Stardew Valley (2016)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation Vita
RPG / Simulation

Ontwikkeld door ConcernedApe
Uitgegeven door Chucklefish en 505

Je hebt je opa's oude boerderij in Stardew Valley geërfd en besluit om je saaie kantoorbaantje op te zeggen en je in het avontuur te storten. Gewapend met wat oude gereedschappen en een paar munten is het aan jou om deze overwoekerde velden tot een bloeiende boerderij te maken. Maar het zal niet gemakkelijk worden. De Joja Corporation ligt op de loer om het rurale stadje om te vormen tot industriegebied. Lukt het jou om Stardew Valley te herstellen tot winstgevend landbouwdorpje?

Tot nog toe een uurtje of 5 inzitten en het is een erg leuk, ontspannend spel in de traditie van Harvest Moon en Rune Factory, helemaal in elkaar gestoken blijkbaar door 1 persoon. Lekker gezapig tempo, beetje boeren, wat vriendjes maken met de diverse mensen in de stad, wat vissen, huisje uitbreiden of een dungeon exploren, je kent het wel. Erg gezapig allemaal maar het werkt wel uitstekend (en is best uitgebreid) en grafisch ook nog eens in het charmante 16 bit snes stijltje. Als je van dergelijke games houd val je je hier echt geen buil aan dacht ik zo. Ideaal om tussen het moorden en schieten door te spelen en weer helemaal zen te worden

Komt ook voor consoles uit, dacht ik...

Klopt. Komt later deze maand als ik me niet vergis voor PS4 en Xbox One. En zou confirmed zijn voor de Switch.

Inmiddels staat de teller op 30+ uur en het blijft een ontzettend leuk en relaxed spel. Net zoals bvb een Animal Crossing of Harvest Moon is het echt zoiets wat je iedere dag oppakt om weer 'even 10 minuten' tijd in te steken om uiteindelijk te merken dat je toch al dik een uur bezig bent. Of het nou gaat om de vriendschappen uit te breiden (en ieders unieke karakter en dialogen te horen / zien), je boerderij te onderhouden of de mijnen verder te ontdekken...het blijft allemaal gewoon erg leuk om te doen. En zelfs na 30 uur heb ik het idee dat ik hooguit 1/3de of zo van de game heb ontdekt. Ik heb geen flauw idee of er iets van een 'endgame' in zit maar ik zie me hier in ieder geval nog lang bezig mee zijn.

Grappig trouwens dat ik in het echte leven op een boerderij woon (jawel - ik huur een appartementje in een oude opgeknapte hoeve) en nog nooit een drol hier heb uitgevoerd - geen koe of kip gevoederd of op stal gezet, zelfs geen gras gemaaid of hout gehakt, terwijl ik om notabene 3 uur s'nachts terwijl ik niet kan slapen (slechte slaper!) dan toch nog even de behoefte voel om Stardew Valley op te starten om te kijken of alles nog okay is met mijn koeien Dory en Mory, en nog vlug even de plantjes bewater

Maar dat terzijde. Ik heb nou 45 uur op de teller staan, intussen weer een aantal gebouwtjes erbij, wat extra vriendschappen gesloten, weer wat nieuwe receptjes en blauwdrukken ontdekt en ga zo maar door, en toch nog altijd de behoefte heb om verder te blijven spelen. Bij deze geeft ik het spel dan ook een 5. Want dat verdient het toch echt wel. Mijn terechte top 2 van 2016 dus. En heel misschien zou ik het spel zelfs van plaats wisselen met Fire Emblem - want hoewel die ook nog steeds geweldig is merk ik dat die me momenteel meer frustratie dan plezier oplevert. Terwijl ik door Stardew Valley nog steeds helemaal gecharmeerd ben.

edit: overigens nog een extra vermelding waard is de muziek. Wat een heerlijke, dromerige deuntjes heeft die kerel gecomponeerd zeg. Ik vind het nog altijd ongelooflijk dat alles hier letterlijk in elkaar is gestoken door 1 man, en ik vind dat hij zich op het vlak van de muziek werkelijk overtroffen heeft. Ieder stukje geeft letterlijk echt perfect de sfeer van het huidige seizoen of locatie waar je je bevind weer. Je merkt het...niets dan hulde voor Eric Barone. Ik kan haast niet wachten tot hij vroeg of laat weer een nieuw project aankondigd.

Sinner, 45 uren, hoeveel sezoenen en jaren zijn er dan voorbij gegaan? 2?

Grovonion schreef:
Sinner, 45 uren, hoeveel sezoenen en jaren zijn er dan voorbij gegaan? 2?

Uh. Geen idee meer. Ik heb er nu 65 uren inzitten en zit op jaar 4, halverwege de zomer. Ik weet wel dat het begin relatief snel liep (ik zit eigenlijk vrij snel door jaar 1 heen - vanwege het vrij langzame begin - ik werkte toen ook niet de hele dag door - meestal had ik tegen een uur of 2-3 s'middags wel weer zoiets van hoppa...volgende dag (als mijn crops en taken voor die dag voldaan waren). Tegenwoordig besteed ik dus letterlijk echt wel een hele dag aan tijd met dingetjes doen e.d en is het dus tot 12 s'nachts voor mijn boertje gaat slapen.

centurion81 (crew)
5 okt. voor Switch!

En maar even binnengehaald.

De aankomende Harvest Moon is niet om aan te gluren maar dit ziet er voor een zacht prijsje allemaal wel gemoedelijk uit.

We gaan het meemaken.

Maar weer eens.

avatar van KoomBa
Welke volwassene gaat nou aan zo'n kleuter spel vrijwillig z'n tijd verkwisten

avatar van Cervantes
Welke volwassene gaat nou aan zo'n kleuter spel vrijwillig z'n tijd verkwisten

Alleen volwassen mensen hebben het boerenverstand om dat te kunnen begrijpen.

Het is een juweeltje.

Zelf nog steeds niet echt heel ver wat vooral te maken heeft met de traagheid ervan die soms moeilijk lijkt samen te gaan met die van mijzelf maar als je er de tijd voor neemt heb je iets heel moois in handen.

En als je zoals hierboven ook al benoemd in ogenschouw neemt dat alles inclusief de sfeervolle bijzonder passende muziekjes allemaal van dezelfde enkele persoon komen mag dit wat mij betreft met recht ook wel een heus kunstwerkje worden genoemd.

Was ik hier gelijk immens van gecharmeerd, vond ik het een tijdje toch moeilijk om er echt goed in te komen. Kon er niet echt grip op krijgen wat men allemaal van mij leek te verwachten in het stadje. Constant verzoeken naar dingen die ik dan weer op dat moment net niet heb.

Ontmoedigend.

Maar.

Inmiddels gaat het al een stuk vlotter gelukkig en zit ik er helemaal in de laatste dagen, bevind ik mij behoorlijk gegrepen door de diepgang en veelzijdigheid van zo'n lieflijk klein spelletje.

Bovendien een ideale aanwinst voor de Switch wat mij betreft, merk zelfs dat ik er het meeste in op ga als ik handheld speel.

Een indrukwekkend eenmansproject waar ik enkel de volle waardering aan kan toekennen.