Hammerwatch (2013)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One

Ontwikkeld door Crackshell
Uitgegeven door Crackshell

Een hack en slash, actie en avonturen game die zich afspeelt in een pixel-art fantasiewereld. Speel dit avontuur solo of co-op en strijd vanuit de kerkers tot de top van kasteel Hammerwatch. Versla hordes vijanden en ontdek vier verschillende unieke omgevingen met ieder hun eigen geheimen, valstrikken en verborgen puzzels.

Met deze even wat aan het spelen, een soort twin-stick, dungeon-crawl light-RPG a la Diablo of zo. Best vermakelijk spel. Hoewel het allemaal wel klein wordt weergegeven op het scherm, hi-res mac game?

Smerig, smerig spelleke. Zoiets heb ik ook nog niet meegemaakt. Tof spel, heb me er bijna 12 uur enorm mee vermaakt, en uiteindelijk lijkt het een erg realistische ontsnappingspoging uit een middeleeuws, belagerd en behekst kasteel. Met de nadruk op realistisch, de held die ik ben versla ik natuurlijk alle tegenstand die ik tegenkom. De spin in act 1 is daarbij evenmin een obstakel, als de ridder in act 2 of als de Lich in act 3. Zelfs de draak op het einde sla ik neder, alsof het mijn tweede natuur was. Maar wat ik onderweg kompleet vergeet te doen, een held zonder al te veel planning of voorzienigheid zijnde. Is natuurlijk alle planken die onderweg goed verstopt zijn te vinden. Nee, dom als ik ben raap ik er 10 op, maar vergeet ik de laatste 3 te zoeken. En wat gebeurt er dan? Het onvermijdelijke natuurlijk: ik ga onder samen met het ineenstortende kasteel. Omdat ik een onhandige, klungelige held ben? Nee natuurlijk niet: omdat ik te weinig planken heb om de laatste drie gaten naar het reddende einde te overbruggen! En zo eindigt mijn avontuur even gefrustreerd als onvoldaan: zonder de echte uitgang gezien te hebben.