Gran Turismo 4 (2005)

PlayStation 2
Racing

Ontwikkeld door Polyphony Digital
Uitgegeven door Sony

Bereid je voor op een zeer realistische rijsimulator. Deel 4 van de Gran Turismo reeks heeft nog meer auto's (700) en meer (50) realistische circuits en locaties.

avatar van dvdschaaf
Persoonlijk vind ik dit het allermooiste spel ooit (tot nu toe...)

dvdschaaf schreef:
Persoonlijk vind ik dit het allermooiste spel ooit (tot nu toe...) Mijn avatar laat ook een fragment zien...

Daar kan forza motorsport naar mijn mening niet aan tippen.

Rod
"Bereid je voor op een zeer realistische rij-simulator.."

Realistisch... hmm..

Nee, Gran Turismo is van alles, maar realistisch hoort daar niet bij.
Waar zijn de physics? De schademodellen? Realistische snelheden? Realistische A.I.?

paulisdik schreef:
Daar kan forza motorsport naar mijn mening niet aan tippen.

Ahum. volgens mij is Forza Motorsport 2 op de 360 mooier dan Gran Turismo op de PS3, hoewel het dicht in de buurt komt. Verder heeft Rod wel een punt, maar ik heb deze game TE weinig gespeeld om dat écht te kunnen bevestiggen.

avatar van Paap
Ooit gekocht maar wegens opstartproblemen weer teruggebracht. Bleek het later gewoon aan mijn PS2 te liggen. GT3 heb ik nog steeds maar op 87%, maar ik kom nauwlijks verder.

Paap schreef:

GT3 is veel makelijker dan GT4 met Gt4 heb je ook van die veels te lange 24 uur race, wie verzindt zoiets
en Gt is best wel een erg lang spel veel groter dan GT3

en Gt is best wel een erg lang spel veel groter dan GT3
Ja, ik zeg dus dat ik geen idee heb hoe moeilijk GT4 is Ik krijg mijn license niet helemaal goud. Allemaal ellende, maar ik heb het al zooolang niet gespeeld.

Paap schreef:

Je hoeft ook niet alles goud te hebben om met de gran turismo mode bezig te gaan.

Dat snap ik, maar het is wel een van de dingen die ik niet uitgespeeld krijg

Dat snap ik, maar het is wel een van de dingen die ik niet uitgespeeld krijg

Ik heb sinds kort wel alles goud.

avatar van dvdschaaf
Weet iemand ook hoe je die 'brevetten' krijgt??

avatar van WeZet
Rod schreef:
"Bereid je voor op een zeer realistische rij-simulator.."

Realistisch... hmm..

Nee, Gran Turismo is van alles, maar realistisch hoort daar niet bij.

De wegligging is zeer realistisch, en de AI ook zeker wel, VOOR DE MAATSTAVE NVAN DE PS2! De PS2 kan geen uitgebreide phisics alá Half-Life 2 en Cellfactor Revolution genereren! Er zit echt geen Agaia Phisics kaart in ofzo! Die is in pc's overigens ook niet nodig, aangezien de GPU tegenwoordig veel het werk doet!

Rod
Het is niet echt logisch om gran turismo te gaan vergelijken met HL2 wel? Ik dacht meer aan een spel als rFactor, GTR2, GTL.. Racespellen dus.

Begrijp me goed, GT4 is een lekkere racegame, maar het is meer een arcade racegame als dan een realistische race simulator. Daar is opzich niks mis mee, maar de beschrijving van het spel klopt dus niet op gamesmeter.

avatar van dvdschaaf
Die omschrijving is ook vaak bedoeld om mensen in het spel te interesseren en dan wordt er natuurlijk wel wat overdreven...
Ikzelf geniet er wel van in ieder geval (ook zeker van de replays), maar ik mis zeker de schade! Je met 300 in het uur tegen een muur aan laten rammen en dan rustig door rijden is natuurlijk jammer...

avatar van Artifact
Nee de beschrijving is correct. Dat is wat de Gran Turismo serie pretendeert te zijn, een realistische race simulator. Dat jij, Rod, het daar niet mee eens bent is een ander verhaal. De game faalt in feit, want jij ervaart het niet zo. Dat mag gerust gezegt worden, maar eigenlijk sta ik te kijken van het gemiddelde. Had niet verwacht dat een game van ''zo'n kaliber'' toch niet al te hoog scoort. Maarja ik heb het dan ook te weinig gespeeld.

Rod
Maar moet zo'n beschrijving niet objectief zijn?
Want dan klopt hij dus gewoon niet. Een spel is realistisch of niet, en dat heeft niks met mijn mening te maken

Maar als hier gewoon de tekst van de achterkant van het doosje neer gezet mag worden, dan hoor je mij niet meer

avatar van Artifact
Zo'n beschrijving is JUIST objectief. Er staat niet voor niets ''the real driving simulator'' op de cover. Nogmaals, Sony vindt haar product realistisch. Dat het door jou blijkbaar anders ervaren wordt kan gebeuren, maar maakt deze game er niet minder realistisch op. Ik kan het eerste deel uit de Tom Clancy's reeks ook niet verwijten dat bepaalde zaken niet realistisch (genoeg) zijn. Daar was toen nog niet de nodige rekenkracht voor. Zo simpel is het. Bovendien staat Gran Turismo bekend als een race simulator franchise. Lijkt me vrij duidelijk toch.

Rod
Een spel uit 2005 heeft dat excuus voor een tekort aan rekenkracht toch niet meer? En als ik GT4 vergelijk met andere racesimulatoren en real life racing, dan kom ik tot de conclusie dat GT4 gewoon niet realistisch is. Als de makers van qauke de game een realistische shooter noemen, dan is het dat toch ook niet?

avatar van thomzi50
Speel dit pas sinds kort echt aandachtig. Ik begon meteen met vier sterren, het ziet er tof uit, er is veel mogelijk, maar de houdbaarheidsdatum lijkt nu al in zicht.. En dat is natuurlijk wat snel, na pas een paar procent te hebben uitgespeeld. Dus een halfje er af (3,5 nu)

Artifact schreef:

feeder
Na Gt3 was dit voor mij een enorme tegenvaller.

avatar van JonnieBrasco
De Gran Turismo's zijn leuk om tegen elkaar te spelen op hetzelfde scherm. Maar waarom rijden er zelfs in deel 4 geen andere auto's naast die van de duellerende players mee? Voor de rest niets op aan te merken, een spel naar mijn hart. 4,5*

voorproefje voor het nieuwe deel.

Onvoorstelbaar, wat ziet dat er geweldig uit!!!
Alleen voor PS3 zeker??

avatar van Test Drive

heerlijk filmpje!

dvdschaaf schreef:

Onvoorstelbaar, wat ziet dat er geweldig uit!!!
Alleen voor PS3 zeker??

Ja, alleen voor de PS3

avatar van SiSsY bOY
Ik vond dit spel zo erg tegen vallen, het is echt op geen enkel gebied vernieuwend tenopzichte van deel 3. Ik had graag gezien dat er een online mode aanwezig zou zijn in het spel, maar helaas. Ook zou ik het wel kunnen waarderen wanneer er schade aan de auto's ontstaat wanneer je een crash maakt. En ook de AI van de tegenstanders is nog steeds niet om over naar huis te schrijven.

verder grafisch prachtig.

avatar van Foetsj_NL
Ik vond het ook tegenvallen, net zoals SiSsy zegt. Nog steeds dezelfde Gran Turismo mode ( ookal vind ik het leuk blijven), en geen enkele vernieuwing, behalve dan de auto''s en de graphics. Ondanks dat een geweldig spel met zeer realistische gameplay ,

4,5 *

avatar van Ravenstein
Vernieuwing heeft de Gran Turismo-reeks nooit hoog in het vaandel gedragen en daarop maakt dit vierde deel weer geen uitzondering.

Als de game staat de draaien zie je zelfs het verschil niet tussen deel 3 en 4. Ok, deel 4 bevat meer wagens en tracks dan deel 3, maar voor de rest ziet het er voor mij allemaal nogal hetzelfde uit.

Ik heb alle delen thuis liggen, en hoewel ik nu toch de recentere wat meer speel dan de oudere delen, blijf ik toch zweren bij het eerste deel omdat dat het eerste uit de reeks was dat ik te spelen kreeg. De rest zijn niet meer dan updates van de eerste game.

Dit deel 4 krijgt daardoor voor mij niet meer dan een 3.

Moest ik geen van voorgaande delen gespeeld hebben, dan had ik waarschijnlijk een 4,5 gegeven.

avatar van 7higer7
toch wel een van de hoogtepunten van de ps2 !
altans dan wel een van de racegames die ik in mn hele gameleven gespeelt heb vond het voor de ps2 ook erg mooie graphics hebben genoeg keus uit de auto's topper !
4,5 *