menu

Tyranny (2016)

mijn stem
3,80 (5)
5 stemmen

PC
RPG
single player

Ontwikkeld door Obsidian
Uitgegeven door Paradox

In een wereld waar de strijd tussen goed en kwaad reeds beslist is, heeft het kwaad gewonnen. Je bent een Fatebinder genaamd Tunon, de rechter en uitvoerende macht om de wetten van Kyros in stand te houden. Gebruik jij jouw positie om loyaliteit te inspireren door rechtvaardigheid naar het volk te brengen, of breng je angst en wreedheid naar de al gebroken inwoners van Tiers? De keuzes die je maakt, hebben invloed op jouw reputatie - en daarmee ook op de constant veranderende landen van Tiers.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=yc-WqIRNDKY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Sinner
4,0
Tyranny. Het spel waar ik absoluut het meest naar uitkijk momenteel om te spelen. Niet alleen een isometrisch RPG (blijft mijn favoriete stijl), maar ook nog eens ontwikkeld door Obsidian en met een toch licht andere insteek dan de meeste Fantasy RPG's. I can hardly wait! (maar ik moet wel aangezien ik momenteel te weinig budget heb...) Zeker aangezien ook de reviews tot nog toe erg positief zijn. (ACG en Cosmic Engine )

avatar van threeohthree
Ziet er erg interessant uit inderdaad! Voor de geïnteresseerden hier een link naar hun huidige AMA op reddit!

avatar van Sinner
4,0
Vanavond mee begonnen en verdorie - bevalt me erg goed. Sowieso omdat het een isometrisch RPG is, maar bovenal omdat het hele keuze systeem erg uitgebreid lijkt te zijn. (veel meer dan in de gemiddelde RPG). Werkelijke elke keuze lijkt bij de diverse facties of zelfs personages in die facties diverse reacties uit te lokken (verspreid over Wrath en Favor - die blijkbaar niet volledig elkaar's tegengestelde zijn). Ook is de hele insteek anders dan de gemiddelde RPG - je bent niet alleen een soort gerechterlijke macht in het 'slechte' kamp (die de strijd al min of meer gewonnen heeft en voornamelijk bezig is kleine opstandjes en dergelijke de kop in te drukken) maar moet binnen dat gehele kamp ook nog eens een heel dun lijntje weten te bewandelen tussen je mede-schurken facties en de bewoners van de bewoonde landen. Tot nog toe is het erg boeiend moet ik zeggen. Ook al wordt je (naar goed Obsidian gewoonte) de eerste 2 uur wel doodgegooid met diverse namen, facties, gebeurtenissen e.d (waar je overigens, door even met je muis over het gekleurde woordje in de tekst betreffende persoon of plaats e.d wel een pop-up van krijgt met wat meer uitleg en histories. Handig!).

...en eh neen. Die net uitgekomen DLC heb ik niet. Wacht ik wel weer even mee voor een eventuele tweede playthrough.

avatar van Sinner
4,0
Gisterenavond uitgespeeld met 22 uurtjes op de teller. Lijkt niet veel (en is het eigenlijk ook niet als je de vergelijking gaat maken met bvb een Baldur's Gate of een Pillars of Eternity) - maar eigenlijk is het, voor de content en het verhaal dat het spel behandeld, net genoeg. Ik kan me voorstellen dat mensen het einde iet-of-wat abrupt vinden - maar persoonlijk had ik er niet zo veel problemen mee. ter verduidelijking - het spel eindigt namelijk op het moment dat je de orde in de Tiers hersteld - iets wat je min of meer in directe confrontatie met Overlord Kyros plaatst - maar in plaats van nog eens 20 of 30 uur aan het verhaal vast te plakken, behandelt Tyranny dit gegeven in een reeks epilogen naargelang je keuzes in en aan het einde van het hele gebeuren. Ergens vind ik het wel aangenaam te weten dat een tweede playthrough (die er gegarandeerd gaat komen aangezien er een reeks gebeurtenissen en content enkel beschikbaar is naargelang je keuzes in het spel) 'relatief kort' zal zijn in plaats van weer een hele maand in beslag te gaan nemen zoals bvb een Dragon Age Inquisition.

Verder vond ik Tyranny qua verhaal en personages behoorlijk goed uitgewerkt, en kan ik zelfs zeggen (zonder spoilers) dat er twee bepaalde situaties in het spel zaten waar ik het persoonlijk best moeilijk mee had (zowel qua situatie zelf, maar ook qua oplossing). Het hele morele dilemma van 'ik doe mijn job als best mogelijk maar wil wel of niet binnen de lijntjes kleuren en persoon/factie x en y te vriend houden' zet je voor enkele harde keuzes die je echt wel even doen stilstaan bij je rol als zowel rechter als beul. Uitstekend gebracht in mijn ogen.

Grafisch gezien vond ik het spel overigens ook meer dan behoorlijk. Met name de diverse locaties vond ik prachtig weergegeven - en ook de animaties van de karakters (en met name zaken zoals de 'speciale combo technieken' (die vrijgegeven worden naargelang de loyaliteit van bepaalde karakters t.o.v jou karakter) zijn meer dan behoorlijk.

Ik vond Tyranny absoluut de moeite om te spelen. Wat minder episch en avontuurlijk dan bvb een Pillars of Eternity en qua speelduur misschien (zoals gezegd) redelijk kort - maar wat betreft verhaal / interactie met de diverse personages en beleving eigenlijk bijna net zo goed. Van mij krijgt het in ieder geval een 4.

avatar van Eliandjiee
4,5
Hierbij mijn review van deze game, origineel gepost op Reddit dus vandaar in het Engels.

Context
For some context let me state that modern wRPG's like the Witcher, Bioware's Dragon age and Mass Effect but also Bethesda's Fallout's (from 3 onwards) and Elder scrolls (from Oblivion onwards) are some of my favorite games of all time. RPG's are my favorite genre, but since I started gaming in the PS2/Xbox era, I never experienced the classic cRPG's like Planescape, Baldur's gate etc.

And then came Tyranny. An isometric modern cRPG that was recommended for me as an introduction to the genre. And oh boy, did it deliver. What makes it such a good entrypoint? It is relatively short and focused. The game can be finished in about 20 hours. The open areas are small and kind of linear. They have a really craft system for informing you of the lore with highlighted texts that you can hover your mouse on for further details and a reminder if you forget who someone or what something was. The characters, dialogue and lore are really intereseting and well written. The focused area and story's is kind of refreshing actually compared to the big rpg's and filled open worlds that take 50+ hours. It is never overwhelming you, it's all pretty straightforward and in that regard it is really newcomer friendly.



Gameplay
Gameplay wise I LOVED the magic system. The way you are able to combine and craft your own spells. I'm pretty sure I have never seen such a system before and I'm a big fan. Magic feels really powerful and the animations are beautifully done. You can make pretty cool combo's with your party that look pretty awesome given it's top-down/isometric view. The combat is chill at the lower difficulty for anyone who merely wants to experience the story and it's definetly challenging at higher difficulties and requires more tactics which I love (my favorite combat ever in any rpg has to be Dragon Age: Origins!).



Story & choices (spoiler free)
The setting and storing is unique and unlike anything I've ever played or seen before. You basically play an evil judge AND executioner combined into one character with lots of power from the get go. An invasion on a part of the last opposing realm is not going as planned and it's your job to make sure this realm is conquered and the war can be completed. You also have superiors who follow your every move and who you have to answer to. But times are changing..

The choices you make really change the story, the way everyone interacts with you and impact the game as a whole. At the start you have to make some decisions that really alter the state of the world and the game and story that you're about to experience. There are multiple paths to playthrough with different factions. So yeah I'm really going to play this again to make different choices and play a (mostly) different game. There are also some morally grey and difficult choices that really make you think about morals, good, evil and all the grey areas between those two.

I'm not going to spoil anything but you really get to make some awesome decisions and feel like you're really making an impact in this game with some epic moments supported by a good soundtrack as well as beautifully designed environments.



TLDR:

So for anyone who has ever thought about playing a cRPG but never played one before: Go. Play. Tyranny. Now.

avatar van Sinner
4,0
Ook Tyranny is gratis in de Epic Store deze week. MET DLC. Net zoals Pillars of Eternity niet te missen voor de serieuze RPG fans. Je zou gek zijn om ze te laten liggen.

avatar van mister-fool
4,5
Het woord als machtsmiddel vormt de centrale thematiek van Tyranny. Niet enkel hebben de slechteriken reeds gewonnen, maar de overwinning is ook zo volkomen dat het een Orwelliaanse controlemacht heeft gevestigd . Taal en cultuur worden ingezet om de vrede van Kyros, een soort mix tussen een grondwet en het oude testament,- te bewaken. Het recht blijkt hiervoor een machtig wapen. Deze wordt door de speler gehanteerd. Als een soort wandelende oorlogsrechter ga je op pad om een opstandje de kop in te drukken. Wat volgt is een aangename politiek intrige.

Qua gameplay is Tyranny een klassieke C-RPG met pauzeerbare real-time combat. De mechanics zijn vergelijkbaar met Pillars of Eternity. Daarentegen is dit spel korter van opzet en overduidelijk bedoelt voor verscheidene speelbeurten. Tyranny vraagt je namelijk stelling te nemen ten aanzien van geschilpunten tussen verschillende kampen; niet iedereen is te vriend te houden! Dit heeft als groot voordeel dat deze videogame ver blijft van binaire moraliteit. Alle facties zijn daarenboven interessant. Dit is met name te wijten aan de uitstekende dialogen; hetgeen mijns inziens het beste verkooppunt is van ontwikkelaar Obsidian

Daarenboven voelt de wereld van Tyranny origineel aan. Het is ver verwijderd van de verwaterde Tolkien’esque fantasy die steeds meer overkomt als geestdodend cliché. Allereerst bevinden we ons niet langer in een pseudo-middeleeuwse wereld, maar in de late oudheid: het kunnen maken van ijzer vormt de belangrijkste aanjager voor regionale hegemonie. Er zijn grote steden, maar de samenleving is nog voornamelijk tribaal van opzet. Verder is het aantal fantasy-element laag waardoor; de wereld sober en geloofwaardig aanvoelt.

Hoewel het voornoemde uiterst positief is, in merk ik wel op dat de presentatie soms net wat ruwer is dan bij Pillars of Eternity. Zo ogen de 3d-portretten wat goedkoper en had meer variatie in de vijanden een meerwaarde geboden. Verder voelt met name de derde act afgeraffeld aan. Spijtig, maar het zijn slechts kleine smetjes.

Tyranny vind ik namelijk vanwege de voornoemde thematiek en wereldvorming een van de beste RPG’s die ik heb gespeeld. Vind deze titel dan ook ietwat ondergewaardeerd, hoewel enkele smetjes mij weerhouden om de volle mep te geven.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.