Gran Turismo Sport (2017)

Alternatieve titel: Gran Turismo Sport Spec II

PlayStation 4 / PlayStation VR
Racing

Ontwikkeld door Polyphony Digital
Uitgegeven door Sony

Dit spel in de Gran Turismo -reeks telt drie spelmodi, welke zowel online als offline speelbaar zijn: Campaign, Sports mode en Arcade mode. Je kunt racen op 27 circuits verdeeld over negentien locaties. Daarnaast heb je de keuze over meer dan 130 auto's, zoals een Ford Mustang Group B Rally Car, Toyota FT-1 Vision GT Group 3 en Peugeot 908 HDi FAP LMP1.

Ze willen inzetten op E-sports .... mogen ze toch echt iets gaan verzinnen om al die idoten (spookrijders, beukers) te gaan weren en iet te doen aan aan al die wachttijden.

avatar van richiedoom
Is nou echt iedereen afgeknapt op het ontbreken van de traditionele singleplayer? Getuige het geringe aantal stemmen en reacties zou je denken van wel. Jammer want ik heb de game afgelopen weekend aangeschaft en ik ben verslaafd, iets wat ik al zeer lange tijd niet meer heb gehad met games.

GT Sport is tot in de puntjes afgewerkt. Dan heb ik het over de stijlvolle menu's, prachtige auto's, prachtige graphics, heerlijk (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) geluid en een aantal zeer toffe tracks. De matchmaking in het online gedeelte zit vernuftig in elkaar, je wordt bijna altijd ingedeeld bij mensen van ongeveer jouw niveau. Hierdoor zijn races ontzettend spannend, zelfs een strijd om bijvoorbeeld de 6e of 7e plek kan intens zijn.

Het gemis van de singleplayer....eigenlijk moet ik bekennen dat ik deze helemaal niet mis. Voorheen moest je altijd je rijbewijzen halen, van dat geld kon je een debiel autootje kopen. Hiermee ging je vervolgens racen tegen auto's die sneller waren dan de jouwe, als je je auto echter tunede werd het ontzettend eenvoudig om te winnen en had je totaal geen spannende races.
Ditmaal bestaat de singleplayer uit drie facetten: Rijbewijs, tracks leren kennen en missies. En het loont ook echt om dit te doen aangezien je hiermee auto's kan unlocken, credits kan verdienen, miles en ervaring kan opdoen. Ik vind het zeer strak in elkaar zitten.

Ja er zijn in verhouding weinig auto's en weinig banen, desalniettemin stoort het me absoluut nog niet. Want het racen zelf is namelijk heerlijk. Ik speel weliswaar met een gamepad maar binnenkort wil ik het met een stuurtje proberen. Een ongelooflijk gevoel voor detail en het is een genot om het camerastandpunt vanuit de cockpit te hebben. Maakt het allemaal nog net iets intenser.

Een cijfer plak ik hier pas op wanneer ik wat verder ben, maar ik ben tot nog toe ontzettend verrast in positieve zin. Wereldgame!

Laat ik het zo zeggen ... voorheen was het online vaak een drama. Ze hebben het nooit echt serieus aangepakt. Het was nooit eerlijk, Je kon gewoon van de weg gebeukt worden. Daarnast had je vaak last van trollen. (tegen het verkeer in rijden etc.) en het duurde een uur voordat je online kon racen. Beloning om verder te gaan was er ook niet. Daarnaast als je online wil spelen is een goed stuurtje inmiddels wel vereist. Kosten ook weer 350 euro ..

avatar van richiedoom
Rujar

Wat vind je zelf van de game? of nog niet gespeeld?
Voorheen kan ik niet over oordelen, ben zelf normaal gesproken niet een online gamer en speelde GT alleen singleplayer. Hier vind ik het online gedeelte tot nu toe erg goed dus dan zijn ze iig op dat punt al flink verbeterd als ik jouw reactie zo lees.

richiedoom schreef:
Rujar

Wat vind je zelf van de game? of nog niet gespeeld?

Ik heb hem niet gespeeld. Ik wacht liever op de offline versie (lekker casual) Ik denk wle dat ze het nu wel goed hebben aangepakt omdat het een E-sport met gaan worden.

Ik ben wel beniewud hoe ze omgaan met slechte coureurs die je van de weg af beuken.

avatar van SeptuSword
Matige game voor de race fanaat. Oorspronkelijk gehaald op de eerste dag van release, kwam je thuis van een koude kermis. Maar uiteindelijk met het idee dat het een soort 'e-sport' titel is en je eigenlijk voornamelijk online moet racen en dus niet een volwaardig Gran Turismo game is, was het toch ietsjes beter!

Online zijn de regels scherp en ik vind het super goed uitgevoerd. Je moet wel netjes en eerlijk rijden, niet elkaar van de track afbeuken of bochten afsnijden, overal krijg je een penalty voor. Geeft ook een super gevoel als iedereen zich eraan houdt en je tijdens het inhalen merkt dat je tegenstander je het moeilijk wilt maken maar wel zo eerlijk mogelijk.

Helaas is dit ook echt het enige wat de game voor mij te bieden heeft.. Vaste online races die ieder half uur te spelen zijn, je wint wat puntjes.. maar waar doe je het eigenlijk voor? Weinig belonend.

Visueel super realistisch, geluid armoedig slecht.. zoals je van een Gran Turismo game mag verwachten.

avatar van solidKevin
Nu twee lange sessies erop zitten en ik moet zeggen dat Gran Turismo Sport (GTS) me zeer goed bevalt. Heb hem eigenlijk voor een habbekrats gekocht nadat ik de YouTuber Super GT actief ben gaan volgen. De game zag er wel tof uit, maar mijn eerdere ervaring met circuit georiënteerde racers was dermate slecht dat ik er niet zo veel van had verwacht. Tot mijn grote verbazing heb ik er echt heel veel plezier mee.

Aan de ene kant leuk dat ik me ermee vermaak, maar aan de andere kant baal ik er ook van. GTS is echt zo'n game waar je tijd in moet stoppen voordat je er écht goed in bent en het echte werk begint online pas. Stiekem zou ik er best wel tijd in willen stoppen, maar ik heb ook nog zo'n grote collectie aan games liggen... Absoluut een luxe probleem en het zet je ook aan het denken om misschien meer te focussen op een paar games en af en toe eens een release mee te pakken waar je heel erg voor warm loopt.

Hallo Gran Turismo my old friend...deel 5 een heel klein beetje gespeeld, maar deel 1 en 2 vrij veel op de PS1.

Deze game had ik veel eerder moeten halen! Leuk om hier beter in te worden! Daarnaast kun je echt helemaal losgaan op het bestickeren van auto's, zelf plaatjes uploaden en die gebruiken, mogelijkheden zijn echt eindeloos en de resultaten zien er geweldig uit. Je kunt ook elkaars designs op je auto gebruiken en liken...net wat voor mij

Als ik dit zo leuk ga blijven vinden en er een nieuwe GT in de launch line up van de PS5 zit,heb ik straks zomaar een excuus om die Day 1 te gaan halen.

N.a.v. solidKevin's post wat filmpjes van youtuber Super GT gekeken laatst. Heel leuk.

Aantal aanpassingen gedaan die ik nog nooit eerder heb gedaan in racegames naar aanleiding van een video met beginnerstips om beter te worden. Voel me ineens weer een n00b, maar wel leuk om op deze manier skill op te bouwen :

- Ik keek altijd achter de auto, nu kijk ik op de motorkap
- Ben naar manual transmission gegaan. Daarmee kun je veel sneller, maar heb nu even moeite met remmen, schakelen en sturen tegelijk ipv alleen remmen en sturen. Ik vergeet soms op tijd te remmen, maar vaker nog om op tijd in te sturen
- Heb alle driving assists helemaal uitgezet, m.u.v. kegeltjes en voor nu de racelijn.

Speel trouwens gewoon met de controller. Ben wel nieuwsgierig hoe anderen hier de boel ingesteld hebben

- Ik keek altijd achter de auto, nu kijk ik op de motorkap

Ik zou aanraden om dan toch een racestuur aan te schaffen. (wel eentje in het duurdere segment) Een controller is gewoon minder met insturen en de knoppen werken minder intuïtief maar zijn ook aantoonbaar minder gevoelig. Goed kunnen racen zit hem juist in de kleine details.

Rujar schreef:

Ja dat lijkt me wel wat maar zit er helaas niet in momenteel qua leefruimte in huis

Las dat GT nog behoorlijk op controller besturing gericht is, ITT bv project cars dus ik probeer het nog ff zo

avatar van solidKevin
centurion81 schreef:

Hij is goed niet? Hij heeft een zeer aangename stem, goede content met hier en daar wat tips en af en toe ook een goede dosis (droge) humor.

Jaaa zeker! wel echt prettige kerel met leuke filmpjes!

Rujar schreef:

Ben hier even wat dieper ingedoken en lijkt beetje als volgt te zijn wbt de drie grote simracers van het moment:

Forza Motorsport 7: beste spelers spelen met controller
Gran Turismo Sport: beste spelers 50/50 stuurwiel/controller
Project Cars 2: beste spelers spelen met stuurwiel

M.a.w.: voor GT Sport lijk je de meest vrije keuze nog te hebben mocht je supergoed willen worden, bij PC2 ben je op een racestuur aangewezen en bij FM7 op je controller! Het verschilt dus wat per spel.

Qua immersie is een stuurwiel met pedaaltjes enzo natuurlijk de te prefereren optie =)

Forza Motorsport 7: beste spelers spelen met controller
Gran Turismo Sport: beste spelers 50/50 stuurwiel/controller
Project Cars 2: beste spelers spelen met stuurwiel

Wow niet gedacht dat GT Sport 50/50 zou zijn. Knap hoor!
Forza ansich wel want die leunt meer op arcade.