Mafia III (2016)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One
Action / Shooter

Ontwikkeld door Hangar 13
Uitgegeven door 2K

Mafia III speelt zich af in het jaar 1968 in de stad New Orleans, Louisiana. Stap in de schoenen van Lincoln Clay die net terug is van de Vietnamoorlog. Bij aankomst sluit hij zich aan bij een bende. Na een moordpoging van de Italiaanse Maffia waarbij zijn vrienden sterven, start Clay zijn eigen bende om wraak te nemen. Hierbij krijgt hij hulp van drie personen - waaronder Vito Scaletta, de hoofdpersoon van Mafia II - om de Italiaanse Maffia in New Orleans neer te halen.

avatar van Waackx
Ik ben het eens met de recensie van Sinner.

Het is ontzettend sfeervol, de stad leeft echt en je kan zien dat met aandacht, detail en liefde is gewerkt om helemaal die New Orleans sfeer te krijgen zoals het was in 1968.
Ook geweldig dat een game het aandurft om zo trouw mogelijk te blijven met die tijd inclusief dat je bordjes ziet op winkels dat je als donkere niet de winkel in mag en opgepakt wordt en als je een misdaad begaat je omschreven wordt als a negro man door de politie.
Ikzelf ben half Nederlander, half Surinamer en ik waardeer het dat een a triple game een donkere hoofdrolspeler gebruikt en niks schuwt wat kenmerkte voor die tijd.

Dit is een game die heel langzaam op gang komt.
En ja ik kan heel goed begrijpen dat heel veel gamers die aan deze game begonnen en niet hebben afgerond.

Het duurt gewoon te lang dat er echt iets interessants gebeurt in het plot en vooral bij de missies.
Je kan leuke dingen unlocken maar voordat je dat kan, ben je toch al 50 procent schat ik.
Het verhaal is zeer goed maar helaas zijn de meeste missies zeer repetitief,; doe 7/8 kleine missies voordat je de hoofmissie mag doen van dat gebied en doe dat bij 16 gebieden oftewel, 8 x 16 districts is rond 125 missies die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn.

Ondanks dat blijf ik de game vermakelijk vinden omdat het allemaal lekker wegspeelt en dat het allemaal zeer sfeervol is met heerlijke muziek.

En als de game verder loopt kan je toch wel vette dingen unlocken zoals maffioso bellen die jou kunnen helpen om gangs neer te knallen of dat iemand binnen een paar seconden je geld ophaalt en naar je kluis brengt.

De mensen reageren op straat reageren zeer geloofwaardig als je ze tegen ze aanloopt of als het weer verandert of als je een auto jat, goed werk tegelijkertijd is dan het weer raar dat de a.i. van de gangsters weer lachwekkend is.
Je staat letterlijk voor hun neus en ze reageren pas er eentje van de 2 door het hoofd heb geschoten.
Maar als ze eenmaal weten dat je er bent doen ze het wel weer geloofwaardig; ze bellen back-up, ze gaan via alle wegen en proberen je van achteren aan te vallen, enz.

Met de politie New Bordeaux moet je niet spotten; zelfs als je ze alleen een klein tikje tegen ze aanrijdt, komen ze met ze allen en vanuit het raam schieten ze je zo neer met shotguns.
Laat staan als je een agent vermoordt, ze zijn heel lastig kwijt te raken zonder dood te gaan, goed gedaan helemaal vergeleken met andere in dit genre.

En wat mij ook zeer bevalt dat je ook gewoon panden in kan breken en gangsters op straat kan vermoorden en vervolgens met tassen geld er vandoor kan gaan.
Zelfs bij de koning in dit genre kan dat nauwelijks, behalve een paar lullige winkeltjes.
Enorme vooruitgang vergeleken met Mafia 2 waar buiten het hoofdverhaal echt geen reet te doen was.

Mafia 3 is net als verf die heel langzaam opdroogt, je moet misschien 48 uur geduld hebben totdat je resultaat ziet maar dan ga je pas de kwaliteit waarderen wat deze game te bieden heeft.
Veel van hetzelfde maar wel inclusief een goed verhaal, durf en geloofwaardig.

"Vouloir c'est pouvoir."

Zelf ben ik een enorm fan van deze reeks; het eerste deel staat zelfs in mijn top tien. Maar omdat dit vervolg sterk afweek van de voorgangers heb ik deze bewust links laten liggen. Plus heeft hierin uitkomst geboden om dit deel toch uit te proberen.

In plaats van een standaard maffiosi speel je nu een Afro-Amerikaan genaamd Lincoln Clay welke net terug is gekeerd van de Vietnamoorlog. Waar je een vreedzaam welkom verwacht, word je geconfronteerd met racisme, terwijl je iets van je leven probeert te maken. Daarbovenop word je nog eens verraden en mag het pad naar wraak beginnen. De plaats van handeling is ditmaal New Orleans oftewel New Bordeaux.

Op het eerste gezicht lijkt dit een interessante opzet, maar eer dat het geval is ben je vele uren verder. Het duurt namelijk ellenlang voordat er iets leuks gebeurt. De basis hiertoe is de repetitieve gameplay die je dwingt om alsmaar hetzelfde te doen om maar enigszins progressie te boeken. Het spreekt boekdelen dat Hangar 13 achteraf heeft toegegeven dat ze de speelduur kunstmatig hebben verlengd door deze onzin te implementeren.

Men had er beter aan gedaan om hier geen open wereld game van te maken, gezien er nauwelijks variatie is en er vrijwel niets te doen is. 'Mafia III' moet het echt van de hoofdmissies hebben waarin je de eindbazen eindelijk kan omleggen. Hiertoe word je getrakteerd op grootse exposities waarin je los mag gaan. Daarbij helpt het dat het schieten lekker werkt, met name de shotgun - mijn persoonlijke favoriet - heeft de nodige stopping power. Eveneens is de swingende soundtrack een opsteker als je weer voor de zoveelste keer onderweg bent. Dit zorgt voor een prima jaren '60 sfeertje, terwijl je rijdt door de bayou en de dichte straten.

Al met al een ondermaats vervolg dat veel probeert te doen, maar in bijzonder weinig slaagt. Aan het technische aspect had ook meer aandacht besteed mogen worden.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van KOKUSMAKREEL
Nooit een Mafia gespeeld. Dit was mijn eerste en gewoon helemaal uitgespeeld. Erg vermakelijk en vechten is lekker bruut!

avatar van Duke Nukem
Ik heb dit spel pas gekocht toen de prijs was gezakt, omdat ik er veel over gelezen had en men zei dat het in alles een stapje omlaag is in vergelijking met Mafia 2. En ja, men had dus helemaal gelijk! Hoewel dit een open wereld lijkt, kun je eigenlijk niks doen behalve steeds maar weer dezelfde opdrachten uitvoeren. Er is ook veel minder interactiviteit met de wereld om je heen.

Dit wordt goed geïllustreerd in enkele youtube filmpjes. Ik zal onderaan dit bericht enkele linkjes plaatsen. Je ziet daar hoe je in Mafia 2 naar de carwash kunt gaan, tanken in een benzinestation, je auto kunt pimpen of een likje verf geven. Je kunt in je huis deuren openen (en sluiten), ramen openen, jezelf in de spiegel zien bewegen, een hapje uit de koelkast nemen. Je kunt je auto repareren. Je kunt inbreken in auto's en winkels, door de politie achtervolgd worden voor 'speeden' en de politie omkopen. De politie schiet je niet zomaar dood maar arresteert je. Als je inbreekt in een winkel, wordt er politie tape op de deur geplakt. Je kunt geld aan een bedelaar geven, een hotdog aan een kraampje kopen of je schoenen laten opblinken. Als je tegen iemand aanloopt kun je een robbertje vechten. Als je op een lichaam stapt, zakt je voet er niet doorheen zoals in Mafia 3. En als je door bloed loopt, zie je voetafdrukken op de grond. De stad leeft, je hebt verschillende seizoenen, mensen praten met elkaar en lijken echt ergens heen te gaan.

Voor mij is Mafia 2 dus echt het hoogtepunt in deze franchise. Er was meer oog voor detail en realiteit. Mafia 3 lijkt haastig gemaakt te zijn, met weinig oog voor detail of realiteit. Het is een leuk verteld verhaal, waarin je als een stoere bink rondloopt en iedereen met een klap tegen de grond kunt werken. De jaren '60 soundstrack is leuk en de graphics zijn verbeterd. Maar dat is het zowat, het spel voelt aan als een vreemde eend in de Mafia-bijt. Het is zeker niet de volle prijs waard.

Mafia vergelijk

(autoherstel, auto flippen, tanken, carwash, paint job, interactiviteit, bloed voetafdrukken, op lichamen stappen, vechten, inbreken, services, rook, reactie politie)

Mafia vergelijk (2)

(banden lekschieten, autoschade, snelheidsovertreding, tanken, carwash)

Mafia vergelijk (3)

(autoschade, autosloop, winter, bedelaar, winkeldiefstal)