Layers of Fear (2016)

Alternatieve titel: Layers of Fear: Legacy

Macintosh / Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Bloober
Uitgegeven door Aspyr, Bloober en Limited Run

Layers of Fear is een first-person horror game met een zware nadruk op verhaal en exploratie. Spelers nemen de controle over een schilder wiens enige doel is om zijn Magnum Opus te volbrengen, een waar meesterwerk van angst.

avatar van StayVisible
Mooie graphics, prima soundtrack en een lekker duister sfeertje.
Helaas valt de game te vaak in herhaling.

avatar van hitman
Deze moet je spelen als je van horror houd, creepy sfeertje man.

avatar van Delloo
Een erg leuk tussendoortje. Een uur of 6 speelplezier. Deze game moet je echt spelen in een donkere kamer. Bij voorkeur in de late avond of nacht. Bij de proloog moet je gewoon even doorzetten. Ik wilde afhaken, maar mij werd verteld door te gaan. En dat is ook echt wat ik iedere speler wil aanraden. De game is echt heel verrassend. Ik schrok me een aantal keren echt het kippenvel op mijn armen. Het verhaal ontvouwt zich op een rustige manier. Heel boeiend. Spelen dus!!!

Toevallig heb ik deze vandaag gespeeld en had hem na zo'n 3 en een half uur uitgespeeld. Voor mij was het een tegenvaller omdat ik meer had verwacht. De sfeer van het spel is goed, maar na een tijdje begon ik me te ergeren aan bepaalde puzzels en glitches.

Het is niet echt duidelijk wat je moet doen en een groot gedeelte van de tijd deed ik maar gewoon een willekeurig iets (180° draaien leek een favoriet van de ontwikkelaars) en vaak was dat precies wat ik moest doen. Ook mistte het spel een interessant hoofdpersonage. Hij is vaak stil en er wordt enkel op een aantal voorwerpen gereageerd.

Ik wil nog wel even de inheritance dlc spelen om het even volledig door te lopen, maar mijn verwachtingen staan in ieder geval niet heel hoog ingesteld.

Vannacht eindelijk eens een uurtje ingestopt. Tot nog toe is de interactie relatief beperkt en is het meer een 'walking simulator' (God wat haat ik die term eigenlijk) dan echt een traditioneel spel (wat ik toch wel min of meer had verwacht). Teleurgesteld ben ik echter niet. De sfeer is bijzonder beklemmend, deels ook vanwege de subtiele achtergrondmuziek, en er waren zelfs wat momenten waar ik me inderdaad even verschrok (en dan heb ik het niet over een van mijn idiote katers die plots vanuit slaapstand besluit het op een lopen te zetten om een mug te vangen die voorbij de televisie vloog...hoewel ook dat niet echt positief was voor mijn bloeddruk). Morgenavond weer verder, want inderdaad - dit komt eigenlijk enkel tot zijn recht in een pikdonkere kamer (met eventueel een headset op).

Uitgespeeld met ongeveer een 4,5 uur op de teller. Ik blijf bij bovenstaande. Veel puzzels zitten er niet in, maar het wordt wel allemaal bijzonder sfeervol neergezet. Ik vond het verhaal trouwens wel interessant, net omdat het hoofdpersonage zijn klep houd en je als het ware in het diepe wordt gegooid - aan de hand van de diverse objecten en nota's die je vind puzzel je langzaam aan het complete verhaal samen - iets wat ik veel meer apprecieer dan in de eerste 10 minuten al alles op een blaadje gepresenteerd te krijgen. Liefhebbers van bvb een Edgar Allan Poe zullen dit soort horror in ieder geval heel erg apprecieren.

Glitches e.d ben ik zelf niet tegengekomen. Het draaide probleemloos, speelde vlot, en ik kreeg bijwijlen haast een epiliptische aanval bij de wat meer eh...psychedelische effecten in het spel. (ja hoor... ook dit wil ik best wel eens met een VR headset proberen). Kortom ik ben hier echt wel over te spreken en vind het een uitstekende beleving - en op het einde (waarvan er blijkbaar meerdere zijn - ik had 'de neutrale')bleef ik zelfs een beetje met een brok in mijn keel achter.

Gisteravond even de DLC, Inheritance gespeeld. Naar verwachting volledig in de lijn van het hoofdverhaal. Hierin speel je als de dochter van het hoofdpersonage die terug naar het huis komt om af te rekenen met gebeurtenissen en traumas uit haar verleden. Wederom prima gebracht - heel erg sfeervol, maar net wat minder beklemmend en angstaanjagend dan Layers of Fear zelf. De nadruk ligt hier toch wat meer op de melancholie en droefheid van het karakter. (hoewel ik toch met name twee scenes heel angstaanjagend vond). Overigens ook niet erg lang met zijn 2 uurtjes - maar ik moet wel zeggen dat ik absoluut nog een keertje erdoorheen moet want ik heb blijkbaar toch wel wat dingetjes gemist (knipsels en achievements e.d). Mooie aanvulling op het hoofdverhaal wat mij betreft.