SUPERHOT (2016)

Macintosh / PC / Xbox One / PlayStation 4

Ontwikkeld door SUPERHOT Team
Uitgegeven door SUPERHOT Team en IMGN.PRO

In deze first person shooter gaat de tijd enkel verder wanneer jij beweegt. Zodra je stil staat zal alles in je pad stoppen. Zodoende dien je iedere beweging nauwkeurig te plannen.

Leuk en uitdagend concept. Enkel belachelijk dat je geen vrijheid hebt om je controls te herbinden. Gaat deels via een verborgen config maar dat loopt bij mij nog steeds mis + niet alle controls staan daar in.

Als iemand die geen fan is van het FPS genre (maar er wel voor openstaat) is Superhot een fijne verfrissing die het genre op een originele manier benaderd. Ditmaal kunnen vijanden alleen bewegen als jij beweegt waardoor je langzamer, tactischer en stapsgewijs het schieten te gemoed gaat ipv gunblaze een schietzone oprennen. De moeilijkheidsgraad is niet te hoog of te laag waardoor ik altijd mijn kop erbij hield. Ieder level heeft een andere indeling en op gegeven moment krijgt je nieuwe moves die de gameplay vers & gevarieerd houd.
De vormgeving is extreem simplistisch, maar met een goede reden: de levels zijn grijs en leeg terwijl de vijanden, kogels en wapens vuurrood zijn waardoor je een duidelijk beeld hebt welke objecten belangrijk zijn om op te letten.

Het verhaal heb ik wisselvallige meningen over. De positieve aspecten liggen bij het feit dat het een abstract verhaal is dat met je solt; het is een andere vorm van narratief dan de gemiddelde (FPS) game, wat het een originele draai geeft. De nadelen liggen bij het feit dat het narratief je regelmatig onderbreekt, de onderbrekingen soms langer duren dan de levels en ik niet bijzonder geboeid was in het verhaal. Het geeft de game meer diepgang dan doelloos rode mannen neerschieten, maar ik was niet benieuwd waar het verhaal naar opbouwde en ik merkte regelmatig ongeduldig te worden, verlangend naar het volgende stuk waarin ik kon schieten.
Superhot is overigens een hele korte game. Ik heb het in een middag uitgespeeld terwijl ze er 23 euro voor vroegen. Ze hebben allerlei extra uitdagingen voor wie door wilt spelen, maar deze uitdagingen waren voornamelijk herhalingen van dingen die je al gedaan had waardoor ik snel op ze uitgekeken was.

Een leuke game die de moeite waard is geprobeerd te hebben als je zoekt naar iets vers in het FPS genre. Persoonlijk vind ik 23 euro voor de korte speelduur en mager verhaal teveel, maar het ontnam niet het plezier wat ik uit de gameplay haalde.

Geweldige game, zowel qua concept als uitvoering. De storyline laat me voorlopig nog niet los. Maar het is ook gewoon verslavend leuk om te spelen. Vier en halve ster.

Storyline? Eh...dat gaat me voorlopig blijkbaar nog over het hoofd of zo? Heb er dan wel nog maar een drie kwartier in zitten en ik vind het qua concept en uitwerking erg leuk gedaan (een tactical slow-mo turn-based fps?), maar veel is me daar nog niet van opgevallen. Maar verfrissend is het in ieder geval wel - het blijft amusant om tactisch ergens binnen te vallen, iemand te ontwapenen, neer te schieten e.d en alles daarna in full-speed te herbekijken. Alleszins staat het wel in mijn playlist momenteel.

avatar van Waackx
1,0
Soort combinatie van Hitman en The Matrix waarbij je uit stilstand je tegenstanders moet zien te raken terwijl de tijd bevriest.
Ziet erg goedkoop uit (gewoon een spierwitte ongeving) maar tegelijketijd wel prijs van 25 euro vragen, ze zijn echt niet goed bij hun hoofd daar bij Sony.
Totaal geen fun in de game terug te vinden, meer frustatie en vooral linear en saai door het gebrek aan geluid behalve constant het irritante deuntje "superhot".
Dit is net als eendjes schieten op de kermis, leuk om een keer te proberen maar na een paar levels heb je het wel gezien.
Het schijnt dat je het een middagje ook nog eens hebt uitgespeeld.
Hiervoor hoor je 2,5 euro voor te vragen geen 25 euro.
Superhot is supershit.

avatar van Cervantes

Sony heeft de prijs van deze game niet bepaald.

avatar van Waackx
1,0
Cervantes schreef:

Sony heeft de prijs van deze game niet bepaald.

in ieder geval diegene spoort niet, 25 euro is bespottelijk voor woorden.

avatar van mister-fool
Mwah, naar mate ik ouder word, heb ik minder tijd om te gamen. Voor een kwaliteitservaring wil ik best wat meer betalen, ofschoon het aantal speeluren wat geringer is. Gelukkig wordt de prijs/kwantiteit verhouding vaak in positieve zin geslecht door o.a steamsales. Het minimalistische uiterlijk van dit spel vind ik daarenboven eigenlijk wel tof. Wordt het niet vaak gezegd dat men een groot artiest herkent door wat hij/zij weglaat?

avatar van The_CrY
Het spel is absoluut leuk, enzo, maar Waackx heeft gewoon een punt. Voor een indiegame van dit formaat is een tientje de juiste prijs, of vijftien als het echt moet. Gelukkig heb ik het zelf destijds voor een schamele 2 euro kunnen bemachtigen. Dan is het leuk.

The_CrY schreef:
Voor een indiegame van dit formaat is een tientje de juiste prijs

Een tientje idd. Meer had ik er ook niet aan uitgegeven. Gelukkig heb ik dat ook niet aangezien ie zowel in een Humble bundle zat en verleden maand gratis was met Xbox Gold.

Wat betreft graphics vind ik het minimalistische stijltje trouwens ook heel erg geslaagd en past het gewoon uitstekend in het plaatje. Trouwens - nou weet ik niet of het al tijdens de game kan, maar na het uitspelen van de game kan je trouwens ook nog eens een Endless Mode en een Mission Mode spelen. Dus je haalt er wel echt wat meer dan een 2-3-4 uurtjes uit. Uiteindelijk. Als je het leuk vind.