Call of Duty: Infinite Warfare (2016)

PlayStation 4 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Infinity Ward
Uitgegeven door Activision

Het verhaal speelt zich af in de verre toekomst, waar de natuurlijke bronnen van de Aarde inmiddels volledig uitgeput zijn. Dit zet landen ertoe aan om samen de U.N.S.A. (United Nations Space Alliance) op te richten. Deze organisatie behandelt alles wat te maken heeft met exploratie in de ruimte en het vergaren van grondstoffen uit verre koloniën. De onschatbare waarde van deze koloniën, trekt echter de aandacht van diverse militia, die de macht over deze willen overnemen. Om de zaken te bemoeilijken, heeft zich ook nog een factie van de U.N.S.A. afgescheiden, inmiddels bekend als de S.D.F. (Settlement Defense Force). Na een onverwachte aanval van de S.D.F. op de U.N.S.A. verkeert de Aarde op de rand van een oorlog, die ver buiten de planeet voelbaar zal zijn. Als Tier 1 Special Op van de U.N.S.A. is het jouw taak om de S.D.F. af te stoppen.

JacoBaco schreef:
De volgende Call of Duty zou zich zomaar (volledig) kunnen gaan afspelen in Vietnam. Uiteraard is er nog niets bevestigd. Nog maar een jaar te gaan en Sledgehammer Games is al dik 2 jaar bezig met deze nieuwe CoD, dus binnenkort -begin volgend jaar denk ik- zullen we het zeker weten.

Next Call of Duty Set During Vietnam? - screenrant.com

Toch wel in een Vietnam met robots en drones neem ik aan? Anders zou Ca$h of Duty wel heel erg van hun padje afwijken.

avatar van JacoBaco
Ajax&Litmanen1
Je vergeet de aliens. Want halverwege de game komt er natuurlijk een alien invasion.

avatar van StayVisible
JacoBaco schreef:

Next Call of Duty Set During Vietnam? - screenrant.com

Kijk daar zit ik nou wel op te wachten, eindelijk een goede Vietnam shooter(?)
We wachten af...

StayVisible schreef:

Kijk daar zit ik nou wel op te wachten, eindelijk een goede Vietnam shooter(?)
We wachten af...

Het refereert denk ik meer naar de oude gameplay / multiplayer. De beste MP is wat mij betreft Black Opps. Sowieso is Treyarch de beste COD ontwikkelaar.

Volgens mij moet je het gewoon ieder jaar afwisselen. Een jaar games zoals deze en het jaar daarop gewoon tegenwoordige/verleden tijd zonder al die jumps en snellere gameplay. Dan kan men ook een beetje kiezen. Een goede MP kan je makkelijk 2 jaar spelen.

avatar van JacoBaco
Rujar schreef:

Volgens mij refereert het naar een game welke in ontwikkeling was door Sledgehammer Games. Een oorlogsgame wat zich af zou spelen in Vietnam.. Het vermoeden is dus dat ze dit alsnog hebben opgepakt voor de aankomende COD 2017.

avatar van rudiger
Ik vind het eerste gedeelte van het spel nog meevallen waar het zich in de stad afspeelt maar daarna tenenkrommend in de ruimte , enigste lichtpuntje was dat ik Lewis Hamilton tegen kwam , haha ook zijn stem was sprekend , daarna afzetten en snel vergeten deze meuk .

Ze hebben er van geleerd, de nieuwe CoD dit jaar gaat terug naar de roots, vermoedelijk WO II. Ze hebben gemerkt dat die modern space robot bullshit van ze uitgekotst wordt.

Activision legt uit waarom Call of Duty terug naar roots gaat | Power Unlimited - pu.nl

Misschien wordt deze reeks dan weer eens een beetje interessant. Moet deze Infinite Warfare over een half jaar nog wel voor een tientje eens spelen.

Hij is nu te krijgen voor ongeveer 25 euro...
voor die prijs kan ik hem wel proberen toch ?

avatar van The_CrY
Tsja, overal klaagt men over het futuristische van de recentere titels in de Call of Duty serie, maar zelf heb ik er geen probleem mee. Als science fiction liefhebber kwam ik in de single player campaign goed aan mijn trekken. Ik voelde me kapitein van de Enterprise, achterna jager van TIE fighters, en toch nog in een Michael Bay actiefilm spelend, want wat is een CoD campaign nou zonder die cinematische ervaring? Je moet niet verwachten dat je dingen mag doen waar je je hersens bij mag gebruiken, maar af en toe is het heerlijk om je even over te geven aan een achtbaanrit met geweldige graphics en een zeer onderhoudend verhaal. De karakters in het verhaal zijn niet heel sterk, maar toch vrij sympathiek, en in tegenstelling tot bij Advanced Warfare uit 2014 kreeg ik toch zeker wel een band met ze. Vooral Kit Harington als Admiral Kotch is een coole villain. De missies zelf waren gevarieerd op land en in de ruimte. Ditmaal kon je vanuit je schip steeds kiezen welke missie je wilde doen. Als je er dus geen zak aan vindt kun je een enorme shortcut maken.

De setting bleek creativiteit te inspireren bij Infinity Ward. Je hebt toegang tot een scala aan gadgets en wapens en tegen mijn verwachting in zat ik af en toe echt even te kijken hoe vet ze wel niet waren. Net als bij AW heb je weer een stel geinige graten, zoals anti-grav, shock, seeker, foam, en de normale frag grenades. Ze functioneren precies zoals de namen doen suggereren en zijn leuk om mee te variëren. Tevens kun je robots hacken met een hackertool, drones oproepen om je te helpen, en een draagbaar schild uit je mouw schudden. Qua wapens heb je natuurlijk je standaard machinegeweertjes, pistooltjes, shotguns, en rocket launchers, en naast varianten die een soort plasma schieten heb je de Eraser, welke met een tof effect grote ravages aanricht; de F Spar Torch, welke functioneert als een soort energie-vlammenwerper; en de P-Law, een allesvernietigend wapen welke je helaas maar een enkele keer kunt gebruiken. Alles kun je modificeren met upgrades, evenals je ruimteschip, en hoe meer missies je doet, hoe meer je vrijspeelt. Ditmaal kun je ook steeds je eigen loadout zelf samenstellen, wat een fijne afwisseling was vergeleken met AW.

Het blijft natuurlijk Call of Duty en het zou leuker geweest zijn als je deze gadgets en wapens kon gebruiken in een custom mappack of iets dergelijks waar je zelf de baas bent en niet Infinity Ward, maar voor een lineaire, cinematische single player campaign vond ik dit een erg toffe ervaring. Multiplayer waag ik me van de week nog wel een keer aan. De volgende gaat weer naar de Tweede Wereldoorlog, heb ik begrepen, maar dat is niet mijn setting, dus ik moet nog zien of ik daar aansluit. Voor sci-fi fans is dit in ieder geval de CoD om te spelen.

Vorige week gekocht en nu al een paar missies uitgespeeld. Moet zeggen dat het leuker is dan gedacht. Ik was vooral na Black Ops III helemaal klaar het die high-tech futuristische shit, vooral omdat het schieten op robots en mechs doodsaai is. Hebben ze hier veel beter verdeeld, grootste deel van je vijanden zijn gewoon soldaten gelukkig. En ik heb het gevoel veel meer vrijheid te hebben in missies, maar ook in missies waarin je een straaljager bestuurd. En de space-setting is ditmaal ook beter uitgewerkt (maar ben erg blij dat de volgende CoD in WO II is), de singleplayer is vrij intens. Wel onnodig dat je zelf missies kan bepalen en de uitrusting moet uitzoeken. Heb liever dat ik bij zulke achtbaanritjes gewoon 1 lijn volg, bepaald door de maker.

Een weekje of twee terug heb ik deze game voor een zacht prijsje (€15) kunnen halen, anders zou ik het ook niet hebben gedaan want eigenlijk ben ik wel klaar met Call of Duty in de toekomst, waar de laatste delen uit de franchise over gaan. Zeker Black Ops 3 was tergend kut, met dat geknal op suffe mechs, drones en robots. De multiplayer interesseert me niet, zombies idem; ik zoek een goede singleplayer campagne en verwachtte dus ook niet al te veel van deze Infinite Warfare. Maar daar zat ik gelukkig naast en zo werd het nog best goed besteed geld.

Eigenlijk heeft deze IW de meeste minpunten wel weggewerkt uit Black Ops 3. Sowieso schiet je maar af en toe nog een mech omlaag en zijn de meeste tegenstanders gewoon soldaten van de vijand. Maakt het meteen een heel stuk aangenamer, want puur als shooter stelt CoD zelden teleur. Ook in IW knal je weer heerlijk door diverse locaties heen met een best tof wapenarsenaal. Ook de omgevingen zijn verbetert. Nu voelt de toekomst ook echt als een space-setting aan met enorme ruimteschepen en nieuwe planeten. Zelf mag je ook regelmatig een straaljager in, wat dat gevoel versterkt. Je krijgt tijdens ruimte-veldslagen zelf de vrijheid om te vliegen waar je wil en dat is zeker in het begin best tof. Maar ze slaan er helaas mee door en als je aan je tiende veldslag begint dan is het weer saai. Dan heb je het locken en afschieten van andere staaljagers weer gezien. Niet echt een pluspunt dus. En ik vond het slot van het verhaal een beetje als een nachtkaars uitgaan, was niet echt episch of opvallend.

Sowieso is de gameplay nogal repetitief, maar daar heeft de CoD reeks al jaren last van. Gelukkig ligt het tempo hoog en is het verhaal redelijk standaard gehouden. Als er eens een personage dood gaat doet me dat ook helemaal niks in een game als deze. Dat was bij een recente spelervaring als Life is Strange wel anders. Maar goed, dit speel je om te knallen en dat onderdeel werkt gewoon prima. Je mag ook zelf bepalen welke missies je speelt en welke wapens je mee neemt. Dat staat me nooit aan in shooters. Ik volg gewoon liever dan het pad wat de ontwikkelaars voor me hebben bedacht. Ik heb zulke vrijheid in een shooter niet nodig, dan speel ik wel iets als GTA als ik dat graag wil. Visueel is de game trouwens prachtig, met enorme objecten, de nodige diversiteit in gebieden en prachtige zaken als lichtinval en explosies. Ook het geluid is absoluut top. Ik heb geen spijt van de koop, maar kijk wel veel meer uit naar Call of Duty: WWII. Dat is echt mijn setting en als ze dat weer kunnen mixen met een spectaculaire achtbaanrit, dan rehabiliteert de franchise zich best aardig. We gaan het zien.

(Kleine) 3.5*

Ajax&Litmanen1 schreef:
(...) Je mag ook zelf bepalen welke missies je speelt en welke wapens je mee neemt. Dat staat me nooit aan in shooters. Ik volg gewoon liever dan het pad wat de ontwikkelaars voor me hebben bedacht. (...)

Grappig, dit is echt de eerste keer dat ik iemand dit zie zeggen.

Zeg ik dan echt iets heel geks? Ik vind een serie als CoD juist geschikt voor een lineaire benadering. Je krijgt in de levels ook nauwelijks vrijheid, dus waarom daarbuiten wel?

Is weer anders bij series als GTA of The Witcher, waar je je gewoon in een volledige wereld begeeft. Daar is vrijheid juist wel een enorm pluspunt.

avatar van Dragonslayer

Grappig, dit is echt de eerste keer dat ik iemand dit zie zeggen.

Soms heb ik ook wel eens behoefte aan een game waar je even lekker hersenloos kan schieten in een route die al voor je uitgestippeld is.

avatar van The_CrY
Oh, ik heb het zelf ook wel af en toe. Zo nu eens Call of Duty for een feelgood cinematische ervaring waar je echt alleen maar met schieten bezig bent. Maar bewust voor zo'n ingekaderde single player campaign kiezen, of toegeven dat je dit prefereert boven een shooter die je aan het werk zet (dan denk ik aan DOOM, bijvoorbeeld), dat is een mening die ik niet vaak vertegenwoordigd zie. Maar goed, ik heb dan ook niet zoveel shooter-spelende vrienden, dus daar kan het aan liggen.

The_CrY schreef:

Waar ergens zeg ik dat ik een ingekaderde shooter verkies boven een shooter met vrijheid? Het past gewoon niet bij elke game. Bij pakweg Far Cry als shooter past het wel.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Hier zeg je dat toch? Of lees ik het nou verkeerd?

Ok, tikje onhandig verwoord. Ik zoek in een shooter beperkt vrijheid in een singleplayer verhaal. Bij CoD ieder geval niet, omdat de hele game gewoon generiek en gekaderd is. Die schijn-vrijheid boeit me dan niet.

avatar van Delloo
Wat een vreselijk irritant persoon is die Commander Nick Reyes zeg.
Het prototype van een stoere Amerikaanse soldaat met oneliners. Hoe hij ook zijn medesoldaten aanspreekt, zoals Salt voor Salter. Ik vind hem zo overacting dat hij me heftig irriteert.
Heb alleen de singleplayer van deze CoD gespeeld. Multiplayer interesseert me niet. Ik vind de game erg matig. Die futuristische werelden zijn lang zo niet boeiend als WW2 of WW1 .
En dan blijft ook het beeld nog regelmatig een seconde of zo stil staan op mijn XBox one tijdens het spelen.

avatar van Delloo
Zojuist de Singleplayer uitgespeeld. Mijn waardering is toch iets toegenomen naar 2,5. De gevechten als FPS zijn best leuk, maar de gevechten met de vliegtuigen vond ik veel minder leuk. Ik vind deze game zeker geen aanrader. Tot nu toe met stip de slechtste CoD die ik ben tegengekomen.