The Room (2012)

PC / Android / Apple iOS / Nintendo Switch
Puzzle

Ontwikkeld door Fireproof
Uitgegeven door Fireproof en Team17

Driedimensionaal puzzelspel waarbij de speler een houten doos moet openen door bepaalde handelingen uit te voeren. Door een speciale lens te kijken krijgt de speler aanwijzingen die zonder de lens onzichtbaar zijn.

Lang geleden dat ik een echte puzzle game speelde en ik denk dat ik weer weet waarom: dit is toch niet echt mijn genre. Neemt niet weg dat het wel duidelijk is waarom dit spel overladen werd met goede kritieken en ook een commercieel succes was (iets wat maar weinig iOS/Android spellen zonder freemium model gegeven is): hoewel de simpele opzet je met alleen een puzzeldoos in een donkere kamer plaatst, wordt met minimale middelen - piepende en krakende geluiden op de achtergrond, handgeschreven briefjes die een groot mysterie doen vermoeden - een wereld voorgesteld die vele malen groter lijkt. Als je vervolgens door knap gebruik van de touchscreen hendels overhaalt, sleutels omdraait en schuifjes verplaatst, lijkt het niet alleen alsof je midden in die donkere kamer staat, maar de puzzeldoos ook echt in je handen hebt. En de prachtige animaties van draaiende radarwerken die een nieuw compartiment van de doos openen zijn de mooiste beloning voor een netjes opgeloste puzzel. Maar dan loop je natuurlijk vast en verandert het spel in een uitputtend innerlijk gevecht tussen je doorzettingsvermogen en de steeds sterkere verleiding om de hint knop te gebruiken. Welke van de twee het ook wint, het is een kwestie van tijd tot dit proces zich herhaalt. Uiteindelijk merkte ik, zoals bij wel meer puzzelspellen, dat ik bij een vlot opgelost raadsel niet zozeer blij was dit ik me er goed doorheen geslagen had, maar vooral opgelucht was dat ik er niet op vast was gelopen. 3*

avatar van Finidi
Eén van de enige games die ik op m’n telefoon gespeeld heb. Ik blijf het raar vinden dat dezelfde game op de PC zoveel duurder is, net als een aantal andere games zoals Gorogoa, maar goed. Ghola heeft de game al prima beschreven, alhoewel ik het niet helemaal eens ben met de notie dat je ook echt in de kamer staat; ’t was vooral alsof ik met het puzzeldoosje bezig was zonder dat de ruimte uitmaakte. Het puzzeldoosje is erg tof, technisch en grafisch, leuk om uit te vogelen.

3,5/5

mister-fool
Oh ja, deze heb ik ook nog uitgespeeld. Wel op de computer en daar merkte je enigszins dat het spel voor de mobiel is gemaakt . Desalniettemin een prima puzzelspel dat door de piep- en kraakgeluiden erg sfeervol aanvoelt.