Gears of War 4 (2016)

Xbox One

Ontwikkeld door The Coalition
Uitgegeven door Microsoft

Vijfentwintig jaar na de gebeurtenissen in Gears of War 3, is het nu aan JD Fenix, de zoon van Marcus Fenix, om het samen met zijn compagniegenoten, Kait Diaz en Delmont Walker, op te nemen tegen een nieuwe buitenaardse bedreiging. Terwijl de ruïnes van Sera geteisterd worden door hevige elektromagnetische stormen, ontdekken JD en zijn team de beginselen van een mogelijk nieuwe invasie.

Dit moet wel mijn nr 1 titel van 2016 worden. Groot fan van de reeks.

Wel jammer dat ze een nieuwe cast gebruiken, terwijl ik gewoon graag met de oude kern verder was gegaan.

Tijd voor een grote gameplay trailer wat mij betreft. Er is nog vrij weinig info over de game.

kiriyama
Ik hoop vooral dat ze horde-mode weer terugbrengen. Als dat er niet inzit weet ik niet of ik hem wel ga kopen.

Geruchten gaan (denk dat ondermeer eurogamer een klein artikel had) dat het ook gewoon voor de PC wordt uitgegeven. Ben benieuwd. Als dat het geval is ben ik in ieder erg blij - de vorige 4 delen behoren tot mijn favoriete shooters. Zowel qua design / look als qua controle (lekker robust) een topper.

Dat er trouwens een andere cast wordt gebruikt vind ik dan weer helemaal niet zo erg. Af en toe een frisse wind in het gebeuren mag wel eens. Hoewel een cameo van diverse oudgedienden dan wel weer leuk zou zijn.

avatar van Red Extreme
Gears of War 4 gaat microtransacties bevatten Gears of War 4 to Include Microtransactions - GameSpot, was te denken hé als er iemand met microtransacties begint is Micro$oft er als de kippen bij.

Ach, lekker boeiend. Ik hoef die extra shit toch niet, wil gewoon die gruwelijke campagne spelen.

Brute Gears of War 4 campaign gameplay blaast je helemaal weg - gamekings.tv

Erg indrukwekkend. Ik had wel twijfels of de game grootschalig episch zou worden, maar daar lijkt het dus absoluut wel op.

avatar van Red Extreme
Ik heb deze besteld maar ik vraag me af hoe het eigenlijk in elkaar steekt met die robots. Ik vind het spijtig dat het de horde mode van Judgment in deze game is.

avatar van Red Extreme
Man ik kan niet wachten om deze game te spelen!

Gave trailer. Maar goed...ik kan ook (weer! ) zeggen dat Gears of War voor mij wel echt bij de toppers in het genre hoort. Hier krijg ik dan wel weer spontaan zin van om een xbox in huis te halen. En neen. Dat zie ik nog altijd niet gebeuren in de nabije toekomst.

avatar van Red Extreme
Gears of War 4 is hoe Gears of War is en altijd al was.

TL;DR Coole game! 4*

Toffe game, gister uitgespeeld op Hardcore en daar ben ik dan ongeveer 12 uurtjes mee bezig geweest. Gameplay als vanouds goed en ziet er allemaal zeer gelikt uit, eindelijk meer kleur ook in de game vooral in de buiten gebieden. Geluid is ook top, met name tijdens de Windflare secties; enorme elektrische stormen waarbij je ook echt last hebt van de wind, rondvliegend puin en een oorverdovend lawaai. Mooi gedaan, alleen na 2 a 3 windflares heb je dit ook wel gezien. Verder een aardig gevarieerde single player met DeeBees (robots), the Swarm (die wel erg veel weg hebben van The Locust) en oude bekende enemies. Nieuwe big-boss enemies als The Pouncher, The Snatcher en The Carrier zijn cool en angstaanjagend. Vooral die Snatchers heb ik lopen vervloeken. Nieuwe wapens zijn er ook, mijn favoriet: Overkill, wat een toffe shotgun.
Je speelt trouwens in solo-mode met een groepje nieuwkomers en dan met name JD Fenix, de zoon van Marcus. Voice-acting is op zich prima maar het voelt toch wat gemaakt/vlak aan en ze doen erg hun best om grappig te zijn. Het is dan ook een verademing als Marcus eindelijk op het toneel verschijnt + nog een paar oude bekenden. Woohoo!

Online heb ik inmiddels 4 uurtjes in de Horde mode gespeeld, old school horde vermaak. Wel nieuw is volgens mij de toevoeging van cards die je bepaalde extra bounties & skills geven. Uiteraard zijn die cards packs niet gratis en kun je die alleen krijgen door het veel te spelen of door je portemonnee te trekken en veels te veel te betalen. Beetje jammer. Maar goed, noodzakelijk zijn deze cards in het begin niet, je hebt ze ws wel echt nodig voor als je Horde mode level 50 op insane wil halen bijvoorbeeld.

Al met al 4* en ik ga me de komende tijd nog zeker vermaken met Horde

Gears of War 4 brengt weinig nieuws, maar dat hoeft ook eigenlijk niet, want het fundament van deze franchise staat al jaren als een huis. Het rennen, schuilen en schieten systeem kan bijna niet beter werken en functioneert ook nu weer fantastisch in deze nieuwe campagne. Dit alles in het eerste deel van een nieuwe trilogie met hele fraaie beelden en filmpjes, met een aantal toffe nieuwe tegenstanders (behalve de robots in het begin, fuck robots als ik dat wil zet ik wel zo'n vervelende nieuwe Call of Duty op), met wat nieuwe wapens al hou ik het liefste mijn vertrouwde lancer en mijn shotgun bij me en met een niet al te diepgaand maar toch wel onderhoudend verhaal.

De diverse weersomstandigheden zien er cool uit, al leveren ze niet echt interessante nieuwe gameplay op. Het is vooral veel herhaling, met shoot outs, horde aanvallen, mech-voertuigen en levelbosses. En goddank worden de oude personages niet vergeten, ook al speel je met een nieuwe groep. Een stel jonge gasten die me niet echt konden boeien, al zijn ze te pruimen. Maar het wordt pas echt leuk als we Marcus weer in de squad krijgen. Geweldig personage! En helemaal op het einde komen we er nog meer tegen. Dat belooft genoeg plezier voor Gears 5, die vermoedelijk over een jaartje of 2 wel verschijnt.

avatar van All Seeing Fish
Heeft helaas niet het eerste deel overtoffen, wel weer een leuke coop ervaring.