Sid Meier's Civilization VI (2016)

Alternatieve titel: Civilization 6

PC / Macintosh / Nintendo Switch / Apple iOS / PlayStation 4 / Xbox One
Strategy

Ontwikkeld door Firaxis
Uitgegeven door 2K

Civilization VI introduceert nieuwe manieren om je rijk te verspreiden over de wereld. Steden zullen zich nu fysiek uitbreiden over de kaart, actief onderzoek in technologie en cultuur zorgt voor nieuwe mogelijkheden en concurrerende leiders zullen hun eigen agenda nastreven op basis van hun historische kenmerken. Bouw je rijk uit tot een wereldmacht en focus je op een van de vijf wegen naar de overwinning.

avatar van MrPunk
Ben ontzettend hyped voor de nieuwe Civ!

Ik ben matig benieuwd. Om eerlijk te zijn ben ik nog lang niet toe aan een nieuwe Civ. V speel ik nog met regelmaat en Beyond Earth heb ik zelfs veel te weinig gespeeld - dus het is voor mij nog een klein beetje te vroeg.

avatar van MrPunk
dus het is voor mij nog een klein beetje te vroeg.
Can you stand the test of time?

Ik heb net Brave New World aangeschaft dus ik kan ook nog even vooruit .

Nieuwe Civ is in ieder geval altijd mooi. Ben ook benieuwd naar de veranderingen, vooral de nieuwe opties voor de steden spreken mij aan.

avatar van Eliandjiee
Het wordt maar eens tijd dat ik deze franchise eens ga checken. Wellicht door te beginnen met deeltje IV of V.

avatar van MrPunk
Civ IV is wel een van de betere, heb hem zelf nooit gespeeld - ik ben zelf van een latere generatie - maar de reviews en dergelijke zijn wel veruit positiever over deel 4 dan deel 5.

Ik zou net voor V gaan. Maar wel in zijn geheel, dus met beide uitbreidingen. Het oogt een stuk overzichtelijker en is gebruiksvriendelijker dan 4, zonder iets in te boeten aan mogelijkheden. Dus ideaal als instap.

avatar van Thomas83
De nieuwe verbeteringen klinken wel weer aardig. Dat doet de serie toch altijd wel goed volgens mij (heb Civ V nog altijd niet gespeeld). Wel hilarische censuur in de trailer.

avatar van threeohthree
'Moderne kunst'

avatar van MrPunk
De leider van Amerika gaat Theordore Roosevelt worden. De unieke units en buildings die ze krijgen zijn de P-51 Mustang, de Rough Rider en de Film Studio. De screenshots die hierbij te zien zijn, zien er voor mij al veelbelovend uit!

Theodore Roosevelt leads the Americans in Civilization VI

Sinner schreef:

Stiekem was, en ben, ik nog altijd niet toe aan een nieuw deel. Maar aangezien hij deze maand deel uitmaakt van de Humble Bundle Monthly toch maar netjes (early unlock) een potje of 2 gedaan (toch 15 uurtjes mee bezig geweest tot nog toe).

En ja hoor. De 'nog-1-beurt-en-dan-ga-ik...oh het is al drie uur s'nachts' verslaving is er als vanouds weer. Grafisch vind ik het bijzonder leuk uitzien. En bepaalde dingen zijn toch weer net wat aangepast en/of gestreamlined (niet per se versimpeld) om het interessant te houden. Zo verdwijnt een builder/worker na een aantal projecten - en heb je in dit spel ook zogenaamde districten die je kan bouwen (trading district bvb of marketing district) rondom je steden die naargelang waar je ze plaatst ook hun eigen toegevoegde waardes hebben. Zorgt er toch voor dat je wat meer planning nodig hebt om je steden heen. Ook heeft het hoofdstuk 'Cultuur' een heel eigen skilltree gekregen waarmee je je eigen politieke agenda en dus ook bonussen kan unlocken.

Denk dat ik hier ook aardig wat uurtjes in zal stoppen over de komende jaren.

16 november komt ie uit voor de Switch!

avatar van markwiering
Is dit spel vergelijkbaar met Spore: Galactic Adventures (2009)" target="_blank">Spore: Galactic Adventures (2009) ?

Want het doel is min of meer hetzelfde: een beschaving opbouwen, uitbreiden en wereldheerser worden. Alleen in Spore: Galactic Adventures (2009) begin jij als cel en eindig jij als ruimtevaarder. Volgens mij begint Sid Meier's Civilization VI (2016) later en eindigt het eerder, maar ik zie hier toch een parallelle lijn in.

De opening van dit spel is mooi opgezet, maar het laat helemaal niks van het spel zien. Ik wil juist een indruk krijgen van wat ik kan verwachten als ik het spel begin te spelen.

Erg teleurstellend, dit.

In de aanbieding voor de Switch voor een geeltje.

Ik overweeg 'm wel eerlijk gezegd.

Momenteel is deze gratis in de Epic Game Store te krijgen! Tijdje terug was Talos Principle gratis, pas was GTA5 gratis en nu kan Civilization er ook bij. Ze zijn lekker bezig daar.