Gran Turismo 4 (2004)
Alternatieve titel: Gran Turismo 4: The Real Driving Simulator
PlayStation 2
Racing
single player / multi player / online
Ontwikkeld door Polyphony Digital
Uitgegeven door Sony
Bereid je voor op een zeer realistische rijsimulator. Deel 4 van de Gran Turismo reeks heeft nog meer auto's (700) en meer (50) realistische circuits en locaties.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=GgVIZQ0CwQs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik vind dat het leukste toch de arcade mode is.
Een 4,5.
Beste racegame ooit vind ik ik weet nu pas dat hij aleen maar voor de playstation 2 is.
Ik vind dat het leukste toch de arcade mode is.
Een 4,5.
toch vind ik de besturing van de auto`s ronduit slecht , vooral in de bochten , dit is bij de burnout reeks veel beter .
de grafics daarin tegen zijn dik in orde.
Wat een top-spel! Ik vind het wel jammer dat, als je 140 (of zo) rijdt, je de scherpe bochten niet makkelijk kan ontwijken. Ik moet er vast nog aan wennen.
Graphics van het spel is helemaal in orde, leuk dat je kan kiezen waar je wilt gaan racen (Tokio, NY etc.), wel jammer van de besturing.
Het spel verdiend (tot nu toe) een 4*.
Wordt tijd dat ik deze weer es afstof. Blijft een van de betere racegames.
Kan iemand mij mischien helpen?
Kheb nu een Mazda mx-5 van zo'n 300BHP en 6500rpm
En de eerste Cup van de beginners kan ik makkelijk
alles goud halen kheb ook de 2 nationale rijbewijzen
Maar bij de verdere races in de beginners zijn de
tegenstanders allemaal te goed. Weet iemand een
andere goede cup die haalbaar is? Ben wel niet echt
een ervaren racer op consoles, tzal waarschijnlijk
daar aan liggen
Verticale splitscreen is echt ruk en niet te doen, je kunt de bochten maar nauwelijks zien.
En ik kan niet vinden waar je dat zou kunnen instellen.
Het begint allemaal leuk maar daarna begint het zoow standaart te worden.
Sparen Sparen Sparen, goed autoje kopen, sparen sparen sparen e.z.v
Realistisch is het spel niet te noemen, want zeg nou zelf.. en auto dat tegen een vangrail aanrijdt en dan nog terug stuitert..
Realistisch dus niet.. (er had een schade systeem moeten komen)
Wel veel keuze aan auto merken en opzicht zijn de cercuit's goed gemaakt.. (Monaco, Speed Ring e.z.v)
toch maar een 3,5 omdat het snel begint te vervelen en het onrealistische gameplay..
Eerder al gelezen over de bochten dat dit slecht was in vergelijking tot Burnout. Nou nee, bij burnout kan je over de 200 km/h een bocht strak nemen. Nu wil ik ook weer niet zeggen dat erg realistisch lijkt het nemen van de bochten. Het bochten nemen is inderdaad lastig, maar het went gemakkelijk wanneer je het spel redelijk vaak speelt.
Ook mist de snelheidservaring, je hebt niet echt door dat je 250km/h rijdt.
Besturing is gemakkelijk aan te leren, aangezien veel knoppen hetzelfde zijn als andere racespellen (of spellen waar je auto moet rijden bijvoorbeeld: GTA, The Getaway, 24 The Game, e.a.).
Auto's zien er zeer realistisch uit. Vaak met details: zijspiegels op de motorkap, vlammetjes uitlaat bij schaken, antenne, etc.
Er is ook zeer veel keuze van racebanen. Per continent kun je klikken op 1 van de merken die worden weer gegeven en wordt bij dat merk vaak 2 - 4 verschillende races gehouden op vaak 3 -5 verschillende banen.
Voordelen / Nadelen:
+ Realistisch beeld
+ Over 700 auto's & over 50 racelocaties (asfalt, stadsraces, zand en sneeuw)
+ Mooie geluiden
- Bekende merken als Ferrari & Lamborghini missen (Pagani wel)
- Bijna onmogelijk om uittespelen met de 24-uur races
- Geen schade bij grote crashes
- Snelheidservaring ontbreekt
Eindcijfer: 8 (4 sterren)
Kopen / Niet kopen:
Mooi spel voor autoliefhebbers, maar wanneer je alleen van racespellen houd om te scheuren en je de auto's niks kan schelen zeg ik toch: Niet kopen. Ga dan toch voor: Burnout of Need for Speed.
Volgens mij zit er dan een steekje los bij je, maar goed, ikzelf vind het al een hele prestatie als je 100% haalt, zit nu zelf op 99,6%. Alleen nog 24 van Le Mans (Op La Sarthe I) en een race in het GT World Championship en dan ben ik er... al met al is dit spel echt een stuk uitdagender dan deel 3 en destijds het lange wachten meer dan waard, niet voor niks stop ik het er af en toe nog in. Dit weekend nog de 9 uurs race op Tsukuba gedaan, was een lange zit, eerste avond 3 uur, dag erna 6 uur, en het mooie was dat beide doelstellingen gehaald werden: 500 ronden en een rondje van onder een minuut, dat laatste lukte me pas in de allerlaatste ronde.
Enig minpuntje is dat het niet nacht wordt bij 24 uurs races en je niet halverwege kunt saven, dat komt er dus op neer dat je de PS2 soms een tijdje aan moet laten staan. Zo kan ik me dus een keer herinneren dat ik 14 uur in 24 van Nurburgring zat (practisch non-stop) en 's nachts de stroom uitviel. Ik kon wel janken, in de dagen erna alsnog uitgespeeld, maar wel een deel op B-spec.
Dit is overigens niet voor de casual gamer weggelegd, maar dat is de bedoeling ook niet. Zelfs Arcade is best taai, als je niet op een laag niveau begint, maar fans van deze serie willen realisme en ook al kun je het soms best makkelijk uitspelen (als je een beetje goed bent, zoals ik) je kan het jezelf heel moeilijk maken door 200 punten races te doen.
Over het ontbreken van snelheidsgevoel: ga jij maar eens op Le Mans, op het rechte stuk na de hairpin met 360 die flauwe rechter door, dan doe je het bijna in je broek, of op de Nurburgring met een echt snelle auto door dat volgas slingergedeelte, dat is wel ff wat anders als met een Mazda MX5 op een ovaal. Burnout en NFS zijn voor kinderen, dit spel is voor volwassenen.
Dit is overigens ook de eerste GT waar ik weer eens een race verloren heb, in GT2 en GT3 was ik ongeslagen (en heus niet alleen omdat ik een superieure wagen heb), maar dat lukte me hier soms echt niet!
Geduld is alleen een factor die bij dit spel mij vijand is geworden merk ik. Jaren terug kon ik dit makkelijker... Toch maar weer eens mee verder gaan binnenkort, die Endurace races moet ik nog volop doen xD
Verder is het spel véél uitgebreider, met meer auto's, races een circuits. Ook grafisch heeft het de tand des tijds goed doorstaan.
Enige echte puntje van kritiek is het banden model. Ik zit nu in de 24 uurs race op de Nürburgring en het is dus sneller om op medium banden elke twee ronden te stoppen dan op harde banden te rijden en minder vaak te stoppen. Het snelheidsverschil is dusdanig groot dat het de kortere levensduur ruimschoots compenseert.
In GT5 is dat helaas nog niet veel beter. Hopelijk in GT7 wel.
24 uur is echt extreem lang zonder dag/nacht, veranderend weer of optie tot saven. Mijn PS2 heeft bijna een week aan gestaan. Maar 'moest' deze afmaken voor ik met GT7 kon beginnen.
Midden in de nacht hoorde ik mijn magnetron piepen; de klok had zich gereset omdat de stroom was uitgevallen. Daarmee was dus ook die 14 uur teniet gedaan. Het kostte me even om mezelf te herpakken en opnieuw te beginnen.
Uiteindelijk heb ik daarna zelf de eerste 12 uur of zo gereden en de rest B-spec laten doen.
Bij GT5 is het overigens helemaal extreem, om daar genoeg exp te halen om level 40 te worden en de 24 uurs race te mogen doen heb ik de 4 uurs race zeker een keer of 10 gedaan.
Voordeel is wel dat ik de Nürburgring nu op mijn duimpje ken. En ondanks de grind blijft het mijn favoriete track.
Nadat ik GT7 heb uitgespeeld pak ik GT4 wel weer op. Le Mans wacht nog op me. Die heb ik destijds nooit uitgespeeld.