N200 categorie slechts maar toch, gestart als 9e..al snel 6e en toen poos in niemandsland gereden om in de laatste bocht nog iemand die eruit vloog te passeren

Gaaf spel blijft het hè, haha

Hoppaaa en de game klikt, alhoewel ik het echt al briljant vond, nog wat meer! Nog geen wereldprestaties, maar rijd wel mooie middenmootraces in de Daily Race Gr4 deze week, Ook voor het eerst zonder tractiecontrole. Nog wel in een 4WD (My trusty Lamborghini Huracan, heb even een scapes-foto gemaakt: Klik ), maar dat mag de pret niet drukken. Ook echt non-stop hoge concentratie nodig want één keer te laat remmen of een stuurfoutje en je bent gezien.

Hield altijd al van racegames maar echt nog nooit zo intens ervan genoten. Enige nadeel is dat ik geen zin meer heb om nog eender welke andere racegame uit te gaan proberen omdat ik zo goed als zeker weet dat ik het minder ga vinden

Geen grapje: Gran Turismo wordt een olympische sport!!

Gran Turismo Is Now an Official Olympic Sport | The Drive - thedrive.com

Ga je poginkje wagen, paulisdik?

go for it, centurion81!! Maak Gamesmeterland trots!

avatar van paulisdik
centurion81 schreef:
Geen grapje: Gran Turismo wordt een olympische sport!!

Gran Turismo Is Now an Official Olympic Sport | The Drive - thedrive.com

Ga je poginkje wagen, paulisdik?

Het is het overwegen waard haha, gelijk maar weer wat trainingsuurtjes er tegenaan gooien

Oude Observator
Door alle commotie rond het binnenkort te verschijnen GT7 deze vanmorgen eens aangeslingerd. Jaar geleden gekocht, nooit gespeeld.

Oh wat is dit lekker chill. Gewoon wat cruisen, heerlijk. En oogverblindend mooi natuurlijk, iets waar de Gran Turismo reeks een patent op heeft.

Oude Observator
Gran Turismo 3: A-Spec was de eerste Playstation 2 game die ik in bezit had en is om meerdere redenen één van mijn favoriete games allertijden. Daarnaast heb ik ook deel 2 en deel 4 uitvoerig gespeeld. Noem me dus gerust een veteraan van de serie, ook al heb na deel 4 geen nieuwe releases gespeeld. Tot gisteren.

Gran Turismo Sport wijkt in vele opzichten af van de voorgangers, zoals iedereen weet ligt de focus ditmaal op E-sport en niet op de single-player. Voor mij persoonlijk is dat een keuze die ik betreur, aangezien ik binnen deze reeks altijd het liefst de Gran Turismo Mode gespeeld heb en ik niet altijd evenveel animo voel om online te spelen. Nu, er zijn dankzij diverse updates tal van single-player opties toegevoegd. Het huidige product verschilt dus danig van wat men in 2017 op de mensheid losliet. Voor elk wat wils dus, want ook al heeft Gran Turismo misschien een ander gelaat gekregen, het racen is als vanouds nog steeds een waar genot.

Wat ik enorm weet te waarderen is het feit dat je gestimuleerd wordt om ‘netjes’ te rijden. Met andere woorden: op het wegdek blijven en de tegenstander niet in de vangrails katapulteren wordt beloond. Het versterkt voor mij het spelplezier aanzienlijk aangezien het zo bevredigend voelt om aan hoge snelheid doorheen de bochten te glijden, terwijl je wel de regels van de kunst en hoffelijkheid in acht moet nemen.

Over bochtenwerk gesproken, de gameplay is wederom om duimen en vingers bij af te likken. Iedere wagen voelt uniek aan en iedere fout die je maakt voelt ook aan als jouw fout, een fout die perfect had kunnen vermeden worden indien je jouw zaakjes wat beter op orde zou hebben. Lees: oefening baart kunst. De groeimarge is ook schier oneindig, wat voor mij altijd een pluspunt is. Je kan eindeloos blijven schaven aan jouw vaardigheden om toch die extra honderdste van een seconde af jouw tijd te krijgen.

De online-races zijn trouwens ongemeen intens, ik kan me makkelijk voorstellen dat mensen hun hart kunnen blijven ophalen aan de zenuwslopende wedstrijden die deze game te bieden heeft. Tel daar de onwaarschijnlijk mooie graphics bij op en je hebt een Gran Turismo game die met de borst vooruit tussen zijn broertjes mag staan.

Nu, als jullie me willen excuseren, ik ga met mijn Dodge Challenger R/T ’70 op Lagunca Seca nog even van de zonsondergang genieten.

Ik kreeg de game bij mijn PSVR headset. Ik vind de Gran Turismo games altijd gaaf, maar deze zou ik normaal gesproken overslaan omdat het voornamelijk online gefocust is. Echter is er inmiddels ook een single player mode toegevoegd en die zuigt.

Er is geen enkele vorm van progressie. Alleen een hele hoop losse races en challenges. Zo is na een paar uur de lol er wel vanaf eigenlijk. Ook zijn het vooral rijdende starts en dat vind ik ook niet echt denderend.

Dus ik naar online gehopped want daar draait het ten slotte om, maar op 3 daily races na wordt het niet meer ondersteunt nu GT7 uit is. Dus de rek was er al rap uit.

Jammer want het racen zelf als sim is wel erg leuk en werkt best tof, maar ik heb eigenlijk een game nu waar ik niet zoveel aan vind.

En de VR mode is helaas niet zo spannend. Het ziet er wazig uit en is alleen 1 vs 1. Dan kan je beter driveclub spelen in VR ook al is die game nog een stuk slechter qua graphics.

Al met al het is eigenlijk gewoon een toffe game qua gameplay alleen de content staat me niet aan.

De online servers gaan plat, lastig voor een always online game. Gelukkig heeft Polyphony in de allerlaatste GT Sport patch ooit offline saves mogelijk gemaakt, waardoor je de game, die ook niet meer in de PS Store te koop zal zijn, altijd nog offline kunt spelen:

bron: pushsquare:
"Gran Turismo Sport, controversially, tied save files to a server – raising understandable preservation concerns, in addition to an abundance of other issues. However, as Polyphony Digital has terminated the title’s online services, it’s released one final patch which will allow existing owners to save their progress offline, effectively ensuring the title can continue to be enjoyed despite the server switch-off."