Als iemand die geen fan is van het FPS genre (maar er wel voor openstaat) is Superhot een fijne verfrissing die het genre op een originele manier benaderd. Ditmaal kunnen vijanden alleen bewegen als jij beweegt waardoor je langzamer, tactischer en stapsgewijs het schieten te gemoed gaat ipv gunblaze een schietzone oprennen. De moeilijkheidsgraad is niet te hoog of te laag waardoor ik altijd mijn kop erbij hield. Ieder level heeft een andere indeling en op gegeven moment krijgt je nieuwe moves die de gameplay vers & gevarieerd houd.
De vormgeving is extreem simplistisch, maar met een goede reden: de levels zijn grijs en leeg terwijl de vijanden, kogels en wapens vuurrood zijn waardoor je een duidelijk beeld hebt welke objecten belangrijk zijn om op te letten.
Het verhaal heb ik wisselvallige meningen over. De positieve aspecten liggen bij het feit dat het een abstract verhaal is dat met je solt; het is een andere vorm van narratief dan de gemiddelde (FPS) game, wat het een originele draai geeft. De nadelen liggen bij het feit dat het narratief je regelmatig onderbreekt, de onderbrekingen soms langer duren dan de levels en ik niet bijzonder geboeid was in het verhaal. Het geeft de game meer diepgang dan doelloos rode mannen neerschieten, maar ik was niet benieuwd waar het verhaal naar opbouwde en ik merkte regelmatig ongeduldig te worden, verlangend naar het volgende stuk waarin ik kon schieten.
Superhot is overigens een hele korte game. Ik heb het in een middag uitgespeeld terwijl ze er 23 euro voor vroegen. Ze hebben allerlei extra uitdagingen voor wie door wilt spelen, maar deze uitdagingen waren voornamelijk herhalingen van dingen die je al gedaan had waardoor ik snel op ze uitgekeken was.
Een leuke game die de moeite waard is geprobeerd te hebben als je zoekt naar iets vers in het FPS genre. Persoonlijk vind ik 23 euro voor de korte speelduur en mager verhaal teveel, maar het ontnam niet het plezier wat ik uit de gameplay haalde.
3,5