Battlefield 1 (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Digital Illusions

Ervaar de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog op een enorme schaal. Vecht in de smalle straten van bezet Frankrijk, de bergen van de Alpen en de Arabische woestijnen. Ontdek een nieuwe wereld in oorlog in de singleplayer campaign, of speel online tegen 64 spelers, en pas je aan diverse omgevingsgevaren en verwoestingen.

avatar van Timmy757
Als WO1 shooter vind ik het geen geweldige game. Dit door onder meer het ontbreken van loopgraven, de bewaping (80% is semi- dan wel vol automatisch), en de overdreven aantallen voertuigen. Maar, als ik een realistische WO1 shooter zou willen spelen zou ik wel voor Verdun gaan. Als shooter in het geheel vind ik deze game meer dan geslaagd. Na tegenvallende BF 3 en BF 4 is voor mij persoonlijk het oude battlefield gevoel weer hekemaal terug. Groots opgezet, en daardoor niet zo chaotisch, prachtige graphics en heerlijke gameplay. Ik weet niet waarom, maar op de één of andere manier vind ik dit deel wat weghebben van mijn favoriete deel, Bad company 2. De verschillende game modes geven een mooie afwisseling en de nieuwe modes "operations" en "war pidgeons" zijn lekker verfrissend. Vooral deze laatste mode vind ik zelf fantastisch. Helaas wordt mijn vriendin nu al gek van de hele tijd : "we picked up the pidgeon" en "the enemy has picked up the pidgeon". Enfin daar hebben ze oordopjes en slaapkamers voor uitgevonden. De woonkamer is voorlopig mijn man cave, nu al uren vermaakt met deze game, en er zullen er nog vele.... vele volgen.

Timmy757 schreef:
de nieuwe modes "operations"

Dit werd ook al gebruikt bij Medal of Honor (2010)

avatar van Martijn
Timmy757 schreef:

Ik ga er vanuit dat met de toevoeging van Frankrijk ook een map met loopgraven gaat komen.

Glacius schreef:

Wat is er zo heerlijk aan de game? Plus en minpunten?
. Ja deze game is echt liefhebber game niet zoals dom knallen en maar wat rennen als cod maar echt nadenken en kijken en net zoals vorig jaar ,, hoe en wat. Ga daar maar eens aan de tijd van dom knallen is voorbij

avatar van Mr.Belmont
1,0
De game wordt hier zwaar overgewaardeerd. Hoe makkelijk zou het zijn om een spawnsysteem te bedenken waar alleen spelers van hetzelfde niveau in zitten. Op deze manier kunnen beginnende spelers aan het systeem en gameplay wennen. Naarmate men levels omhoog gaat, wordt de gameplay vanzelf moeilijker. Nee hoor, we flikkeren spelers van niveau 1 in dezelfde put als spelers van niveau 100 en zoek `t maar lekker uit. Giga frustrerend voor de newbies, terwijl het voor de meer ervaren spelers lekker prijsschieten is. Waardeloos systeem. De singleplayer is nog wel aardig, maar de multiplayer is zwaar, zwaar shit!
Geen waar voor je geld dus...Afrader!

Hmm multiplayer moet ik nog mee beginnen, maar als ik het bericht hierboven lees is dat voor noobs zoals mij dus een hel? we gaan het meemaken.

Er zijn ook mensen die vinden dat de single player alleen al het geld waard is, en nu ik net 2 war stories heb gecomplete neig ik naar die mening. Toffe game hoor en wat ziet het er geweldig uit.

avatar van Martijn
Mr.Belmont schreef:
Geen waar voor je geld dus...Afrader!

De enige reden dat je het spel dus niet leuk vind is omdat beginners met gevorderden in hetzelfde spel komen? Heb je ook de standaard matchmaking geprobeerd? Daarbij worden servers gezocht die bij je skill level passen.

avatar van Mr.Belmont
1,0
Martijn schreef:
...en dan nog wordt je bij de eerste spawn als level 7 speler direct aan gort geknald door een speler van level 89(!) En dat terwijl het spel, tijdens het loaden, de zogenaamd gevonden match van mijn skill level aanvinkt. Dat noem ik nou niet echt matchmaking op basis van skill level. Ik was vroeger een fanatieke speler van Battlefield 3 en heb daar altijd ontzettend veel plezier aan beleeft. In Battlefield 1 wordt, naar mijn mening, de sniper veel te veel overgewaardeerd, waardoor de mappen vergeven zijn van snipers/campers.

Mr.Belmont schreef:

Battlefield linkt je "skill" niet aan je daadwerkelijke level. Er is een kopje skill in je stats wat aanheeft hoe goed je zou zijn. In theorie zou iemand van level 80 qua skill slechter kunnen zijn als iemand van level 20, wat naar maten iedereen nu verder levelt ook gebeurt, zo staat het hoogste level in een "room" vaker niet boven aan als wel. Wel ben ik het met je eens dat de matches regelmatig uit balans zijn en je regelmatig makkelijk wint of erg hard onderuit gaat, ik zie hier qua matchmaking eigenlijk geen oplossing voor, hoe zou dat compleet recht getrokken moeten worden? Vaak worden er squads (of enkele spelers, die niet in een party zitten) geruild van kant als een potje erg snel iemands kant op gaat.

Ik kan de online MP van BF1 ondertussen wel erg waarderen ben nu level 50 en een win/loss ratio van 61% en k/d ratio van 1.4 daarbij gemiddeld 10 tot 15 captures per match. De balans tussen de wapens en verschillende classes is goed en de medic class zorgt voor een (voor Battlefield begrippen) redelijke instap aangezien de Selbslader en de M1907 SL Sweeper makkelijk hanteerbaar zijn en vergefelijk in hun munitie capaciteit per clip. Het enige nadeel aan de wapens is dat de Shotgun wederom erg overpowerd is en de 1 shot 1 kill regel op 30 meter nog steeds uitvoerbaar is, wat je in een "Face Off" standaard kansloos maakt, deze wapens waren er in die tijd horen er ook in te zitten maar blijven een probleem in close quarters combat.

De afwisseling van gametypes als Domination en Conquest is fijn. De grootsheid van Conquest en het gevoel van chaos en oorlog is heerlijk, hierin komen de verschillende classes wederom het beste tot hun recht en geven een gevecht wat ieder moment kan veranderen de behamoths in iedere map kunnen zorgen voor een grootse inhaalslag van de verliezende partij nog meer spanning geeft ondanks een goede eerste helft van een potje. De voertuigen zijn ligt overpowerd aangezien er geen Stingers waren in WW1 en je afhankelijk bent van anti tank granaten dynamiet of een AT Rocket, daarbij de damage wat een granaat doet is minimaal dus je hebt meerdere mensen nodig die zich ermee bemoeien geeft een groot gevoel van voldoening als het lukt. Ondanks de fanbase van BF voelt het gebalanceerd aan en maak je met Squad (gevoelsmatig) altijd kans om iets te presteren. Een Squad en communicatie met teammaten heb je sowieso nodig als een lone gun ben je vaak kansloos en frustreer het snel.

Hiervoor kun je wel naar de kleinere gametypes als Domination en TDM, hier heb je als eenzame speler wel invloed op een match en kun je net de factor zijn waardoor je team wint. Ook het weglaten van voertuigen zorgt ervoor dat je meer kans maakt, al ben je geheel kansloos als je een Squad van voor tegen komt van 4 spelers. De snellere gameplay (die voor mijn gevoel meer neigt naar oude CoD gameplay dan dat de fans toe willen geven) is leuk chaotisch en ook redelijk in balans enige nadeel van Domination vind ik de 100 tickets, ik hoop dat er een domination xl en xxl komt met 300 en 500 tickets, vooral om de Elite classes meer aan bod te laten komen, in een match die aan elkaar gewaagd is kan de vlammenwerper je net dat extra zetje geven om eroverheen te gaan, vaak komt hij pas als het potje ten einde is en je bijvoorbeeld 60-90 achter staat, dan heb je er buiten wat makkelijke kills niks meer aan. Ook zouden langere potjes er voor zorgen dat je niet net zo lang zit te wachten als dat je speelt, want wat duurt het inladen en balanceren van een match lang, voeg dit toe aan de niet echt lekker werkende menu's en je hebt een probleem wat EA al jaren heeft met de BF en de FIFA franchise.

De maps zijn wisselend en sommige zijn niet goed omgezet naar Domination. FAO Fortress (volgens mij heet die zo) bijvoorbeeld verlies of win je door je spawn plek, doordat een team meer tijd heeft na de eerste captures om zich te positioneren krijg je direct snippers en ander gespuis recht voor je wat tijd kost om er doorheen te komen, tijd die je met de 100 tickets dus niet hebt. Jammer verder zie ik mogelijkheden om 1 Conquest map op te delen in 2 Domination maps geeft meer variatie en benut het tenminste veel meer van het prachtige gedetailleerde level designe wat ze hebben! Ook vind ik 9 maps bij de standaard BF game weinig, en hiep hoi we kregen er 1 gratis in december, wat natuurlijk onzin en marketing is deze had gewoon vanaf het begin erbij moeten zitten. 5 extra maps, of een gratis DLC in december was netjes geweest maar ja het blijft geld graaien voor EA, geef ze eigenlijk ook eens ongelijk want wat er in zit werkt en is gewoon goed.

De War story's heb ik geprobeerd maar vond ik totaal niet boeiend, het is ook niet waar ik BF voor wil spelen en krijg me er niet toe aangezet mede door de goede en solide MP,

Ik ben zeer tevreden over BF1 en heb sinds Jaren weer een shooter waar je lekker hersenloos in kan knallen of samen met vrienden tactisch en groots het slag veld op te gaan. Balans is goed al vergt BF wel een bepaalde skill en heb je een behoorlijke learning curve om echt mee te gaan doen, al geeft vooral de medic class met bepaalde wapens echt wel de mogelijkheid dit te doen. De setting is tof al is het qua MP misschien niet gebaseerd op het realisme van die tijd, zijn wapens te accuraat en is bijvoorbeeld de Selbslader de grootste mislukking qua wapen en misschien wel de beste in de game maar dan nog het gevoel van oorlog en wanhoop zit er goed in en alle gadgets uit BF4 mis ik niet en houd het puur op gun gameplay. Ben vooral benieuwd welke wapens er toegevoegd gaan worden en wat dit voor impact heeft op de gameplay. Al zie ik een DLC pakket wat 25 jaar overslaat en je weer lekker in de 2de wereld oorlog laat knallen ook wel zitten, iets in de stijl van Bad Company 2: Vietnam. 5 maps, de populairste wapens uit die tijd en gaan. Al met al genoeg ruimte om uit te bouwen (iets wat ik niet gedacht had bij het horen van de setting) verbeteren hoeft eigenlijk niet op de Shotgun na dan. Houd het op een 4.5 voor een erg verslavende en goede MP shooter in een voor vele nieuwe setting.

MikeMannuh
Ik snap werkelijk niets van de lovende reviews wat betreft de multiplayer in deze game. Het is een ongebalanceerde rotzooi. De classes en de vehicles zijn totaal niet op elkaar afgestemd, de spawn points zijn bullshit en de map design is dramatisch slecht.

En om de 'git gud' opmerkingen even voor te blijven.... Ik eindig bijna constant in de top 5, vaak in de top 3 en soms zelfs nog wel eens 1e, maar ik heb het idee dat ik geen klote bijdraag aan de overwinning. Ik heb het idee dat ik niets anders doe dan tussen puntjes rennen, want als je begint aan vuurgevechten wordt het een CoD stijl kill trade fest, en ik heb totaal geen lol gehad tijdens het hele potje. Operations mondt bijna altijd uit in de vraag aan welke van de 2 clusterfucks op de map ga ik gezellig mijn bijdrage leveren. Waardeloze troep dit.

Bleh. De enige enigszins matigende factor zijn de enigszins vermakelijke single player missies. Al zitten me daar toch een aantal onnodig frustrerende secties met slechte checkpoints in. De eerste twee war stories zijn daarbij goed uitgewerkt, maar ook bij de laatste drie zie je dat de boel snel afgeraffeld moest worden voor een te vroege release.... om vervolgens zometeen cash neer te mogen dreunen voor fucking Frankrijk... een van de belangrijkste facties in deze oorlog. Ach ja... EA he... what's new. Wederom een staaltje top marketing hype train die totaal niet waargemaakt wordt.

MikeMannuh schreef:

Komt er dan ook een nieuwe war story of is dit alleen een multiplayer uitbreiding? Meer War Stories juich ik toe in ieder geval.
Multiplayer moet ik nog aanraken van dit spel, maar na jouw bericht heb ik er eigenlijk niet zoveel zin meer in haha

Best wel naar BF 1 uitgekeken, eindelijk weer eens een shooter zonder robots, toekomstige oorlogsvoering en wall-runs. Echt zo klaar met die shit, bah. De meeste shooters die een historische periode kozen namen meeste WO II of Vietnam, des te meer credits dat BF 1 hier nog verder terug durft te gaan naar de allereerste wereldoorlog. Een oorlog die in de geschiedenisboeken in Nederland niet overdreven veel aandacht krijgt, omdat we gelukkig er buiten bleven, maar het was wel een hele boeiende oorlog. De eerste oorlog met vliegtuigen, met loopgraven en met gifgas. Ik weet er wel het een en ander van, maar dat is puur omdat ik geschiedenis boeiend vind. Al ligt mijn interesse veel meer bij WO II, maar niettemin tof om eens een shooter in dit tijdperk te spelen.

De campagne mag er ieder geval wezen; erg divers met verhaallijnen aan het front, in de lucht en op het paard in de woestijn. Op zich wel een heel aardig concept dat je gewoon diverse verhaallijnen speelt met meerdere personages. Komt ieder geval realistischer over dan dat je als 1 soldaat over al die locaties zou gaan. De gameplay is divers, er zit bijvoorbeeld vrij veel stealth in. Niet helemaal mijn ding in een Battlefield game, maar niet verkeerd. Wat ik wel erg storend vond zijn die verplichte nummertjes achter grote kanonnen of in tanks, waarbij je erg kwetsbaar bent en zulke stukken regelmatig overnieuw moet spelen. Ik vind BF 1 toch wel vrij frustrerend bij vlagen. Je bent zeer kwetsbaar in een hoop momenten, maar wel op een wijze dat het niet tof is om te spelen. Het scheelt wel dat de afwisseling groot is, voor je het weet zit je weer op een andere plek en ben je het weer vergeten. De gameplay is ieder geval vrij goed, grafisch en qua geluid is de game geweldig sfeervol en volgens mij is er een hoop historisch vrij correct. De actie in de lucht met je vliegtuig vond ik waanzinnig goed.

En toch ontbreekt er voor mijn gevoel iets waardoor ik Battlefield 1 echt briljant wil noemen. Ondanks de toffe setting heb ik alles al wel vaker gezien en gedaan in andere shooters. Het is toch schijnbaar lastig om heel vernieuwend in dit genre te zijn. Maar goed, misschien heb ik gewoon zoveel shooters gespeeld dat ik dit de game niet al te erg kwalijk mag nemen. Het is vooral te hopen dat er de komende jaren meer shooters gaan komen die oude conflicten behandelen.

Spel gekregen voor de kerst en op mijn nieuwe Gamepc gezet. Spel loopt soepel en de levels zien er fantastisch uit. Dat is het dan ook wel.

Op zich brengt het weinig nieuws. Gameplay is net als voorgaande Battlefields alleen nu ben je vermomd als WW1 speler. Je hebt weer de beschikking over sopes en red dots en ce C130 gunship is nu een Zeppelin enz enz... Met WW1 heeft het buiten de locaties en kleding weing te maken.

Gameplay in Conquest is een absolute cluster van rennen,spawnen,schieten en weer overnieuw. Die woestijnmappen zijn een sniperfest en het meest interessant is nog Operations. Deze of een vergelijkbare gamemode bestond al in andere games en is naar mijn idee de betere mode. Rush in een 200% damage of Hardcore is ook ok op een server met 12 vs 12 anders is het al snel weer een grote chaos.

Al drie keer aan begonnen, maar ik kom er maar niet in. Wat een chaos. Overal en aan alle kanten vijanden op korte afstand om je heen, je kunt blíjven knallen. Vind ik niet bepaald fijn spelen als shooter.

...geweldige aankoop zeg. Meteen de multiplayer ingedoken en het lijkt wel of ik de controle heb over een zwaar gehandicapte soldaat of dergelijks. Werkelijk langs alle kanten werd ook zodanig neergeschoten en neergestoken dat het me verwonderd dat ik geen Xbox achievement heb gekregen voor 'sorriest player on the field' of dergelijks.

Maar goed, na een uurtje of wat (wellicht wat meer) stug doorzetten had ik hem dan - mijn eerste echte kill - en leek er zowaar vooruitgang te komen in mijn speelstijl. Dus ik kan alsnog niet zeggen dat ik die 6 euro weggegooid is. Als zwaar middelmatige speler (al helemaal qua multiplayer shooters, die ik zelf haast nooit speel) beleef ik er toch de nodig lol aan. Al moet ik toch echt afleren om de hele tijd stil te gaan staan om van het uitzicht te genieten terwijl de kogels me om de oren te zoeven.

...en dan is er natuurlijk nog de campaign waar ik me met de tijd wel eens doorheen werk...dus, als budgetbak speler ben ik eigenlijk wel tevreden. (hoewel niet zo tevreden als met For Honor, nog altijd mijn multiplayer spel bij uitstek, het blijft fascinerend om iemand een joekel van een bijl door zijn hoofd te rammen - ook na de 100ste keer).

avatar van Delloo
Game binnengehaald met Games With Gold voor de Xbox one. Deze game is echt geweldig. Heb alleen de singleplayer gespeeld. Heb niets met multiplayer. Een uur of 8 bezig geweest. Echt super gaaf. Vooral het level in de woestijn vond ik meesterlijk. Echt een aanrader.

avatar van horizon
Vandaag de single player met de Zeppelin gespeeld. Toch wel leuk hoor. Zag er goed uit.

De atmosfeer en setting zijn echt subliem. Sowieso is WW1 een onderbelicht tijdsbestek dus dit was wel gaaf. De war stories werken goed als campaign en hebben allen wel toffe korte verhalen. Battlefield 4 campaign voelde wat dat betreft toch net wat teveel als een poging dichter tot COD te komen.

Online kan ik er niet inkomen. Ik vind de wapens gewoon niet echt leuk, meer kan ik er niet over zeggen. Ik denk dat ik het ook teveel vergelijk met Battlefield 4 die ik veel toffer vind.

Ik las even een Battlefield pauze in. Tijd voor iets anders.

Jaaa lekkere campaign hoor! Mijn cijfer is ook alleen daarop gebaseerd, ik doe niet aan multiplayer

Heel vet hoe WO1 neergezet is. Je speelt dus zes mini-campaigns, vanuit het perspectief van zes verschillende personen op zes verschillende tijden en plaatsen in de Eerste Wereldoorlog. Dit zorgt voor een grote variatie, te meer daar de campaign de speler handig vertrouwd maakt met alle mogelijkheden die je als speler in BF1 multiplayer hebt.

Het nadeel van de zes kleine campaigns is dat de immersie steeds een beetje tegenvalt, ik had meer het gevoel boekjes aan het spelen te zijn dan zelf echt deel te nemen. Dit werd door de opzet van de cutscènes en ook de voice over die soms ineens tijdens de actie opduikt versterkt.

Het ziet er mooi uit, speelt lekker weg en is m.i. met respect voor de enorme tragedie die WO1 was gemaakt.