Blitz Breaker (2016)

PC / Apple iOS / Nintendo Switch / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Platform

Ontwikkeld door Boncho
Uitgegeven door Boncho

Een simpele, snelle platformer met één klein verschil: je personage kan niet rennen (hij kan alleen dashen en springen). Speel als een schattige robot genaamd Blitz en help hem om de fabriek te ontsnappen waar hij gemaakt is. Het enige probleem is dat alles je probeert te vernietigen!

avatar van Animosh
Dashing.

Ik hou van dashing. Het is snel, het is bevredigend en het zorgt voor puzzels die net iets anders zijn dan het reguliere platformen. En dit spel - dit spel is een ode aan dashing. Lopen kan je niet en je vermogen om te springen heb je maar heel af en toe nodig: waar Blitz Breaker om draait is dashing.

Dat werkt ongeveer zo: als je op het pijltje naar rechts drukt vlieg je naar rechts, als je naar beneden klikt naar beneden, etc. En je blijft die kant op vliegen (je kan niet onderweg stoppen of afremmen) totdat je een muur, plafond of vloer raakt (of sterft - dat gebeurt ook regelmatig). Dat zorgt ervoor dat het spel echt een razendsnel tempo heeft. Je vliegt als een gek door de levels heen, en dat moet je ook nog eens zo snel mogelijk doen (om een ster te halen). Waar ik als fan van fast-paced platformers uiteraard van geniet.

En daar houdt het niet op. Nee, het spel heeft ook nog eens een fijne moeilijkheidsgraad. Op Steam klaagden een aantal mensen erover dat het spel in de latere levels te moeilijk wordt omdat die aan de lange kant zijn, en ik denk dat veel mensen zich daar inderdaad aan zullen storen. Maar ik vond het persoonlijk erg fijne tests van de vaardigheden die je tijdens het spel geleerd hebt, culminerend in het bloedmoeilijke bonuslevel Gauntlet X, waar ik volgens mij meer dan een uur mee bezig ben geweest.

Ik ben in totaal 1257 keer gestorven (in 9.5 uur, dus meer dan honderd keer per uur!), en daar heeft natuurlijk niet iedereen zin in. Maar voor liefhebbers van razendsnelle tough-as-nails platformers in de trant van Super Meat Boy is dit echt een aanrader. Het spel kost ook nog eens slechts 3 euro. 4.25*