Mafia III (2016)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One
Action / Shooter

Ontwikkeld door Hangar 13
Uitgegeven door 2K

Mafia III speelt zich af in het jaar 1968 in de stad New Orleans, Louisiana. Stap in de schoenen van Lincoln Clay die net terug is van de Vietnamoorlog. Bij aankomst sluit hij zich aan bij een bende. Na een moordpoging van de Italiaanse Maffia waarbij zijn vrienden sterven, start Clay zijn eigen bende om wraak te nemen. Hierbij krijgt hij hulp van drie personen - waaronder Vito Scaletta, de hoofdpersoon van Mafia II - om de Italiaanse Maffia in New Orleans neer te halen.

avatar van rudiger
nog een maandje , kan niet wachten om dit te spelen , heerlijke jaren 60 muziek erin , grafics zien er mooi uit , ben erg benieuwd .

Toch een verschil voor deze site als je de animo op dit moment bekijkt, of je leest die nog eens terug bij het vorige deel.

Laat ik dan maar na bovenstaande heer een verdere kleine aftrap doen, want dit is toch wel een reden om lichtelijk in de handjes te wrijven begin ik meer en meer te vermoeden.

Mafia 3 Gameplay Demo - YouTube

Ziet er werkelijk op ieder front voortreffelijk uit. Retestrakke infiltratie op het eind, zowel qua stealth als hardere knalactie een ogenschijnlijk heerlijke feel van flitsende in en out operatie snoeihard die misdadige mafiaholmaat gastjes op hun broek geven.

Zwoel zwengelend gitaartje met bijpassend zwierende swagger vibes bovendien erbij.

Soundtrack lijkt inderdaad wel het een en ander te beloven.

Coolheid viert schijnbaar hoogtij.

Qua thematiek een lichtelijke afwijking van het oorspronkelijke concept maar eigenlijk spreekt dat me juist wel aan, wellicht dat ik best kan sympathiseren met de cause van deze meneer Clay, daar waar een gebrek aan sympathieke personages bij het vorige deel iets was dat mij uiteindelijk tegen is gaan staan.

En lang gaat het dus gelukkig niet duren, heb zelf in ieder geval niet echt aanzienlijk af hoeven wachten. Kwartje is pas onlangs echt gevallen voor mij dat mij heeft doen besluiten dat ik gewoon maar weer zo'n naïeve pre order de deur uit ga doen.

En dat nadat ik onlangs nog een filmpje bekeek van iemand die stelde dat het beter zou zijn voor de industrie als we daar met z'n allen niet meer aan zouden doen.

Echter heeft mijn voorgevoel mij nog nooit in de steek gelaten, en die zegt mij ook deze keer weer gewoon dat dit een knallertje zal blijken.

Dus vandaar.

We gaan het meemaken.

We gaan het zeker meemaken! Ook erg benieuwd naar deze game. Alleen komen er wat teveel toppers uit de komende tijd, dus dat wordt kiezen.

Al een paar uurtjes onderweg en het stemt me allemaal uitermate positief, zoals verwacht.

In alles de game waar ik de laatste weken naar uitkeek lijkt het.

Speelt op alle fronten heerlijk weg. Lekkere shootouts, uitstekende car handling met name als je simulation aanzet.

En sfeertje er voortreffelijk in, de swingende gitaartjes en funky baslijntjes vliegen je om de oren.

Nooit eerder gaf een game mij zo de zin mijn eigen Tellie erbij te pakken.

Mijn eigen sexy bonkend ronkende Tellie genaamd Denise.

Als dat je ding is zit je hier goed.

Naast een waardige nieuwe sandbox titel ook een warme knipoog naar de geportretteerde tijdsgeest door middel van enkele onsterfelijke classics en ook een paar nog niet gekende verrassingen.

Binnen een vrij uitgekauwd concept lijkt het tot dusver op bepaalde fronten toch wel met een heel eigen smoelwerk te komen.

En dat is lovenswaardig deze dagen.

Het moge duidelijk zijn: ik ben positief, ik ben enthousiast.

Open wereld klassieker in wording wellicht.

Goed om te horen! De reviews die ik even vluchtig bekeek waren lang niet allemaal positief, saai en repetitief lees ik vaak. PC versie krijgt nog de meeste kritiek. Maar prima game dus?

De entertainment rolt hier nog even lekker door.

Meer dan prima zelfs.

Wat die reviews betreft:

Mafia 3 Review (PS4) – A Boring & Repetitive Experience – ThisGenGaming

Enige die ik tot nu toe heb kunnen vinden is deze, en die heeft inderdaad wel even het gezeur van zijn zurende niet te verduren zeiksnor opgezet.

Zal je altijd houden dit soort gassies.

Wanneer zijn dit soort games niet repetitief, in de kern nooit veel meer dan keer op keer karren en knallen in een leuk jasje verpakt.

Een heel leuk, glanzend jasje in deze.

Want laten deze twee kern elementen nou beide bovengemiddeld uit de verf komen, lekker karrend al knallende als weinig anderen.

En laten we gelijk ook even het grafische benoemen, dat mij nog maar eens toont dat mijn trouwe PeeSje echt nog geen update nodig heeft.

Sfeertje van de stad komt prachtig tot leven, en je raakt gelijk betrokken bij het geheel. Cinematisch en verhalend ook allemaal van de bovenste plank.

Voor mij beslist een toppertje in aankomst, zal mij benieuwen of de aankomende Watch_Dogs hier nog overheen gaat.

Anders mijn persoonlijke spelleke van de jaartje, wellicht.

Een tevreden klant.

avatar van Maarten0402
Wel heel erg snel die review. Ik krijg dan de indruk dat die reviewer het spel 2 a 3 uur gespeeld heeft en al snel geen geduld meer had.
Misschien klopt het inhoudelijk wel voor een gedeelte wat hij schrijft, maar dan meteen een 5/10 geven zo kort na release is echt heel subjectief. Als deze review eind volgende week was gepost was het een stuk geloofwaardiger...

Maar we zien wel wat het uiteindelijk wordt en ook als er meer reviews komen.
Ben nog steeds wel benieuwd naar deze game, alleen ga ik hem voorlopig nog niet aanschaffen en spelen. Simpelweg teveel games nog liggen die ik kan doorploegen.

De meeste tijdschriften / sites en tegenwoordig zelfs youtubers hebben review copies die al een tijd op voorhand de deur uitgaan. Dus zo bizar is het niet dat reviews redelijk snel geplaatst worden.

Overigens is er een behoorlijke youtube review online op Angry Centaur Gaming. En ook die is eerder aan de negatieve kant. Maar dan voornamelijk wat betreft het technische aspect van het spel, en niet zozeer de uitwerking waar toch vrij lovend over gesproken wordt.

In ieder geval heeft deze review mij wel overtuigd dat als ik volgend jaar een PC upgrade of een next gen console koop ik Mafia III zeer zeker wel in huis zal halen.

avatar van Maarten0402
Toch blijft het erg subjectief, ik weet dat veel uitgevers/journalisten een copy vrij snel binnen hebben voor de officiële release juist voor een review, maar games tegenwoordig kunnen van release na zoveel patches zoveel anders uitpakken. Bijv. Dark Souls: Prepare to Die Edition was (en is nog steeds) echt een baggerpoort, maar de DSFix mod draait dat compleet om! Kijk hoe die game nu op PC wordt beoordeeld ten opzichte van de officiële release zonder die mod?
Dus ik kijk het voorlopig wel even aan met deze Mafia III. Het concept vind ik wel erg gaaf.

Neemt niet weg dat ik veel negatieve opmerkingen zie op de Steam reviews toevallig. Veel mensen met bugs en slechte optimalisatie issues etc. En die 30fps shit idd. Kan wel wezen dat consoles dat draaien en dat het geen megaramp is, maar dan nog kom op, het is 2016. Hoe lang moeten console gamers op echte nextgen wachten terwijl de tijd er al lang en breed rijp voor is... (eerlijk gezegd vind ik het voor een PS4 al huilen met de pet op dat dit zo wordt ge-downgrade in performance) die consoles tegenwoordig moet je gewoon als een computer zien. Hardware bezuiniging??? Tja die prijs moet ergens vandaan komen denk ik... blijft toch redelijk. En toch 60fps is een pak vloeiender. Dus het speelt wel degelijk lekkerder weg.

avatar van rudiger
Vandaag toch maar meegenomen bij de MM voor 45 euri .
Maar liefst 6 schijfjes in de doos , 50gb vrije ruimte en een installatietijd van om en nabij de 2 uur .
Daarna was de tijd om en heb ik een kwartiertje kunnen spelen .
Te weinig om hier een oordeel over te vellen maar eerste indruk is ,,,een soort GTAV .

avatar van Maarten0402
Hmm ok. Wat moeten we hiermee dan?. Niet veel anders dan de info die al bekend is tot nu toe. Kortom, teveel mensen die hem hebben gespeeld, maar te weinig hebben doorgegespeeld en de PC optimalisatie moet nog lang wachten neem ik aan. Maar zal er wel komen misschien. Laten we het hopen.

Met mijn trouwe konsol in ieder geval geen enkel probleem.

Weet zo nu en dan prachtige sfeerbeelden tevoorschijn te toveren, ook al is het bij tijd en wijlen verre van perfect.

Er is met name wel wat pop up te bespeuren en de bekende 'anti aliasing' dingetjes, om er maar eens een ferme vakterm tegenaan te gooien.

Geempie speelt hoe dan ook als een treintje. Ouwe bakken scheuren heerlijk, en, hoezeer het me ook spijt als vroom Godvruchtig jongeman dit te zeggen: het gassies maaien is hier werkelijk voortreffelijk uitgewerkt.

Bijgestaan door de uitstekende physics bijvoorbeeld, gassies strompelen, ze knallen op tafels, glijen gestaag naar benee. Ondertussen zwelt dat bezwerend swagger gitaartje weer aan.

En geen kruisje.

Alles valt of staat met een kruisje.

GTA 5 had een kruisje.

Hoe onvergeeflijk.

Geen strakke shootouts met een kruisje.

Er is wel een eentonigheid in de structuur te bespeuren, een die zelfs doet denken aan de eerste Assassin's Creed. Namelijk in de zin dat je wel continu hetzelfde aan het doen bent voor je op je volgende grote missie gaat om zo'n maffe gassie aan te pakken.

Maar de algehele opzet en het verfijnde aspect van de gameplay maakt dat in deze niet erg.

Wat mij betreft.

Ergens naartoe cruisen voor zo'n volgende flitsende in en uit operatie, snel weer in je wagen hoppen met zo'n dikke Creedence tune die dan weer instart; het wordt misschien repetitief, maar 'boring' zeker niet.

En zo zie je maar, nog steeds prima te spelen.

Ook zonder kruisje.

Geen noodzaak.

Voor een kruisje.

We zijn nog niet helemaal als het achterend van 'n verken.

Gewoon twee handen op de controller, makkelijk zat.

Kruisje misschien leuk voor als je tijdens het spelen ook nog een boek hoopt te lezen of wat was wil opvouwen.

Maar wat is dan de volgende stap, waar houdt het op.

Anders kan je misschien net zo goed cutscenes ervan maken, de schiet sequenties. Eigen inbreng tot een minimum gereduceerd. Misschien hooguit dat je op een bepaald moment op een bepaalde knop moet drukken wanneer die dan in beeld komt en als je dat dan fout doet even een rood scherm maar verder geen aanzienlijke gevolgen voor de verdere verloop van het spel of de cutscene.

Dat is de kant die je opgaat met een kruisje.

En daarom:

Geen kruisje aub.

Zoals deze gelukkig weer eens doet.

Want zo zie je dus maar weer:

Nog steeds prima te spelen.

Ook zonder kruisje.

avatar van AvMerode
Maar met Mafia 3 wou ik toch wel even een berichtje plaatsen aangezien ik hem geweldig vind.
Ja de pc versie is extreem slecht geoptimaliseerd en zelfs na het patchen met de eerst uitgekomen update.
Maar ik heb de pc versie nu aardig goed speelbaar gekregen op mijn oudere pc (nog niet getest op mijn nieuwere pc) met fx 6300, 8gb ram, 2tb hybride hdd en 750ti gpu in 720p met bepaalde settings op medium en hoog.
Ik gebruik gewoon de realtek audio driver (met laagste sample frequency rate) inplaats van nvidia audio driver en gebruik verder nvidia inspector.
Met nvidia profile inspector gebruik ik deze settings: Prefer Maximum performance, Vertical Sync: 1/2 refresh rate, Triple Buffering aan en 1 voor Maximum pre-rendered frames.
Verder de gameplay settings ook een beetje aangepast.

De game is echt sfeerrijk en de soundtrack is geweldig. Combineer de film Dead Presidents (1995) met de game The Saboteur (2009) en je krijgt deze Mafia 3.
De hoofdrol speler doet me verder wat denken aan Michael Jai White. Ik moet nog wat verder spelen om een echt goed beeld te krijgen, al vind ik hem nu aardig vermakelijk.

Game komt er in de media slecht vanaf. Matige graphics, weinig vrijheid en de gameplay is erg veel herhaling. Zie een hoop zesjes tot maximaal een zeventje.

Jammer, had gehoopt dat dit de eerste sandboxgame was die de concurrentie met GTA V aan kon.

Haal hem wel ergens volgend jaar voor 2 tientjes.

AvMerode schreef:
Lange tijd dat ik op gamesmeter ben geweest. Speel dan ook alleen maar retro en verder weinig nieuwe/hedendaagse games..
Dat is toch geen reden om bij gamesmeter weg te blijven? Ik zou maar wat graag meer discussies omtrent oude games zien! Retro is nog steeds in, en gaat dat ook altijd blijven.

Grovonion schreef:

Ja, nogal. Grootste min aan GM is dat er heel weinig retro game discussie is.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Haal hem wel ergens volgend jaar voor 2 tientjes.

Ik denk dat je niet af moet gaan wat de media er van zegt ,,het is net als met muziek ,,persoonlijke smaak ,,,en de grafics zijn om te smullen hoor ,,,top game

avatar van Martijn
En vergeet de combat niet, wow die shootouts zijn fantastisch. 1 van de dingen die zowaar beter zijn dan in GTA 5.

rudiger schreef:

Je hebt wel door dat je bericht erg tegenstrijdig is? Zeggen dat een mening van de media ook maar een mening is, om daarna te verkondigen dat de graphics om van te smullen zijn.

Ik vertrouw wel op de (juiste) media. Die weten meestal prima hoe ze iets moeten reviewen. Hoef het er niet mee eens te zijn, maar als diverse media hetzelfde beweren, dan zit er vast een waarheid in.

[/quote]

Beste 020 , ik heb afgelopen weekend dit spel gekocht en ik ga af op wat ik zie en hoor en ik trek me van enige kritici helemaal geen ene voetbal aan .
De critici waren ook afgelopen maandag enthoesiast en lovend over het nederlands elftal ,,goede team spirit , goede inzet , prima gespeeld . Volgens mij was de eindstand 0-1 in het voordeel van Frankrijk dus hoe kan je dat nou zeggen , dan heb je gewoon bagger gespeeld .

..overigens hebben de meeste negatieve kritieken die ik lees of zie echt wel betrekking tot de technische kant van het spel. Iets dat inderdaad nog wel gepatched kan worden in de toekomst (hoezeer ik soort zaken ook verfoei). Grafisch wordt het toch op de meeste plaatsen als knap en sfeervol beoordeeld, iets dat ik alleen maar kan beamen. Vanmiddag eventjes bij een vriend wezen gamen en buiten wat popups e.d (PC) ziet het er knap uit. Ook de soundtrack beviel me heel erg goed.

De vergelijking met GTA V vind ik overigens onzin. 'Dat' soort spel is het niet en dat was het vorige deel ook al niet. Het is dan wel relatief open-world maar absoluut geen sandbox game met tal van nevenactiviteiten e.d zoals een GTA of (pak 'm beet) Saints Row. Mafia II was ook al vrij lineair qua aanpak van het verhaal en activiteiten. Verwacht iemand een GTA dan zit je bij voorbaat al fout bij Mafia III of II.

Doet het spel dus wat ik verwacht (rekening houdend met de relatief korte tijd die ik ermee heb doorgebracht)? Absoluut. Ziet het er prima uit, is het verhaal interessant genoeg om te volgen en wordt de wereld sfeervol neergezet? Zeer zeker wel. Ben ik te spreken over toch wel enige bugs en glitches die hier en daar opduiken? Nee. Maar dat kan en zal wellicht nog wel gepatched worden.

Dus ik ben absoluut van plan het spel ook zelf in huis te halen op moment dat mijn PC geupgrade is of ik een PS4 aanschaf.

avatar van Maarten0402
Het patchen van (PC) games heb ik nooit echt moeite mee. Gebeurd al zo lang. Wat mij hierin wel erg stoort is dat het wel eens erg gezien kan worden van "Oh dat patchen we later wel". Prima, maar ik vind het niet kunnen als een game op Day-1 zo slecht wordt afgeleverd dat het bijna onspeelbaar is (dan heb ik het even niet over deze Mafia III, maar bijv. een Batman: Arkham Knight op PC, van wat ik ervan heb gehoord). Een game die niet speelbaar is kan je bijna geen spel meer noemen, maar één grote frustratie. En je wilt ook niet superlang op die patch wachten aangezien je al hebt betaald voor de game en wilt spelen.

avatar van JacoBaco
Geen Fast Travel??!! Ik las volgens mij dat je van noord naar zuid 1,5 uur aan het wandelen bent. Per auto natuurlijk 20x zo snel. Maar toch! Fast Travel hoort er gewoon bij (vind ik)!

Nou, dat wordt binnenkort dus gewoon lekker Rise of the Tomb Raider (PS4) spelen!

JacoBaco schreef:

Helemaal mee eens ,,Fast Travel had er gewoon in moeten zitten , maar met deze geweldige sixties muziek op de radio in de auto is het geen straf om lekker wat te rijden .

avatar van JacoBaco
Ja dat wel rudiger, al heb ik de tracks nog niet bekeken/geluisterd... maar deze zijn ongetwijfeld fantastisch! En gezien je leeftijd, kom je ook nog eens uit die periode!

Maarten0402 schreef:

Dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Ik had het wat beter kunnen toelichten, maar dit is exact wat me stoort. 'Laten we een spel uitbrengen dat eigenlijk incompleet is / niet geoptimaliseerd / niet voldoet, gooien we er later wel een patch overheen'. Vroeger stoorde me het minder, maar tegenwoordig is het haast norm in plaats van uitzondering.

avatar van Maarten0402
Precies. Ik heb liever dat het dan wat langer duurt voordat de game uitkomt, maar dat het gewoon lekker speelbaar is op day-1. Dat er dan nog patches zo nu en dan komen om minor bugs etc. op te lossen dat blijft altijd wel logisch.

MikeMannuh
Gemiste kans deze game. Een top setting, een top sfeer, een top soundtrack, leuk verhaal en leuke manier van story telling, maar deze game is gewoon pas half af. Een zeer groot gebrek aan content en de content die er is, is constant hetzelfde. Daarnaast wordt de lengte van de game immens gestretched door het heen en weer rijden naar de Bayou voor zowat elke mission en side mission. Jammer.

Ondanks de minpunten zou ik zeggen... wacht op een sale en wat updates. Wellicht wordt er nog extra content toegevoegd aan de game. Opzich was het wel een ok ervaring. Een beetje cruisen door New Orle.. uuh Bordeaux met op de radio de Stones, Jefferson Airplane, CCR. Leuk om die nummers weer eens allemaal te horen.

Heerlijke game.
Vette shoot outs.
Leuke sidemissies (makkelijk te vinden).
Waanzinnig lekker rijdende auto's.
Toppe soundtrack (hou normaal niet zo can deze muziek, maar door deze game wel).
Playboy's verzamelen, die je vervolgens nog echt kunt bekijken.
Repetatief, dat wel, maar maakt het ook leuk.

Enige nadeel is het feit dat ie elke dag teruggaat naar je dashbord.

Verder : topgame ( speel al minstens 20 uur)