Resistance: Fall of Man (2006)

PlayStation 3

Ontwikkeld door Insomniac
Uitgegeven door Sony

Resistance: Fall of Man speelt zich af in een afwijkende werkelijkheid in de 20e eeuw. De Verenigde Staten en Groot-Brittannië proberen Europa en Azië te redden van een geëvolueerd buitenaards virus, genaamd Chimera. Dit virus heeft in een korte tijd vrijwel alle levensvormen in Europa en Rusland laten muteren naar vreselijke monsters. Jij speelt een Amerikaanse soldaat, genaamd Nathan Hale en moet de mensheid proberen te redden.

avatar van Iron Rose
Resistance is zo'n typische net- niet game. De game doet veel dingen vrij goed maar toch zijn die dingen niet goed of verassend genoeg om van Resistance een echte topper te maken. Een paar voorbeeldjes:

- De graphics zijn mooi maar niet van niveau Gears of War of Crysis.
- Het spel kent leuke wapens maar het zijn er te weinig om de boel constant spannend te houden.
- De manier van vertellen lijkt in het begin leuk en origineel, maar na een tijdje gaat het vervelen en vraag je je af waarom dit niet in filmpjes wordt gedaan aangezien je net een next gen apparaat hebt aangeshaft.

Verder is de game echt vreselijk linear. Zelden kun je echt verschillende paden kiezen en meestal is er dus gewoon een weg die je naar de hordes Chimera leiden. De A.I. van de Chimera is redelijk, maar nergens vond ik het wereldschokkend. Naarmate de game naar het einde toe gaat kreeg ik wel het idee dat ze slimmer en sterker werden. Vooral het laatste level is af en toe erg (frustrerend) lastig. Wat me ook irriteerde is dat je op een gegeven moment lekker aan het spelen bent maar je steeds (soms na 10 minuten al) uit de game wordt gehaald omdat het verhaal weer verder wordt verteld. En dat betekent weer laden en wachten......
De sfeer is de game ontbreekt ook een beetje. Het is allemaal heel kil en Nathan Hale is zo'n personage waar je helemaal niks mee hebt. Van mij part had ie door 10 Chimera's mogen worden verkracht in zn reet; het zou mij helemaal niks uitmaken.

Maar gelukkig kent de game ook veel postitieve punten. De gameplay werkt gewoon goed en heel af en toe mag je even aan de six-axis controller rukken om de Chimera van je af te slaan. Dit is zeker leuk om even te doen. Wat ook leuk is dat je af en toe in een tank of een militaire auto mag rijden. Dat laatste doet echter verdacht veel denken aan Halo, maar het werkt wel lekker. Voor de rest kent de game ook veel toffe momenten. Zo is het erg vet om met je mede soldaten het slagveld op te rennen terwijl er overal ontploffingen zijn en er totale chaos heerst. Jammer alleen dat je collega's vaaak al vrij snel dood zijn en het uiteindelijk weer op jou aankomt.
Nog een paar leuke momenten:

- In het level in Manchester loop je over een lange weg en in de verte zie je die prachtige cathedraal liggen en ik wist dat ik daar heen moest.
- Op een gegeven moment kom je bij een kantine en opeens komen er dan tientallen van die kleine beesten op je af terwijl ze alles op hun pad (tafels, stoelen) omgooien.
- Ergens in een buitenlevel op zo'n speel ding ligt dan een dode soldaat terwijl dat ding langzaam heen er weer gaat en piept. Dan denk je toch wel even bij jezelf: ''waar zijn we toch bezig met zn allen'' .

Al met al is Restistance gewoon een zeer aardige game. Het heeft niet echt gebreken maar het is gewoon geen wereldschokkende of revolutionaire game. 3,5*

avatar van TonyTHorror
Opnieuw een poging gewaagd (wil toch wel graag de serie helemaal proberen) en het blijft een beetje een twijfelgeval. Ben wel iets genuanceerder dan in mijn vorige berichten, maar enkele kritiekpunten blijven overeind. Visueel karig, vergelijkbare shooters (ook qua 'schaal') zoals Gears of War uit hetzelfde jaar maken veel meer indruk. Het speelt als een redelijke run & gun FPS maar het gehele wapenarsenaal voelt licht (sound, impact etc) en is wat dat betreft complementair aan de wat grauwe / saaie look van het geheel. Benieuwd hoe de volgende delen hierop verder bouwen!