Battlefield 1 (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Digital Illusions

Ervaar de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog op een enorme schaal. Vecht in de smalle straten van bezet Frankrijk, de bergen van de Alpen en de Arabische woestijnen. Ontdek een nieuwe wereld in oorlog in de singleplayer campaign, of speel online tegen 64 spelers, en pas je aan diverse omgevingsgevaren en verwoestingen.

Best wel naar BF 1 uitgekeken, eindelijk weer eens een shooter zonder robots, toekomstige oorlogsvoering en wall-runs. Echt zo klaar met die shit, bah. De meeste shooters die een historische periode kozen namen meeste WO II of Vietnam, des te meer credits dat BF 1 hier nog verder terug durft te gaan naar de allereerste wereldoorlog. Een oorlog die in de geschiedenisboeken in Nederland niet overdreven veel aandacht krijgt, omdat we gelukkig er buiten bleven, maar het was wel een hele boeiende oorlog. De eerste oorlog met vliegtuigen, met loopgraven en met gifgas. Ik weet er wel het een en ander van, maar dat is puur omdat ik geschiedenis boeiend vind. Al ligt mijn interesse veel meer bij WO II, maar niettemin tof om eens een shooter in dit tijdperk te spelen.

De campagne mag er ieder geval wezen; erg divers met verhaallijnen aan het front, in de lucht en op het paard in de woestijn. Op zich wel een heel aardig concept dat je gewoon diverse verhaallijnen speelt met meerdere personages. Komt ieder geval realistischer over dan dat je als 1 soldaat over al die locaties zou gaan. De gameplay is divers, er zit bijvoorbeeld vrij veel stealth in. Niet helemaal mijn ding in een Battlefield game, maar niet verkeerd. Wat ik wel erg storend vond zijn die verplichte nummertjes achter grote kanonnen of in tanks, waarbij je erg kwetsbaar bent en zulke stukken regelmatig overnieuw moet spelen. Ik vind BF 1 toch wel vrij frustrerend bij vlagen. Je bent zeer kwetsbaar in een hoop momenten, maar wel op een wijze dat het niet tof is om te spelen. Het scheelt wel dat de afwisseling groot is, voor je het weet zit je weer op een andere plek en ben je het weer vergeten. De gameplay is ieder geval vrij goed, grafisch en qua geluid is de game geweldig sfeervol en volgens mij is er een hoop historisch vrij correct. De actie in de lucht met je vliegtuig vond ik waanzinnig goed.

En toch ontbreekt er voor mijn gevoel iets waardoor ik Battlefield 1 echt briljant wil noemen. Ondanks de toffe setting heb ik alles al wel vaker gezien en gedaan in andere shooters. Het is toch schijnbaar lastig om heel vernieuwend in dit genre te zijn. Maar goed, misschien heb ik gewoon zoveel shooters gespeeld dat ik dit de game niet al te erg kwalijk mag nemen. Het is vooral te hopen dat er de komende jaren meer shooters gaan komen die oude conflicten behandelen.

avatar van Delloo
Game binnengehaald met Games With Gold voor de Xbox one. Deze game is echt geweldig. Heb alleen de singleplayer gespeeld. Heb niets met multiplayer. Een uur of 8 bezig geweest. Echt super gaaf. Vooral het level in de woestijn vond ik meesterlijk. Echt een aanrader.

Jaaa lekkere campaign hoor! Mijn cijfer is ook alleen daarop gebaseerd, ik doe niet aan multiplayer

Heel vet hoe WO1 neergezet is. Je speelt dus zes mini-campaigns, vanuit het perspectief van zes verschillende personen op zes verschillende tijden en plaatsen in de Eerste Wereldoorlog. Dit zorgt voor een grote variatie, te meer daar de campaign de speler handig vertrouwd maakt met alle mogelijkheden die je als speler in BF1 multiplayer hebt.

Het nadeel van de zes kleine campaigns is dat de immersie steeds een beetje tegenvalt, ik had meer het gevoel boekjes aan het spelen te zijn dan zelf echt deel te nemen. Dit werd door de opzet van de cutscènes en ook de voice over die soms ineens tijdens de actie opduikt versterkt.

Het ziet er mooi uit, speelt lekker weg en is m.i. met respect voor de enorme tragedie die WO1 was gemaakt.